Dieselns renässans

47 inlägg 0 nya
Dieselns renässans

Läser i på TV att Audi lanserar sina S-modeller enkom med dieselmotor.
Självklart för att sänka totala utsläppsnivån och samtidigt kunna tillhandahålla bilar med rejäl prestanda
https://teknikensvarld.se/nya-audi-s6-och-s7-officiella-bara-diesel-ingen-bensin/
Tror inte detta är det sista vi får se, snart kommer nog Volvo att ompröva sitt beslut ang dieselmotor i sina tunga skapelser då batterier helg säkert kommer bli än dyrare pga. Den ständigt ökade efterfrågan och bristfälliga tillgången.

Ja man kan nog lura yngre generationer som inte kört annat än diesel, att en oljebrännare där frame är kul.

Jag misstänker att du kan ha rätt Guran.
Det finns inget vettigt i att ha en bensinmotor i en stor tung bil eller om du skall dra tung vagn.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ja vi får se hur det går. Jag tänker ändå att en biobränsledriven dieselmotor kommer att överleva etanolmotorn. Så för egen del tror jag mig veta vilken sorts ICE som blir min sista. Det blir dock ingen Audi-modell utan en som kan köras länge och sedan skrotas utan alltför stor förlust. Men det är dagens prognos. Saker och ting kan ändras snabbt genom politiska beslut mm.

Världen har just passerat ”peak fossilbil”.

Rikard wrote:
Ja man kan nog lura yngre generationer som inte kört annat än diesel, att en oljebrännare där frame är kul.

Hag har blivit omkörd av flera lyckliga ungdomar i 745 eller MB e-klasse i minst min dubbla hastighet med en svart rökkvast ur avgasningsröret där bak eller som en traktorskorsten upp genom huven på den rejält uppskrämda oljebrännaren. Så nog vet dom hur man har kul med en oljebrännare under huven :)

Dåligt insatt i hur det särskiljer etanoldriven bensinmotor kontra HVO-driven dieselmotor ifråga av utsläpp, tillverkning av drivmedel osv. Men etanol verkar inte vara det populäraste bränslet direkt, utan liknar mer en flopp. Naturgasen är väl knappt värd att nämna då bilarna i princip måste skrotas efter typ 10 år då komponenterna måste bytas till orimliga kostnader.
Downsizingtrenden inom bensinmotorer verkar ju vara passé då det bara var ett spel för mätmetodsgalleriet då ineffektiviteten sjunker drastiskt på en liten överladdad motor i RDE.

Så det känns som att då återstår dieseln, driven av HVO, kanske i kombination med ett mindre batteri som laddas med sladd och har en räckvidd på runt 10 mil kanske. Nackdelen med denna kombon är att dieselmotorn är betydligt starkare byggd än motsvarande bensinmotor och har därmed en högre tillverkningskostnad, och som grädde på moset ett batteri.

Jag tror dock att det lär dröja många år innan något annat än förbränningsmotorer är i majoritet av fordonen som rullar ut ur fabrikerna. Kan tom. vara så att elbil bara är ett litet snedtramp på vägen mot det som kommer revolutionera hela fordonsflottan.

Ja, det finns ju läder och världsdelar där elbilar inte ens är att tänka på.

FXX wrote:
Så det känns som att då återstår dieseln, driven av HVO, kanske i kombination med ett mindre batteri som laddas med sladd och har en räckvidd på runt 10 mil kanske. Nackdelen med denna kombon är att dieselmotorn är betydligt starkare byggd än motsvarande bensinmotor och har därmed en högre tillverkningskostnad, och som grädde på moset ett batteri.
Jag tror dock att det lär dröja många år innan något annat än förbränningsmotorer är i majoritet av fordonen som rullar ut ur fabrikerna. Kan tom. vara så att elbil bara är ett litet snedtramp på vägen mot det som kommer revolutionera hela fordonsflottan.

Kan kanske vara en bra lösning. Men hur mår en dieselmotor som får gå sällan? Med 10 mils räckvidd lär det ju inte bli så ofta den får gå, eftersom det sägs att dom flesta kör max 5-6mil/dag. Men HVO räddar den väl från alger i tanken i alla fall. Kanske räcker det att utveckla dieselmotorn ännu mer och göra den snålare och renare, utan elektrifiering, i kombination med fossilfritt bränsle?

Jag tror också det lär dröja många år innan förbränningsmotorn är i minoritet. Elbilar passar inte alla, även om politiker verkar tro det... Återstår att se om det kommer något nytt revolutionerande. Jag hoppas.

Den stora frågan är om dagens nyaste dieselmotorer verkligen lever upp till utsläppskraven eller om det är lika illa ställt som tidigare. Jag är fortfarande högst skeptisk och skulle inte i första taget köpa en ny diesel.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Mercedes visar sig ju släppa ut nästan noll NOx så på alla sätt bättre än bensin.

https://www.autoexpress.co.uk/car-news/106070/latest-diesel-cars-emit-almost-no-nox-according-to-new-research

Kan kanske vara en bra lösning. Men hur mår en dieselmotor som får gå sällan? Med 10 mils räckvidd lär det ju inte bli så ofta den får gå.

Jag det är ju frågan.
Eller när dieseln smäller igång iskall vid en omkörning och 3000rpm.
Eller skall starta och gå på tomgång i minus10 när elen räcker 2 mil.

Och all reningsteknik kräver driftsvarm motor.
Ja man undrar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Det är en bra fråga, John2008. Dieselmotorn är snål, men är den tillräckligt ren?

FXX wrote:
Dåligt insatt i hur det särskiljer etanoldriven bensinmotor kontra HVO-driven dieselmotor ifråga av utsläpp, tillverkning av drivmedel osv. Men etanol verkar inte vara det populäraste bränslet direkt, utan liknar mer en flopp. Naturgasen är väl knappt värd att nämna då bilarna i princip måste skrotas efter typ 10 år då komponenterna måste bytas till orimliga kostnader.
Downsizingtrenden inom bensinmotorer verkar ju vara passé då det bara var ett spel för mätmetodsgalleriet då ineffektiviteten sjunker drastiskt på en liten överladdad motor i RDE.

Återgår därför till FXX inlägg. Vad väljer man annars, om elbil inte passar ens förutsättningar? Är en etanoldriven bensinmotor som tar närmare 1 liter/mil bättre än en HVO diesel som tar runt 0.5/mil? Apropå att Ford nu åter börjar sälja Kuga med E85 motor. Hur är utsläppen från en sån motor vs dieseln?

Är gasbilar bättre, trots att dom måste skrotas ut redan efter 10år? Fast det finns heller inte att tanka överallt än, så byggs det inte ut går den bort direkt...

Eller är en snål bensinmotor bäst? Downsizead eller som (självladdande) hybrid? Hur är utsläppen från dom vs E85 och HVO diesel?

Det är sannerligen inte lätt att välja bil idag... Mycket fokus ligger på elektrifiering, men har man inte laddmöjlighet hemma är man ju inte hjälpt av det. Att köpa en laddhybrid ändå, bara för att få låg skatt och bonus och sen aldrig ladda den känns ju inte speciellt (klimat-) smart...

mso 1000 wrote:
Kan kanske vara en bra lösning. Men hur mår en dieselmotor som får gå sällan? Med 10 mils räckvidd lär det ju inte bli så ofta den får gå.
Jag det är ju frågan.
Eller när dieseln smäller igång iskall vid en omkörning och 3000rpm.
Eller skall starta och gå på tomgång i minus10 när elen räcker 2 mil.
Och all reningsteknik kräver driftsvarm motor.
Ja man undrar.

Men problematiken gäller ju även en bensinmotor som startas kall eller sällan körs, så ur den aspekten tror jag det inte har nån betydelse. Men jag håller med dig om detta. Grannen hade en V60 D6 förut och har en grym backe sista 20m. Lät hemskt när han kom susande på elmotorn och sedan rasslade motorn igång, iskall, för att ta honom sista 20m för att elen inte orkade.

Men utvecklingen går framåt och i framtiden kanske man har mycket större valfrihet gällande räckvidd och man kan välja en hybrid som klarar ens dagliga jobbåkande i kall väderlek som minsta kriterium. Där fossilmotorn bara behöver gå när man ska åka långt. Lite smartare teknik också kanske, om man vet att man ska åka 20 mil en dag så kanske man kan programera detta och bilen själv räknar ut optimala inställningar. Typ en enkelresa på 20 mil, man lägger in avresetid och resmål. Man stoppar in sladden på kvällen, bilen själv beräknar hur och när vilka motorer ska snurra utifrån utetemp, hastighetsbegränsningar osv. När man startar så har kupen värmts, motorn värmts, man kör första 12 milen på fossilmotorn och sista 8 på elmotorn, ett optimalt driftsfall.

mso 1000 wrote:
Kan kanske vara en bra lösning. Men hur mår en dieselmotor som får gå sällan? Med 10 mils räckvidd lär det ju inte bli så ofta den får gå.
Jag det är ju frågan.
Eller när dieseln smäller igång iskall vid en omkörning och 3000rpm.
Eller skall starta och gå på tomgång i minus10 när elen räcker 2 mil.
Och all reningsteknik kräver driftsvarm motor.
Ja man undrar.

Vadå undrar, så du menar att en bensinmotor inte behöver vara varm för att dess rening skall fungera. Du lär snart få se SCR katalysatorer även på bensinare, partikelfilter sitter det ju redan så lär vara samma utrustning oavsett vad motorn drivs av. Vänta bara , snart kommer bensingate

Jo Guran man undrar hur effektiv hybrid tekniken och vad man vinner på det i vårat lite kallare klimat.

Och trots allt kallstartar jag hellre en bensinare än en diesel.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Jo Guran man undrar hur effektiv hybrid tekniken och vad man vinner på det i vårat lite kallare klimat.
Och trots allt kallstartar jag hellre en bensinare än en diesel.

Vad är skillnaden på att kallstarta en bensin kontra dieselmotor?
Förstår inte att det skall vara nån skillnad förutom att den feta blandningen i bensinaren släpper ut mer föroreningar

Guran wrote:
mso 1000 wrote:Jo Guran man undrar hur effektiv hybrid tekniken och vad man vinner på det i vårat lite kallare klimat.
Och trots allt kallstartar jag hellre en bensinare än en diesel.
Vad är skillnaden på att kallstarta en bensin kontra dieselmotor?
Förstår inte att det skall vara nån skillnad förutom att den feta blandningen i bensinaren släpper ut mer föroreningar

Har nästan precis, el. för två mån. sen bytt till en bensinare efter ett par dieselbilar och tycker mig märkt en tydlig högre bränsleåtgång på bensin vid korta turer med kallstarter, plus att bensinaren spyr ut kraftig bensinlukt när den är kall, i motsats till att diesel var nästan helt luktfri. Ett kort ärende ner i byn med kallstart på 1,5 - 2 km t o r drar ca. 1,5/mil enl. loggboks - appen, vilket verkar vara dubbelt mot tidigare dieslar. Däremot vid långa landsvägskörningar är bensinaren förvånansvärt snål och inte alls så känslig för högre farter som dieslarna, där dieslarna drog nästan lika mycket i högre farter.

Ovanstående förklaras förmodligen mycket av den aerodynamiska konstruktionen på 508 i motsats till mina tidigare kombi dieslar. Även i den fabriksuppgivna bränsleförbrukningen skiljer det på en hel dl. mellan blandad och landsvägsförbrukning 0,44 mot 0,54 blandad vilket är större skillnad än det vanliga, även om det stämmer dåligt med verkligheten. Däremot tycks det inte vara nån större svårighet att klara 0,44 vid lugn landsvägskörning, utan att hålla igen på just farten, men man får då vara försiktig med accelerationer och bromsningar. Även detta kan ju då skilja lite vid verkliga tankningar.
Dieslarna gick inte att köra billigare vid samma höga farter, tvärtom, enl. färddator och loggboks-appen, däremot i lägre farter, småkörningar, stadskörning, som då tillsammans ger lägre blandad förbrukning.

Guran wrote:
mso 1000 wrote:Jo Guran man undrar hur effektiv hybrid tekniken och vad man vinner på det i vårat lite kallare klimat.
Och trots allt kallstartar jag hellre en bensinare än en diesel.

.
Vad är skillnaden på att kallstarta en bensin kontra dieselmotor?
Förstår inte att det skall vara nån skillnad förutom att den feta blandningen i bensinaren släpper ut mer föroreningar

Ööh Guran, har du aldrig reflekterat över ljudet från dieseln vid en riktig vinterkallstart.
Det jag spontant reagerar på i samband med hybrid snacket och diesel är just det.
Men det är väl inget problem så då Volvo kört hybrid dieslar tidigare.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Guran wrote:mso 1000 wrote:Jo Guran man undrar hur effektiv hybrid tekniken och vad man vinner på det i vårat lite kallare klimat.
Och trots allt kallstartar jag hellre en bensinare än en diesel.
.
Vad är skillnaden på att kallstarta en bensin kontra dieselmotor?
Förstår inte att det skall vara nån skillnad förutom att den feta blandningen i bensinaren släpper ut mer föroreningar
Ööh Guran, har du aldrig reflekterat över ljudet från dieseln vid en riktig vinterkallstart.
Det jag spontant reagerar på i samband med hybrid snacket och diesel är just det.
Men det är väl inget problem så då Volvo kört hybrid dieslar tidigare.

Exakt och Mercedes kommer snart med en diesel laddhybrid.
Men att det rasslar lite mer från en diesel när den är kall, ja visst, men ljudet är ju inget farligt och inget jag hör inuti bilen ändå.
Men en bensinare stinker fet bensinblandning

Jag tycker nog att dieslar stinker rätt bra också, värre än bensinmotorer enligt mina astmaluftrör. ;)

Men tar det inte längre tid för en dieselmotor att få upp normal driftstemperatur jämfört med en bensinmotor? Det är i varje fall vad jag hört, pga dieselns kallare förbränning. Stämmer inte det? I så fall är ju det en nackdel för dieseln på en hybrid.

Det är svårt att veta vad som har PTC värmare på olika bilmärken som standard. PTC värmare är viktigt att ha dieselmotorer som ska få snabbt uppvärmning i vintertid. Jag har fd Renault Megane turbodiesel sist 2013 och är väldigt dåligt uppvärmning i vintertid.
Jag vet KIA har PTC värmare.
Med vinterklimat, Renault är tyst är väldigt lite knatter i motor och ingen knatter i kopplingspedal än BMW, Volvo är värre knatter i motor och knatter i kopplingspedal.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.