Betala bilskatten vid pumpen

36 inlägg 0 nya
Betala bilskatten vid pumpen

Läste insändaren i nummer 10 av tidningen där Tommy Lindberg tyckte att man skulle lägga skatten på bränslet, SÅ VETTIGT!!!!

RLå

Kan bli en intressant diskussion.......för eller emot?

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

100% för det är betydligt mer rättvist.
En entusiastbil som endast körs ett par hundra mil per år betalar idag full skatt, orimligt.
Biltillverkarnas fusk skulle i stort sett vara utan verkan, den verkliga förbrukningen blir skattegrundande i ett nafs.

Ta det nya förslaget som grund, en Ford Mustang V8 kostar i det förslaget i runda slängar 50000:- i skatt de tre första åren, en bil som i många fall rullar max 500 mil om året.

En laddhybrid däremot blir enormt gynnad även om laddsladden aldrig används.

Båda dessa exempel skulle bli rättvisare med skatt vid pumpen.

Många tror att skatten har något annat syfte än att enbart dra in pengar till statskassan. Det finns ingen rättvisa och inga pengar är öronmärkta. All skatt går in i det enorma stora svarta hål som kallas Statens utgifter och det handlar om att hitta en balans för hur hårt man kan pungslå medborgarna enligt Lafferkurvan.

Om bilskatten skulle betalas vid pumpen skulle det garanterat generera mindre pengar till stadskassan, eftersom de som kör lite bil skulle betala mindre skatt än idag och de som kör mycket bil - t ex yrkestrafik - skulle vara tvungen att subventioneras (mer än idag) för att inte haverera.

Självklart är det mest logiska att det enbart är bränslet som skulle beskattas, men det kommer aldrig att ske.

Det handlar väl om 1-2:- per liter så det skulle nog fungera, en fördel är ju att utländska transportföretag också får betala vilket borde gynna de svenska.

Mupparna skulle definitivt gilla ett sådant förslag eftersom den enda olja de vill ha är den som behövs till cykelkedjan!
Här kan de ju helt klart bidra till att minska bilåkandet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ser inte att det skulle minska bilåkandet bara bli rättvist.
Kostnaden för normalbilisten blir densamma medan den som kör lite får lägre kostnad och vice versa.

junkers, du kan ha rätt, men det kommer att minska en tid, sedan blir det som vanligt igen.
Och visst blir det mer rättvist.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ska man bara ha skatt vid pumpen och samtidigt höja den så måste man börja göra skillnad på bränsleskatten mellan bensin och diesel. Alltså den ska var högre för diesel (tvärtom mot idag). Annars kommer man missgynna bensin ännu mer än idag. Och att gynna dieseln är väl inte riktigt rätt läge just nu.

V.g. undvik covfefe

Det behöver väl inte vara något problem?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skatten är ju inte samma idag så knappast ett problem.

Har för mig att detta var på gång att hända för några år sedan, vet inte vad det stupade på.

Hur menar ni inget problem? Hur menar ni skatten ska se ut mellan bensin och diesel?

V.g. undvik covfefe

Skatten är inte lika idag på diesel och bensinbränsle.

Lägg på 3:- på dieselpriset och 2:- på bensinpriset så blir det nog bra.

En bil som körs 1500 mil och i verkligheten drar 0,25 drar kostar då som bensindriven ca 750:- per år.

Min D3 som kanske hamnar på 0,6 diesel kommer att kosta ca 2700:- eller mycket nära det nya förslaget.

En Mustang som körs 1500 mil kommer att kosta ca 4500:-, ngt högre än idag men oftast körs de inte mer än 1000 mil per år så det blir 2600:- (idag troligen avställd halva året så idag 2100:-).

Kort sagt bilar som drar mycket och körs långt får betala mer och bilar som körs kort oavsett förbrukning får betala mindre.

Ser absolut noll fel i detta.

Man får bort ofoget med skattebefriade bilar äldre än 30 år som inte betalar något alls också, de som är entusiastfordon i den kategorin körs så kort ändå så det kvittar nog.

All problematik med oskattade bilar försvinner också liksom krångel med skatt vid bilförsäljning.

Det är en utmärkt idé att lägga all fordonsrelaterad skatt på bränslet. Initialt kan man ha ett kostnadsneutralt utgångsläge genom att man beräknar dagens totala skatteuttag som därefter fördelas på Sveriges totala bränsleåtgång diesel / etanol / bensin givet dess energiinnehåll och miljöpåverkan. Givet denna modell kommer marknaden själv att reglera fordonsflottans sammansättning över tid.

Toyotalover

Framförallt blir det också verklig förbrukning så pressen på biltillverkarna ökar om de skulle köra med fejkade förbrukningsuppgifter.

Ursprungligen hade fordonsskatten ett helt annat syfte, nämligen att bidra till ett utökat vägnät. Och det fungerade ganska hyfsat. Man byggde ungefär lika mycket nya vägar som vägtrafiken betalade in i fordonsskatt.

Sedan har vi ju också fått bränsleskatter. De bygger på marginalkostnadsprincipen, d.v.s att den enskilda trafikanter skall beakta de extra kostnader som han orsakar andra när han väljer att köra bil. Genom att återföra dessa kostnader tillbaka till trafikantens egen interna kalkyl når marknaden sin korrekta jämvikt, d.v.s med samtliga kostnader internaliserade. På så vis anpassas bilismen efter sitt samhällsekonomiska optimum.

I det aktuella förslaget skall i så fall kodioxidkomponenten från fordonsskatten läggas i bränslet. Koldioxiden är ju kopplad till hur mycket fordonet körs.

Övriga delen (väginvesteringen) är ett annat resonemang som blir svårare att fakturera via marginalkostnader.

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

junkers wrote:

Lägg på 3:- på dieselpriset och 2:- på bensinpriset så blir det nog bra.

Blir ju en kraftig höjning då, känns som omöjligt att få igenom.

Dessutom undrar jag över det förnuftiga att inte ha nån fordonsskatt, risk att det blir massa skrotbilar som står överallt.

V.g. undvik covfefe

Inte kraftig höjning utan i linje med det nya skatteförslaget, tänk på att fordonsskatten blir 0:-

Tror du på allvar att skrotbilarna som står överallt är skattade idag?!

Det är ju som A.L säger att fordonsskatten egentligen skulle betala vägkostnaderna men nu har man ju trixad med skatten till att bli ngt helt annat och då passar det ju bättre att det ligger på bränslet som tanken var från början.

junkers wrote:
Inte kraftig höjning utan i linje med det nya skatteförslaget, tänk på att fordonsskatten blir 0:-
Tror du på allvar att skrotbilarna som står överallt är skattade idag?!

Grejen är att det blir mycket enklare att ha flera bilar, att ha kvar dom längre etc, om man slipper fordonsskatt. Fordonsskatten tenderar ju också att bli högre ju äldre bilen blir förhållandevis nya bilar. Exempelvis är det svårt att hitta äldre bilar med fordonsskatt under 1000 kr, vilket ju är vanligt på många moderna bensinsnåla bilar nu.

Men ditt förslag tror jag blir för kraftig höjning, även om det nu i praktiken inte handlar om höjning för alla. Men mycket högre bränslepriser är provocerande. Inte minst slår det hårt mot äldre relativt törstiga bensinbilar.

V.g. undvik covfefe

Gärna allt via pumpen. De som kör snålt/snåla bilar betalar mindre och de som har slukare eller tung gasfot betalar extra. Sedan kan man säkerligen ha typ 750 kr i årsskatt för att hålla register och att det skall kosta en slant att äga en bil.
Grejen är ju den att en bil som inte körs släpper ju inte ut några avgaser och sliter inte heller på våra vägar...

*Robban

Fast de som bor i norra Sverige skulle nog inte bli så glada. Har man långa avstånd till affärer skola sjukvård arbete så blir det ju mycket dyrare för dom. Det finns ju ingen kollektivtrafik att använda heller.
Fast det är väl där vi kommer hamna.
Landsbygden försvinner och alla bor i superstäder och åker kollektivtrafik.

Lägg till ny kommentar