Vi Bilägares forum

Yamaha FJR 1300

Yamaha FJR 1300

Vet inte om intresset finns men startar en tråd som enbart handlar om denna MC-modell.

Lite nytt nu om nästa års upplaga, dvs 2016.

Största nyheten verkar var att man lagt till en växel och stoppat in LED till halvljus/helljus.

Man har även ändrat till en koppling som är mjukare, inget intressant för mig då jag har varianten med automatisk koppling.

Här två videos om den nya.

https://www.youtube.com/watch?v=KVdtMqQhDTw

https://www.youtube.com/watch?v=iMHCxrc1jTQ

Uppdaterat: 2015-12-01 21:04

Kommentarer

Fruktansvärt bra och trevliga hojar!

Jag är ju tyvärr den korkade typen som inte uppskattar att sitta dragfritt på hoj utan vill att det ska blåsa lite... Men helt klart en hoj som skulle tilltala även mig om jag inte tyckte så förbannar mycket om att smutsa ner hojen i surhål :)

Uppdaterat: 2015-12-01 21:15
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Längre säsong i USA ... färsk video med den röda FJR:en (samma hoj som min fast fast utan semi-automaten).

https://www.youtube.com/watch?v=1F11Xghyd1w

Uppdaterat: 2015-12-20 22:03

Ungefär som i skåne i år, 12 grader till jul, fullt körbart.......om det inte regnade så förbannat, min grusväg hade lason gillat, den är ett surhål......

Uppdaterat: 2015-12-21 06:52

Jo även 12 igår i Stockholm, otroligt!

Uppdaterat: 2015-12-21 08:45

Härlig julhälsning från Tampa Bay Florida i USA.
Spola fram till ca 2:40 och njut i ca 10 min av amerikanskt kitchig juldekoration!

https://www.youtube.com/watch?v=3HJay7f-TFI

Uppdaterat: 2015-12-25 12:32

Vägen över keys är vacker, fast avnjuts lika bra i en cab.....

Uppdaterat: 2015-12-25 18:23
duccedriver skrev:

Ungefär som i skåne i år, 12 grader till jul, fullt körbart.......om det inte regnade så förbannat, min grusväg hade lason gillat, den är ett surhål......

Ja lerinpackning var ju poppis som hälsometod :)

Uppdaterat: 2015-12-28 11:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Bryan tillbaka i sadeln nu efter sjukdom.

https://www.youtube.com/watch?v=u58y18jggqs

Uppdaterat: 2016-01-14 14:34

Clearwater beach, st. Petersburg, florida.
Den vägen har jag kört, lika trist i en cab....
Men vädret är trevligt!

Uppdaterat: 2016-01-14 18:29

Var inne på Yamaha Center i Helsingborg igår och kollade lite. Provsatt en FJR 1300. En fin hoj faktiskt men inget jag skulle köpa. Jag är en glidarfantast och stannar kvar i det diket. Blev i alla fall en härlig mc-tur dit och hem. Totalt ca 18 mil.
Blev imponerad av Yamaha Vmax, den ser verkligen cool ut. Maffig V4 motor.

Uppdaterat: 2016-04-10 08:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, med halvautomaten tycker jag den är riktigt soft att köra. Skulle du kanske gilla ändå.

Uppdaterat: 2016-04-10 10:18

Jag skulle säkert gilla att köra den men designmässigt gillar jag glidare mer. Jag är lite kromfrälst.

Uppdaterat: 2016-04-10 10:21
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja - precis som när det gäller bilar har man olika preferenser och det tycker jag är enbart positivt. Bara för att jag gillar nån specifik modell så behöver ju inte alla andra också göra det. Personligen gillar jag lite mindre/smidigare hojar som redan framgått många gånger men det hindrar ju inte att Hacken kan njuta av sin stora glidare eller Ducce av sin Winge.

Uppdaterat: 2016-04-10 10:55

Precis Pi, det finns något för alla som tur är.
Visst kan man tycka att hojar är snygga eller fräna utan för den skull mena att man vill köpa en. Jag tycker att Vmax är helfrän men jag skulle aldrig köpa en. Testa kanske men inte köpa.

Uppdaterat: 2016-04-10 11:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Testa en velocity maximum hacken!
Köpsuget kanske kommer........den är lika kul som den ser ut, som en shelbymustang på två hjul, bara muskler!
Fast den är ju bara användbar till en sak, busa...

Uppdaterat: 2016-04-10 14:42

Pi, ja fast tråden handlar om FJR. Gillar man inte FJR så behöver man inte skriva här. Tycker dock man kan prova hojen först innan man säger att man inte gillar den. Den är grymt trevlig att köra och dom flesta brukar säga det som när dom provkör den när jag kollat på nätet. Inte för att dom sen har den som preferens eller så.

Uppdaterat: 2016-04-10 16:35

Hade jag köpt alla hojar jag gillar så skulle jag nog haft närmare 25 stycken i garaget. Tyvärr räcker inte börsen till för detta.

Uppdaterat: 2016-04-10 17:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Sant, gäller ofta att hitta nånting bra för pengarna.
Alltså bang for the buck.
FJR är i dyraste laget för många, även för mig.
Men samtidigt en fantastisk hoj på många sätt.

Nu är väl både Honda ST och Yamaha FJR riktigt gamla modeller så det ska bli oerhört spännande att se vad Honda och Yamaha ersätter dom med, borde väl rimligen ske nästa eller nästnästa år?

Uppdaterat: 2016-04-10 17:43

Vidstige - men nu är väl detta inte första tråden som ibland hamnar en aning bredvid TS önskemål - och sånt får man nog i egenskap av TS tåla. F ö har jag aldrig sagt att jag ogillar FJR (eller nån annan hoj) utan att "smaken är som baken" och jag skulle inte försöka övertyga nån annan att gilla en hoj (eller bil) som jag själv gillar- däremot givetvis framföra vad jag uppskattar med just den hojen/bilen. Jag uppskattar t ex den halvautomatiska lådan på din hoj men jag skulle ändå inte köpa en sån av andra orsaker.

Uppdaterat: 2016-04-10 18:29

Pi, hur du kan få det till att jag försöker övertyga nån att gilla FJR som inte gillar FJR, om jag skapar en tråd om FJR kan jag undra. Du behöver inte läsa eller kommentera här, lägg dig inte i allt jag gör. Sluta vara forumpolis. Slappna av lite.

Uppdaterat: 2016-04-10 19:04
von-Klotenhjelm skrev:

Vidstige, om den handlar om FJR, varför har du då tryckt in 12 minuters juldekorationer?

Jesus... det var på julafton och killen som körde åkte på en FJR.

Jag tycker det var lite kul.

Gillar du inte så snälla låt bli att läsa eller klaga.

Uppdaterat: 2016-04-10 19:07

Jag har provkört den och gillar den inte.....
Det betyder inte att jag anser den dålig på något sätt, bara att den inte ger mig nån feeling.......
Eller rättare, hojtypen ger mig inget, ett mellanting mellan sport och touring som blir lite beige......
Dessutom har den radfyra, en motortyp med otroligt trist gång, bara vibrationer.....
Gillar boxersexan, radsexan i bmw k1600, paralelltwinnar, v-twinnar, trippel, v-4, men inte radfyror....

Uppdaterat: 2016-04-10 20:18
duccedriver skrev:

Dessutom har den radfyra, en motortyp med otroligt trist gång, bara
vibrationer.....

För mig vi diskuterade motorvarianter förut och att det beror helt på hur dom är gjorda.
Svårt alltså att generalisera så.

Men fyran i FJR är riktigt fin, går mjukt överlag och har bra motorljud.
Är pigg och stark.
Nu pratar jag om FJR efter ansiktslyftningen 2013.

V4an i Honda ST tycker jag är klart mycket tristare.

Uppdaterat: 2016-04-10 21:44

Pannan är gjord för att vara en touringhoj helt utan sportiga ambitioner, mjuk och bekväm för 2, och det duger den nog till, men den tycker jag faktiskt är urtrist.....riktigt beige.....så jag tänker inte ge dig mothugg.....
Men jag har haft många hojar med karaktärsfulla motorer, men bara 2 radfyror, bägge dom värsta av sin tid, kawa z1000r -83 och honda cbr1100xx -97, fina motorer i bägge, men jag tröttnade fort ändå......
En känsla som är svår att förklara , det bara är så!

Uppdaterat: 2016-04-10 23:25

Körde Yamaha GTS1000 en del förut, tror den hade radfyra också.
Den motorn var mycket trevlig att köra tyckte jag.
Gillar motorljuden både i den och FJR.
Pannans motorljud är inte bra.

Det intressanta är väl om man kan urskilja vad som är personligt och vad som kan anses vara allmänt med motorer och känsla.

Sen är det väl balansaxel i fyror som ska gå jämnare, vet inte om det finns nåt sånt i FJR.

Dock har jag märkt att det finns ett dåligt varvtalsområde för motorn då den låter och vibrerar mer.
Nånstans mellan 2000 och 3000 varv.
Kanske nåt som är svårt att få bort men hoppas nästa generation FJR förbättrar det.

Om möjligt så vill jag gärna se att man kan dämpa ljud från kardan ännu mera även om det är klart bättre i FJR än i Pannan.

Uppdaterat: 2016-04-10 23:38

Hade man konstruerat så att man lagt det kritiska varvtalet någon annanstans än där man ligger mest och kör så hade det nog känts mera balanserat. Det tråkiga med en hoj som är designad för 200+ är att kör man inte i 200 så ligger tyngden på armar och bröst och det blir jobbigt om man skall köra längre sträckor. Nu har jag bara provsuttit FRJ och inte kört så jag vet inte hur den är om man ligger och kör längre sträckor i typ 80-90 som många vägar i skåne har som hastighetsgräns.
En sak som slår mig är hur tyst transmissionen är i min nya hoj eftersom den är remdriven. På min förra kunde man höra hur kardanen jobbade lite under körning, inte så att det störde precis men ändå.

Uppdaterat: 2016-04-11 07:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kritiskt varvtal, det är ju där den vibrerar mest.
Just det området är ju där den används mest vid vardaglig körning, det är en av anledningarna till att jag inte gillade den.
Kawan hade det också, men på den förlät den vassa gången och ljudet från 4-1 båset en del.
På superblackbirden minns jag inget alls sånt, tror den hade dubbla balansaxlar, den var ju gjord för att kunna varva 13k.....
Den tröttnade jag mest på för att den var osmidig som sporthoj, obekväm som tourer i rimliga hastigheter....
Körställningen var designad för 200+, och det är trots allt sällan jag behöver åka till paris över eftermiddan.......
Och så kändes det konstigt att ha en hoj som gör 300, och sällan kunna nyttja den.
Gjorde det ett par gånger, sen fick det vara......
Det där med kardanljud har jag aldrig märkt av på vingen, som är de enda jag haft med kardan.
Kedja låter ju också, på en hoj går det inte att dämpa bort transmissionsljud, eftersom allt är öppet.
Jag kör dock ofta med öronproppar, speciellt på långkörning, vindbruset är ju tröttande.

Uppdaterat: 2016-04-11 07:28

Rem är bra, fattar inte varför det inte blir vanligare.
Billigare och lättare än både kedja och kardan, ingen smörjning, och rembrott är inte vanligt vad jag vet.
Klarar den vridet och vikten i wildstar, borde även sporthojar klara det.
Möjligen är man begränsad i uppbyggnaden av fjädringen, eftersom man måste ha konstant avstånd, kedjan tillåter ju varierande slack då det fjädrar, och kardanen glider, alt är svingarm som på min och bmw.

Uppdaterat: 2016-04-11 07:38

Man har ju en extra axel längre bak på wilden för att få remmen på konstant avstånd för att det inte skall bli slack (kortare rem)och det fungerar ju hur bra som helst. Anledningen till kedja på nya hojar idag kan ju till viss del bero på konstruktionen men framförallt har jag läst att med kedja förlorar man minst hästkrafter på bakhjulet och detta är tydligen viktigt i alla fall på mellanhojar där man inte har så många hästar på motorn.
På en hoj med säg 120+ hästar borde detta med att förlora hästar på bakhjulet inte spela så stor roll så där kunde man ha rem.
Sporthojar med mycket hästar brukar ju inte ha så överväldigande vrid annat än vid ganska höga varv på motorn .

Nya Kawasaki Vulcan S har man satt kedja på trots att många Vulcans har rem idag (de tyngre hojarna med mer hästar och vrid)

Uppdaterat: 2016-04-11 07:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

På fjr sitter man bra i dom hastigheterna, ganska upprätt.
Men det är en vanesak, man hänger inte på armarna när man vant sig, man tränar upp mellangärdet att bära vikten.
Men just där vibbar den, det gillar jag inte.
För att den ska gå att köra sportigt kan man inte hänga upp den i gummi hur som helst.
Motorn är ju en del av ramen på moderna hojar.
På en glidare kan man det, kraven på väghållning är modestare och det är en gammaldags rörram av stål.
Hade wildens motor suttit styvt, hade den nog varit olidlig......som harley förr i tiden.....
Honda fick ju sin shadow 1100 att gå så mjukt att man fick sätta stötstänger till sadeln, för att motorn skille få "harleykänsla" som ju är förebilden.....

Uppdaterat: 2016-04-11 07:54

Lite småvibrationer är det i Wilden men inte mer än att jag kan se vad som sker bakom mig i backspeglarna även i 120km/h.
Styret har gummidämpning.
Annat var det med Intrudern jag hade, över 90km/h så var allt suddigt i backspeglarna.

Uppdaterat: 2016-04-11 07:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

När man kollar lite videos på nätet för dom som testar FJR och tidigare kört mycket sporthojar så blir dom förvånade över hur mjukt den går. "super smooth" och liknande reaktioner kommer fram. Så har svårt att tro att det skulle vara mycket vibrationer på den och jämfört med andra. Jag har i alla fall inte märkt nåt och om något tycker jag den går jämnare än Honda ST1300 som ju har V4. Så jag undrar fortfarande över resonemanget om att just raka fyror är så kassa.

Uppdaterat: 2016-04-11 08:03

Intressant att man kan uppleva hojar så olika, men vi är ju förstås olika byggda och olika känsliga. Det är väl därför ni upplever FJR så olika.
Jag upplevde samma fenomen med Intrudern jag hade, många klagade på väghållningen och tyckte att den var kass i kurvor.
Jag tyckte den var helt ok i kurvor och väghållningen var inget att klaga på, jag fick motstyra lite mer i kurvor men det är ju en vanesak som man sedan man vant sig inte tänker på. Det enda jag inte gillade riktigt var att frambromsen var inte så bra på Intrudern, annars var den riktigt rolig att köra men lite för dålig komfort och räckvidd för lite längre turer. Det var det enda som gjorde att jag bytte bort den.
På Wilden är frambromsen kanon och kurvor verkar den själv hantera utan att jag gör något. Otrolig känsla. Så jämförelsevis är wilden väldigt mycket bättre men som sagt mycket egenskaper på hojar lär man sig och sedan tänker man inte så mycket på det.

Uppdaterat: 2016-04-11 08:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, vad gäller motorkonfiguration så anses väl en rak fyra vara det bästa i bilvärlden, om vi pratar fyra cylindrar eller färre.
Motorcyklar är förvisso inga bilar men i alla fall.
Exempelvis Volvos nya VEA motor är en rak fyra med 0,5 liter per cylinder, som anses vara det optimala.

Sen MC med 6 cylindrar är trevliga på många sätt men dom blir förhållandevis tunga, dyra och törstiga.
6:an i Goldwing är dessutom rätt tråkig i att den inte är så varvillig, så mest bara crusing som gäller där.

Så för mig passar 4 cylindrar bättre, även om jag förstås önskar så trevlig och mjuk motorgång som möjligt, liksom trevlig/dämpat motorljud.

Dom roligaste MC jag kört och som passat mig, har alla varit fyror.

Uppdaterat: 2016-04-11 10:08

Fyror ger nog en mer sportig karaktär än vad en 6:a ger. En 6:a på Wingen är ju helt rätt då den är en Tourer och skall gå mjukt och tyst. En hoj med fyra är nog roligare körmässigt. Sen finns det ju V4 med som Vmax har och det skulle vara intressant att få se hur den är körmässigt. Förr hade ju många större hojar radfyror.

Uppdaterat: 2016-04-11 10:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Skämtar du vidstige?
Hur man upplever en motor är ju personligt, men boxersexan inte varvvillig?har du provat att ge fullt?
Det är ju precis det den är, att registret är kort är en annan sak, från 2000 till topp på 6000 varv går det fort (om man inte segdrar alltså, hojen väger ju 400+)
Radsexa funkar bra i sporttourer, bmw k1600gt är en otroligt fin hoj, definitivt inte otymplig.
Alla motortyper kan fås att gå på olika sätt, det är ju i så fall v4 i st1300 respektive v-max bevis på...
Den ena trist men mjuk och behaglig, den andra har karaktären av en kobra på kokain, speciellt den gamla förgasarmotorn, urstark upp till 6000 varv, sen fullkomligt ursinnig, när v-boost öppnade alla insugen......
Första gången jag drog en sån fullt på tvåan, sket jag nästan på mig, när den efter x antal meter kastade ut röven i en sladd...
Nästa gång var leendet en meter brett!

Uppdaterat: 2016-04-12 00:10

Haha, härlig beskrivning de sista raderna ducce. :-) Man liksom fattar öset i hojen.

Uppdaterat: 2016-04-12 08:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
duccedriver skrev:

Skämtar du vidstige?
Hur man upplever en motor är ju personligt, men boxersexan inte varvvillig?har du provat att ge fullt?
Det är ju precis det den är, att registret är kort är en annan sak, från 2000 till topp på 6000 varv går det fort (om man inte segdrar alltså, hojen väger ju 400+)

Jo jag har kuskat runt med en goldwing en vecka i Europa. Det var på en med 1500 motorn.
Varvtalstoppen är ju inte så hög.
Motorn har bra vrid från låga varv.
Låg väl i 160 på autobahn.
Tyckte inte det fanns så mycket om man gasade på mera.
Motorn passade bättre för cruising, inte sportig körning.

Hur man upplever en motor är väl både personligt och allmänt.
Jag tror dom flesta upplever FJRs motor som piggare, varvilligare och sportigare än Goldwing eller vad tror du?

Uppdaterat: 2016-04-12 09:28

Här beskrivning hur man uppgraderar en FJR1300 till en mjukare koppling. För dom som har hel-manuella lådan vill säga. Han säger att det kostar 300 dollar så det är väl ca 3000 kr. Låter som en vettig uppgradering som man dessutom verkar kunna göra helt själv om man följer denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=-OTj00a2dYI

Uppdaterat: 2016-05-01 12:18

Var förresten ett bra test i Bike nr2 2014 av FJR 1300AS, som man kan läsa här, hela med allt data kan man köpa där för 30 kr. Man var överraskad hur bra "automatlådan" fungerar och den växlar snabbt också, 0-100 km/h gick på drygt 3 sekunder.

http://www.bike.se/test/comparative_test/bmw-r1200rttriumph-trophy-seyamaha-fjr1300as

Uppdaterat: 2016-05-01 12:23

FJR toppfart 274 km/h!

https://www.youtube.com/watch?v=52eMDJyfkSA

Uppdaterat: 2016-11-02 21:51

Klent.....
Har kört 310 (mätarfart) med cbr1100xx.
Enligt bikes tester ca 295 km/h verklig fart..
En gång trstade jag, krönet vid rasta glumslöv på e6 kändes som ett farthinder.....
Sen tröttnade jag på fortkörning och köpte Ducati, st4 gjorde bara 260 ungefär......
Nu får jag jobba för att få upp rullande soffgruppen i 190....

Uppdaterat: 2016-11-02 22:13