Rigglängd

99 inlägg 0 nya
Rigglängd

Man kan ju bli galen för mindre...
Vi avrundar alla mått till cm nu för enkelhetens skull.
Nuvarande motor är på 42 cm.
Sitter som en smäck på den 42 cm långa riggen.
En Mercury 8 hk tvåtakt.
Dryga 20+ år gammal och börjar behöva få en större renovering (planeras när ny motor finnes).

Nu kikar vi på en fyrtakt, Mercury 9.9.
Angiven längd är 38.

Kort rigg säger några sidor på nätet är 38-42.
Är motorn fysiskt 42 fastän pappret säger 38?
Många säger att längden på motorerna sällan stämmer med verkligheten.

Ingen har svaret!

Låter konstigt och jag har iofs inte haft utombordare på många år men exakta rigglängden blir väl viktigt först på en större motor och vid mer än planande fart.

Back in the days hissade man upp kort riggaren någon eller några cm för att om möjligt få ut sista knopen över 30.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Är den för kort får propellern inte ut full ork då kölen hindrar flödet (och har man otur tappar den kylning också, särskilt om det är som på vår nuvarande där kylintaget sitter på undersidan av antikavitationsplattan) och är den för lång så blir den slingrid och ostabil.

Med 8--10 hk på akterspegeln så är det ju knappast tal om en snabb, planande båt så jag har svårt att tro att nån cm skillnad i rigglängden skall ha nån avgörande skillnad.

Är det köl på båten så blir det ännu knepigare. Kavitationsplattan ska hellre sitta lite under båtbotten än över, annars får man det klassiska luftproblemet, inte minst om motorn behöver trimmas ut lite. Men på typ en eka så är det nog inte hela världen. Kort rigg brukar vara 38 cm.

Jo, kort brukar vara 38, men folk på nätet som mätt på vissa motorer hittar mått som är >38.
Och som sagt, nuvarande är 42, så antingen är det en 38 eller så har man ändrat mått de senaste 20 åren.
Sjukt rörigt det här... Och då har vi inte talat om vikt på motorer =)
Båten är klassad för 15 hk men det är ju tvåtaktare så tror det blir för baktungt, men går vi till 9.9 så blir det bara något tyngre än nuvarande (Mercury verkar vara lättaste fyrtaktarna på marknaden i den mindre (och faktiskt större) klassen).

Vikten tror jag inte har någon avgörande betydelse om du inte har självläns eller annat som påverkas. Vissa människor väger ju mer än andra som håller i rorkulten så..Motoreffekten har nog betydelse hur båten klarar farten i sjön snarare.
Senaste plastekan jag hade, en Uttern 4300, satt det en Yamaha 15 på. Med 3 pers ombord så var det gränsfall att den planade. Jag tror banne mig det var lång rigg på den, inte säker dock.

Mätte pojkens Suzuki 6hk kort rigg, den är 45cm. Det verkar inte som det finns nån direkt standard, inte som följs iaf.

Om nu Tohatsu 9,8 och Mercury 9,9 är exakt samma motor är det 48cm från överkant akterspegel till kavitationsplattan på en kort rigg. Har varit å mätt med måttband på min motor

Kort rigg har väl i alla fall tidigare varit typiskt 38 cm och lång rigg 51 cm. Men det är ju båtens rigglängd som är avgörande trots allt. Och för långsamgående båtar så känns det onödigt att ha motorn stickandes ner onödigt mycket så ligger rigglängden på max runt 45 cm så skulle jag gissa att en s k kortriggad motor skulle fungera utmärkt.

FXX wrote:
Vikten tror jag inte har någon avgörande betydelse om du inte har självläns eller annat som påverkas. Vissa människor väger ju mer än andra som håller i rorkulten så..Motoreffekten har nog betydelse hur båten klarar farten i sjön snarare.
Senaste plastekan jag hade, en Uttern 4300, satt det en Yamaha 15 på. Med 3 pers ombord så var det gränsfall att den planade. Jag tror banne mig det var lång rigg på den, inte säker dock.

Vikten lär nog spela en del roll tyvärr i detta fall. Den går som bäst om jag på dryga 80 med kläder och joks har min syster i fören, cirka 60-65. Och det med nuvarande... Lägger man på ytterligare 20 kilo eller så så långt bak som akterspegeln så blir det nog inte så bra tyvärr. Funderat på att lägga lite bly i fören faktiskt. =)

FXX wrote:
Mätte pojkens Suzuki 6hk kort rigg, den är 45cm. Det verkar inte som det finns nån direkt standard, inte som följs iaf.

Den är 381 mm enligt hemsidan...
Som sagt - det är lite, vimsigt det där.

Känns som att det ändå är lite bekräftat här nu då - kort rigg är INTE 381 mm i verkligheten utan snarare någonstans i krokarna av 42-45 cm.

Lite konstigt om en tillverkare anger exakta 381 mm medan verkligheten är runt 450 mm. Inte så att det föreligger nån diskrepans i hur man skall mäta rigglängden ? Eller att denna motor faktiskt var långriggad ?

Långriggade är, öhm, 510 har jag för mig.
Det kan ju vara så enkelt att man för det första går på 15, 20, 25, .. tummar. Och så kanske det skall ses som något minimiimått - att du skall inte ha kortare rigg än 15 tum, eller att det är någon kvarleva från urminnes tider. Finns ju andra sådana mått som inte heller stämmer med verkligheten som hur mycket en hårddisk eller ett USB-minne rymmer, bensininblandningar (E85 med maximalt 85% etanol men kan, och är, mindre udner delar av året) och så vidare.

Det kanske är så dumt att kort rigg = 38-51cm. Lång rigg = 51-63,5, Ultra lång 63,5-76,2? Att det som benämner rigglängden är ett minimimått och vidare upp till nästa steg? Gurans var ju riktigt lång för att benämnas kort.

Enligt vissa på nätet så är
Kort: 38-42
Lång: 51
e.t.c.

Helt obegripligt det här :-p

Jo, 38 resp 51 är de mått jag också vill minnas skall gälla.
Mätte just den enda av motorerna som jag hade tillgänglig vilket är en gammal Johnsson 9,9 hk. Den mätte ungefär 43 cm ifrån antikavitations-plattan till underkanten på motorfästet och det är definitivt en kortriggad motor.

Med en så här liten motor spelar det i praktiken ingen roll.
Kör bara.
Men istället för att lägga en klump i fören kan du testa med trimplattor i aktern, de går att fästa på gångjärn och justera med vantstag.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Xanthopteryx wrote:
Man kan ju bli galen för mindre...
Vi avrundar alla mått till cm nu för enkelhetens skull.
Nuvarande motor är på 42 cm.
Sitter som en smäck på den 42 cm långa riggen.
En Mercury 8 hk tvåtakt.
Dryga 20+ år gammal och börjar behöva få en större renovering (planeras när ny motor finnes).
Nu kikar vi på en fyrtakt, Mercury 9.9.
Angiven längd är 38.
Kort rigg säger några sidor på nätet är 38-42.
Är motorn fysiskt 42 fastän pappret säger 38?
Många säger att längden på motorerna sällan stämmer med verkligheten.
Ingen har svaret!
Rigglängd är akterspegelns längd, DVS sträckan från motorfäste till båtens mittersta bottenpunkt. kort rigg =381mm, lång rigg 510mm. Sen finns det för stora motorer även xl rigg. Så mät akterspegeln på båten. Är den runt 38cm, ska du ha kort rigg. Är den runt 51cm ska du ha lång.

På motorn är rigglängden från motorfäste (klykan du hänger över akterspegeln), till kavitationsplattan. Som är "vindsurfingbrädan" som går rakt över propellern.

Var kavitationsplattan ska vara, i förhållande till botten på båten varierar. På snabbare båtar, kan man hissa motorn med en propeller med högre stigning. Så kavitationsplattan är flera cm ovanför botten på båten. På en långsam båt, med liten motor. Så gör det absolut ingenting om den är någon cm under botten på båten.

Gäller dock att motorn är "riggad" med pinnen i rätt hål, eller trimmad med "powertrimmet" så kavitationsplattan är helt rak, jämns med bottenlinjen när man kollar. Då en utriggad/trimmad motor åker upp lite, och tvärtom vid inriggad/trimmad.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.