Nästa gen mc och miljöteknik

162 inlägg 0 nya
Nästa gen mc och miljöteknik

Funderade idag på vad dom stora tillverkarna planerar för att göra mer miljövänliga och bränslesnåla mc. Exempelvis börjar modeller av stora sportstourer som yamaha fjr och honda st närma sig hela 20 år som modeller i grunden. Kom alltså i början av 00 talet.

Får en känsla av att tillverkarna inte riktigt vet vad dom ska hitta på. Enklaste kanske är etanol anpassning men då är det risk att man måste tanka oftare, illa nog som det är.

El-mc kan säkert vara ett alternativ men blir ju nåt helt helt annorlunda.

Hybridteknik är svårt att tänka sig och går väl dessutom inte ihop med manuell växling.

Downsizing med turbo tveksamt.

Man kan ju undra i sammanhanget vad eu planerar för krav framöver. Kan tänka mig att mc branschen är på väg mot en kris, så totalberoende som man ju är av bensin.

Ja, nu är ju detta inget stort problem, då MC-beståndet står för en ytterst liten del av utsläppen.
Avgasrening finns redan, vill man minska förbrukningen är det enda att gå ner i motorstorlek.

I andra länder där bensinen är dyr, är det låg förbrukning som räknas. Varenda MC-reklam påtalar hur liten just den hpjen drar. Men, så har de väldigt mycket små hojar, typ 150cc.

El-MC finns redan, men kommer säkert inte ta större andel av marknaden än el-bilar.
Hybrid faller på vikt och utrymmen.

Turbo har redan alla japanska tillverkare provat, med dåligt resultat. Visst går det med dagens teknik få det att "lira" bättre, men fortfarande är det tveksamt om det kommer bli bra.
Jag körde Hondas CX-turbo. Den betedde sig mycket märkligt, då det var svårt att få jämn dragkraft genom kurvorna.
Jämn gas - motorn ökade i kraft - hojen vill räta upp sig.
Släppte något på gasen - turbon slutade ladda - hojen vill luta sig inåt i kurvan.

Det är synd att myndigheter och storstäder motarbetar MC/scootrar då de skulle förbättra framkomligheten i trafiken betydligt.
Ett bra exempel är ju p-avgifter i klass med bilar. Dessutom får man bara ställa en MC i varje p-ruta!

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

MC branschen är troligtvis på väg mot en kris men inte på grund av bränslet, utan inträdeskostnader för yngre förare samt intresse. Som gammal touringåkare så ser jag också att modellutbudet är gammalt, det var inte som på åttiotalet då det förnyades mer regelbundet. Visst det kommer ut nya hojar idag med men det är vad jag kallar hipstermodeller, läs Scrambler och Naked inte särskilt praktiska.

Vad jag förstått så är det även en brist på meckar, kanske inte så svårt att förstå då det är en säsongsbetonat arbete och en heltidstjänst ska bära sig hela året.

Jag är på väg tillbaka efter 20 års uppehåll och tänkte skaffa mig en sporttouring hoj igen, men jag tycker modellutbudet är magert och gammalt. Och är det inte det så är det dyrt, läs BMW/Ducati. Det kanske blir en Moto-Guzzi Norge, gammal visserligen men man kan göra servicen själv.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Fast jag vet inte om det faktiskt är så mkt högre inträdeskostnader idag än för 20 år sedan sett i pengavärde?
Men intresse kanske är något som dalar, men enligt SMC så verkar det säljas mer och mer MC och det är mer hojåkare på våra gator.

Däremot håller jag delvis med rörande utvecklingen, det händer inte så mkt.
Visst, det kommer en del spännande teknik, alla hojjar jag ju idag ABS och en del har ju avancerade körprogram med antispin och intelligens med gyro osv.
Utsläppsmässigt så tror jag nog många hojåkare spyr ut mer än vad en bil gör, kanske inte totalt sett men per mil.
Och en del tar ju även bort katten för att få några hästar till.
Jag har inte gjort det senare men min hoj drar betydligt mer än vad min 1 ton tyngre bil gör. Men det beror ju på hur man kör såklart.
Normal körning så ligger jag kanske på 0,5 medans under lite mer extremkörning som bana så är det nog närmare litern.
NU ska det kanske tilläggas att jag mappat om den, men skillnaden i förbrukning är inte så stor jämfört med tidigare.

@Axel61.
Nu är jag lite insnöad på Triumph, men kolla deras utbud, dom har några småroliga modeller.
Kolla dock upp om det finns någon certad verkstad där du bor, Triumph verkstäder lyser verkligen med sin frånvaro.
Och det du skriver rörande meckar är nog helt rätt, speciellt bristen på bra meckar.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, Jag har en vurm för tvåcylindrigt och sportigt och utbudet är magert idag. Multistradan är den jag tittat mest på men en ny ligger på 220K sen finns R1200RT för nästan samma pengar. K1600 ligger över 300K fullt utrustad.
Begagnat finns väldigt lite av Triumph Trophy och GTR 1400 och någon MG Norge i sverige. Enda trajan som jag sneglat på senaste tiden är Tiger Sport, vi är två så utbudet blir lite snävare, annars skulle nya Ducati SS vara ett alternativ, haft en sån en gång.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Det är kul med MC människor, man snöar lätt in på något och stannar kvar där. Själv är jag hookad på 3 cylindrigt, men utan några egentliga skäl mer än att det är det jag kört mest.
Hade en paralelltwin i min Thunderbird 1600, måste erkänna att det vridmomentet var en häftig känsla.

När du ändå nämner Ducati SS så kanske du ska kolla på Aprilia Visst, inte tvåcylindrigt men deras senare v4 modeller verkar ha övertygat journalisterna rätt bra.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Första gången jag hörde en trecylindrig var en Laverda Jota 180gradare, en Ferrari på två hjul. Har sneglat lite på MV Agusta trecylindriga, lite väl excentriska för min smak kanske, Turismo Veloce möjligen, schysst ljud på dom. Aprilia har inte någon speciell sporttouring modell tyvärr

Men skulle Moto-Guzzi komma ut med en ny Lemans eller Norge skulle jag hänga på låset.

Det är öht färre modeller man kan hänga på packväskor.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Vet väldigt lite om just MV Agusta och Moto-Guzzi, har sett några men vet för lite om båda märken Men efter lite googlande så måste jag säga att dessa märken har en intressant historia, lite som Triumph.
Olika ägare, bergochdalbana ekonomiskt och nära KK
Visste inte att MB ägde en sådan stor del av MV Agusta, 25% enligt Wiki, lite samma som Ducati och Audi (om det inte sålts för att få loss flis).

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Reverend Benny wrote:

Jag har inte gjort det senare men min hoj drar betydligt mer än vad min 1 ton tyngre bil gör.

Jag har lite samma problem där. Min Prius drar i stadstrafik ca 0,5. Min MC (Yamaha FJR) drar aningen mer, om man kör lugnt. Visst, nära 0,5 är ju hyggligt för en stor tourer men inte så bra om man betänker nästa steg i utvecklingen på bilar.

Det blir ju också ett annat körsätt med en MC-motor som egentligen är lite motsats mot vad den är tänkt för. Kör jag på riktigt låga varv så blir den riktigt snål, men den går ju att varva till 12,000 varv och på höga varv är den allt annat än snål, redan över ca 3000 varv sticker förbrukningen iväg. Fördelen med 1300 kubik är ändå att den är hyggligt stark på låga varv, så den klarar ju båda körstilarna utan problem. Enbart låga varv är dock lite trist körning.

Ja, det är dåligt att utvecklingen inte kommit längre, under en tur på 30 mil så behöver jag tanka minst 2 ggr.
Men det är väl det där med krav, ställer ingen krav så tuggar man på i gamla banor.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, ännu mer kan jag undra över Honda Goldwing, komforttourer nr1, som ju har en rätt törstig 6-cyl motor som ogillar högre varv. Så mest lågvarvskörning och ändå rätt törstig. Dessutom saknar jag möjlighet till automat där (eller i alla fall halvautomat). En Goldwing väger nästan 400 kg så rimligen borde man kunna hitta på nåt bättre där med nån form av hybridteknik.

Är inte helt säker på hur konservativa guldvingeägarna är, men gissar att det är som många andra MC ägare, väldigt konservativa.
Skulle man lansera någon hybridlösning så hade nog folk gått bananas.
Sen är det väl det många varit inne på innan, många är bara nöjesmaskiner, då tänker man inte så mkt på förbrukning eftersom bensin är billigt.
Visste dock inte att det satt en sexa i GW. Nästan lika galet som en 2.3 liters trea i Triumph Rocket.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, jo bensin är billigt just nu men kommer det vara med tanke på dom miljödiskussioner som varit i media och politiken?
Målet är ju fossilfritt.
När vi är uppe i 20 kr eller mer per liter bensin börjar det nog bli lite jobbigt.
Kanske sker redan på 2020-talet.
Jag undrar hur motorcykeltillverkarna arbetar med miljöfrågorna, just nu känns det som nästan bara tystnad från dom stora.

Vidstige, tror det är lite som du skrev i inledningen, dom vet inte vad dom ska göra.
Tror att OM den första stora tillverkaren...och helst då någon riktigt konservativ tillverkare i stil med HD gick ut och lanserade en "miljöhoj", då hade nog resten vågat följa efter.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Förvånad att det inte finns flera MC med automat eller halvautomat. Om man inte har nån macho-bild av sig själv att bevaka så är ju automat på en MC jätteskönt...:) Har för mig att det skrivits om det för GW åtskilliga gånger men det kanske inte blivit nått ?

Pi, det har kommit mycket de sista åren. Yamaha FJR har en kopplingslös (handtaget) växellåda där man växlar med knappar på styret. BMW, Ducati, MV Agusta m,fl har sina quickshifter. Den enda helautomatiska är Honda med sin DCT och som ryktas komma på nästa Goldwing.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Pi, den lösning som jag har och som sitter på FJR från och med årsmodell 2013 är guld. Alltså om man då väljer det tillvalet med halvautomat. Den har en slags paddel och man klickar i växlarna snabbt upp eller ner. Inget kopplingshantag finns alltså. Man kan växla med fotpinnen om man vill, den är då betydligt lättare än på vanliga hojar. Roliga är också att neutralen är längst ner, när jag var på bilprovningen så lyckades inte killen som provkörde där få i neutralen, var tvungen att visa. Den har ytterligare en funktion som man kan stänga av om man vill, det är att den automatiskt växlar ner när man stannar för t.ex. rödljus. Så har man glömt t.ex. fyran i så sitter ettan där automatiskt när man ska köra iväg. Det är dessutom i princip omöjligt att få tjuvstopp. Det fina med denna typ av halvautomat är att man fortfarande kör hojen som vanligt det är ju i grunden en vanlig manuell låda fast då med elektriskt reglerad koppling. Vad man inte vill med en rolig MC är ju att det blir för automatiskt så man bara åker med. Föraren i centrum alltså.

GW har ännu ingen automat. Dock en kul med den hojen är att det finns en backväxel, skulle jag inte tacka nej till på min FJR.

Honda har en DCT till VFR 1200 tror jag som tillval. Har inte testkört den men låter spontant som en onödigt stor och avancerad växellåda för en MC.

Honda hade DCT (?) för några år sen på en hoj i 700 cc-klassen som jag var lite småsugen på. Dock tycker jag att själva växlingen inte är det som gör hojåkning roligt så en automat är absolut på sin plats.

Pi, gissar att Hondas DCT har möjligheten både till hel automat och även att du växlar själv. Kan ju då vara nåt för dig. Så är inte fallet med lösningen som finns på Yamahas FJR, där måste man växla själv. Men med tanke på en MC-motors ofta stora varvtalsområde så skulle man ju med hel automat verkligen vilja ha många olika typer av program att välja på för att indirekt styra växlingen och kanske skulle man ändå aldrig vara riktigt nöjd med något. Honda GW skulle jag dock kunna tänka mig hel automat, alltså då en DCT.

Honda har DCT på flera modeller i 750 serien, på Africa Twin och på VFR1200FD. Kommer snart på GW.
http://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2017/august/new-honda-goldwing-2018/

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Coolt Axel!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!