Motorcyklar, en del av trafiken

1273 inlägg 0 nya
Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Kul att du fick mina tips.
Bara att testa runt tills nåt du känner för dyker upp..
Stirra dig inte blind på varvräknaren utan känn hur det känns, de flesta av de jag nämnde är flexibla nog för att inte behöva varvas, fast varvräknaren går till 12.....
Hondas v4 på 800cc hade du nog gillat om du vill ha långt register, drar utan puckel från 1200-10000 varv.....
Nog den vibrationsfriaste på marknaden, prova sån, jag har haft 3 vfr av olika årgång.....
Annars blir motorerna vettiga i 1000-klassen, inte bara effekten som blir bättre.
Lycka till!

Tänkte själv dra igång en ny sån här tråd, men nu håller vi liv i denna.
Den förra var ju forumets trevligaste på länge, utan fanatism, påhopp och politik....
Bara en ibland rå jargong, med mer humor än elakhet...!
Ungefär så är det när hojåkare träffas, alla kan snacka med alla, roliga vägar och hur den hojen känns?, är viktigare än tråkiga saker....
Kanske är hojåkare bättre människor, eller så har man bara roligare.
Mitt liv blev inte tråkigare när jag tog hojkort för 27 år sen......

Bara 27 år sen Ducce - här var det 47 år sen...:)
Men trevligt att det dykt upp en ny hoj-tråd när den andra så olyckligt försvann. Håller med om att det nog var den trevligaste tråden på forumet. Men vi får väl se till att fylla på denna tråd istället även om det lär ta tid innan den blir lika välfylld som den förra.

Ja det är trevligt med en tråd utan politiskt käbbel, men jag tror inte de politiska trollen åker MC.
Men jag tycker att ni har för nya cyklar, de är alldeles för nya, säkra och bekväma.

Jag har två st. från den tid MC-åkning främst var till för transportbehov. En BSA A10 Golden Flash 1954 och en NV 35 från 1952.
Båda orenoverade p.g.a. den så vanliga tidsbristen, men de har en intressant historia.
BSAn började ju som vanligt på den tiden som vanligt som ersättning för den bil som oftast var ouppnåelig. Sedan kom den då beg NVn som ersättning för BSAn som ju behövde betydligt mer skruvande för att hållas igång.
Följden blev att BSAn ställdes undan och NVn blev bruksmaskin eftersom den bara gick och gick.
Efter några år var den bra sliten och ersattes av den efterlängtade bilen. Det är vad jag fått berättat för mig.
Jag köpte NVn för snart 40 år sedan för 100:-, den saknade då sadel. framaxel (!), Strålkastare ( efter en vurpa) och kolvringar (en tänkt renovering).
Jag fick tag på sadel, framaxel och kolvringar, men strålkastare är svårt.
BSAn hade hittats av några hårdkörande grabbar och hann bli ordentligt modifierad när jag fick tag på den, men den gick och var kul ett tag tills magneten lade av, sedan har jag letat delar till den. Den ser inte alls ut som Flashen utan är "amerikafierad" med fläsktank i glasfiber och kromade fälgar och skärmar, allt i dåligt skick. Jag har fått tag på original skärmar, men det börjar bli lite knapert med delar i övrigt och intresset har avtagit lite.
Jag har haft några andra nyare cyklar också, men just nu tröstar jag mig med en elcykel med hela 250W effekt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill bara säga att de är otroligt tråkigt att den andra tråden försvann men kul att ni startar upp en ny tråd om detta. Tror att även detta kan bli en trevlig tråd med en ton utan personförföljelse. Lycka till med den.
Kommer självklart att med stort intresse läsa denna tråden. Med snart 600 Mc-mil i ryggen i år så är jag totalt biten av Mc-körning.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har nog missat nåt här, vaddå andra tråden försvann?

Nu vet jag inte riktigt vilken typ av hoj Mäkinen söker, men... Hondas sevenfifty är en trevlig modell, utan att vara för stor. Sedan finns det ju XJR, Bandit och liknande, men de är lite tyngre.
VFR är en trevlig hoj, då med kåpa.
Triumph har sköna 3-cyl hojar, med och utan kåpa. Gott vrid och skönt ljud.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn,
Det hade varit en smula underligt om du vetat vad jag söker då jag själv saknar den insikten. Före maj i år inskränkte sig min erfarenhet av motorcyklar till olika cross och endurocyklar som avnjutits på skogsstigar. Sen fick jag en idé att jag kanske var vuxen nog att skaffa mc-kort nu när jag kört bil i 26 år. Rådet jag fick av folk var att skaffa en "adventurehoj", men eftersom jag tror mig veta hur saker fungerar och tyckte såna såg ut som jordbruksredskap så köpte jag en DragStar. Den har visserligen en massa hemskt krom, men min tanke var att den kanske inte skulle inbjuda till hastighetsrekordförsök och därigenom låta mig ha lemmarna kvar på kroppen.

Sen tillbringade jag sommaren med att ta körkort och då köra skolans XJ6 som känns ganska själlös och ger onödigtvis många tändpulser mellan lampstolparna. Min tidigare hobby att vara starter på dragracingtävlingar gör att jag har svårt att uppskatta ljudet från högvarviga raka fyror.

I förra veckan fick jag så körkortet i min hand och nu har jag lärt mig att det som verkar vara en bekvämt bakåtlutad körställning egentligen gör att jag sitter på ryggen och inte på därför avsett arsle. Därutöver ger min mc ifrån sig vibrationer, främst runt 90-100 km/h, vilket gör att min högra hand domnar. Vänsterhanden påverkar inte framfarten lika mycket så den kan jag veva runt i luften och roa medtrafikanter med.

Själv gillar jag hojar som går mjukt och bullrar lite, en del vill ha tvärtom.

Honda Goldwing har en 6-cyl motor och går silkeslent, lite sugen på att byta till en sån men kostar klart mer och är väl stor i stadstrafik.

Lite besviken på motorgången och motorljudet i den Honda ST1300 (Pan European) jag har, men har säkert lite för höga krav.

Mäkinen vill slippa elaka vibbar, och sitta bekvämt, så dom du nämner är också vettiga, vfr hade jag mest crossrunner i åtanke....
Just nu är han en sökare, tar nog emot tips med öppet hjärta, efter en månad med lappen har man sällan hittat rätt bland alla hojar....
Själv avverkade jag i början 2/år..
Saabnisse, det är kul med alla hojar, även om dina är lite väl ålderstigna för att lägga 1500 mil/år med.....
Vi ynglingar är ju bekväma av oss......
Min gamla vinge är faktiskt 23 år gammal, still going strong....

Pi, så småningom hinner jag nog också med 47 år, vid 73 kör man väl än.....

duccedriver, menade inte att ST1300 viberar mycket eller inte är bekväm, snarare tvärtom. Men den är ändå inte lika bra som goldwing.

Några motorer som jag inte upplever kräver så mkt varv för att röra på sig är 3 cylindrarna från Triumph.
Har kört de flesta av deras serier från 675 och uppåt (dock inte deras värsting på 2.3 liter).
Trevliga motorer med lite vibrationer som har mkt bra bottendrag och finns på rätt många olika typer av MC.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Har för egen del väldigt begränsad erfarenhet av MC. Det enda jag kan konstatera är att en MC-förare löper en betydande risk ute i trafiken. Samtidigt kan jag förstå känslan med motorcykel.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Nu vet jag åtminstone vilken mc på marknaden som är minst attraktiv:
NC750J Vultus

Inte blev jag klokare av att se fler varianter även om vissa inte lockar alls.

Jo, NC750J Vultus, där kan man snacka om att man gått bananas, big time.
Den ser visserligen rätt ok ut snett bakifrån men alla andra vinklar så är den minst sagt.....udda.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Honda kanske samarbetat med Toyotas designer...:)

Hade en VFR800 från 2007 innan jag bytte till ST1300, kan nog stämma att den gick lite mjukare och dessutom trevligare motorljud!

Samtidigt dyrare försäkring på VFR då det är en mer sportbetonad tourer.

Leifer,Jag svarade på hultarns kommentar, din hade inte landat när jag började skriva...
Så jag menade inte att st1300 vibrerar.....
Vet inte vad du inte gillar med motorgånge, tycker den är rätt ok....
Lite "mesig" möjligen, för lite effekt för min smak, men en bra touringhoj är det.

duccedriver, tycker motorgången är lite väl rå på st1300 och inte lika vacker sång när man gasar som i VFR800. Dock är motorn starkare, särskillt på låga varv så på det sättet trevligare vid vanlig lugn vardagskörning. VFR800 är å andra sidan lite mer gasglad, nästan turboketchupeffekt när man kommer upp lite i varv och alla ventilerna börjar jobba.

Förstår dock inte vad du menar med mesig, är mycket vrid och ca 120 hästar.

ducce, "Saabnisse, det är kul med alla hojar, även om dina är lite väl ålderstigna för att lägga 1500 mil/år med..."!
Helt riktigt, man åker inte mer än nödvändigt och för att träffa likadana hojar, annat var det när de var nya, då fanns ju inte alterntiv.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok då, karaktärslös är kanske ett bättre ord, likt bmw's radfyror innan 1200, men när jag provade en, hade jag viffer, en 800 utan vtec, -01, den trevligaste av alla vfr motorerna, så det är kanske inte konstigt, den har mycket karaktär.....
vtec är rappare, men känslan av strömbrytare när alla kamnockarna slår till är sådär......
Jag vande mig vid det också, hade en -03, men 98-01 var go....

Det är lite krångligare att bylta på sig mc utrustning än att rycka sladden till bilen ur vägguttaget så frågan är om man sparar tid på att smita bredvid köerna.

Lägg till ny kommentar