Vi Bilägares forum

Moppe - nån som ägt en Piaggio Ciao ?

Moppe - nån som ägt en Piaggio Ciao ?

Har till och från funderat på att utöka fordonsflottan med en lite äldre moppe och har gamla band till Crescent Compact men dessa är numera inte så enkla att få tag i - i alla fall inte sådana i bra skick och till vettiga priser.
Så jag har tittat runt lite på moppar som är av mera klassiskt stuk och som finns i lite större urval och då föll blickarna på Piaggio Ciao. Läser man på lite så finner man att den som modell funnits rätt länge - tydligen över 40 år - vilket gör att den kvalificerar sig som tänkbart objekt.
Så - nån här som har några erfarenheter av denna enkla moppe ? Vad man skall tänka på, svagheter, nån variant man skall undvika eller bara vanliga erfarenheter eller historier runt denna gamla klassiker. Tips mottages tacksamt...:)

Uppdaterat: 2017-09-06 19:20

Kommentarer

Men att du och vi vet alltid bäst.......

Uppdaterat: 2017-09-07 19:28
Tvärnit skrev:

Men att du och vi vet alltid bäst.......

Tack för det informativa och lättförståeliga svaret på en seriöst ställd fråga.

Uppdaterat: 2017-09-07 19:33

Flera av mina bekanta har haft Ciao som "vuxna" och de har konstaterat att de är mottagliga för mindre justeringar som anpassar dem för en något kraftigare pilot än en 15-åring. Jag har bara provkört för 30 år sen och då uppskattade jag den inte. Jag var van 5-växlad Zündapp...

Uppdaterat: 2017-09-07 21:20

Nu är det ju inte nåt dagligt fortskaffningsmedel för min del utan nåt att puttra runt med fina sommarkvällar eller nåt liknande. Körde 2-växlad Compact på den tiden det begav sig så 5-växlat undviker jag helst på moppar.

Uppdaterat: 2017-09-07 22:32

Den enda erfarenheten jag har är från min systers Ciao och tanken som direkt kommer upp är att den verkar överleva misshandel rätt bra.
Däremot upplevde jag att själva konstruktionen var lite klen, men det är ju 20-25 år sedan jag satt på en av dom och jämförelsen gjordes nog med min MT-5 jag hade när det begav sig.

Svampiga dämpare som gjorde att hela mopeden gungade när man skulle försöka trampa igång den, men samtidigt så tror jag inte heller det är normalt, den ska ju starta enkelt annars är det något fel.

Uppdaterat: 2017-09-08 00:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

När blev Zündapp-mopeder 5-växlade? Min egen från tidigt 70-tal var 3-växlad och det samma gällde för Puchmodellerna Florida och Dakota men Mexico var faktiskt 4-växlad. Sedan fanns som Pi är inne på, 2-växlade från Crescent och Monark med Sachsmotorer (?). Italienska mopeder har jag inget minne av alls just från den tiden. De kan ha funnits ändå förstås.

Uppdaterat: 2017-09-08 14:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Min 2-växlade Compact var av det allra första utförandet och hade en 2-växlad Husqvarna Flinta-motor och saknade dessutom hastighetsmätare. Men som sagt - vettiga sådana till anständigt pris är svåra att få tag i och eftersom det för min del gäller bara lite smååkande några gånger/sommar så har jag börjat kika på en Ciao eftersom dessa är relativt enkla att få tag i och har högst anständiga priser. Men jag saknar totalt erfarenhet av den moppen.

Uppdaterat: 2017-09-08 17:07

Det är lite samma nivå på mitt vinterprojekt, har fått tag i en Puch Maxi jag tänkte skruva lite med och se om man kan få till.
Men har ingen erfarenhet alls av mopeden.

Det finns dock sannslöst mkt bra info på nätet och precis som här så finns det garanterat forum för din Ciao.
Jag tror att du kommer gilla den om du bara är ute efter en liten mysig transport.
Tror även den hade inbyggd semestergas, men kanske minns fel.

Säger som alla sa på den tiden "går den sönder så kan jag cykla hem" få som gjorde det men ändå.

Uppdaterat: 2017-09-08 18:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ja - jag har ju ingen Ciao ännu utan är ute efter lite mera info innan jag ev slår till på nån av alla som annonseras ut. Visst finns det garanterat diverse fora om bl a denna moppe och reservdelar är nog heller inget problem eftersom den är så oerhört vanlig i södra Europa. Men - ingen här som har lite mera kunskap om denna lilla moppe ?

Uppdaterat: 2017-09-08 18:42

Zündapp KS50 var 5-växlade på andra marknader på 70-talet.

Jag skulle sakna känslan av att växla om jag hade en Ciao. När jag var 15 var det bara tjejer som hade såna.
Det är en enkel konstruktion som verkar oförstörbar.

Uppdaterat: 2017-09-08 20:02

Har en 4-växlad (tror jag) moppe i förrådet men den är inte min favorit - nåt som grabbarna körde när dom var i moppe-åldern.

Uppdaterat: 2017-09-08 20:45

Jag har haft en Ciao. Lätt att mecka med och lätt att köra. Ramen tål mycket, men försök hitta en som inte trimmats till 70-80 då den kan bli skev och trött i de farterna.

Uppdaterat: 2017-09-08 21:17
L. Mäkinen skrev:

Zündapp KS50 var 5-växlade på andra marknader på 70-talet.

Det var ganska orättvist. ;-) Min Zündapp hade en maxfart av 28 km/tim från affär'n så jag hade ju verkligen behövt 5 växlar.

Uppdaterat: 2017-09-08 21:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kul att du frågar idag Pi, jag skaffade en Ciao förra veckan, eller det stod en i garaget i huset jag hyr, inte använd på 20 år, fick köpa den billigt av hyresvärden.
Rengjorde förgasaren, bytte innehåll i tanken, trampade 2 varv och den var igång.
Den går inte att jämföra med min DBS Sport, men befriande enkel farkost att glida runt på små vägar, t.o.m sambon vågade sig på att prova trots att hon inte åkt moppe på 40 år, hon fastnade direkt, så nu står små moppeutflykter på schemat här hemma.
Sjukt enkel att meka med, hur man gör står på Wikipedia !!
Med sina 34 kg behöver man inte vara rädd för att komma till vägs ände i skogen, det går att bära moppen, tar soppan slut kan man trampa hem.
Delar är inga problem alls, och billigt.

Uppdaterat: 2017-09-08 22:03

Noterbart är att jag bara är 164 cm lång och väger 60 kg. Är man stor som en normal man tror jag Ciao:en är för liten och klen.
Min Ciao går bra, ca 35 på plan väg, men i en ganska brant backe som jag har här påväg upp till byn, visade hastighetsmätaren i telefonen 7 km/h innan jag kom över krönet. Väger man typ 100 tror jag det är tveksamt om man ens skulle komma upp utan att trampa.

Uppdaterat: 2017-09-08 22:16

Intressant, Rikard. Inte heller jag är "full-vuxen" så storleken på Ciao bör fungera även för mig. Vad är det för typ av växellåda på de vanligaste utförandena - har inte blivit riktigt klok på det (har väl läst på för lite antagligen). Men det är just detta med enkelheten som tilltalar - en moppe skall vara enkel i mina ögon. Idag är det mopperally-start några hundratal meter ifrån vårt hus så det blir definitivt ett besök där för att kolla runt. Hade nog tänkt mig nåt otrimmat och hoppas att dessa i alla fall mäktar med typ 35 km/t på slät väg.

Uppdaterat: 2017-09-09 07:14

Var länge sen jag hade min Ciao men vill minnas att det var en centrifugallåda.

Uppdaterat: 2017-09-09 08:37

Ok Emil - högst troligt i alla fall på de äldre modellerna. Men efter vad jag läst mig till finns det även en variant med kompletterad med variator så frågan är om det är det utförandet man bör sträva efter....

Uppdaterat: 2017-09-09 08:54

Jag har ingen erfarenhet av Ciao, men jag blev intresserad och det var väldigt vilken omfattande beskivning det fanns.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Piaggio_Ciao

Uppdaterat: 2017-09-09 09:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Motorn har ingen växellåda, den sitter i bakhjulet.
Kopplingen på utgående axel greppar strax över tomgång, man behöver inte som nyare automatmoppar vrida gasen i botten så motorn vrålar för att få rull på den.
Växlingen hör man, gissar att den sker vid typ 10 km/h. Men sen händer ingenting, nån typ nerväxling har jag inte uppfattat, där av den låga farten uppför backen jag skrev om.
Nått om olika modeller vet jag inget om, Ciao var väl typ lika i 40 år med små ändringar.
Vad jag fattat är det svårt att se skillnad på en 72a och en 92a.

Uppdaterat: 2017-09-09 09:45

Rikard, kolla länken jag lade ut i mitt förra inlägg.

Uppdaterat: 2017-09-09 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

pinjpng - enligt det gamla reglementet, som äldre sådana moppar klassas in i, så var det 30 km/t som gällde men ofta gick dom runt 35 km/t otrimmade.

Uppdaterat: 2017-09-09 13:14

En moped av klass II utan regskylt får göra max 25 km/tim Pi. Skulle den göra 35 så är något fel.

Uppdaterat: 2017-09-09 15:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ja du har rätt Pi. Om de är byggda för 30 km/tim så är de tydligen automatiskt godkända för klass II. Sedan är frågan om det finns otrimmade mopeder på vägarna överhuvudtaget.

Uppdaterat: 2017-09-09 15:41
Mycket vatten har runnit under hjulen...

För oss som var med innan det började talas om EU-moppar så fanns bara 30-moppar och dessa är som sagt grupperade i samma klass (Klass 2) som dagens 25-moppar. Sen finns det säkert många otrimmade moppar - t ex den Yamaha som står i vårt förråd...:)

Uppdaterat: 2017-09-09 16:13

Jag har mekat med en mopedbil försedd med Piaggiomotor. Om även moppen du funderar på att köpa har separat tank för tvåtaktsoljan är det viktigt att du har koll på den lilla rem som driver oljepumpen. Den är inte svår att byta. Om den går av får motorn ingen smörjning.

Uppdaterat: 2017-09-09 20:06

Blanda olja får man göra själv i en Ciao.

Uppdaterat: 2017-09-09 20:12

Skulle en Puch Maxi kunna vara ett bättre val av enkel moppe än en Ciao ? Motivera gärna för jag har ingen erfarenhet av nån av dessa modeller.

Uppdaterat: 2017-09-10 22:04

Då jag kommer ha en Maxi som vinterprojekt så har jag börjat läsa på lite och det som skiljer är "nog" just hur den växlar eller drivs framåt.
Vad jag vet så är piaggion remrdiven medans maxin har någon växellåda som växlar av centrifugalkraften, men jag gissar friskt nu, en kombo av kunskap man fick berättat av någon lärd på bygden och det jag googlat snabbt för att veta mer om Maxin.
Men remdriven kan ju betyda hur mkt som helst, gissar att även Maxin har remmar.

Den spontana känslan är att det finns mer reservdelar till Puch Maxi då denna säkert kvalar in på listan över rariteter som folk gärna köper och renoverar. Vet inte om Ciao nått den statusen än.

Har kollat lite på puchverkstan.se och lite andra ställen och det finns mkt hjälp att få på nätet vad det gäller puch.
Däremot är det lite smått galna priser kan jag tycka för en Maxi, men det är nog det 15 åriga MT-5 pubertetsmögel jag:et som pratar där ;-)

Uppdaterat: 2017-09-10 22:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En motsvarande moppe är DBS Handy, den har Sachs motor med automat, den kostar typ ingenting, Maxin är mycket populärare då det finns massor av trim att köpa.
Det är samma med Ciao, kolla tex trimbutiken.se, finns kit i Italien god för 120 km/h.
Så ska man inte trimma, är Handyn ett billigt alternativ.

Uppdaterat: 2017-09-11 09:13

Kanske hade fel att den heter Handy, men hittade några Hercules på Blocket, det är den jag menar. Dåligt utbud just nu, men dom finns ibland för några tuselappar.

Den är hur som helst betydligt mer moppe än en Ciao, som mer kan klassas som en motoriserad trampcykel.

Uppdaterat: 2017-09-11 09:29

Fast till Ciao tycker jag mig se att det finns ett gediget utbud av reservdelar så den delen är nog inget man behöver oroa sig för. Den har trots allt tillverkats under mer än 40 års tid och det slår nog inte många modeller. Och jämfört med Handy/Hercules så tycker jag nog att Ciao tilltalar mig personligen lite mera p g a dess minimalistiska utseende. Men jag skall absolut hålla ögonen öppna också efter denna DBS-moppe.
Fråga till er som vet - är verkligen Ciao remdriven ? Sitter det inte nån form av växel i baknavet eller nåt sånt + centrifugal-koppling - tyckte jag såg nåt om det. Sen finns det nog också nåt utförande med variomatic men gissar att den är lite ovanligare.

Uppdaterat: 2017-09-11 09:58

Pi, här står allt :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Piaggio_Ciao
Det är rem och växel i baknavet.

Uppdaterat: 2017-09-11 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag måste öppna kåpan o kolla när jag kommer hem. Vad jag sett finns ingen variator, bakre remhjulet är fast, det främre borde inte då kunna variera, för då skulle ju inte remmen räcka till.
Tramporna har kedja till bakhjulet.

När man åker iväg hörs tydligt hur varvet ändras, typ som nått växlar, jag trodde det var nått i bakhjulet.

Uppdaterat: 2017-09-11 12:46

Det finns gott om "skruva med Ciao" på youtube. Allt är inte på språk jag behärskar.
https://youtu.be/y6iOz_O5aO8

Uppdaterat: 2017-09-11 13:20

Jag har ingen variator som på filmen, bara ett remhjul.

Uppdaterat: 2017-09-11 13:33

Som sagt, här finns ingen variator, remmen går mellan 2 fasta hjul.
Det som känns som en växling, är kanske när kopplingen greppar helt.

Uppdaterat: 2017-09-11 15:49

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-09-11 15:58

Fast det finns båda varianterna om man läser på t ex Wikipedia. Så det kanske är bra om man lyckas få tag i en med variator.

Uppdaterat: 2017-09-11 17:01

Den på filmen är nog en betydligt nyare farkost, notera att den inte har några trampor.

Uppdaterat: 2017-09-11 17:22

Den på filmen ja men det fanns betydligt äldre utföranden med variator fr o m årsmodell 1979 om man får tro den italienska Wikipedia-sidan. Modellbeteckningen för dessa tycks ha ett V i modellkoden.

Uppdaterat: 2017-09-11 18:14

Vet inte årsmodell på min, men den har nyare bakljuset.

Undra hur man startar den utan trampor ??

Uppdaterat: 2017-09-11 21:16

Pi - Var i samma tankar som du för ett år sedan, inspirerad av sönernas köp av varsin Ciao, enkla och dugliga farkoster som inte ställt till några problem:

Bild borttagen.

Själv satsade jag på en modernare moped, en Tomos Flexer från 2000-talet, fortfarande med klassiskt stuk och äkta klass II, vilket innebär att Miljöpartiets storsatsning på cykelvägar i Stockholm är gjord för min skull, används som pendlarfordon när vädret tillåter, betydligt billigare och roligare än kollektivtrafikens månadskort:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-09-23 10:28

Vi skulle ha kurs på jobbet, Storgatan på Östermalm här i Stockholm, hitta parkering är nära nog omöjligt, så jag lastade Ciaoen i skåpet, åkte till Alvik, parkerade bilen, tog moppen och anlände till Östermalm på en kvart i värsta morgonrusningen.
Dagen efter skulle samma resa utföras, vid Odenplan slutade motorn gå mer än på tomgång, hade inga verktyg med mig, så jag fick trampa sista biten, och tillbaka på eftermiddagen. Ciao är inte värdens bästa som cykel, men det gick.

Uppdaterat: 2017-09-23 10:59

Väcker denna tråd till liv igen. Var nära att "bli med" en Ciao häromdagen men det sket sig när jag inte ville vara med om budgivning. Dock ett riktigt hyfsat exemplar ifrån 1982. Så jakten fortsätter. Det bör ju helst vara nåt ifrån den tiden för att kunna tillgodogöra sig lägre försäkringskostnader a'la veteranmoped men skicket på det enskilda exemplaret är nog ändå viktigare.
Sen såg ju också Millenias moderna Tomos lite småtrevlig ut även om veteranstämpeln då är helt borta - möjligen frånsett utseendet. Det mest frapperande är ju att man kan få en sån nästan ny Tomas till närapå samma pris som en väl begagnad Ciao - för att inte tala om verkliga veteraner som blivit alldeles för dyra i mina ögon. Har väl egentligen svårt att motivera inköp av ytterligare ett fordon men just nu har jag ingen moppe i drift även om det står en långt in i förrådet men det är en "cross-moppe" och jag vill nog ha nåt mindre och smidigare och som mera påminner om forna tiders moppar. Tips tas gärna emot - annars får ni gärna fortsätta att skriva om egna moppeäventyr och vilka moppar ni själva gillar och rekommenderar.

Uppdaterat: 2018-05-03 10:19

Köpte en ny Tomos till dottern -03.
Gillade inte den riktigt, det var glapp i framgaffeln "det är så" sa man i affären, och det var lika glapp i all dom hade i butiken.
Motorn ylade högt, och ryckte när drivningen la an.

Ciaoen är trots sitt klena utseende mycket smidigare, motorn går väldigt tyst, och man smyger iväg.

Uppdaterat: 2018-05-03 10:49

Rikard - var det en likadan Tomos som Millenias (Flexer tror jag den heter) ?
I så fall får jag väl fortsätta leta Ciao men man har ju inte så stor lust att göra några längre utflykter för såna relativt små affärer.

Uppdaterat: 2018-05-03 16:01

Nä, det var en Quadro, men det verkar i mångt o mycket samma moppe.
Allt kändes väldigt billigt, typ öststat, Lada Samara, om du förstår vad jag menar.

Ciaoen ser väldigt primitiv ut, men funkar över förväntan.

Uppdaterat: 2018-05-03 19:02

Mins oxå att den var svindyr att försäkra, en veteranmoppe kostar 400:- året hos Bilsport specialförsäkringar.

Uppdaterat: 2018-05-03 19:05

Jo, men då måste den vara av -84 års modell eller äldre. Sen är en vanlig trafikförsäkring på en lite nyare moppe hos LF inte heller så brutalt dyr för oss äldre...:) Det räcker ju trots allt med trafikförsäkring på en sån här moppe.
Har sett flera utannonserade Ciao där man ärligt påpekar att den endera är lite svårstartad eller inte startar alls. Nåt typfel eller bara rengöring av förgasare m m och kanske byte av brytarspetsar, kondensator och tändstift - och kanske tändhatt och kabel ?

Uppdaterat: 2018-05-03 19:19