Vi Bilägares forum

Köpt moppe.

Köpt moppe.

Besökte en bekant som jag inte träffat på några år, jag hann knappt innan för dörren " Fan Rikard, du måsta köpa en moppe"
Sen berättande han om nya flugan för oss som klivit ur ungdomen, mopperallyn, det lät ganska kul, det körs och träffas både här och där i en salig blandning av folk o moppar.

En flukt på Blocket visade att sånt som man gav bort el slängde på den tiden är hårdvaluta idag, en skaplig Zundapp betingar minst 25.000:- eller mer om den är riktigt fin.

Jag har en moppe hemma efter fruns son, en HD-moppe med 4 taktsmotor, riktigt bekväm att åka på, och snabb, det går att få visarnålen att tangera piggen som stoppar nålen vid 0 km/h, men den får man inte åka rally med, moppen måste vara äldre än 1983.

Liksom att jag ägt väldigt många bilar, blev det en del moppar i ungdomen, närmare bestämt 27 st, så jag har redan ägt det mesta, men nu hittade jag nått jag inte ägt tidigare, en DBS sport från 70 talet, jag har köpt den osedd då den finns 35 mil bort, men polaren sa att om det dyker upp nått intressant får man hugga direkt, normalt är dom borta dagen efter.
Jag har en arbetskamrat i det området som ska hämta den, så får jag fiska upp den senare.

Få moppar i rallyn gör 30, den jag köpt har en renoverad orginalmotor, så jag kollade runt lite vad som fanns att köpa i trimväg, och till dom vanligaste motorerna finns hur mycket som helst, och det är billigare än på 70 talet !!

Så nu väntar jag som ett barn dan före julafton på att få hem moppen, och beställa ett 60cc kit och 17mm kyrkportsförgasare.
Jävlar vad det ska åkas =)

Uppdaterat: 2016-02-10 21:50

Kommentarer

DBS Sport - sitter det möjligen en Zundapp-motor i den ? Hade en kompis på det glada 60-talet som hade en DBS med just en Zundapp-motor. Den gick inte så fort otrimmad men det gör ju inte så mycket numera. Vill man åka fortare så är det ju bara att ta bilen eller hojen..:) Förstår att du väntar förväntansfullt...:)

Uppdaterat: 2016-02-10 22:13

Nej, den här hade en Sachs motor, en renoverad Zundapp motor kostar lika mycket som jag gav för hela moppen.
Det har ju funnits många konstellationer när det gäller moppar och motorer, så det är väl inte omöjlig att DBS haft Zundapp också.

Jag har ägt det mest eftertraktade som finns idag, en Ruch med 3 växlad/fot Victoriamotor, polaren berättade att ett ex gått för 70.000:- Det är lite synd att man inte fattade bättre då och körde sönder den till skrot.

Uppdaterat: 2016-02-10 22:45

Jag hade en Dbs panter-78, och den hade sachs-motor.
Och en zundapp ks50 -71, en mustang mamba med 70cc cylinder, zundapp såklart,
En suzuki -69 med bara 2 växlar kvar, men varvade nåt fruktansvärt, lät som en galen motorsåg, så jag hängde med ändå....
Sista offret innan bil var en "stockholmare" , en husqvarna med flinta-motor.
Varmskar 2 ggr på vägen till jobbet, varje dag, men gick ändå......
En ny puch dakota kostade 3700 spänn 1978, bra värdestegring, nog få bilar från då som kunnat öka värdet 5-10 ggr, om det räcker...

Uppdaterat: 2016-02-10 23:26

Fläktljudet var mesigt.....

Uppdaterat: 2016-02-10 23:28

Ducce - du löste mitt uppenbara minnesproblem....:) Det var givetvis en Mustang Cross med Zundapp-motor som kompisen hade och ingen DBS - förstår inte riktigt hur jag slirade in på den kombinationen. Själv åkte jag den första Compacten som såldes på orten och den hade 2-växlad handväxel i "Flinta-motorn" men gick ovanligt bra även helt otrimmad. Kunde nästan åka i 8:or runt kompisens Mustang...:) Den kostade 1170 kr vill jag minnas när den köptes ny 1967.

Uppdaterat: 2016-02-10 23:43

Jag brummar treväxlad Compact med reedventilcylle och 12mm förgasare. Haft den sen jag var 14 år..

Uppdaterat: 2016-02-11 07:30
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Skön tråd.
Det enda jag haft i mopedväg är en Honda MT-5 och kommer nog aldrig glömma när jag sålde den. Visst man behövde flis som 17 åring men det var ett minst sagt smärtsamt ögonblick.
Hade även en 3-växlad Compact men den köptes i delar och sattes aldrig ihop, samma var det med en Honda Z-50, båda såldes för några hundralappar då jag inte hade tid att fixa.
Nu är Honda z-50 ingen moped, men ändå en charmig liten sak att köra runt med.

En fråga, hur ser det ut med tillbehör idag, jag gissar att det mesta köps från nätet?

Uppdaterat: 2016-02-11 08:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har fortfarande kvar mitt Cyclemaster bakhjul som en gång satt på min cykel (som också finns kvar!), men motorn är nu i ett bedrövligt skick även om den skulle gå att restaurera, det är kanske därför den finns kvar.
Men jag minns när jag åkte till och från jobbet med den, i medvind och lite nerförsbacke kom den upp i nära 40, men lutade det lite uppför fick man knappt styrfart!
Jag köpte hjulet för 25:- komplett med reglage. Väl slitet redan då.
Det var samma summa som jag köpte en Crescent Saxoped 1126 -57 för, även den väldigt begagnad. Den fick gå många år utan någon form av reparationer och blev sedan gömd i ett hörn i cykelskjulet där äldste sonen hittade den och ville kasta den tillsammans med en del skrot.
Inte,sa jag, jag ska sälja den och satte in en annons på Blocket, 2500:- begärde jag och blev idiotförklarad. "Det är ju bara skrot! Finns ingen som vill ha sånt".
Två timmar senare var den såld! Under två dagar blev jag nerringd och en bjöd 5000:- bara jag sålde till honom och han erbjöd att ta hand om killen som redan köpt moppen! Vad han nu menade med det?
Han som köpt rosthögen blev helt salig när han såg den. Jag förklarade att den var ganska sliten och behövde nya lager m.m. "Gör inget, det är bara kul. Och vilken underbar patina, den ska absolut inte målas, fantastiskt vacker!"
Jag började ångra att jag sålde den och begrep att jag sålt alldeles för billigt!
Nåja, den har säkert fått ett nytt och bättre liv nu, hade jag haft den kvar hade den väl fortfarande stått och skräpat.

Uppdaterat: 2016-02-11 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är för rädd om körkortet för att skaffa moppe nu. Ekonomin är inte lika ansträngd som i 15-årsåldern så risken är att man skulle köpa saker man drömde om i forntiden. Misstänker att jag är den enda i landet som gjorde tvärtom och körde moppemotor i KS125-ram under en period. Givetvis 5-växlad Zündappmotor med 70 cc cylinder. Motorn gjorde sig bättre på lillebrors CS50 senare.
Några Suzuki K50 och en K80 hann det bli. Det mest udda var nog en Partner "invalidmoppe" med vinyltak och ratt. En Kreidler Cross var nog den jag trivdes bäst med.

Uppdaterat: 2016-02-11 09:02

Fick en ny Casal av farsan 1978, kostade 1.995:- med hjälm, lås och förarkurs.
Den var på 5,3 hk orginal, det var bara att byta förgasare så gick den bra.
Tyvärr hade man ingen känsla alls för prylar på den tiden, så drygt ett år senare var den skrot.

Uppdaterat: 2016-02-11 09:08

Min far körde lastbil, och kom hem med en Apollo med Victoria motor 50 talare, från en vindsstädning, moppen var nära nog oanvänd. Det luktade skunk i tanken, men vi tvättade ur den och hällde i ny soppa, 2 tramp senare gick den, däcken höll konstigt nog luften kvar.
Men vem ville ha en trampmoppe även om den var i nyskick, farsan sålde den till en gannes son för 200:-, det tog 3 veckor för han att köra sönder den.

Uppdaterat: 2016-02-11 09:21

Jodå, nog finns det även mopeder hemma i garaget. Av en tillfällighet köpte jag en moped (Örnen med NSU) sommaren 2014, frugan ville också ha en, så det blev en Monarscoot med Flinta till henne. Kruxet var ju att hon körde från mig, men en ny cylinder botade det.. ;-)
Sen "råkade" det bli även en Cornette -59.

Är jäkligt kul att köra moppe, man hinner dessutom se så mycket mer, och även på vägar man aldrig kör annars.

Zundapp hade jag två av i tonåren, men de är så löjligt dyra idag, så jag har inte brytt mig om att kika efter dem. Dock känner jag till en "tysk" C50 till salu, den har ju 5 hp redan från början. (fläktkyld skumt nog) Kanske kunde vara kul, men är inte eftertraktad och därför billig (-are)

Uppdaterat: 2016-02-11 09:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Den äldre sonen köpte en ny Kreidler Florett för i många år sparade pengar (ok päronen släppte till hälften) och den blev väldigt populär, ett år! Sedan togs MC-kort och det inköptes en Yamaha som avställdes till hösten och Kreidlern togs fram, men den gick nu för sakta och vissa delar inhandlades och monterades och så var det bra igen. Nästa år togs MCn fram och moppen ställdes undan ett par år.
Yngste sonen fick ärva moppen men innan han fick överta den togs alla trimdelar bort av brodern under vilda protester från den yngre.
Den kördes något år tills en Suzuki 125cc inhandlades och moppen ställdes undan flera år tills sonen fick för sig att sälja den till ett vrakpris trots att den var i ett väldigt bra skick. Men det var före den nuvarande prisboomen på moppar.

Uppdaterat: 2016-02-11 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min bror fick en seriöst trimmad Suzuki. Jag plockade av trimmet så han fick börja åka orginal, men brosan var måttligt intresserad av moppe på trimmet åkte inte på igen.
Några år senare ringde farsan som höll på att städa garaget" ska jag slänga lådan med moppedelar ??"
Ja släng den sa jag och tänkte på en låda jag haft med en massa delar.
När Suzukin skulle säljas frågade jag farsan var trimmdelarna var"dom slängde jag, du sa ju det"

Uppdaterat: 2016-02-11 12:03

Alltså mopeder är verkligen ett fordon jag har svårt för. Släpper ut mycket skit, låter illa och luktar illa. Dessutom far dom fram i trafiken på alla möjliga dåliga sätt. Förbud vore det bästa även om man möjligen kan undanta el-mopeder.

Uppdaterat: 2016-02-11 13:04

El-mopeder är dyra, men jag har funderat på att skaffa en för pendling till och från jobbet (3 mil/dag). Idag cyklar jag eller tar bilen.

Uppdaterat: 2016-02-11 13:56
Styggavargen

Elmoppar är livsfarliga, det upptäckte jag när jag höll på att bli överkörd i Shanghai...
Och inte luktar de gott heller... ;-)

Kör man på Miljösoppa så behöver man inte ha dåligt samvete.

Uppdaterat: 2016-02-11 15:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Styggavargen - testa en bra elcykel. Borde fungera utmärkt för ditt behov. Och billigare för du slipper en dyr försäkring.

Uppdaterat: 2016-02-11 17:18

Vidstige menar du på fullt alvar det du skriver tråden handlar om veteranmopeder som väl oftast körs av 40 plussar som hobbyfordon!
Finns inget charmigare fordon, Där kan jag till o med tänka mig en japanare Yamaha fs1 . men trivs bra med min Husqvarna också!

Uppdaterat: 2016-02-11 17:37

Jag höll mig till Japanska moppar, tyckte de var trevligare att åka med och höll bra kvalitet. Har däremot aldrig haft en Japansk bil, har inget emot dem.
Den sista moppen som jag hade saknar jag -En Yamaha Chappy som jag av en tillfällighet köpte trots att moppeåren var förbi (19 år gammal). I mint condition och lagom viktkompenserad, köpte den för 4000kr och sålde för 5000kr-mycket pengar för en 19åring i slutet på 80 talet. Hade vart kul att ha den nu och då och då puttra runt med.

Uppdaterat: 2016-02-11 17:40

Gäsp, jag löste den fula baklampan med att byta till 75'ans bakskärm, kromad med vanlig lampa....
På med stötdämpare från puch dakota, dom var betydligt längre och styvare, jag var stor redan som 15-åring......
Förre ägarens far var crossförare och 2-taktsguru, så den gick som ett skott trots originalförgasare och inget synligt trim, som en modern eu-moppe ungefär, nästan 50 km.
Planad topp och polerade kanaler snackade han om....
Jag jackade kolven, hade ställbart munstycke, effektblås och drevade ner den istället för upp, sen fanns det få som hängde på ens när jag hade skjuts, då gick det nog närmare 60.....
Mustang mamban, väldigt liten till en på 180 cm, var duktigt trimmad, 7,5 hästars cylinder, högkompkolv, dellorto förgasare ,långsadel och höjd fjädring.....
Så jäkla kul.....

Uppdaterat: 2016-02-11 17:45

Jag har f.ö en FS-1 i källaren som väntar på bättre tider, en -72:a.

Hade en Novolette -56 som jag ångrar att jag sålde, inte speciellt snabb men riktigt charmig, utom när kondensatorn bestämde sig för att lägga av 1 mil hemifrån i 25 plusgrader, en Novolette är ingen lättrampad cykel...

Skoterett hade jag en ett tag, men kom aldrig överens med flintamotorn. Svarade inte alls lika bra som Sachsen på ställbart+ höjd tändning.

Hade igång compacten på skoj, får nog kolla tändningen. Behöve kicka två gånger, o då har den bara stått den november...

Uppdaterat: 2016-02-11 19:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ett stort mopperally gick förbi vårt förra hus varje kristi flygaredag, kunde vara ett femtiotal moppar, som körde runt söderåsen, när man såg rökmolnet över grantopparna tog man en kopp kaffe och satte sig på trappen....
Kul moppar, alla sorter utom nya eu.
Roliga utstyrslar på många förare, potthjälmar, vindstrutar......
Då blev man på gott humör.......

Uppdaterat: 2016-02-11 23:22
cepe skrev:

Vidstige menar du på fullt alvar det du skriver tråden handlar om veteranmopeder som väl oftast körs av 40 plussar som hobbyfordon!
Finns inget charmigare fordon, Där kan jag till o med tänka mig en japanare Yamaha fs1 . men trivs bra med min Husqvarna också!

Är det bara för hobbykörning är det väl mer positivt, men då handlar det ju bara om en nostalgisk charm. Det jag sa om detta eländiga fordon gäller egentligen ändå.

Uppdaterat: 2016-02-11 23:52
Lason1 skrev:

Jen Novolette är ingen lättrampad cykel...

Hade igång compacten på skoj, får nog kolla tändningen. Behöve kicka två gånger, o då har den bara stått den november...

Har en liknande erfarenhet när jag upptäckte att reserven på min Örnen inte alls räckte till nästa mack... I med 2:an och cykla, blev en bra benvärmare.
Ja, du får ta ett allvarligt snack med Compakten, vara sådär tjurig.. ;-)

Uppdaterat: 2016-02-12 07:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Där jag växte upp i början av 70 talet kördes de puch, Zundapp ansågs vara en produkt av 50 talet med gjutjärnsdetaljer de va inget för den moderna ungdomen vi tillhörde, Kör fortfarande puch soliga dagar. Men en fråga Lason 1 är du säker på att din FS 1a är från 72 ? har för mig att första årsmodellen av denna va 75 med kromad hastighetsmätare (enda året ) efter de var mätaren svart.

Uppdaterat: 2016-02-12 11:45

Apropå värdestegring köp en 4 wd traktor av mindre modell ca 4 ton min 11 år gamla New Holland steg 67000+moms vid inbyte

Uppdaterat: 2016-02-12 11:49

Vad alla verkar ha varit slarviga med sina moppar. Min var i lika bra/bättre skick då jag sålde den än när den köptes.

Nu har jag en Puch Automatic E85-konverterad.
Ser ut såhär för tillfället: http://www.autopower.se/galleriet/bloggbilder/00011581_s640.jpg

Uppdaterat: 2016-02-12 15:38
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kan hålla med om att det var nåt särskilt när man började åka moppe. Dock slapp jag rostskydda skärmarna på Compacten för dom var rostfria.
Har till och från varit på jakt efter en Compact igen och provkörde också en (dock med Sachs-motor) men insåg då vad liten den är.
Har kvar ungarnas Yamaha Cross-moppe (1992 års modell tror jag) och sen min egna raritet nämligen en MC-reggad Lambretta Luna -69 (troligen den enda MC-reggade i landet). Fast så här i efterhand så hade jag hellre uppskattat att jag haft den som moppe. Den behöver dock lite omvårdnad innan den är användbar igen (bl a ny ljuddämpare) så vi får väl se om energin kommer att fixa till den igen.

Uppdaterat: 2016-02-12 19:24
Shogun skrev:

Någon som har kläm på hur mycket man får ge för en sådan Suzuki idag om det finns några kvar?

Denna nytagna bild kom just upp på en facebookgrupp, så nog finns det några kvar.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-02-12 22:46
Gäsp skrev:

Flera polare är med i Bjäre-moppers (ortens goaste gubbar) .. nog de som terroriserar dej en, eller ett par dagar årligen .. De gör detsamma här hos mej :-)

Jo, dom åkte nog på det rallyt, det ska vara skånes största.
Fast kågeröd är 5-6mil från hjärnarp, inga probkem
för en astrimmad compact....
Vår grusväg var en sån där klassisk bonnväg med stengärden och lite skog, lagom krokig och backig för mopperun.....

En sån där suzuki med högt avgas var det jag hade, den syom gjorde typ 45 på tvåan, dom andra växlarna var borta.....
Fan vet vad som var gjort med den, för den varvade nåt kopiöst.

Har för mig att zundapp blev 4-växlad i den nyare modellen av ks50, typ - 76.
Den med helt annat utseende och stora kylflänsar på cyllen.

Uppdaterat: 2016-02-13 08:02

Det är märkligt att av alla de stora moppetillverkarna som fanns på 1950-talet är det väl bara Kreidler som finns kvar i Europa och som fortfarande tillverkar mopeder.
De var ju aldrig särskilt stora i Sverige trots att de höll världsrekord i några år för 50cc.
Nåja Peugeot och Piaggio tillverkar ju fortfarande mopeder, men de var ju ännu mindre i Sverige.
Alla de stora Zundapp, Victoria, Puch osv. har antingen gått i kk eller lagt ner.

Uppdaterat: 2016-02-13 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Själv gav jag bort en Puch Florida i perfekt skick någon gång i mitten/slutet av 80-talet ...
En av de saker jag önskar jag hade ogjort ... samt att jag kastade 3 backar LP-skivor på soptippen, ungefär vid samma tidpunkt i mitt liv.

Uppdaterat: 2016-02-13 10:06

Har kvar ca 1200 LP-skivor och ett par hundra singlar jag köpt sedan 60-talet. Kastar dem aldrig.
Mina moppar Crescent compact och MCB har jag inte kvar längre. Har inte kvar min CZ 250 heller.

Uppdaterat: 2016-02-13 10:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Saabnisse, det enkla svaret är nog.....
Konkurrensen från asien, först taiwan, nu är det kina.
Spottar ut moppar för småpengar, precis som allt annat.
Kollade på en 50 cc motor till trampcykeln, träffade en som hängt på en sån, han hade nog inget körkort att bli av med.
Inkl reglage, vajrar, tank och kedjesats med drev, under 3000 från kina....
Gick som ett skott och knattrade roligare än en elcykel...

Uppdaterat: 2016-02-13 11:55

ducce, apropå motor till trampcykel, är de ingen som minns de riktiga hängpungarna? Viktoria (som ju hade ett fartrekord just med pungen!), Örebromotorn Kuli, Diesel (ovanpå bakhjulet), Flink (ovanpå framhjulet), Underpungarna Mosquito, Ilo och den lilla fotogendieseln Lohmann (superdyr idag som beg.) mm. det är ju kul att se alla olika modeller.
Finns f.ö, en del här http://www.tradera.com/mopeder-c3_302480

Uppdaterat: 2016-02-13 12:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vidstige du har helt klart missat något roligt. Som ungdom på 90-talet var det buskul med mopeder. Hade en Yamaha DT50mx som jag buskörde hårt med.

Uppdaterat: 2016-02-13 18:44

Kommer ihåg många MT VS DT diskussioner som vi hade på torget, inte helt olikt VW vs Toyota eller iPhone vs Android snacket man kan se på olika forum.
Argumentet för MT-5 var att den hade balansaxel och inte vibrerade sönder när man trimmade den.
DT killarna hävdade att MT hade en jobbig växellåda där ettan låg nedåt och sedan resten uppåt (DT hade friläge längst ner) samt att MT var en moped för småväxta.

Uppdaterat: 2016-02-13 18:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Diesel, måhända kan moppe vara kul när man är ung grabb. Men jag vidhåller att det är ett eländigt fordon. Men kanske inte ska skriva det i en tråd där folk vill hylla detta fordon, så där kan jag väl be om ursäkt för kritiken. Jag tror samtidigt många skulle hålla med mig om dom tänker efter och suget att köra moppe när man blir äldre är ju inte särskilt stort hos dom flesta.

Jag tycker också mopeder ställer till mycket elände i trafiken och skulle faktiskt vara positiv till ett allmänt förbud idag. Många som skadas och dödas. Att trimma och plocka bort ljuddämpare är närmast standard. Mycket buskörning på cykelvägar och noll respekt för fotgängare eller hundägare. Att köra utan hjälm och med passagerare är också vanligt. Det är närmast omöjligt att få tag i förövarna så därmed skulle kanske ett förbud vara bäst. Lägg därtill dålig avgasrening och många bullriga mopeder som far fram i sommarnatten och stör sin omgivning utan minsta hänsyn.

Uppdaterat: 2016-02-13 20:33

Du skulle inte gilla min mc då Vidstige, den bullrar en hel del. Men jag lovar, jag kör inte på cykelvägar.

Uppdaterat: 2016-02-13 20:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Benny jag minns också diskussionerna mellan DT- och MT gängen. Jodå som medlem i DT gänget ansåg man att MT var en moped för småungar, gud vad löjlig man var. MT ägarna brukade montera höjningssatser på sina mopeder för att bevisa att MT var minsann en lika manlig moped som DT. Till MT fanns det en massa stylingdetaljer, jag minns att många MT ägare brukade styla sina mopeder med Paris-Dakarkåpor.

Uppdaterat: 2016-02-13 21:10

Jamenvadå vidstige, köra med passagerare är tillåtet numera, under vissa förutsättningar.

På ett forum där det är väl representerat med motorintresserade, är såklart moppeentusiaster överrepresenterade gentemot genomsnittet i samhället.
Du har nog rätt i att de allra flesta vuxna tycker det är ett fjantigt fordon, och alldeles livsfarligt, och luktar illa, och låter.....
Och så finns vi som aldrig kommer bli helt vuxna..
Här finns nog några som skulle uppskatta en vråltrimmad åkgräsklippare också, jag tex....
Inte för att jag skulle ha nytta av den, min nya husqvarna funkar bättre, säker hade den nog inte heller varit, men kul......
Att ta vara på gamla fordon, speciellt nåt så folkligt som mopeden, är en kulturgärning i högsta grad.
Nu blev jag sugen, får kanske leta upp nåt. .…

Här diskuterar vi ju inte moderna eu-moppar, f.ö ett ypperligt transportmedel rätt nyttjat, i fel händer är en trampcykel farlig.....

Uppdaterat: 2016-02-13 21:16

Jag är uppväxt på moppe, vi hade ingen bil, bara lastbil som inte gick att köra dit vi bodde. Inte förens syrran föddes när jag var 5 år köpte vi bil, eller en SAAB rättare sagt, morsan tyckte inte det var en bil.
Det är dåligt med återväxt innom hantverkaryrken, utan mopeder skulle det nog vara ännu sämre, det är många som börjar skruva pga moppen.

Uppdaterat: 2016-02-13 21:34
von-Klotenhjelm skrev:

Moped i sommarnatten låter mer som ljuv musik i mina öron. Äkta nostalgi då man i den ljusa natten kände temperaturskillnaderna. I dom lite dimmiga svackorna var det rejält svalt för att sedan återgå till varmare hörgre upp på backarna. Vägen hade man helt för sig själv.

Kunde inte ha beskrivit det bättre själv.

Uppdaterat: 2016-02-13 23:55

Visst låter det ljuvligt von-Kloten men det är väl lite som vanligt med oss äldre gubbar - "det var bättre förr"...:) Men samtidigt så gav det en enorm känsla av frihet när man började köra moppe - precis som Shogun nämnde. Och för mig som bodde i en mycket backig stad så blev det ju plötsligt möjligt att utan fysisk insats ta sig runt hela stan - upp och ner...:) Vilket man verkligen utnyttjade. Tråkigt för dom som inte upplevt det som von Kloten så träffande beskriver.

Uppdaterat: 2016-02-14 00:01

Vidstige: blanda nu inte ihop de yngre som far runt som heliumballonger med de äldre som vårdar ett kulturarv.

Veteranmopedintresset är stort bland vuxna, väldigt många var beroende av moped som yngre, och jag tror knappast man hittar många av oss i olycksstatistiken. Däremot är det ju en trevlig hobby, där man umgås utan att sitta med näsan i en platta eller mobil.

Klotis beskrivning känns säkert bekant för de flesta.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-02-14 08:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det gäller ju att inte glömma bort den betydelse mopeden haft för att motverka den allmänna fördumningen i samhället. Något som började med lättviktaren, "98-kubikaren", som effektivt motverkade inaveln.
Tiden före lättviktaren hoppades det fram och tillbaka över egendomsdikena och det kunde få vissa egendomliga resultat.
Mopeden ersattes ju senare av MC och Bilen som gav ännu större spridning av utsädet, men i vår tid ska vi nog ändå minnas mopeden som nr 1!
Och det är säkert därför mopeden hyllas med nostalgiska återträffar av dessa som var med under dess guldålder.

Uppdaterat: 2016-02-14 10:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
von-Klotenhjelm skrev:

Moped i sommarnatten låter mer som ljuv musik i mina öron.

Aldrig hört en moped som låter vackert, det är ett trist ensidigt knattrande ljud. Tvåtaktselände överlag antar jag.

Bästa är när ljudet är dämpat så mycket som möjligt, sämsta när nån plockar bort ljuddämpare och trimmar.

Kanske skötte sig grabbar bättre förr men idag är det närmast anarki när det gäller mopeder och intåget av s.k. EU-mopeder har inte varit nån fördel heller.

Positivt är dock när tjejer kör moped, då går det nästan alltid städat till och är svårt att kritisera. Däremot är det väl överlag dålig avgasrening.

Uppdaterat: 2016-02-14 11:23

Vidstige den här tråden handlar knappast om det du beskriver.
Läs #1 och inse att det här är en nostalgisk återkoppling till ungdomen och de upplevelser det gav.

Uppdaterat: 2016-02-14 11:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dagens moppar är väl dessutom ofta 4-takt.....

Saabnisse, moppen som utsädesmaskin har jag aldrig tänkt på, men det ligger säkert nåt i det☺
Så en moppeburen häradsbetäckare kan man säga driver maskinstation.......

Uppdaterat: 2016-02-14 13:18