Vi Bilägares forum

Vinterdäck och vad det kan bjuda på

Vinterdäck och vad det kan bjuda på

Köpte Nokian Nordman Rs2 SUV till vinterns säsong. Redan skiftat till vinterhjul och på torr asfalt är dom exemplariska. Stabila och bra med en dov ljudkuliss. Men då det är Nokians lågprismodell och enligt tester skall vara mediokra, skiljer ju 10% mot de bästa :), så skall jag föra bok över alla dikeskörningar och krockar. Har tidigare kört på Hakkapelitta men tänkte testa för att se om det är nån skillnad.
Skillnad har jag märkt på barmarksegenskaperna som är bättre, skall bli intressant att se om prestandan är konstant och därmed sämre på vinterföre.

Uppdaterat: 2018-10-05 19:57
Guran

Kommentarer

Bättre barmarksegenskaper brukar ofta betyda sämre vintervägs-egenskaper, tyvärr. Kanske motsvarar s k Kontinentala dubbfria...

Uppdaterat: 2018-10-05 20:13
Pi skrev:

Bättre barmarksegenskaper brukar ofta betyda sämre vintervägs-egenskaper, tyvärr. Kanske motsvarar s k Kontinentala dubbfria...

Nä det tror jag inte, små skillnader i testerna men lite sämre än som bästa på det mesta. Hakka R2 mönstret och mer intressant är hur dom funkar när dom rullat några tusen mil.
Tester av helt nya däck är egentligen rätt så missvisande. Är ju en ytterst kort tid däcken är helt nya. Har förövrigt kört på kontinentala, Goodyear Vector året runt på slutet av 80-talet. Funkade även det, köpte två nya och monterade varje säsong. Körde dryga 5000 mil/år på den tiden då jag jobbade som Vägmästare på Vägverket och körde i alla upptänkliga väglag. Men på den tiden var ju inte allt så farligt och SMHI utfärdade inte Klass 1 varning bara för att det snöade.

Uppdaterat: 2018-10-05 20:59

Ja, visst gick det att köra på vadsomhelst på den tiden. Själv hade jag några stenhårda Barum dubbdäck i mitten av 70-talet. På den tiden försökte man ju minimera kostnaderna och dessa fick jag av en kompis som hade fått dom till sin tjänstebil men dömde ut dom direkt. Gratis är gott brukar man säga och på den tiden var det verkligen så och visst lyckades jag utan olyckor ta mig fram åtskilliga vintrar på dessa stenhårda puckar och med bakhjulsdriven bil och med tämligen "inspirerad" körning. Men idag skulle ju detta vara fullständigt livsfarligt...:)

Uppdaterat: 2018-10-05 21:14
Pi skrev:

Ja, visst gick det att köra på vadsomhelst på den tiden. Själv hade jag några stenhårda Barum dubbdäck i mitten av 70-talet. På den tiden försökte man ju minimera kostnaderna och dessa fick jag av en kompis som hade fått dom till sin tjänstebil men dömde ut dom direkt. Gratis är gott brukar man säga och på den tiden var det verkligen så och visst lyckades jag utan olyckor ta mig fram åtskilliga vintrar på dessa stenhårda puckar och med bakhjulsdriven bil och med tämligen "inspirerad" körning. Men idag skulle ju detta vara fullständigt livsfarligt...:)

Ja absolut, har du kört på Barumdäck??? O jämmer å ve, gav det bestående men?

Uppdaterat: 2018-10-05 21:19

Klarade mig helskinnad från detta långa äventyr men många "intressanta" situationer uppstod. Idag skulle jag nog vilja vara utan de situationerna - om man så säger. Det här var nog då Barums vinterdäck var nya på den svenska marknaden...
Håller med om detta att nya däck i däckstester är just nya - och hur dom fungerar efter en eller två säsonger (eller ännu mera) är en helt annan sak. Och detta inte minst för dubbdäck som jag upplever tappat stinget betydligt snabbare än bra dubbfria.

Uppdaterat: 2018-10-05 21:27
Pi skrev:

Och detta inte minst för dubbdäck som jag upplever tappat stinget betydligt snabbare än bra dubbfria.

Ja därför kör jag dubbfritt, inte bara tystare och komfortablare och att man kan byta när man vill. Dom funkar även bra efter åtskilliga tusen mil. Skiftar till vinterdäck första veckan i oktober å kör på dom april ut. Då är man garderad för första halkan och slipper gruva sig för ev. vårsnö. Och så spar man på dom dyra sommardäcken.

Uppdaterat: 2018-10-05 21:48
Pi skrev:

Bättre barmarksegenskaper brukar ofta betyda sämre vintervägs-egenskaper, tyvärr. Kanske motsvarar s k Kontinentala dubbfria...

Visst. Fast det finns kvalificerade "kontinentala" vinterdäck också. Man kanske inte ska göra det alltför enkelt för sig. Jag upplever mina Michelindäck som väl avstämda och avpassade för det väglag jag kör på. Och det har jag betalat en slant för.

Uppdaterat: 2018-10-05 21:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tyvärr så erbjöds det bara Conti dubbat vid mitt senaste bilbyte så jag får väl slita ut dessa men på förra bilen hade jag Conti dubbfria (Nordisk typ) och dessa fungerade alldeles ypperligt. Så nästa gång blir det dubbfritt igen och då kan man ju lägga på vinterdäcken i god tid före första halkan.

Uppdaterat: 2018-10-05 21:58
Pi skrev:

Tyvärr så erbjöds det bara Conti dubbat vid mitt senaste bilbyte så jag får väl slita ut dessa men på förra bilen hade jag Conti dubbfria (Nordisk typ) och dessa fungerade alldeles ypperligt. Så nästa gång blir det dubbfritt igen och då kan man ju lägga på vinterdäcken i god tid före första halkan.

Ja, jag tror att det ligger en större vinst i att få på däcken i tid än att i sann säkerhetsknarkande svensk anda söka det absolut bästa i test, av helt nya däck.
Tror att som Pinjong skriver i #8 många skulle ha bättre totalsäkerhet i bra kontinentala däck än att stirra sig blind på de tester som tidningarna gör uppe i Norra Finland. 98% av tiden man befinner sig på vägarn kanske dom kontinentala är det absolut bästa valet. Och den dagen man ev haft behovet av annan däckprestanda kan man låta bli att köra med bilen.

Uppdaterat: 2018-10-05 22:08

Jo, en sak är säker och det är att man inte skall vara tvärsäker när det gäller vilka vinterdäck som passar en själv bäst eftersom det beror på så många olika saker. Absolut att bra s k kontinentala dubbfria kan passa väldigt många i vårt avlånga land.

Uppdaterat: 2018-10-05 22:35

Är det bra med vinterdäck märken är Nokia Hakkapeliiitta 9 eller Goodyear UltraGrip Ice Artic?

Uppdaterat: 2018-10-05 22:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag kör på kontinentala/ mellaneuropeiska vinterdäck (Nokian WR D4) och är klart nöjd med dessa, då jag under sex månader, mest kör på barmark och saltade större vägar. Bor mellan Vänern och Vättern.

Uppdaterat: 2018-10-06 00:55
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Förvisso fyra år gammalt men å andra sidan seriöst utfört.
Begagnade dubb var fortfarande generellt bättre än begagnad övriga. Likaså var begagnade dubb ungefär i klass med nya nordiska friktion.

Sida 34 och framåt om man inte orkar plöja allt.

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack_878116

Uppdaterat: 2018-10-06 06:13

Nokian, Continental, Goodyear med dubb är dom jag alltid kör.
Tycker om att köra med dubb pga den hårdare gummiblandningen. Du ben behövs då vi kör på isiga vägar när det blir det i våra trakter. Dock blir ljudet av dubben högre än dubbfria. Fast för våran del är det värt det.

Att premiumdäcken/toppdäcken så skall man inte stirra sig blind på alla tester. Köp något vettigt, testa.

Allt handlar om körstilen och körsättet när det väl kommer till kritan. Dock så hjälper vinterdäck till *ler*

Uppdaterat: 2018-10-06 08:10

X - TV gjorde också en test för några år sen med rakt motsatt resultat och egna erfarenheter efter drygt 50 års flitigt körande varav större delen av vinter-milen med dubbdäck tycker jag snarare bekräftar TVs resultat.
Sen förstår jag inte riktigt Patriks resonemang om att det skulle vara bättre med hårdare gummiblandning vid isigt underlag - det är väl snarare motsatsen till det normala resonemanget. Enda gången de hårdare däcken är lite bättre är väl när väglaget är mera sommar-likt. Sen går det säkert inte att ha alltför mjukt gummi om man vill behålla dubbarna i däcken men detta är då priset man får betala med dubbdäck - alltså i grunden sämre grepp i t ex djup snö jämfört med bra dubbfria av nordisk typ. Mjukare gummi och mycket sajpningar är ju ofta receptet för att få hyfsat isgrepp på de dubbfria.

Uppdaterat: 2018-10-06 08:45

TV hade väl bara en uppsättning per typ? Eller?

Uppdaterat: 2018-10-06 09:00

Elbilen min rullar (snart igen) på Hakka R2. Bra grepp med dessa oavsett våt eller frusen vägbana, och vridmomentet klarar de bra med. Helnöjd!

Uppdaterat: 2018-10-06 09:04
Power to the people

Vet inte X - men även egna, mångåriga erfarenheter spelar in i min egen uppfattning.

Uppdaterat: 2018-10-06 09:05

Tänker mer på underlaget på nedre Sverige är ju mest snöfri asfalt större delen, DÅ vill jag ha hårdare gummi

Uppdaterat: 2018-10-06 12:27

Det är ganska sällan som iaf. jag har ägt en bil så pass länge att jag köpt nya vintermackor för att kunna upptäcka skillnaden. Många gånger byter man ju bil och köper nya däck eller får andra däck på köpet och då är det svårt att veta vad som ska tillskrivas däcken, det kan ju vara bilen som är bättre.
På fd. Honda CRV bytte jag från Nokian centraleuropeiska friktionsdäck till Nokian Hakka 8 dubbat, det var verkligen som natt och dag. Jag lägger största vikt vid hur däcken presterar vid frosthalka och snö än på barmark. På packad snö på plan väg så blinkade antispin-lampan som ett flipperspel och bilen jobbade som en tok med bromsarna för att flytta kraft i sidled för att accelerera bilen framåt vid fullgas från stillastående, trots 4wd. Samma väg med samma förhållanden och Hakka 8, inte ett blinkande från panelen, som att åka på torr asfalt, vilket grepp!

Vid bromstest på samma underlag så skiljde det inte lika mycket som vid acceleration, men visst var det stor skillnad på däcken även där. Om det hade med mönsterdjup eller ålder på däcken ska jag låta vara osagt.
På blött/torr asfalt provade jag aldrig då jag tycker det tar lite styggt på dubben att bromsa fullt med abs.

Denna vintern blir det Hakka 9 dubb på Alltracken, dock är dess 4wd en knivsudd bättre än Hondans så greppmässigt blir det nog svårt att avgöra däcksvalets betydelse vid ett framtida byte. Har provat fullgas från stillastående med sommardäcken när det ösregnade och Haldex verkar grymt effektivt, inte tillstymmelse till slirande hjul.

Uppdaterat: 2018-10-07 10:17

Tror att var och en måste välja däck utifrån sin egen körprofil. Själv kör jag i huvudsak på plogade större vägar och kör på barmark en stor del av vintern så jag kör på Europeiska dubbfria. Dock upplever jag att däcken jag har (Dunlop Wintersport 3D) funkar bra även på snö. Har kört på snötäckta vägar uppe i Dalarna och det var helt odramatiskt. Dessutom är de europeiska dubbfria däcken avsevärt bättre i väta än Nordiska dubbfria.

Uppdaterat: 2018-10-08 10:01

Äntligen en förnuftig däckrekommendation i dagens TV. I tre av fem ”körtyper” rekommenderas mellaneuropeiska vinterdäck
Norrlänningen som kör mycket eller den som kör lite och mestadels på mindre landsbygdsvägar med dålig halkbekämpning rekommenderas dubbdäck.

Uppdaterat: 2018-10-11 12:49

Mina förutsättningar som bor i södra Halland är snöfria vintrar de senaste 3-4 åren, kör på E6 till 80% som alltid är plogad och saltad. Så det har blivit de bästa mellaneuropeiska friktionsdäcken alltså Continental TS, att dom sen kostade 600:-/st för fyra år sen på nätet (TS850 185/60-15) gör inte så ont :)
1987 var det senast jag köpte dubbdäck.

Uppdaterat: 2018-10-11 18:17
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Såg att vissa av Good Year vinterdäck levereras med skum för ljuddämpningen.
Någon här som provat?

Uppdaterat: 2018-10-11 20:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nordman RS2 är samma däck som Nokian Hakka RS2. Och nu när nya Nokian Hakka R3 kommit så nylanseras Nokian R2 som Nordman R2. Notdman vinterdäck är alltså en äldre generation Nokian Hakka-däck. Så har Nokian gjort sedan många år, de säljer ett äldre mönster/uppbyggnad i ett däck till lägre pris.

Continental gör samma sak! Gislaved Soft Frost 200 är ett Continental VikingContact 5 (Nyaste Viking är Viking 7). Sava Eskimo Ice är ett Goodyear UltraGrip Ice (nyaste Goodyear är Ultra Grip Ice 2).

De här däcken var testvinnare för några år sedan, och de är givetvis inte sämre idag men utvecklingen går framåt så idag är de inte testvinnare längre.

Själv kör jag på Hankook w616 som jag köpte förra vintern. Har kört Michelin X-Ice många år, hade XI2. Enligt tester förra året så har W616 och X-Ice XI3 tämligen lika egenskaper på snö och is. Jag tyckte W616 fungerade helt ok på vintetväglag förra året. Däremot var de mjukare och inte lika spårstabila som Michelin på torrt och vått, det var en tydlig skillnad där.

Lite tråkigt att Toyos nya GSi 6 inte hittat till Sverige, här säljs fortfarande GSi 5. GSi 6 verkar vara ett seriöst konstruerat däck, säljs i Kanada. GSi 5 är helt ok på snö och is, med bra broms och acceleration. Men sämre på andra underlag och inte konkurrenskraftiga i svängar pga dåligt sidgrepp. Nya GSi 6 sägs åtgärda bristerna.

Falken behöver ett nytt dubbfritt, deras Espia EPZ II börjar bli gammalt. Det är ett Dunlop Wintermaxx däck och är den senaste versionen av ett däck som först lanserades som GoodYear Ice Navi. Falken EPZ II har fåtf justeringar i mönster och gummiblandning.

Uppdaterat: 2018-10-22 19:05

Har haft ett par mellaneuropeiska dubbfria, Pirelli Snow Control. Värdelösa på is och inte som ett vinterdäck på snö. Ett däck för snö- och isfria motorvägar.

Uppdaterat: 2018-10-22 19:15
Raphael skrev:

Nordman RS2 är samma däck som Nokian Hakka RS2. Och nu när nya Nokian Hakka R3 kommit så nylanseras Nokian R2 som Nordman R2. Notdman vinterdäck är alltså en äldre generation Nokian Hakka-däck. .

Det är gamla Hakka R som är Nordman RS2
Har haft både Hakka R, R2 och R2 SUV
Är nog bara marginella skillnader. Har ännu inte prövat annat underlag än torr och våt asfalt samt grusväg. Går tyst och komfortabelt och framförallt är SUV däcken mycket stabilare än ”vanliga” odubbade.

Uppdaterat: 2018-10-22 19:26

Enligt VTI som testat dubbade vinterdäck, vanliga vinterdäck och sommardäck till CYKEL så är de dubbade överlägsna, speciellt på is. Konstigt, jag har för mig att vanliga vinterdäck är minst lika bra på bilar enligt vissa. Att dubbat kan vara bättre? Konstigt. Måste väl vara "fake news"?

Uppdaterat: 2018-10-22 19:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer - nu är det nog en rätt stor skillnad på "vanliga vinterdäck" och dubbade vinterdäck för cyklar så den skillnaden är nog normal. Går inte att dra paralleller mellan s k nordiska friktionsdäck och dubbade däck för bilar.

Uppdaterat: 2018-10-22 19:50

Skillnaden i kontaktytan mellan cykel-/bildäck och marken är ju påtaglig...

Uppdaterat: 2018-10-22 19:54
Power to the people
christer_1 skrev:

Enligt VTI som testat dubbade vinterdäck, vanliga vinterdäck och sommardäck till CYKEL så är de dubbade överlägsna, speciellt på is. Konstigt, jag har för mig att vanliga vinterdäck är minst lika bra på bilar enligt vissa. Att dubbat kan vara bättre? Konstigt. Måste väl vara "fake news"?

Pröva med odubbade nordiska friktionsdäck på cykeln så skall du se att det blir enormt stadigt. Kanske lite trögtrampat bara.
Men appropå vinterdäck på bil så är jag helt säker på att mellaneuropeiska är det absolut bästa valet för många och att dubbade åker väldigt många runt å slamrar med å sliter ut asfalten helt i onödan utifrån där man vanligen kör.

Uppdaterat: 2018-10-22 20:40
Pi,Grosser,Guran skrev:

christer - nu är det nog en rätt stor skillnad på "vanliga vinterdäck" och dubbade vinterdäck för cyklar så den skillnaden är nog normal. Går inte att dra paralleller mellan s k nordiska friktionsdäck och dubbade däck för bilar.

Ja det var inte svårt att dra ut choken där inte.
Direkt i försvarsställning för friktionsdäck. Ni får snacka med VTI om deras vanliga vinterdäck för cykel motsvarar nordiska friktionsdäck. Jag har inte en aning. Men skrattretande är ert försvar. Inse det. Skall det vara så svårt att erkänna att den främsta parametern för att välja friktionsdäck är bullret, inte säkerheten.

Uppdaterat: 2018-10-22 21:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Känns som en diskussion som aldrig har nåt slut när det gäller dubbdäck kontra dubbfritt. Har nästan hela bil-livet kört dubbat men på förra bilen blev det dubbfritt - med mycket positiva erfarenheter. Testar dubbat igen på den senaste bilen men nu vet jag - det blir dubbfritt nästa gång. Och det har varit s k premiumdäck alla gånger.

Uppdaterat: 2018-10-22 21:47
christer_1 skrev:

Pi,Grosser,Guran wrote:christer - nu är det nog en rätt stor skillnad på "vanliga vinterdäck" och dubbade vinterdäck för cyklar så den skillnaden är nog normal. Skall det vara så svårt att erkänna att den främsta parametern för att välja friktionsdäck är bullret, inte säkerheten.

Inte alls, för det första vill jag inte betala 1400NOK/år för att köra bilen inom Oslo kommuns gränser och kunna ta mig till jobbet.
För det andra har dom dubbfria betydligt bättre bett på snöväglag. Visst har dom sämre egenskaper på våt asfalt och tappar lite i isgrepp på våt blankis. Men det övervägs med råge i att dom är tysta, jag kan montera dom när jag vill. Vanligen första veckan i oktober och så sitter dom på till i maj. Dvs vinterdäcken är monterade i god tid tills första halkan kommer och är på så dom kan hantera den sista aprilsnön som brukar vilja trilla ner.
Detta är mina erfarenheter av att både dubbat och odubbat.
Och det verkar vara så att dom som aldrig kört med bra dubbfria hävdar att dubbat är överlägset och aldrig kan tänka sig test. För minsann så är helt nya dubbdäck bäst enligt tester.

Uppdaterat: 2018-10-22 22:11
Guran skrev:

christer_1 wrote:Pi,Grosser,Guran wrote:christer - nu är det nog en rätt stor skillnad på "vanliga vinterdäck" och dubbade vinterdäck för cyklar så den skillnaden är nog normal. Skall det vara så svårt att erkänna att den främsta parametern för att välja friktionsdäck är bullret, inte säkerheten.
Inte alls, för det första vill jag inte betala 1400NOK/år för att köra bilen inom Oslo kommuns gränser och kunna ta mig till jobbet.
För det andra har dom dubbfria betydligt bättre bett på snöväglag. Visst har dom sämre egenskaper på våt asfalt och tappar lite i isgrepp på våt blankis. Men det övervägs med råge i att dom är tysta, jag kan montera dom när jag vill. Vanligen första veckan i oktober och så sitter dom på till i maj. Dvs vinterdäcken är monterade i god tid tills första halkan kommer och är på så dom kan hantera den sista aprilsnön som brukar vilja trilla ner.
Detta är mina erfarenheter av att både dubbat och odubbat.
Och det verkar vara så att dom som aldrig kört med bra dubbfria hävdar att dubbat är överlägset och aldrig kan tänka sig test. För minsann så är helt nya dubbdäck bäst enligt tester.

Ja du var ju i alla fall ärlig med dina val parametrar. Straffskatt i Oslo. Prioriterar snö. Dom är tysta. Heders åt dig

Uppdaterat: 2018-10-22 22:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

christer - nu är det nog en rätt stor skillnad på "vanliga vinterdäck" och dubbade vinterdäck för cyklar så den skillnaden är nog normal. Går inte att dra paralleller mellan s k nordiska friktionsdäck och dubbade däck för bilar.

Hur vet du det????

Uppdaterat: 2018-10-22 22:57
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Enligt VTI som testat dubbade vinterdäck, vanliga vinterdäck och sommardäck till CYKEL så är de dubbade överlägsna, speciellt på is. Konstigt, jag har för mig att vanliga vinterdäck är minst lika bra på bilar enligt vissa. Att dubbat kan vara bättre? Konstigt. Måste väl vara "fake news"?

Jag föredrar dubbat på min cykel vintertid för är det någon gång det är nära till olycka med personskada vid halt underlag, så är det med cykel. Med bil är inte sambandet alls lika påtagligt och jag fördrar mellaneuropeiska vinterdäck eftersom jag under sex månader, mest kör på barmark (torrt eller vått) och det inte ofta är speciellt kallt.

Uppdaterat: 2018-10-23 00:34
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

christer - har du ö h t några erfarenheter av cykeldäck och deras gummiblandningar ? Min erfarenhet är att bakom de flesta cykeldäck finns det inte nån större tanke på vinteregenskaper och inte ens på de som kan kallas vinterdäck. Möjligen grövre mönster men detta i sig ger ju inget bättre grepp när man som mest behöver det. Och dubbdäcken har dubbar men gummi och mönster kan i princip vara hur sommardäcksliknande som helst så där är det bara dubbarna som tillför greppet på isiga vägar. Har haft åtskilliga cyklar i familjen med just dubbdäck vintertid. Och dessa är helt klart bättre än vanliga "sommardäck" när det är halt underlag och minskar risken att köra omkull p g a halka högst avsevärt. Men jag vidhåller att det inte går att jämföra cykeldäck och bildäck när det gäller vintervägs-egenskaper.

Uppdaterat: 2018-10-23 09:15

https://www.cyklistbloggen.se/valj-ratt-vinterdack-till-din-cykel/

Uppdaterat: 2018-10-23 10:34
Mr.Wheeler skrev:

https://www.cyklistbloggen.se/valj-ratt-vinterdack-till-din-cykel/

Som man ser i Mr.Wheelers länk Pi, så verkar det nog vara mera tanke bakom dubbade cykel däck än vad du tror. Eller hur?

Uppdaterat: 2018-10-23 14:13
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer - har du nog missuppfattat det mesta jag skrivit om dubbade cykeldäck. Vi har kört med sådana länge så givetvis uppskattar vi dom men det är främst dubben som gör skillnaden - inte själva gummit. Tveksam till om det finns några dubbfria cykeldäck som ens är i närheten "gummimässigt" med dubbfria däck av s k nordisk typ till bilar. Sen får jag väl hoppas att dubbdäcken till cyklar också utvecklas och det ser man ju på mängden dubb i en del däck men det är nog just dubbdäcken som gör det och knappast vanliga "vinterdäck" till cyklar.

Uppdaterat: 2018-10-23 15:53

Nu har jag skiftat hjul så nu sitter Hankook W616 på redo för säsong 2. Kanske är jag lite tidigt ute men hellre det än vara för sent ute. :) Och temperaturerna ska ju börja sjunka nu, det kan komma snö till helgen. Bor i Mellansverige. När jag skiftade såg jag det var mycket grus i däcken, det blir så här på landsbygden med grusvägar där jag bor. Men det kanske ökar friktionen? :)

Uppdaterat: 2018-10-23 16:12

Lite lustigt hur vissa resonerar om dubb kontra friktion. Vissa hävdar att det är så få gånger det är halka så dubbdäck behövs inte. Lite som att ”jag behöver ingen abs för jag bromsar aldrig så den går in”. Är det inte just då, precis den gången när blixthalkan slår till, som dubbdäcken verkligen behövs?

Jag har absolut inget emot friktionsdäck och har full respekt för den som väljer såna, men då ska man också visa samma respekt för dom som väljer dubbat. Själv kör jag såpass lite att dom få milen dubben för lite oväsen kvittar. Min största oro på vintern är när våta vägbanor fryser, dvs. ishalkan. Och mot den har jag svårt att tro att gummifriktion skulle vara ett bättre alternativ än 230 metalldubb per däck.

Uppdaterat: 2018-10-23 17:32

Många glömmer detta, eller det kanske inte gäller längre?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4350819

Uppdaterat: 2018-10-23 18:11
Ivarsson skrev:

Bara det faktum att de som kör dubbfritt, säger sig köra försiktigt, när det är halkigt, är bevis nog på att de har sämre grepp.
Jag kan köra fortare med dubbade vinterdäck.

Där gick du nog direkt i fällan Ivarsson - "Jag kan köra fortare med dubbade vinterdäck". Det är detta som är grundproblemet att många som kör dubbat tror att dom har så mycket bättre grepp att dom kan öka farten avsevärt. Istället för att nyttja eventuella marginaler just till att bli extra marginaler de få gånger det är ishalka och där nyare dubbdäck kan ha en fördel.

Uppdaterat: 2018-10-23 19:01
Ivarsson skrev:

Bara det faktum att de som kör dubbfritt, säger sig köra försiktigt, när det är halkigt, är bevis nog på att de har sämre grepp.
Har kört både och, så jag har koll på hur dåliga dubbfritt är. Jag kan köra fortare med dubbade vinterdäck. Jag glider inte omkring på torr och blöt asfalt lika mycket, som när dubbfria satt på bilen. Pratar enbart om erfarenhet av riktiga vinterdäck, inte några kontinentala "vinterdäck".

App app app, nu gick du i fällan, även om jag kan hålla med dig:)
Oftast så är ju problemet, här i söder iaf., att vägarna är blöta 24/7 under vinterhalvåret. Då är det väldigt svårt att se om det är fläckvis halka. Jag har lite svårt för att konstant åka 50 på 80-väg för att ”vara på den säkra sidan”. Med fulldubbat så känner jag mig avsevärt tryggare om det finns fläckvis is på vägen.

Uppdaterat: 2018-10-23 19:11
Ivarsson skrev:

Bara det faktum att de som kör dubbfritt, säger sig köra försiktigt, när det är halkigt, är bevis nog på att de har sämre grepp.

Ja å det är ju jäkligt bra, ökar du hastigheten bara för att du har dubbdäck så lär du ju ganska så omgående få längre stoppsträcka med dina dubbdäck bara för att du kör fortare på dom dubbade. Då borde ju faktiskt testerna av däck göras i olika hastighet för dubbat kontra odubbat. Säg att dom odubbade testas i 5km/Tim lägre hastighet.

Uppdaterat: 2018-10-23 19:15
FXX skrev:

Ivarsson wrote:Bara det faktum att de som kör dubbfritt, säger sig köra försiktigt, när det är halkigt, är bevis nog på att de har sämre grepp.
Har kört både och, så jag har koll på hur dåliga dubbfritt är. Jag kan köra fortare med dubbade vinterdäck. Jag glider inte omkring på torr och blöt asfalt lika mycket, som när dubbfria satt på bilen. Pratar enbart om erfarenhet av riktiga vinterdäck, inte några kontinentala "vinterdäck".
App app app, nu gick du i fällan, även om jag kan hålla med dig:)
Oftast så är ju problemet, här i söder iaf., att vägarna är blöta 24/7 under vinterhalvåret. Då är det väldigt svårt att se om det är fläckvis halka. Jag har lite svårt för att konstant åka 50 på 80-väg för att ”vara på den säkra sidan”. Med fulldubbat så känner jag mig avsevärt tryggare om det finns fläckvis is på vägen.

Men fläckvis halka är ju sällan förekommande hela vinterhalvåret. Är ju mest ett höstfenomen då våta vägbanor snabbt fryser på olika partier innan saltbilen hunnit ut. Däremot är det ofta förekommande som påhittad orsak när någon kört för fort eller pillar med telefonen eller på annat vis åkt av vägen eller krockat. Är väl samma som alla rådjur som det sägs väjas för för att slippa vårdslöshet i trafik när någon somnat bakom ratten och åkt i diket.

Uppdaterat: 2018-10-23 19:23
Guran skrev:

Ja å det är ju jäkligt bra, ökar du hastigheten bara för att du har dubbdäck så lär du ju ganska så omgående få längre stoppsträcka med dina dubbdäck bara för att du kör fortare på dom dubbade. Då borde ju faktiskt testerna av däck göras i olika hastighet för dubbat kontra odubbat. Säg att dom odubbade testas i 5km/Tim lägre hastighet.

Jo men Guran, som jag skrev ovan, problemet är ju att VETA när det är halt. Det handlar ju inte om att åka 180 på packad snö i Norrland bara för att man har dubbdäck. Är det snö på vägen så kan man ju anpassa farten även med sommardäck för då VET man att det är halt. När vägarna är blöta 6 månader på vinterhalvåret så är det hopplöst att veta om det är halt eller ej. Kör du 70 på 110-väg då eller hur agerar du?

Uppdaterat: 2018-10-23 19:26
Guran skrev:

FXX wrote:Ivarsson wrote:Bara det faktum att de som kör dubbfritt, säger sig köra försiktigt, när det är halkigt, är bevis nog på att de har sämre grepp.
Har kört både och, så jag har koll på hur dåliga dubbfritt är. Jag kan köra fortare med dubbade vinterdäck. Jag glider inte omkring på torr och blöt asfalt lika mycket, som när dubbfria satt på bilen. Pratar enbart om erfarenhet av riktiga vinterdäck, inte några kontinentala "vinterdäck".
App app app, nu gick du i fällan, även om jag kan hålla med dig:)
Oftast så är ju problemet, här i söder iaf., att vägarna är blöta 24/7 under vinterhalvåret. Då är det väldigt svårt att se om det är fläckvis halka. Jag har lite svårt för att konstant åka 50 på 80-väg för att ”vara på den säkra sidan”. Med fulldubbat så känner jag mig avsevärt tryggare om det finns fläckvis is på vägen.
Men fläckvis halka är ju sällan förekommande hela vinterhalvåret. Är ju mest ett höstfenomen då våta vägbanor snabbt fryser på olika partier innan saltbilen hunnit ut. Däremot är det ofta förekommande som påhittad orsak när någon kört för fort eller pillar med telefonen eller på annat vis åkt av vägen eller krockat. Är väl samma som alla rådjur som det sägs väjas för för att slippa vårdslöshet i trafik när någon somnat bakom ratten och åkt i diket.

På våran 50-väg sista kilometrarna hem så är det ofta fläckvis halka. Det är olika partier på vägen som fryser, tror det beror på bärlagret under vägen, hur väl det dränerar vattnet som gör att det fryser på olika ställen under natten.
Ett annat problem som jag märkt när man passerar 4 kommungränser till jobbet är att det är olika väghållare på olika vägsträckor. Vissa har varit ute och saltat och sedan avslutat sitt område varpå man kan åka på samma väg där det plötsligt blir snorhalt då dess väghållare inte har varit ute ännu.

Uppdaterat: 2018-10-23 19:31