Vi Bilägares forum

VIBs stora test av 4wd i nr 17

VIBs stora test av 4wd i nr 17

Detta tycker jag var ett bra test och tydligt visar att man inte givet kan tala allmänt om 4wd, skiljer mycket mellan olika system. Bland annat noterar jag att Bmws x-drive som hyllats av några här bara får betyg 3. Så var det med det.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:00

Kommentarer

Jo alla tidningar är överens om att Toyotas hybridfurhjulsdrift är icke fungerande i stort sett.
Man kan undra om de inte testar grejerna ibland...

Uppdaterat: 2016-11-30 22:47

Ja en del har ju sagt att Mitsubishi hybrid har så mycket bättre 4wd än RAV4 hybrid. Inte heller det stämde.

Uppdaterat: 2016-11-30 22:47

Möjligt att du har rätt om Mitsubishis hybrid och dess 4WD Vidstige men det är i så fall inget som fastnat i min gamla hjärna. Har m a o inget minne att den 4WD diskuterats här - men kan ha fel...

Uppdaterat: 2016-11-30 22:53
Vidstige skrev:

Detta tycker jag var ett bra test och tydligt visar att man inte givet kan tala allmänt om 4wd, skiljer mycket mellan olika system. Bland annat noterar jag att Bmws x-drive som hyllats av några här bara får betyg 3. Så var det med det.

Frågan är då: är det ViB som har rätt, och TV (?) som har fel? Eller är det tvärtom? Eller -- kanske troligast? -- ligger sanningen någonstans emellan. Om det finns en "sanning" i det här fallet!?

Snarast visar testerna i första hand hur svårt det är att göra sådana här tester; jämför t ex däcktesterna som alltid slutar på litet olika sätt i olika tidningar. Självklart är det så att om ett 4wd-system systematiskt kommer i den övre/nedre halvan i en rad tester så kan man dra slutsatsen att de tillhör de bättre/sämre systemen. Men hur många olika tester har vi tillgång till egentligen, för 4wd.

Tilläggas kan att jag läst varken ViB:s eller TV:s test.

Uppdaterat: 2016-12-01 09:49

Den enda Toyotan som har duglig fyrhjulsdrift är möjligtvis Hilux vilken av en händelse inte var med i testet, en konspiration mot Toyota måhända?

Själv berörs jag inte mycket av detta eftersom jag kör med 4Matic, das Beste oder nicths som tysken sa.

Uppdaterat: 2016-12-01 20:33

Land cruiser borde väl vara ok också.

Uppdaterat: 2016-12-01 20:38

Vore intressant att veta vilken BMW modell som testades. BMW har numera nämligen två olika xDrive system. Ett i de framhjulsdrivna modellerna som, i stort sett, är Haldex 5. Och ett annat som sitter i de modeller som bygger på en bakhjulsdriven plattform. Vad jag har läst så har inte Haldex 5 varianten fått några fantastiska omdömen direkt.

Uppdaterat: 2016-12-05 13:04

Skodaägare - bara att läsa artikeln så framgår det klart. Men det var alltså BMW X5 och BMW X1 - och båda fick samma betyg (3).

Uppdaterat: 2016-12-05 19:43

Med andra ord två helt olika drivsystem.

X1 är ungefär som en Volvo AWD, fast rappare i ingreppet (i sportmode går den på bredden till och med- vilket är otänkbart i en Volvo).

Jag har inte läst testet. Föredrar att testa själv. Och då kan jag konstatera att min favorit fortfarande är Quattro med torsen, och 50/50. Den lösningen är fortfarande att föredra, framför dessa nya system som växlar i drivkraft mellan hjulaxlarna.

Sedan kommer dock x-drive, och då den versionen som sitter i de större varianterna. Dock verkar BMW ha ändrat på sin kalibrering nu i jämförelse med den F10 jag hade tidigare, och grundsetup om 45/55.

Skall man åka Haldex gillar jag fortfarande version 4 mer än version 5. Det senare är trögare i ingreppet än vad fyran var. Man gög Allt för att spara pengar och mililitrar i körcykeln.

Men en som jag vill pröva mer ingående är Subaru. En anställd har hämtat ut en ganska nyligen, en Levorg, men jag har inte haft möjlighet att pröva den än.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-12-05 23:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag provkörde A4 Q med största dieseln idag. Till skillnad från Ultra-modellerna, så har den permanent 4WD och självspärrande mellandifferential. Normalfördelningen mellan fram/bak vet jag inte, men på det hela taget kände jag igen beteendet från min A6. Nu var det ju inte så halt, men med rätt spis kan man ju få en bra uppfattning även på lite fuktig vägbana;-)

Just detta utförande blir med största sannolikhet min nästa bil (i april och det är 4 månaders leveranstid).

Uppdaterat: 2016-12-05 23:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

3 liter och 272 hk;-)

Uppdaterat: 2016-12-05 23:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Oj oj, Audi!!!

Hur var nya A4 om man jämför mot din A6?

MVH AL

Uppdaterat: 2016-12-06 07:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det skiljer ca 150 kg i fordonsvikt, så bilen är mycket mer hanterbar;-) Min A6 är ju hyfsat snabb, men den här var lite snabbare (5,4 sek 0-100) Jag tror jag blir nöjd;-)))

Uppdaterat: 2016-12-06 08:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det låter som att du kommer att bli mer än nöjd;).

Hur upplevde du komforten kontra din A6? Det sägs ju att nya A4 har fått mer isolering och mjukare chassi (?). Sedan har den ju vuxit ( i alla fall ser den större ut)

Så hur den spontana känslan kontra din A6 och eller andra bilar?

MVH AL

Uppdaterat: 2016-12-06 15:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, den A4 jag körde hade vinterdäck i 35-profil och det störde inte mig. A6 med luftfjädring har bättre komfort över liggande poliser, men A4 har lite bättre hantering av hjulställen. Ljudmässigt är det nog remi. Jag, som är 190 lång, sitter OK bakom mig själv i A4, medan jag har några cm extra tillgodo i A6. Takhöjden bak är också någon cm sämre, men det funkar utmärkt.

Jämförelsevis? Tja, den BMW 550D x-Drive jag hyrde i Tyskland för ett tag sedan var fantastisk, men skillnaden är nog inte stor. Jag hyrde ju även en S6 (med sportdifferential) och då blir valet enkelt. Vi pratar nu 4WD och inget annat.

Det är OT delar av detta, men jag ska starta en tråd om denna DKW när det gäller;-)

Uppdaterat: 2016-12-06 18:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Framgick väl inte hur man hanterade dom system där man kan välja "mode" som t.ex. Nissans 4WD. Man kunde välja 2WD, AUTO eller Lock tror jag och det är väl fler som har valmöjlighet.
Vid Lock lär väl fram och bak vara ihopkopplade men sidledes eller diagonal borde väl inte påverkas.
Men blir kanske lite komplicerad test om alla varianter skall med...

Uppdaterat: 2016-12-06 20:04

Testen gällde ju framkomlighet så antagligen är systemen inställda enligt dom förutsättningarna - får man väl hoppas.

Uppdaterat: 2016-12-06 20:12

Har nu också läst testet och nu förstår jag ändå varför xDrive fick betyget 3. Var lite förvånad över det låga betyget, eftersom det har fått högsta betyg i tester hos både TV och AMS.
Framkomligheten på nollfriktionsrullarna var tydligen inget problem, utan systemet fungerade inte så bra i körning i djup snö och sand. Detta är en brist hos xDrive och egentligen alla system som kopplar ihop axlarna med en lamellkoppling. De klarar inte konstant belastning av fyrhjulsdriften under en längre tid. Så ska man köra långa sträckor i djup snö så är nog ett system med mekanisk mittdifferential, typ Mercedes 4-matic eller Torsen-quattro, bättre. Med detta sagt, så hade jag dock inga problem att vända i en oplogad korsning med min X3:a. Parkera i en snödriva gick också alldeles utmärkt. Tror också att greppet i djup snö kan försämras av run-flat däcken som BMW standardmonterar. På löst underlag så behövs ju mjukare däck och där kan det nog bli problem med Run-flat.

Uppdaterat: 2016-12-07 12:20

Kanske för att det är svårt att få en hyfsad repeterbarhet vid test i en backe och under halt väglag, Shogun. Inte minst eftersom man testade såpass många bilar. Och det är inte alltid så lätt att hitta denna backe där man har tillgång till bilarna. Så vi får nog acceptera dessa mera "artificiella" backar.

Uppdaterat: 2016-12-07 16:38

Som påpekats flera gånger tidigare så finns det inte EN verklighet att anpassa bilar till. En del kanske vill ha fyrhjulsdrift för att kunna komma iväg från stillastående i storstaden medan andra har ett behov av att köra kilometervis på oplogade vägar. Olika prylar till olika behov. Lite som att man inte köper vinterdäck gjorda för nordpolen när man bor i Göteborg.

Uppdaterat: 2016-12-07 19:23
Shogun skrev:

Kan man få BMW utan Run-flat däck om man begär det?

Tror inte man kan det i Sverige i alla fall. Så vitt jag vet så måste man själv byta ut däcken till icke run-flat. Själv störs jag dock inte av dessa. Tycker de fungerar utmärkt på min X3:a. Har RFT även på vinterdäcken och tog mig fram alldeles utmärkt under "snösmockan" i Stockholm.

Uppdaterat: 2016-12-08 08:58