Vi Bilägares forum

Verkar som VW har problem att komma tillrätta med dieselfusket, början på slutet för dieseln?!

Verkar som VW har problem att komma tillrätta med dieselfusket, början på slutet för dieseln?!

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160108/nya-uppgifter-volkswagen-har-svart-att-hitta-losning-for-dieselproblemen

Uppdaterat: 2016-01-09 14:58

Kommentarer

Bryr mig inte egentligen, jag är inte intresserad av att köpa en dieselbil.

Uppdaterat: 2016-01-09 15:15
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Diesel är till för dom som kör traktor

en riktig personbil går på bensin

Uppdaterat: 2016-01-09 17:17
Shogun skrev:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160108/nya-uppgifter-vol...

För att svara på din fråga: Nej, knappast!

Uppdaterat: 2016-01-09 17:38

Inte bara VW som vill fortsätta diesel, Toyota, MB och Mahindra har överklagat beslutet på att dom inte får sälja dieselbilar i Delhi, Indien.

http://miljoaktuellt.se/47551-2/

Uppdaterat: 2016-01-09 19:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Svårt att tro att det kommer bli nån större förändring mot diesel i EU.

Så den kommer fortsätta dominera i t.ex. premiumsegmentet.

Lexus missar en stor kaka när man vägrar diesel tror jag.

Uppdaterat: 2016-01-09 19:13

Lexus harju haft dieslar tidigare som iof inte varit något vidare, men nu kommer ju stora SUV'en med en ny V8 diesel - LX450.
Rätt övertygad om att det kommer att komma dieslar till övriga också - åtminstone LS.

Uppdaterat: 2016-01-09 19:19

Tycker framtiden talar mer för en mix av många drivmedel. Biogas, hybridbilar och lite längre fram även vätgas.
Att alla kör hybrider eller rena el-bilar fungerar tror jag inte kommer fungera då tillverkningen av batterier och är skadligt för miljön och kostar dyrbara mineraler. En mix av alla tre där man på ett smart sätt väljer bränsle efter var man bor och tillgängliga naturresurser (såsom metangas eller grön-el) kanske är en mer realistisk vision.

Uppdaterat: 2016-01-09 19:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
MVH AL skrev:

Men som ett tillägg; Vad tror Shogun att de japanska politikerna sysslar med? Där har vi en hel nation som med alla tillgängliga medel försöker öka den inhemska industrins konkurrenskraft. Och se, det gynnar Gud fader Toyota själv;-)..

Japanerna vill precis som tyskarna också kränga dieselbilar vilket deras agerande i Indien visar på.

Uppdaterat: 2016-01-09 19:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Shogun skrev:

Dags att nu styra över bort från stora dieselbilar, DET är inte framtiden, inse det.

Men, Lexus släpper ju just en stor dieselbil nu? Då måste det väl vara framtiden?
Du som sitter med kristallkulan. Vad är framtiden egentligen? Jag är nyfiken.

Uppdaterat: 2016-01-09 21:22

Shogun, antar att du tycker som Håkan Matson på DI?

Artikeln går tyvärr inte att hitta längre på DI.

http://www.dagensps.se/artiklar/2012/02/17/15862190/index.xml

Citat;
Diesel är enligt Håkan Matson en "återvändsgränd" och bränslet är både "dyrt, smutsigt och förbannat trist".

"Diesel lämpar sig möjligen för traktorer och lastbilar - men knappast för personbilar", skriver han i Di Weekend.

Uppdaterat: 2016-01-10 11:05

Visst ser vi "början till slutet för dieseln", och även bensinen. MEN, det handlar om ytterst sega rörelser -inget alltför synligt lär hända utan en väldigt långsam utfasning/förändring.

Tänk lite i termer av att elbilar/batterier blir billigare & bättre -stadsfolk köper sådant och bensinmackar blir undan för undan inte lönsamma och läggs ned -någonstans nås kritiska massor. Skulle nog gissa att bensinen försvinner före dieseln, ett mellansteg på vägen är att "alla" i stan kör icke-fossilt, landsbygden kör fossilt, även lantbruk/entreprenad & lastbilar ser till att hålla liv i dieseln (dvs lönsamt att transportera diesel till "knäckebröhult" = enbart dieselbilar kvar tack vare/pga andra förbrukare).

Uppdaterat: 2016-01-10 12:28

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150525/audi-tillverkar-syntetisk-e-bensin-utan-raolja

Kanske går att framställa bensin utan samtidig framtagning av diesel om man bortser från matsituationen alltså.

Uppdaterat: 2016-01-10 13:41

Ok men du skrev precis att utan diesel ingen bensin...

Uppdaterat: 2016-01-10 16:15

Raffinering av råolja ger betydligt mer bensin än diesel vad jag läst. Det kemiska innehåller är helt enkelt sådant. Bl.a. därför blir det lite ologiskt för mig att man ska premiera diesel i vårt land genom lägre bränsleskatter.

Uppdaterat: 2016-01-10 16:28
Vidstige skrev:

Raffinering av råolja ger betydligt mer bensin än diesel vad jag läst. Det kemiska innehåller är helt enkelt sådant. Bl.a. därför blir det lite ologiskt för mig att man ska premiera diesel i vårt land genom lägre bränsleskatter.

Där håller jag helt med dig, kan det vara för att gynna transportsektorn, arbetsmaskiner o.s.v.?

Uppdaterat: 2016-01-10 18:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, kan vara så men samtidigt vill ju S och MP egentligen införa kilometerskatt på transporter.

För mig så skulle i alla fall rättvisa och ett första steg vara att helt jämna ut bränsleskatterna för diesel och bensin. Förvisso var den senaste höjningen 6 öre mer för diesel så kanske finns det som en tanke på sikt.

Sen är ju förvisso fordonsskatten högre på diesel, men då kunde man ju likställa den med bensinbilar, för dieselbilar som klarar euro6.

Uppdaterat: 2016-01-10 18:27

Men nog tycker jag att det vore intressant att veta hur fördelningen i raffinaderierna är mellan bensin och diesel.

Uppdaterat: 2016-01-10 19:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har hittat en fördelning beräknad till 24 % bensin 7-8 % flygfotogen och 33 % diesel. Den fördelningen gäller på ett ungefär när man upphettar råoljan för att separera. Eftersom det är brist på bensin måste man gör ytterligare krackning(katalytisk- och hydro-) av de tyngre oljorna för att få fram mer. Kan då få fram mellan 40 - 60%. Så Gäsps siffror stämmer bra.

Uppdaterat: 2016-01-10 21:29

Rimligen borde det väl då vara samma skatt oavsett bensin eller diesel när man tankar.

Uppdaterat: 2016-01-10 21:37

Här om skatter för våra bilbränslen.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/
Här om vilka som tyckte att höjningen av skatten på bränslet var nödvändig, de flesta röstberättigade i landet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20537088.ab

Uppdaterat: 2016-01-10 22:44
Elbil2

PREVIA, 87% av de som läser Aftonbladet tycker höjningen var fel. Och vilka läser Aftonbladet...

Uppdaterat: 2016-01-10 23:30

Volkswagen har lågt förtroende!
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160208/sa-paverkas-volkswagens-image-efter-dieselskandalen

Uppdaterat: 2016-02-09 06:57
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Senaste nytt

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160209/volkswagen-kan-fa-avskrackande-hogt-skadestand-i-usa-for-sitt-avgasfusk

Uppdaterat: 2016-02-09 13:06