Varför vänder Vi Bilägare kappan efter vinden när drevet går istället för att vara sakliga?

266 inlägg 0 nya
Varför vänder Vi Bilägare kappan efter vinden när drevet går istället för att vara sakliga?

Hej,

Jag är besviken på Vi Bilägare för att ni vänder kappan efter vinden när drevet går helt oförskyllt mot någonting! Ni späder bara på det hela genom att censurera bort alla andra åsikter och bedömningar genom att vinkla alla artiklar, och bara publicera de artiklar och insändare som går i drevets väg! Förra gången ni gjorde precis samma sak var för ca 13 år sedan när drevet gick efter alla högbyggda bilar, och ni gjorde ingenting för att få in vettiga fakta i debatten, tvärtom, ni underblåste drevet genom samma faktalösa förföljande av högbyggda och lite kortare bilar, som ni nu uppvisar när drevet går mot bränslet diesel. Hur det gick med högbyggda bilar vet vi alla, och det var på inget sätt er förtjänst att sanningen kom fram och förföljelsen slutade. Ni gjorde istället idiotiska uttalanden som ”att SUV:ar ska stå kvar i garaget” o.d., och när jag kontaktade er om varför min insändare inte publicerades fick jag svaret att den inte hade något nytt att tillföra debatten, och inte heller tog ni avstånd från att gäng gick runt och skar sönder däcken på högbyggda bilar i storstäderna!

Mina erfarenheter med min typ av fordon (högbyggda och 4-hjulsdrivna) är att en med diesel drar ca 40 % mindre bränsle än en med bensin, och vänder man på den jämförelsen så drar en med bensin ca 65 % mer bränsle än en med diesel. Varför tar ni inte upp att dessa 65 % mer bränsle ska produceras, distribueras och även fraktas runt i våra fordons bränsletankar, tycker ni inte att det är intressanta fakta i debatten? Alla med sunt förnuft inser att den totala miljöpåverkan står i relation till den totala förbrukningen.

Dieselavgaserna har aldrig varit farliga som bensinavgaserna, den som säger att de är det har inte tagit reda på fakta om vad som är farligt eller inte. Nästan alla stillastående eller långsamgående anläggnings-, entreprenad- och jordbruksmaskiner drivs med diesel, och dessa förare tar ingen skada av det när de sitter i avgaserna hela arbetsdagarna! Alla stora truckar inuti industrilokaler är dieseldrivna och de kör där bland alla arbetare, och det gör ingenting eftersom dieselavgaserna inte är farliga! Sist men inte minst, hela gruvindustrin! Alla olika typer av maskiner, redskap, dumprar, truckar och lastbilar är dieseldrivna sedan flera generationer tillbaka, och det fungerar utmärkt ihop med alla arbetare nere i gruvgångarna eftersom dieselavgaserna inte är farliga! Detta kan ni inte vara omedvetna om, så den enda slutsats jag kan dra av det är att ni anser att det inte är intressanta fakta i debatten.

Ni kanske tror att ni gör en välgärning för miljön när ni vänder kappan efter vinden då drevet går, men i själva verket skadar ni miljön genom att underblåsa dessa galenskaper som nu sker genom att misskreditera det antagligen miljömässigt bästa realistiska alternativ som nu finns! Det är av respekt för er som jag förväntar mig ett bättre och sakligare arbete från er!

Med Vänlig Hälsning
Nils-Erik Eklöf

Beror naturligtvis på vilka miljöförstörande egenskaper du menar. Jag antar att det är Co2 du pratar om, som bidrar till växthuseffekten. Men den lokala påverkan NOx (även den global, till viss del) Där är en snål diesel sämre för miljön, än en törstig bensinare. Så båda påverkar miljön negativt, men på olika sätt. Men jag förstår absolut hur du tänker. Och på landsbygd, framförallt i norrland. Där är nog dieseln oersättlig ännu så länge.

Problemet med el, ur ett miljöperspektiv. Är att så länge miljöpartiet, kämpar för att lägga ned kärnkraften (och sitter i regeringen, dvs har makt). Helst så fort det bara går, innan alternativ är på plats. Så är det, åtminstone vintertid. Polsk kolkraft, som till viss del driver elbilar och laddhybrider. Tyvärr!! Och värre blir det, med varje stängd reaktor!

Trodde nog att dom flesta maskiner i gruvindustrin var eldrivna. Även entreprenadmaskiner kommer nu som eldrivna. Så utvecklingen går framåt även där.

Verkligen inte, men det går rasande fort.
Diesel är fortfarande förhärskande och så finns även sladdburna men det ställer till det och ger stora begränsningar. Nu har batteridrivna börjat komma på allvar och fler bolag beställer sina första batterimaskiner. Utvecklingen spås gå riktigt snabbt nu ett tag framöver.

PREVIA, läste du bara rubriken i länken till mestmotor.se?
Första stycket under rubriken är väldigt intressant (jag kopierade texten rakt av):
"En ny rapport från Nederländerna visa att dieselpartiklar är farligare än man tidigare trott, speciellt för de som utsätts för dieselavgaser i jobbet. Forskarna tror att cirka sex procent av de som dör i lungcancer fått sin sjukdom via dieselpartiklar. Ett oroande faktum för framtida forskning är att moderna, direktinsprutade bensinmotorer sprider ut tio gånger mer partiklar än dieselmotorerna."
Det står ju faktiskt att partiklar från direktinsprutade BENSIN motorer är ett mycket större problem.

Jobbar på fabriksgolvet på ett stort svenskt företag, kan meddela att varenda truck är eldriven.

blupper wrote:
Jobbar på fabriksgolvet på ett stort svenskt företag, kan meddela att varenda truck är eldriven.

Ja det är ingen nyhet utan legio på de flesta av Sveriges betonggolvförsedda lager och industrier med inomhusverksamhet. Men när trucken får gummihjul och ska utföra utomhusarbete så kanske inte eldrift är lika självklart...?

NASA: Asteroid 249516 Aretha, named after the singer to commemorate the #QueenOfSoul, will keep orbiting beyond Mars.

Med stora truckar menar jag STORA truckar som används t.ex. i stål- och pappersindustrin, sågverk och liknande. Små truckar är numera eldrivna även där.
Angående alla forskarrapporter som har kommit på senare tid så ställer jag mig frågande till varför de, eller dess företrädare, inte har larmat om detta tidigare? Jag är född 1955 och kan svara för att så inte har skett sedan 70-talet, och jag har följt informationen p.g.a. mitt motorintresse. Nu verkar forskarna stå på kö för att få sina minuter i rampljuset, och ska deras rapporter få väga tyngre än verkligt utfall i t.ex. gruvindustrin med verkliga människor under flera generationer? Hur många timmar eller minuter tror ni att gruvarbetarna skulle ha överlevt på arbetet om allt hade varit bensindrivet nere i gruvorna under senare halvan av 1900-talet? Jag har inte hört eller sett någonting om att gruvarbetare skulle ha dött p.g.a. dieseldrivna fordon och maskiner i gruvorna. Jag säger inte att dieselavgaser är nyttiga, men jag säger att de inte ens är i närheten av att vara lika farliga som bensinavgaserna är. De kan lukta, men det kan även mat göra. En dieselmotor är en klart effektivare konstruktion än en bensinmotor, och den har en så hög verkningsgrad att den knappt blir varm, och ni som väljer att tro på alla larmrapporter som nu har kommit under en kort tid, verkar helt förtränga verkligheten under årens lopp och även det faktum att 65 % mer bränsle måste produceras och distribueras till bensindrivna istället för dieseldrivna fordon.
Min poäng är att vi nu kommer att få en sämre miljö totalt sett p.g.a. flera bensinmotorer istället för dieslar.

Jag har ingen större kunskap i ämnet, men har jobbat mycket i miljöer som fabriker och gruvor/tunnlar.
"Endast dieselfordon" brukar det stå vid infarterna.

Med lite balans i sinnet så vill jag tillägga att Bensin och Diesel påverkar människan på lite annat sätt bara.
Att folk inte skulle ha farit illa av diesel det är inte riktigt!
Dieseln ger cancer och påverkan på nervsystemet, dem som arbetat med diesel inklusive fått i sig avgaserna kan få en åkomma som kan liknas vid influensa och symptomen är: Svaghet, domningar, stickningar i extremiteterna, täthet i bröstet, andnöd, hosta, illamående och kräkningar.
Dem här symptomen äger en förmåga att utvecklas till ett autonomt bekymmer där besvär återkommer av allt mindre mängd diesel fram till en nolltolerans.
Vad sedan "arbetare" kan må dåligt av det är mer sällan kopplat till arbetet om ledande befattningar får tycka...men att det finns gott om bevis på hur dieseln har påverkat människor som är i kontakt med den, sedan är det som bekant en annan femma om orsak o verkan äger ett medhåll ifrån arbetsgivarna och myndigheter som har en förmåga till att avfärda forskning/läkarkår när de sitter där vid det dignande fikabordet och konstaterar att det finns inget som heter dålig luft utan att antingen finns det luft eller så dör man!

Nils Erik:
Din analys är helt korrekt. Ju lägre dieselbilsandel vi får ju sämre för klimatet liksom för oss människor. Dieselbilen kan ju dessutom i stort sett över en natt ersättas med biomassa tex HVO tillskillnad från bensinbilen som har runt 5% etanol. I gruvorna får bara dieselmotorer användas och samma sak i Musköberget utanför Nynäshamn. Där får man köra in sin dieselbil helt utan avgasrestriktioner till skillnad från bensinbilen som inte får köra in i berget såvida man inte skruvar fast en grå/vit ”muff” på avgasröret då får man köra 15 minuter i berget.

- Jag har en kompis som arbetar som officer på BÖS alltså Berga Örlogs Skolor som har berättat detta.

Förkovra er i en mycket intressant länk:

http://elbilsnytt.se/lasaren-som-redan-kort-tusentals-mil-pa-hvo-sa-gick-det/

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Att diesel skulle ha 65% högre effektivitet tror jag inte på, däremot kanske 15% ungefär. Om diesel används till SUV och fyrhjulsdrift ser jag inte riktigt poängen, utsläppen blir fortsatt höga. Grannens XC60 och den andre grannes Q5 drar ca 0,85 liter/mil (diesel) vid blandad körning. Detta är direkt kass och med höga utsläpp som följd. Jag kör min octavia på ca 0,6 liter/mil (bensin), hade den varit dieseldriven hade nog förbrukning legat neråt 0,45 liter/mil. Så i princip kan man köra två vanliga personbilar på en SUV:s förbrukning. Är detta bra att vi 2018 låtsas och tror att diesel medför mindre utsläpp?

Min nuvarande Golf SV -15 1,2 TSI drar nästan exakt lika mycket som min förra Golf Variant 1,6 TDI -12. Så nån riktigt avgörande skillnad tror jag inte det är på den storleken av bilar och motorer.

blupper wrote:
Jobbar på fabriksgolvet på ett stort svenskt företag, kan meddela att varenda truck är eldriven.

Exakt och dom största går på gasol/gas.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Diesel har inget att göra i bilar. Inte bensin snart heller. El är framtiden.

Saab 9-3 1.8t BioPower

Pi wrote:
Min nuvarande Golf SV -15 1,2 TSI drar nästan exakt lika mycket som min förra Golf Variant 1,6 TDI -12. Så nån riktigt avgörande skillnad tror jag inte det är på den storleken av bilar och motorer.

Ju lättare bil ju mindre skillnad.
Att lägga på 15-20 tusen för att få en diesel på enlättare lättdriven bil är i dag hål i huvudet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Stoor a fantasier ;)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Och det går fortfarande inte att tillverka bensin utan att det blir diesel också, bara en påminnelse...

Hur mycket som går att få ut av varje oljeprodukt vid raffinering bestäms av råoljans sammansättning och raffinaderiets konfiguration. Det går därför exempelvis inte att raffinera hela mängden råolja till bensin om så önskades. Istället brukar utbytet av bensin ligga på maximalt 25 procent. Ett problem med det är att marknadsbehovet är betydligt högre. För att kunna hantera den ekvationen har många raffinaderier utvecklat olika typer av processer som kan öka utbyte till mellan 40 och 60 procent.

Det är inget fel på bensinmotorn, problemet är att man gjort dem direktinsprutade, men en bensinmotor fungerar alldeles utmärkt utan direktinsprutning, och då är den överlägsen dieselmotorn.

Min nya är direktinsprutat och den har partikelfilter mm

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.