Varför kör folk SUV?

514 inlägg 0 nya
Varför kör folk SUV?

Jag tänker inte ägna mig åt pajkastning utan är genuint fundersam över varför folk väljer att köra SUV när de egentligen inte har någon praktisk fördel gentemot andra bilar. Är det mestadels en modenyck eller "monkey see, monkey do"?
En kollega har beställt en XC60 för att "den är snygg". Jag tycker det ofta känns som att man är nån bobble head-version av sig själv när man kör SUVar.

I ärlighetens namn har jag haft två SUVar själv, en Opel Frontera Sport och en Chevrolet Blazer S10. Man måste ju prova saker innan man förkastar dem.

Jag letar efter en bekväm bil att åka i och flera handlare har erbjudit SUVar i någon slags missriktad illvilja.
Vilka egenskaper är det man får tillgodosedda genom sitt val?

Jag förstår det inte heller, ser inga fördelar med Suv. Jag gissar att många köper dem som en "machogrej".
Finns ingen Suv som är snygg utan de ser bara "köttbulliga" ut.
Designen på en sedan vinner i elegans över en Suv varje gång.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Större, dyra SUV:ar = status...:) I kombination med en modenyck skulle jag tro.
Sen hör man ofta att dessa är bekvämare att stiga in i och det kan förvisso stämma - men knappast stora bilar som t ex nyare XC90. För mig som inte är så lång så är den storleken på bilar synnerligen obekväma att kliva upp i och sen ta sig ur. Lagom är bäst och för mig passar min triviala Golf SV synnerligen väl. Lite högre än vanliga standardbilar ger den ett fullt OK insteg och sitthöjd även för en "gamling"...:) Sen inser jag givetvis att en storlek inte passar alla. Slutligen vill ju gärna biltillverkarna sälja SUV:ar eftersom dom tydligen har högre marginaler på dessa - säkerligen beroende på den nuvarande populariteten.

Det enkla svaret. Om man inte är fåfäng utan endast praktisk och där talar jag för mig själv, så är en SUV något som man sätter sig i. Alltså inte hukar sig eller kryper in i . Det där sista verkar inga "yngre" människor fatta förens dom själva får problem. Säger som Stenmark : "det är inte lönt o förklar för en som inte begrip". Men ju äldre eller taskigare rygg ni får , då först fattar ni.

Det är diesel som får världen att snurra!

Uppenbarligen följer dålig syn med i köpet. For förbi två XC90 idag som båda parkerat på trottoaren...
De kanske hade både dålig rygg och dåliga ben då det är 50m extra till en riktig parkering.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Jag har aldrig ägt någon SUV/crossover men jag har provkört några åtminstone. En mindre variant såsom Mazda CX5 gav mig ingen upplevelse alls, bara en känsla av sämre kontroll. När jag provkörde en Santa Fé (nuvarande modell) så fick jag avsevärt bättre översikt över vägen/trafiken. Trygghetskänslan var påtaglig och den sävliga framfarten gav onekligen ett lugn jag inte upplevt i lägre bilar.

Democracy Dies in Darkness.

Fast nu är ju även jag en gammal pensionär och för mig är som sagt XC90 alltför hög och inte alls bekväm att sätta sig i och inte minst ta sig ur. Sen finns det mindre "små-SUV:ar" som ser ut som en SUV men som t ex är både lägre i yttre höjd och har lägre sittställning jämfört med min egen Golf SV - t ex Mazda CX-3. För att inte tala om innermåtten främst i baksätet som är avsevärt sämre. Men som sagt - vi har alla olika krav så det är ju tur att det finns bilar som passar alla...:)

Min svärmor är lite drygt 80 och inte alltför kry. Hon har lättare att kliva in i minibussar än SUVar eftersom klivet inte blir lika högt. Självklart kan andra ha helt andra krämpor, men jag upplever det som att även yngre åker SUV.

Som sagt är jag nyfiken på vad som lockar och ser inte ner på folk för att de har andra önskemål än jag själv.

Ska det vara så svårt att fatta. Skillnaden mellan att sätta sig i en t.ex. V60 Volvo och en XC60 Volvo. Det behöver man väl inte vara Einstein för att begripa precis?

Det är diesel som får världen att snurra!

Klart att jag vet att det är olika insteg i dem, men det låter inte som ett tillräckligt skäl för ALLA ägare.

Nä vem har påstått det?

Det är diesel som får världen att snurra!

Har beställt en Kodiaq, behöver hyfsat ofta sju sittplatser och går igång på VDA-liter... Att den dessutom är 15 cm kortare än min nuvarande kombi är också en bonus. Så nog tycker jag att det kan finnas praktiska skäl för SUV. Eller om den ska kallas CUV...

Men som tur är så finns det ju andra lite mera "normala" bilar än V60 som faktiskt är hyfsat enkla att sätta sig i - även för oss lite äldre. Men smaken är som baken....

Det främsta skälet för mig att inte köpa en SUV är helt enkelt att de är för fula. Möjligen kan en Range Rover se lite kraftfull ut, men inte snygg.

Kricko wrote:
Har beställt en Kodiaq, behöver hyfsat ofta sju sittplatser och går igång på VDA-liter... Att den dessutom är 15 cm kortare än min nuvarande kombi är också en bonus. Så nog tycker jag att det kan finnas praktiska skäl för SUV. Eller om den ska kallas CUV...

Mycket bra val!

Det är diesel som får världen att snurra!

Har trivts väldigt bra i de suvar jag haft, explorer, blazer och tahoe.
Gillar det kraftfulla, kantiga, oömma....
Xc60/90 säger mig ingenting, bara ännu fulare än andra volvo....
En crossover kan jag tänka mig, behöver inte 4wd, men matta plastsköldar och lite högre är praktiskt på grusvägar, och bekvämt....

Man kan också fråga. Varför kör folk små och låga bilar?
Jag ser mest fördelar med att sitta högt och ha gott om utrymme. Känns säkert också, och som någon nämnde, trottoarkanter är ju inget bekymmer.

L. Mäkinen wrote:
... varför folk väljer att köra SUV när de egentligen inte har någon praktisk fördel gentemot andra bilar.

Vad har en coupé för praktiska fördelar gentemot andra bilar? Eller en Cab? Eller en sedan? Eller en Ferrari?
Varför har så många så svårt att förstå just valet SUV, när de tydligen kan svälja alla andra bilval där ytterst få är baserade på bilens praktiska fördelar? För vore det bara praktiska fördelar som styrde så skulle det inte finnas speciellt många bilar.

Swemba wrote:
L. Mäkinen wrote: ... varför folk väljer att köra SUV när de egentligen inte har någon praktisk fördel gentemot andra bilar.
Vad har en coupé för praktiska fördelar gentemot andra bilar? Eller en Cab? Eller en sedan? Eller en Ferrari?
Varför har så många så svårt att förstå just valet SUV, när de tydligen kan svälja alla andra bilval där ytterst få är baserade på bilens praktiska fördelar. För vore det bara praktiska fördelar som styrde så skulle det inte finnas speciellt många bilar.

+++++

Det är diesel som får världen att snurra!

Jo, Swembas inlägg har många poänger.

Jag är ingen fan av SUV men när man pratar med ägarna så verkar det som många av dom gillar att sitta högre upp, komfort och att känslan av att sitta i något större som skyddar.
Ofta har ju en SUV lite skönare och starkare motorer så dom som väljer en sådan tycker kanske det mullrar skönt.

Hoppade in i en Ateca och provsatt och visst kändes bilen ok, men jag är ingen fan av stora bilar.
Nu kör jag en Leon Kombi, kul att se på men rätt trist och praktisk. Hade jag fått välja och kravet inte var dragkrok så hade det stått en BRZ på parkeringen, sjukt opraktiskt, så långt ifrån SUV man kan komma....men man hade antagligen gått runt med ett leende efter varje tur.

Det som stör mig mest med SUV är att jag alltid lyckas grisa ner mina byxor när jag hoppar in, kanske ett tecken på att man bör tipsa polarna att deras SUV behöver lite TLC.

I love .....lamp.

Swemba är nog på rätt spår. Vi tror ju att vi alltid är rationella men när det gäller val av bil så handlar det väldigt mycket om känslor. Det kan vara svårt att erkänna. En SUV/crossover ger många exakt den känsla de söker. Troligen kommer känslan från en kombination av egenskaper och detaljer i utseendet.

Democracy Dies in Darkness.

Lägg till ny kommentar