Var tittar folk ??

77 inlägg 0 nya
Var tittar folk ??

Jag är en observerande person, jag har koll runt mig med ögon och öron vad jag än gör.
Det händer ofta jag säger "Såg du" "Hörde du" och oftast får jag svaret av mina medmänniskor "Nä, vadå ??"
Jag såg eller hörde nått runt mig trots att jag höll på med nått annat, men långt från alla gör det.

I trafiken har jag noterar att allt för många inte har koll runt sig, eller ens framför sig.
Detta är nått som händer dagligen. Jag sitter i en sakta rullande kö, 10 bilar framåt bromsar nån, en stund senare bromsar nästa bil, jag har redan då släppt gasen, jag vet ju nu att kön kommer att sakta in, sen tänds bromsljusen ett efter ett, det går fortare ju längre bak det bromsas, den sista bilen, den framför mig får nästan tvärnita. Min fart är redan anpassad, så jag behöver inte göra nått.
1 minut senare upprepas samma sak.
Resultat: 9 bilister hade inte koll framåt på rätt ställe.

Jag och en kamrat diskuterade ämnet igår, han berättade då en sak i ämnet som var tänkvärd.
Han åker motorcykel och var på SMCs avrostningskörning dom brukar anordna på vårarna.
Instruktören ställde upp en enkel konbana och sa till alla att åka lugnt en gång.
När alla åkt delade han upp förarna, till några sa han "Ni kan börja köra där borta" (Han hade noterat skillnader hos förarna)
"Ni andra, titta på skylten där borta, fokusera på den, håll kvar blicken" (en skylt ca 100 meter bort)
Sen slängde han en handske på marken ca 5 meter framför.
"Håll var blicken, ser ni handsken ?? Ja svarade alla, om än inte tydligt, men vi ser den.
"Fokusera nu på handsken, ser ni skylten ??" Alla stämde på i kör, Näää.
"Just det, upp med blicken när ni kör, ni ska fokusera på 3e konan, de 2 tidigare ska finnas i minnet och synens periferi. Jag såg när ni åkte första gången att ni inte såg framåt, utan fokuserade på konan närmast som ni skulle runda, och inte hade en aning om var nästa kona stod när ni rundat den.

Nått som är mycket vanligt bland kvinnor tyvärr, är när de sätter sig i en bil som kanske är lite större, så hissar dom stolen, skjuter fram den, rätar upp ryggstödet, sträcker sig så mycket det går och säger "Jag ser inte så bra" Vad ska du se ?? Det kanske står en barnvagn framför bilen ?? Det kollade du väl innan du klev in i bilen, både om det stod nån vagn där, eller om det i omgivningen fanns nån vagn som kunde hamna där under den tid du klev in i bilen ??

Jag har frågat många personer varför de åker runt med dimljusen tända på kvällen tillsammans med halvljusen, de med keps bakofram svarar "Ballt" övriga svara "Det lyser bättre, jag ser bättre" Jag brukar då fråga om de har provat att bara åka med dimljus, eller rent av åka i 70 på en mörk landsväg och vrida av ljusreglaget så halvljusen slocknar, men det har inget vanligt folk gjort.

Jag har testat det på 3 personer, alltså dom körde bilen själva och vred av halvljuset (givetvis kollat runt om att det kan ske utan fara) 2 av dom ställde sig på bromsen !!
Alla 3 fick sig en funderare och förstod min fråga "Vad ser ni med dimljusen på en landsväg"
Svaret är ju absolut ingenting, sitter man o kolla i dimljusens ljusfält, borde man inte köra bil.

Det var mycket tänkvärda ord som jag helt håller med om!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har själv funderat på det där, bristen på framförhållning.
Man ser ofta hur någon kör om på motorvägen, och sedan "Jahopp. Snart kommer bromsljusen" och japp, där kom bromsljusen eftersom personen kom ikapp en som körde långsammare.
Likaså i köer som du säger - när jag hade manuellt växlad bil så kunde det ofta fungera att man fick opp en större lucka och sedan i med kopplingen och tomgångsrulla på ettan. När man började närma sig bilen framför så rörde de sig igen tiotalet meter varpå min lucka ökade (folk har ju så bråttom fram i köerna också!) och jag bara fortsatte rulla på tomgång utan att röra broms eller gas.

Planering...

Det där med att det bildas ett stopp när det är kö kallas för något i fysiken som jag inte minns. Nån xxxx-effekt. Det blir som ett stopp som alla bilar stannar på och sedan släpper direkt, flyttar sig som en våg bakåt.
Det där med dimljusen provade jag faktist vid tillfälle när vi hade handlat i Ullared sist. Vi har xenon på hel och halvljus och halogen på dimljuset fram. Jag vet att kombon halv och dim är olaglig men jag provade på den kolmörka vägen mellan Ullared och E6'an och jag tyckte mitt pereferiseende blev bättre med dom på. Dom lyser ju kort och lågt men brett, så det lyste upp kanterna väldigt bra, typ 10-15m från vägkant och ut åt sidorna. Men över 70km/h så kvittade det för då passerar allt så fort i pereferin ändå.

Det där med hur människor använder bilens funktioner skiljer sig också åt väldigt. Jag gnäller alltid på frugan när hon ska backa för hon envisas med att titta ut genom bakrutorna för att bedöma avstånd till saker på sidorna av bilen. Men säger jag, du har ju backspeglarna. Du har en karosslinje där du ser precis hur nära bilen det är som befinner sig på sidorna.

Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

John2008 wrote:
Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Ingen ide där jag bor, 50% har dimljusen på, 90% är kvinnor, de har inte en blekaste aning om varför folk blinkar på dom, och skriver ett inlägg på vår lokala facebookgrupp " Bilar blinkar med helljusen på mig, varför gör dom det, det var jätteläskigt, jag höll på att köra i diket"
Nån kontrar " Kolla om du har en felinställd lampa, eller stäng av dimljusen, så kommer det sluta blinkas"
TS skriver då att hon inte ser nått utan dimljus.
Tråden blir 190 inlägg lång om dimljusens vara eller inte vara.
Nästa vecka kommer en ny tråd.

Jag försvarar inte användningen av dimljus tillsammans med halvljus men att blända mötande med helljus för att man retar sig på just detta tyder inte på hänsyn I trafiken. Varför leka polis?

John2008 wrote:
Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Tufft gjort,framförallt ett bevis på mogenhet!

John2008 wrote:
Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Låter som en ganska dum ide, inte minst för dig själv! Att blända mötande med helljuset för att man blir kränkt av nån som kör med dimljus och därmed riskera en frontalkrock. Grattis!

Styrman_jansson wrote:
Nja, jag personligen tycker nog att det ibland kan vara OK att blinka på personer som kombinerar dimljus med halvljus om man själv upplever att det bländar. Men man får använda lite förnuft vid vilket tillfälle det är lämpligt. Ibland är risken för att blända mycket alltför stor och då avstår jag.

Stor skillnad på att uppmärksamma nån genom att blinka än att köra med helljuset på under hela mötet. Om det resulterar i en olycka så klassas det nog som vårdslöshet i trafik. Ännu värre att ha det på samvetet att någon har kört av vägen för att man uttryckt sin kränkning genom att blända en stackare för att denne råkar ha dimljuset på.

Jag har faktiskt inte reflekterat över att folk kör med dimljus och halvljus på samtidigt.
Det kanske är för att man har fokuset i blicken långt bortanför eller är okänslig.
Samtidigt som man tydligen äger en bil där man måste ha dimljuset på fram för att ha på dimljuset bak.
Och tydligen inte ensam om det då det är standard på många bilar.
Men inte så mycket att uppröras om då man vill synas bak i dimman och snöröken och för att inte tala om att typ 25% kör helt utan baljus utan att fatta det.
Jag har skälv fått lägga framhjulet i snödrivan fler än en gång pågrund av att man sakta hunnit upp bil med avsaknat ljus bakåt i snöröken.
Nä Rickard har helt rätt och det kanske är för att man kör båge man har det lite inbyggt vart man har blicken.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Jag har faktiskt inte reflekterat över att folk kör med dimljus och halvljus på samtidigt.
Det kanske är för att man har fokuset i blicken långt bortanför eller är okänslig.
Samtidigt som man tydligen äger en bil där man måste ha dimljuset på fram för att ha på dimljuset bak.
Och tydligen inte ensam om det då det är standard på många bilar.
Men inte så mycket att uppröras om då man vill synas bak i dimman och snöröken och för att inte tala om att typ 25% kör helt utan baljus utan att fatta det.
Jag har skälv fått lägga framhjulet i snödrivan fler än en gång pågrund av att man sakta hunnit upp bil med avsaknat ljus bakåt i snöröken.
Nä Rickard har helt rätt och det kanske är för att man kör båge man har det lite inbyggt vart man har blicken.

Håller med dig. På dagens bilar när man har DRL-led i kombination med halvljus har iaf. jag svårt att se nån större skillnad på om mötande har dimljuset eller DRL tänt.

John2008 wrote:
Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Den typen av agerande (som självutnämnd polis) skapar bara nya risker som kan resultera i en incident. Har du riktig otur kan det bli allvarliga skador. Då kan ni fällas för grov vårdslöshet och vållande till annans död.

Så för att upprepa det jag har försökt förklara för många här genom årens lopp.
Kör försiktigt, håll huvudet kallt och låt vår ordningsmakt hantera sådana som bryter mot reglerna. Att med andras felbeteende som grund utsätta både sig själv som andra för ytterligare risker främjar ingen och allra minst trafiksäkerheten.

MVH AL

OT: Jag heter Rikard, döpt efter namnet i vår Svenska almanacka den 7e februari.

Men, alla skriver Rickard. Jag är så van och tar inte illa upp på nått sätt, men varför gör vi så ??
I småskolan hotade en magister med lägre betyg i svenska om jag inte skrev mitt namn med ck, farsan blev skogstokig när jag berättade det, ryckte ner almanackan från väggen i köket, for ner till magistern och tryckte upp den i ansiktet på honom " Kan du läsa ?? Vad står det här ?? Magistern bar om ursäkt och jag fick heta Rikard ända till 6an, i högstadiet blev det Rickard igen.

Ja mso 1000 - i egenskap av hojåkare har man som sagt lärt sig att köra med lite större framförhållning. Sen kan vi alla missa för ingen är ju perfekt - inte jag i alla fall.

Minns när jag tog mc-kort och en äldre kompis tog bilkörkort samtidigt. Hans åsikt "att ta mc-kort måste ju vara löjligt enkelt jämfört med bil, det är ju som att köra trimmad moppe". Jag försökte förklara att det var inte riktigt så enkelt. Efter att ha klarat både bil och mc på första försöket så skulle jag nog påstå att mc är betydligt svårare. När man kör hoj så måste man tänka ett steg längre, hela tiden. Man har en helt annan närvaro på hojen, alla sinnen är på helspänn, varje tvärgata eller korsning som man närmar sig samtidigt som en bil kommer från sidan så sätter man sig i beredskapsläge.

FXX wrote:

Håller med dig. På dagens bilar när man har DRL-led i kombination med halvljus har iaf. jag svårt att se nån större skillnad på om mötande har dimljuset eller DRL tänt.

Men i sanningens namn så finns det ju inte bara dimljus. Utan det finns också Dimljus med stort D. Dom flesta dimljus stör inte alls, kanske 80%, men så har vi dom stora dimljusen som definitivt stör och värst är dom som vissa lastbilar har ovanför ordinarie lyktor. Och dom sitter högt.
Sedan det där uttrycket, "råkar ha dimljus ihop med halvljus". Jag trodde det var ett medvetet val. Sedan om någon kör med dimljus, för att någon galning hittat på att man måste ha de främre tända för att de bakre skall lysa, i kraftig dimma spelar väl mindre roll. Tycker jag!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
FXX wrote:
Håller med dig. På dagens bilar när man har DRL-led i kombination med halvljus har iaf. jag svårt att se nån större skillnad på om mötande har dimljuset eller DRL tänt.
Men i sanningens namn så finns det ju inte bara dimljus. Utan det finns också Dimljus med stort D. Dom flesta dimljus stör inte alls, kanske 80%, men så har vi dom stora dimljusen som definitivt stör och värst är dom som vissa lastbilar har ovanför ordinarie lyktor. Och dom sitter högt.
Sedan det där uttrycket, "råkar ha dimljus ihop med halvljus". Jag trodde det var ett medvetet val. Sedan om någon kör med dimljus, för att någon galning hittat på att man måste ha de främre tända för att de bakre skall lysa, i kraftig dimma spelar väl mindre roll. Tycker jag!

Är du säker på att du menar dimljus? Isf. är det något hemmapulat. En lastbil eller personbil från fabrik sitter aldrig dimljusen fram monterade högre än huvudstrålkastarna.

Ut och åk huvudvägar på natten, och du möter armador av långtradare som mer liknar ett tivoli, inte ovanligt med 3 st strålkastare/dimljus per sida, monterade både här o där.
Skulle polisen göra en riktad insats fick de med jobb än de klarade av på 10 minuter.

Med tanke på antalet och tiden fordonen färdas på vägarna, gör polisen troligtvis ingenting åt saken.

Hur gör ni andra om ni möter en bil som inte slår av helljuset? Knyter ni näven i fickan istället för att blinka tillbaka och släcker ert eget helljus utan att den andre inte gör det under hela mötet?

Att kombinationen dimljus och halvljus är förbjudet är ingen slump och det är för att det stör mötande. Om man inte blinkar på bilen, hur visar då man sitt missnöje? Vill man inte riskera att själv bli bländad av helljus släcker man därför sitt dimljus och halvljus. Enkel logik, tycker jag. Någon enstaka gång förstår faktiskt den mötande poängen.

Att polisen skulle komma tillrätta med den utbredda felanvändningen av dimljus, är inget annat än fantasier.

En blink, en blink till, sen helljus.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.