Vi Bilägares forum

Väldigt bra med suv med 4wd i dag

Väldigt bra med suv med 4wd i dag

I dag fungerar det ypperligt med SUV med 20cm markfrigång och fyrhjulsdrift. Sonen fastnade med sin låga helt nya tvåhjulsdrivna bil. Sitter fint med underredet i snön med snurrande hjul. Vad göra med bråttom till jobbet. Så klart får CX-5 an göra jobbet utan något knot knattrar dieselmotorns 175 ystra hästkrafter igång och kör utan bekymmer genom dom dryga 20cm snö och vallar och tar sig fint fram till jobbet.

Uppdaterat: 2018-01-16 10:55
Guran

Kommentarer

Körde halvkombi 2wd idag på oplogade snöiga vägar och hade inga som helst problem med att ta mig fram. Körde igenom snövallar vid min utfart utan problem. Antisladd/antispinnlampan blinkade ett par gånger under min färd till jobbet men bilen gick stabilt på friktionsdäck. Jag hade förstås inga tankar på att ligga i 90km/h idag med tanke på väglaget utan det gick i ca 65km/h vilket var vad de flesta höll i fart.

Uppdaterat: 2018-01-16 11:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det spelar nog ingen roll hur mycket snö som vräker ner. Ingen på detta forum skulle någonsin få något problem med framkomlighet. Tror jag.

Uppdaterat: 2018-01-16 11:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Inte på vanliga vägar i alla fall men ute på skogsvägar kan läget vara annat.

Uppdaterat: 2018-01-16 11:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Norrlandskusten har det snöat tvärsöver i ett dygn och man klarar säg långt med sunt förnuft och 2wd.
Men läget häär 15-20 sekundmeter och blankhalt där snön blåser bort och där det är en öppen yta och plogvall kan det vara 40 cm rakt över vägen i 50 meter.
Utanför stadsgränsen på jobbet har våran traktor fått hjälpa 8 bilar som inte sett vart dom kört och vipps så hänger 4 hjul i luften mitt på vägen.
Och han har fått dra 4wd också.
Men visst är det en klar fördel med 4wd i dessa lägen och så kan man ju busa på lite då det är ganska roligt med 4hjuls ställ och så.
Back in the days på tidigt 90 tal ägde jag en äldre Audi 80Q och det är utan tvekan roligt när det är hundväder.
Bodde jag på landet och hadde lite egen väg skulle jag eventuellt funderat på 4wd.
Men som sagt 50+ och lite sunt förnuft och bor i stan så funkar dagens 2wd riktigt bra i normala busväders förhållanden.

Uppdaterat: 2018-01-16 13:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fyrhjulsdrift är alltid härligt - oavsett väglag.

I halka blir bara skillnaden tydligare.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-16 14:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har nyligen "bytt ner mig" från 4wd till 2wd. Helt klart en annan körstil nu när det snöar och är rejält halt. För min del skiljer körstilen framförallt vid start. Med 4wd behövde jag inte tänka på "om" jag kom iväg eller inte, eller om framhjulen skulle spinna och ta en jäkla tid att ta sig ut i korsningen. Med 4wd var det bara att köra iväg. Nu måste jag tänka till två ggr före jag kör iväg. Spännande är det också hemma, bor en bit utanför plogbilars färdväg(bor på väg med egen vägförening). Inte alltid plogad, så där måste jag också hålla tunga rätt i mun för att lyckas komma upp till mitt hus. Med 4wd fick jag hjälpa grannarna upp med sina bilar. Men jag klagar inte, utan konstaterar bara att körstilen förändras.

Uppdaterat: 2018-01-16 18:58

Bytte min 4wd mot 2wd just idag och har redan fastnat i en backe...

Uppdaterat: 2018-01-16 19:50
junkers skrev:

Bytte min 4wd mot 2wd just idag och har redan fastnat i en backe...

Åkte du Mustang ??!!!

Uppdaterat: 2018-01-16 20:15

Provade BMWn på snö med nya vinterdäcken, och det gick bättre än väntat, när jag åkt en km slocknade lamporna för ABS mm och alla hängslen började funka.
Och då är bilen väldigt snäll för att vara bakhjulsdriven.
Ångrar mig dock lite, tanken var från början att jag skulle köpa en 330 ix, just för dagar som denna.

Uppdaterat: 2018-01-16 20:21
Rikard skrev:

junkers wrote:Bytte min 4wd mot 2wd just idag och har redan fastnat i en backe...
Åkte du Mustang ??!!!

V90 D3 AWD byttes mot KIA Optima SW PHEV idag.

Uppdaterat: 2018-01-16 20:50

Det är väl just det som många skriver här, man ändrar körsätt när man vet att man har 2wd framför 4wd. Man måste planera körningen/körsättet lite mer.

Uppdaterat: 2018-01-16 20:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
junkers skrev:

Rikard wrote:junkers wrote:Bytte min 4wd mot 2wd just idag och har redan fastnat i en backe...
Åkte du Mustang ??!!!
V90 D3 AWD byttes mot KIA Optima SW PHEV idag.

Ja, det var ju inte riktigt lika kul.

Uppdaterat: 2018-01-16 21:00

Påminner mig om när jag skulle till jobbet för två år sedan. Rullade ut seaten ur garaget och fastnade på garageinfarten. Bilen hängde på underredet på blötsnön. Var bara för hustrun att köra mig till jobbet med Cr-V'n. På vägen till jobbet var det inte skottat. På dom dryga 3 kilometrarna stod det 5 bilar som hade kört fast pga. markfrigången. Såna tillfällen betalar sig mångdubbelt mot dom stackars kronorna man sparar på att åka tvåhjulsdrivet.

Uppdaterat: 2018-01-16 21:13
FXX skrev:

Påminner mig om när jag skulle till jobbet för två år sedan. Rullade ut seaten ur garaget och fastnade på garageinfarten. Bilen hängde på underredet på blötsnön. Var bara för hustrun att köra mig till jobbet med Cr-V'n. På vägen till jobbet var det inte skottat. På dom dryga 3 kilometrarna stod det 5 bilar som hade kört fast pga. markfrigången. Såna tillfällen betalar sig mångdubbelt mot dom stackars kronorna man sparar på att åka tvåhjulsdrivet.

Jag åker hellre skönt tyst och komfortabelt med min 2wd bil i 3000 mil om år och sparar 10000:- om året mot en cr-V.
Den dagen vart tredje år med snöstorm kan jag vänta hemma till plogbilen kommer.
Allt är relativt.

Uppdaterat: 2018-01-16 21:23

Sen är det ju snarare frigångshöjden som är vinsten många gånger. 4WD med normal-låg frigångshöjd lär inte hjälpa så mycket i alla situationer.

Uppdaterat: 2018-01-16 21:38
skidoo1238 skrev:

FXX wrote:Påminner mig om när jag skulle till jobbet för två år sedan. Rullade ut seaten ur garaget och fastnade på garageinfarten. Bilen hängde på underredet på blötsnön. Var bara för hustrun att köra mig till jobbet med Cr-V'n. På vägen till jobbet var det inte skottat. På dom dryga 3 kilometrarna stod det 5 bilar som hade kört fast pga. markfrigången. Såna tillfällen betalar sig mångdubbelt mot dom stackars kronorna man sparar på att åka tvåhjulsdrivet.
Jag åker hellre skönt tyst och komfortabelt med min 2wd bil i 3000 mil om år och sparar 10000:- om året mot en cr-V.
Den dagen vart tredje år med snöstorm kan jag vänta hemma till plogbilen kommer.
Allt är relativt.

Min fru kör bara 1000 mil om året. Så vi behöver varken välja bort fyrhjulsdriften eller entrecoten på fredagarna.
Allt är relativt

Uppdaterat: 2018-01-16 21:39
Pi skrev:

Sen är det ju snarare frigångshöjden som är vinsten många gånger. 4WD med normal-låg frigångshöjd lär inte hjälpa så mycket i alla situationer.

Så är det ju. Sedan finns det ju såna som mig, som bor i ett hus med en ganska brant backe där jag ska upp med min båt på 1400kg, singel på infarten. Provade båten ett år med en framhjusldriven Volvo, gick inte bra. Eller om man ska köra hem nått lass med ved emellanåt. För du kan ge dig f-n på att när nån kompis ringer och säger att han har ett lass ved gratis så är det isgata i backen. Har provat med både Saab och Volvo när det varit snö, gick inte alls trots tom släpkärra. Med hustruns CrV så tänds inte ens antispinlampan med 2,5m2 på släpet och snö i backen.

Uppdaterat: 2018-01-16 21:45

Hur många gånger är det så mycket packad snö som är 14 cm i höjd? Då kör man som sagt nog inte på vanliga vägar som underhålls?

Uppdaterat: 2018-01-16 21:46
Styggavargen
Anders.J. skrev:

Underbart med Audi och inte bara i snöoväder :-) klassiskt att hänvisa till ekonomi när det argumenteras emot fyrhjulsdrift. Varenda dag vid halkigt före är det positivt med fyrhjulsdrivet.

+1
Som säkerhetsmässig detalj så tar jag nog det före många andra tillval. Inte minst om man kör med släp på vintern.

Uppdaterat: 2018-01-16 21:47

Saab 9-5 är en otroligt kompetent vinterbil.. men det vet ju dom flesta..

Uppdaterat: 2018-01-16 21:48
Styggavargen skrev:

Hur många gånger är det så mycket packad snö som är 14 cm i höjd? Då kör man som sagt nog inte på vanliga vägar som underhålls?

Finns nog många ställen utanför Östermalm där inte plogbilen kommer på fem röda.

Uppdaterat: 2018-01-16 21:49
liebhaber skrev:

Haha där hjälper inte 4wd utan möjligt vis att du får skotta 5 minuter längre med 2wd

Uppdaterat: 2018-01-17 01:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fyrhjulsdrift borde vara lika självklart som Vinterdäck på en bil som skall framföras vintertid. Åkte alla tunga rejäla SUVar i Stockholm så vore trafikkaoset vid minsta snöväder ett minne blott.
Alternativt att hälften flyttade därifrån

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Att plogbilarna drar upp en vall som på liebhabers bil är ett helsikes problem ibland! Vi bor på en liten återvändsgata som ofta "glöms bort" av snöröjningen, men de gånger det kommer rejält med snö (inte så farligt den här gången) är det en stor fördel om man själv hinner komma ut och röja på gatan framför huset *innan* snöröjningen kommer -- annars står man där med en rejäl vall som blockerar parkeringsplatsen. :-(

Uppdaterat: 2018-01-17 08:36
mso 1000 skrev:

liebhaber wrote:
Haha där hjälper inte 4wd utan möjligt vis att du får skotta 5 minuter längre med 2wd

Ganska övertygad att man kommit ur den snödrivan med 4wd och bra vinterdäck utan att skotta en sekund:

https://www.youtube.com/watch?v=avSxOvJnE68

Uppdaterat: 2018-01-17 09:20

...men du bromsar ändå inte nåt snabbare med 4WD än med 2WD i moddigt väglag, Anders.J. Vilket många 4WD-förare tycks tro...
Ingen betvivlar nog att 4WD tar sig fram bättre men andra egenskaper som är väsentliga i snöväglag förändras som sagt inte.
F ö är en snövall som når upp till ovansidan på däcken knappast "liten" (inlägg #24) och utan möjlighet till att ta sats så lär nog de flesta vanliga 4WD-bilar knappast ta sig igenom - speciellt om det är en plogvall som är relativt packad.

Uppdaterat: 2018-01-17 10:43

Är det asfalt under däcken på bild 24 tar man sig därifrån med tvåhjulsdrift utan att skotta om bilen är bra programmerad. Givetvis enklare med allhjulsdrift. Största problemet jag ser med moderna bilar är att de inte alltid har full körbarhet så man kan fastna pga elektroniken.

Uppdaterat: 2018-01-17 11:09

Snöade igår, snöade idag och jag har fortfarande inte fastnat. Trots 2wd och friktionsdäck och dessutom - som grädde på moset eller semla på semla - oplogade vägar! (ja, den lokala bonden har inte kört med plogtraktorn än). Enligt förespråkarna för fyrhjulsdrift borde jag ju ligga i diket nu... :) Och det gör jag inte.... hmmm......... Kör man lugnt och säkert så går det bra. Men högre markfrigång hade jag välkomnat, särskilt om det blir mer snö och fortsätter vara oplogat. Det går ju tyngre att traska igenom det oplogade med låg markfrigång för då måste bilen sköta plogningen... Men än så länge ingen fara. Jag har inte ens orkat skotta min uppfart... det snöar ju fortfarande så jag väntar tills det blir uppehåll. Men entrén har jag skottat. :)

Uppdaterat: 2018-01-17 11:18

Extra säkerhet med fyrhjulsdrift? Teorin bakom det påståendet vill jag läsa.
Känsla av extra säkerhet, möjligen.

Jag har haft några fyrhjulsdrivna bilar och kört en del andra. Egenägda: Audi 100 q, Audi S6, Ford Sierra XR4x4, Opel Frontera, Mitsubishi Lancer Evolution, Chevrolet Blazer, VW Golf VR6 syncro. Kan ha missat någon...

Uppdaterat: 2018-01-17 13:33

Jag påstår att de ger en känsla av säkerhet, men rent praktiskt är det framkomligheten de ökar och de möjliggör att man kommer upp i högre hastigheter snabbare, dvs mindre säkra. På vilket sätt är de säkrare? Att du småler är knappast relevant i sammanhanget.

Uppdaterat: 2018-01-17 14:17

Du har fortfarande inte kommit med argument som är starkare än reklamen för VitaePro och nog kan vi höja diskussionen över den nivån?

Uppdaterat: 2018-01-17 14:28

Jag undrar också över var den extra säkerheten i 4wd ligger. Man kanske kommer iväg snabbare på vintern men vem är intresserad av att kunna axa iväg så snabbt som möjligt på vintern? När det gäller sladdar eller inbromsning är de inte säkrare än andra bilar.
Om man tycker att man kan köra fortare på vintern än de med 2wd så försvinner ju den extra säkerheten som man tror sig ha.
Det är även som om de med 4wd tänker att kommer det 4 snöflingor så kommer alla de med 2wd ha enorma problem med avåkningar, sladdar, sitta fast och krockar hela tiden. Kanske ett sätt att känna sig stolt över sin 4wd.

Uppdaterat: 2018-01-17 14:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Andersj,
Man kan googla fram vilka vansinnigheter som helst om man vill. Du kommer med ett påstående utan belägg och då är det god netikett att visa vad grunderna för påståendet är.
Som sagt har jag haft några fyrhjulsdrivna bilar av olika varianter och hur de fungerar tekniskt har jag hyfsad koll på. Jag har även haft möjlighet att jämföra olika typer av fyrhjulsdrift på sjöis.

Uppdaterat: 2018-01-17 15:14

Tänkte på det när jag åkte hem från jobbet idag, det har blivit moddigt på de stora vägarna med strängar mellan filerna och till och i din fil finns strängar. Har haft 4 st 4wd bilar på raken, kör ni sedan ett några månader 2wd. Det slog mig hur jag verkligen idag fick sitta och passa med ratten när jag bytte filer och körde genom stränga med modd. De tidigare 4wd bilarna gick som på räls genom strängarna. Så de är klart mer stabila i snöväder. Viktigt att påpeka att jag körde inte fortare bara för att jag hade 4wd.

Uppdaterat: 2018-01-17 15:36

Nu när jag läst Anders.J's "argument" för 4WD så börjar jag förstå varför det nästan bara är 4WD-bilar med över-entusiastiska förare som blåser förbi i moddigt skit-väglag. Men alla kom inte så långt - det såg jag vid senaste turen norrut i sånt väglag...:) Har aldrig varit med om så många olyckor längs den vägen under så förhållandevis kort sträcka (runt 30 mil). De flesta höll sig i högra filen och lullade fram i runt 80 km/t men som sagt - det fanns några som utmärkte sig...
Men utnyttjar man inte det som uppfattas som bättre grepp utan istället använder den ev extra säkerhetsmarginal som just detta så är det säkert bra med 4WD.

Uppdaterat: 2018-01-17 15:46

Finns bara positiva aspekter med 4wd.
I realiteten bättre på allt. Varför ha en bil som bara driver på ett hjul? Om man nu inte råkar ha en bil med äkta elektroniskt styrd differentialspärr. Men det är ju oftast bara prestandaversjoner som har detta tillbehör.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Pi, nu hör det väl inte till denna tråd men jag kan konstatera att de "blåser förbi" i ytterfilen även vid snö och halt är i övervägande fall ganska nya BMW, AUDI, Passat och Volvo. De behöver inte vara 4wd varianter. Undra vem som sitter bakom ratten....

Uppdaterat: 2018-01-17 16:10

Jag har ännu inte ägt någon fyrhjulsdriven bil men jag tror mig ha observerat deras bättre vintervägegenskaper på fjällresor per bil. När jag fått sitta och passa bilen har jag åtskilliga gånger blivit passerad av bilar med 4wd. Förmodligen har de haft kunskap att driva rätt även i kurvor för ingen av dem har hamnat i terrängen. Däremot många andra genom åren. Jag har klarat mig på sund feghet.

Uppdaterat: 2018-01-17 16:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Har kört 4-hjulsdrivet ett år nu och bytt tillbaka till tvåhjulsdrivet i samband med sista snöfallet.
Framkomligheten är skillnaden men säkrare är det definitivt inte med fyrhjulsdrift, snarare tvärtom.

Uppdaterat: 2018-01-17 18:08

Säkerheten sitter i ditt huvud, att tro på att en fyrhjulsdrift skall hjälpa dig när det släpper... då kan du köpa en triss lott, ungefär samma chans att vinna något stort. Mitt tips är att köra efter väglaget, ha rätt däck och utrustning (varma kläder mm). Fastnar du varje vinter, köp en fyrhjulsdriven bil. 99% av alla bilar behöver inte fyrhjulsdrift, bilen kommer fram ändå.

Uppdaterat: 2018-01-17 18:19
Styggavargen

Sunda resonemang här om säkerhet.

Uppdaterat: 2018-01-17 18:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Under förutsättning att föraren kör med samma risk oavsett drivsystem så är fyrhjulsdrift säkrare.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-17 18:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A. L, på den punkten har du fel. Fyrhjulsdrift är framkomlighet och inget annat. Bilar bromsar inviduellt på varje hjul. Det enda gången om du nu skall få lite rätt är om du gasar ur dig problemet, då kommer fyrhjulsdriven bil att gå dit du vill enklare. När du väl får sladd hjälper dig inte fyrhjulsdrift såvida som jag sade ger full gas för att försöka häva den. Du kan faktiskt inte köra fortare med fyrhjulsdrift utan att få sladd vid normal gas. Vid normalfallet där hjulen fri rullar gör fyrhjulsdrift ingen direkt nytta. Bilen beter sig likadant som en tvåhjulsdriven bil.

Uppdaterat: 2018-01-17 18:57
Styggavargen

Varför fler olyckor sker med högre fart är för att de tror som du, att har jag fyrhjulsdrift får jag större marginaler. Tankesättet är tyvärr fel. Ända sättet är att dra ned på hastigheten och anpassa körningen efter rådande väglag.

Uppdaterat: 2018-01-17 19:01
Styggavargen

Mitt tips, kör till en halkbana och prova din bil... så kan ni se om det är en avgörande skillnad med din nya 4WD. Bli inte besvikna bara eftersom resultatet antagligen blir annorlunda än du tänkt dig. Vill du leka och sladda och vara först ifrån rödljuset inne i stan, köp 4WD! Annars klarar du dig galant utan kan jag säkert säga dig. Har bott i Småland i många år med mycket snö, kört till fjällen osv.

Uppdaterat: 2018-01-17 19:06
Styggavargen

Från att ha bytt från 2wd till 4wd så har allt blivit så odramatiskt. Behöver inte tänka till var du ska stanna i nån snömoddskorsning. Branta backar är en lek. Ingen planering över huvudtaget. Jag blir nog en sämre förare av 4wd.

Uppdaterat: 2018-01-17 19:19

Satt en timme i kö efter bärgning av en Kia sportiage som var in i vire räcket.
Ägde en quatro i början på 90 och sedan kört 2wd utan problem.
Numera 2018 är det inga problem att köra över en snösträng med 2wd.
ESP lampan blinkar kontinuerligt och kompenserar drivhjulen med maximal drivning på båda hjulen och plattan i mattan och styr med raka hjul över strängen.
Inte det minsta dramatiskt och när man är van då vet man när det är läge att hålla sig i kön och gilla läget.
Sportige ( köttbulle bil) föraren litade förmodligen på awd 4x4 som han pyntat upp 50 tusen extra för och får 4cm högre sitts och mindre skuff.
Fram till varje pris och inget sunt förnuft.
Skulle jag regelbundet pendla Stockholm -Luleå skulle jag överväga 4x4 men som vanlig norrlänning med bra nordiska friktions däck och famhjulsdrift och modernaste tekniken och med 3000 mil om år har jag inga problem i vinterväglaget.

Uppdaterat: 2018-01-17 19:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Tjåten skrev:

Från att ha bytt från 2wd till 4wd så har allt blivit så odramatiskt. Behöver inte tänka till var du ska stanna i nån snömoddskorsning. Branta backar är en lek. Ingen planering över huvudtaget. Jag blir nog en sämre förare av 4wd.

Visst är det så.
Du blir nog inte sämre förare och slipper tänka på var du stannar och kör, till en viss gräns.
Lämnar du förståndet hemma då sitter du där ändå till slut.

Uppdaterat: 2018-01-17 19:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Oavsett vad så blir skadorna svårare och fler med fyrhjulsdrivna bilar.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170505/folksam-studie-fyrhjulsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor-pa-vintern/

Uppdaterat: 2018-01-17 19:35