Väldigt bra med suv med 4wd i dag

1111 inlägg 0 nya
Väldigt bra med suv med 4wd i dag

I dag fungerar det ypperligt med SUV med 20cm markfrigång och fyrhjulsdrift. Sonen fastnade med sin låga helt nya tvåhjulsdrivna bil. Sitter fint med underredet i snön med snurrande hjul. Vad göra med bråttom till jobbet. Så klart får CX-5 an göra jobbet utan något knot knattrar dieselmotorns 175 ystra hästkrafter igång och kör utan bekymmer genom dom dryga 20cm snö och vallar och tar sig fint fram till jobbet.

Körde halvkombi 2wd idag på oplogade snöiga vägar och hade inga som helst problem med att ta mig fram. Körde igenom snövallar vid min utfart utan problem. Antisladd/antispinnlampan blinkade ett par gånger under min färd till jobbet men bilen gick stabilt på friktionsdäck. Jag hade förstås inga tankar på att ligga i 90km/h idag med tanke på väglaget utan det gick i ca 65km/h vilket var vad de flesta höll i fart.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det spelar nog ingen roll hur mycket snö som vräker ner. Ingen på detta forum skulle någonsin få något problem med framkomlighet. Tror jag.

Inte på vanliga vägar i alla fall men ute på skogsvägar kan läget vara annat.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Norrlandskusten har det snöat tvärsöver i ett dygn och man klarar säg långt med sunt förnuft och 2wd.
Men läget häär 15-20 sekundmeter och blankhalt där snön blåser bort och där det är en öppen yta och plogvall kan det vara 40 cm rakt över vägen i 50 meter.
Utanför stadsgränsen på jobbet har våran traktor fått hjälpa 8 bilar som inte sett vart dom kört och vipps så hänger 4 hjul i luften mitt på vägen.
Och han har fått dra 4wd också.
Men visst är det en klar fördel med 4wd i dessa lägen och så kan man ju busa på lite då det är ganska roligt med 4hjuls ställ och så.
Back in the days på tidigt 90 tal ägde jag en äldre Audi 80Q och det är utan tvekan roligt när det är hundväder.
Bodde jag på landet och hadde lite egen väg skulle jag eventuellt funderat på 4wd.
Men som sagt 50+ och lite sunt förnuft och bor i stan så funkar dagens 2wd riktigt bra i normala busväders förhållanden.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fyrhjulsdrift är alltid härligt - oavsett väglag.

I halka blir bara skillnaden tydligare.

MVH AL

Har nyligen "bytt ner mig" från 4wd till 2wd. Helt klart en annan körstil nu när det snöar och är rejält halt. För min del skiljer körstilen framförallt vid start. Med 4wd behövde jag inte tänka på "om" jag kom iväg eller inte, eller om framhjulen skulle spinna och ta en jäkla tid att ta sig ut i korsningen. Med 4wd var det bara att köra iväg. Nu måste jag tänka till två ggr före jag kör iväg. Spännande är det också hemma, bor en bit utanför plogbilars färdväg(bor på väg med egen vägförening). Inte alltid plogad, så där måste jag också hålla tunga rätt i mun för att lyckas komma upp till mitt hus. Med 4wd fick jag hjälpa grannarna upp med sina bilar. Men jag klagar inte, utan konstaterar bara att körstilen förändras.

Bytte min 4wd mot 2wd just idag och har redan fastnat i en backe...

junkers wrote:
Bytte min 4wd mot 2wd just idag och har redan fastnat i en backe...

Åkte du Mustang ??!!!

Provade BMWn på snö med nya vinterdäcken, och det gick bättre än väntat, när jag åkt en km slocknade lamporna för ABS mm och alla hängslen började funka.
Och då är bilen väldigt snäll för att vara bakhjulsdriven.
Ångrar mig dock lite, tanken var från början att jag skulle köpa en 330 ix, just för dagar som denna.

Rikard wrote:
junkers wrote:Bytte min 4wd mot 2wd just idag och har redan fastnat i en backe...
Åkte du Mustang ??!!!

V90 D3 AWD byttes mot KIA Optima SW PHEV idag.

Det är väl just det som många skriver här, man ändrar körsätt när man vet att man har 2wd framför 4wd. Man måste planera körningen/körsättet lite mer.

"400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor"

junkers wrote:
Rikard wrote:junkers wrote:Bytte min 4wd mot 2wd just idag och har redan fastnat i en backe...
Åkte du Mustang ??!!!
V90 D3 AWD byttes mot KIA Optima SW PHEV idag.

Ja, det var ju inte riktigt lika kul.

Påminner mig om när jag skulle till jobbet för två år sedan. Rullade ut seaten ur garaget och fastnade på garageinfarten. Bilen hängde på underredet på blötsnön. Var bara för hustrun att köra mig till jobbet med Cr-V'n. På vägen till jobbet var det inte skottat. På dom dryga 3 kilometrarna stod det 5 bilar som hade kört fast pga. markfrigången. Såna tillfällen betalar sig mångdubbelt mot dom stackars kronorna man sparar på att åka tvåhjulsdrivet.

FXX wrote:
Påminner mig om när jag skulle till jobbet för två år sedan. Rullade ut seaten ur garaget och fastnade på garageinfarten. Bilen hängde på underredet på blötsnön. Var bara för hustrun att köra mig till jobbet med Cr-V'n. På vägen till jobbet var det inte skottat. På dom dryga 3 kilometrarna stod det 5 bilar som hade kört fast pga. markfrigången. Såna tillfällen betalar sig mångdubbelt mot dom stackars kronorna man sparar på att åka tvåhjulsdrivet.

Jag åker hellre skönt tyst och komfortabelt med min 2wd bil i 3000 mil om år och sparar 10000:- om året mot en cr-V.
Den dagen vart tredje år med snöstorm kan jag vänta hemma till plogbilen kommer.
Allt är relativt.

Sen är det ju snarare frigångshöjden som är vinsten många gånger. 4WD med normal-låg frigångshöjd lär inte hjälpa så mycket i alla situationer.

skidoo1238 wrote:
FXX wrote:Påminner mig om när jag skulle till jobbet för två år sedan. Rullade ut seaten ur garaget och fastnade på garageinfarten. Bilen hängde på underredet på blötsnön. Var bara för hustrun att köra mig till jobbet med Cr-V'n. På vägen till jobbet var det inte skottat. På dom dryga 3 kilometrarna stod det 5 bilar som hade kört fast pga. markfrigången. Såna tillfällen betalar sig mångdubbelt mot dom stackars kronorna man sparar på att åka tvåhjulsdrivet.
Jag åker hellre skönt tyst och komfortabelt med min 2wd bil i 3000 mil om år och sparar 10000:- om året mot en cr-V.
Den dagen vart tredje år med snöstorm kan jag vänta hemma till plogbilen kommer.
Allt är relativt.

Min fru kör bara 1000 mil om året. Så vi behöver varken välja bort fyrhjulsdriften eller entrecoten på fredagarna.
Allt är relativt

Underbart med Audi och inte bara i snöoväder :-) klassiskt att hänvisa till ekonomi när det argumenteras emot fyrhjulsdrift. Varenda dag vid halkigt före är det positivt med fyrhjulsdrivet.

SAIK FOR LIFE!

Pi wrote:
Sen är det ju snarare frigångshöjden som är vinsten många gånger. 4WD med normal-låg frigångshöjd lär inte hjälpa så mycket i alla situationer.

Så är det ju. Sedan finns det ju såna som mig, som bor i ett hus med en ganska brant backe där jag ska upp med min båt på 1400kg, singel på infarten. Provade båten ett år med en framhjusldriven Volvo, gick inte bra. Eller om man ska köra hem nått lass med ved emellanåt. För du kan ge dig f-n på att när nån kompis ringer och säger att han har ett lass ved gratis så är det isgata i backen. Har provat med både Saab och Volvo när det varit snö, gick inte alls trots tom släpkärra. Med hustruns CrV så tänds inte ens antispinlampan med 2,5m2 på släpet och snö i backen.

Hur många gånger är det så mycket packad snö som är 14 cm i höjd? Då kör man som sagt nog inte på vanliga vägar som underhålls?

Anders.J. wrote:
Underbart med Audi och inte bara i snöoväder :-) klassiskt att hänvisa till ekonomi när det argumenteras emot fyrhjulsdrift. Varenda dag vid halkigt före är det positivt med fyrhjulsdrivet.

+1
Som säkerhetsmässig detalj så tar jag nog det före många andra tillval. Inte minst om man kör med släp på vintern.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.