Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

2152 inlägg 0 nya
Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

Hej, det var nu ett tag sedan jag var aktiv här på forumet och det saknar jag!!

Och jag brukar inte heller starta några ämnen men nu är jag lite intresserad.

Vad tycker just du om elbilar??? Skriv av er vetja så får vi nog en intressant diskussion!

Benny

Mäkinen är väl en av få här som har reell erfarenhet av att äga och köra elbil så han kan säkert ge lite input.

Tja, med ett annat jobb än vad jag har (kör 5.000 mil/år), så hade jag kört Tesla. Det summerar rätt väl vad jag tycker.

Rena elbilar har jag bara andrahandsinfo om, en arbetskamrat som skaffade en Nissan Leaf redan 2012. Han har dock bytt bort den, tror redan 2014. Han gillade den inte, men kunde inte direkt sätta fingret på vad det var som störde honom mera än att det kändes som han körde en leksaksbil. Han kör numera Nissan Micra fram o tillbaka till jobbet, cirka 1000 mil om året. Personligen så har jag inställningen att när vår nuvarande andrabil (Ford Focus) ska bort så blir det en ren elbil om vi fortfarande behöver två bilar då. Och då en enkel och liten, sannolikt en begagnad av ngn sort. Med nuvarande körmönster kommer den att rulla max 800 mil om året, och bara i undantagsfall mer än tre mil i taget. Ser det som en perfekt lösning med en liten elbil.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Rena elbilar tror jag är en återvändsgränd. Enormt hypat nu i media trots att dom som skriver sällan själva kör elbil. Konceptet med elbil är feltänkt från början och kan aldrig passa en stor massmarknad.

Hade det funnits möjlighet att ladda en bil i parkeringshuset där Fabian står - så hade det inte stått en Fabia där. Garanterat. Till saken hör att det är Göteborgs Energi som äger parkeringshuset (sic). Men när nästa bil blir aktuell, så finns det säkert laddmöjligheter där.....

Jag har kört ungefär 9000 mil med min e-up. Extremt skönt att pendla med om man har regelbundna vanor och max 10-11 mil per dag.
I Stockholm bygger flera fastighetsbolag om kontorsbyggnader så att parkeringen har ladduttag för flera bilar eftersom företagen kräver det för sina anställda. Ett antal gator i stan får snart också stolpar.

Tittar man på den totala energiförbrukningen för att köra en viss sträcka kan inget mäta sig med elbilar.

L. Mäkinen wrote:

Tittar man på den totala energiförbrukningen för att köra en viss sträcka kan inget mäta sig med elbilar.

Nja, även en laddhybrid kan ju mäta sig då och är ju det bättre valet för dom flesta som ändå har laddmöjlighet hemma.

Det beror ju på hur mycket man kör mellan laddtillfällena, Vidstige. Och med Mäkinens redovisade körmönster så var säkert en renodlad elbil det bästa valet.

Pi, man brukar väl säga att med en bra laddhybrid så kan man klara 80% av resorna med el. Jag tycker det är good enough och en utmärkt kompromiss (du hyllade ju kompromisser). Elbilen är feltänkt bl.a. för du kan aldrig dimensionera batterimängden rätt, vad du än gör blir det fel där. Kör du t.ex. mest några mil i staden dagligen så är det ju egentligen extremt överdimensionerat med en elbil som klarar 30 mil.

Tänk vad fort det svänger, för några månader sedan var laddhybrid skit men nu när ett visst bilmärke har premiär för en ny så är det plötsligt good enough.

Vill man betala för två drivlinor när man köper bil och serva för några tusen extra varje gång kan laddhybrider vara ett alternativ. Mig veterligen finns för närvarande ingen laddhybrid under 360 kkr i listpris.

Premiär i helgen för gissa vilket märke och listpris 377900:-

Är det möjligen bilen som har ett namn som antyder att den är först i köerna?

Har aldrig påstått att laddhybrid är skit, däremot menar jag att för dom flesta så är det ett bättre val idag (!) att gå från konventionell teknik till icke laddbara hybrider.

Vidstige wrote:
Pi, man brukar väl säga att med en bra laddhybrid så kan man klara 80% av resorna med el. Jag tycker det är good enough och en utmärkt kompromiss (du hyllade ju kompromisser). Elbilen är feltänkt bl.a. för du kan aldrig dimensionera batterimängden rätt, vad du än gör blir det fel där. Kör du t.ex. mest några mil i staden dagligen så är det ju egentligen extremt överdimensionerat med en elbil som klarar 30 mil.

Och Vidstige har alltid exakt rätt mängd bränsle i tanken för sin resa. Dessutom har han alltid 4 passagerare i bilen. Med bara föraren i bilen, så den ju "extremt överdimensionerad";-)

Sen kan jag bara applådera junkers #11 och Mäkinens #12. Spot on.

L.Mäkinen, om det är Prius laddhybrid så har jag tydligt här skrivit många gånger att jag varken gillar nya Prius eller nya Prius laddhybrid (Prime). I valet mellan dom två är den icke laddbara det bättre valet för dom flesta och snål nog (just nu) som den är.

Vilket håll blåser det åt från Toyotasajten idag?
Man måste ju vända kappan åt rätt håll liksom. Fan, den fladdrar lite som den vill

Talar inte om vad som är bäst för folk utan säger bara vad jag anser vara bäst teknik just nu för dom flesta. Laddhybrider fungerar bara bra om du kan ladda hemma, tekniken åldras fortfarande fort, batterierna stjäl inte sällan en hel del plats, dom är ofta relativt törstiga när batterierna är urladdade, dom är fortfarande dyra i inköp m.m. Tittar man på försäljningssiffror så talar dom ju för sig själv, exempelvis sålde förra vanliga Prius betydligt mycket mer än den laddbara. Sen får man väl se hur mycket förmånsregler påverkar, just nu pushas det mycket för laddhybrider så givetvis säljs det fler då när det finns gynnsamma regler.

Var får du dina siffror ifrån Vidstige?
Vad jag kan utläsa säljer laddhybrider mer än hybrider just nu.

För många faller Prius platt Vidstige - nämligen för alla oss som kräver en hyfsad dragkapacitet hos våra bilar. Och det är inte så få i Sverige så att en sån bil passar för "dom flesta" är nog högst tveksamt. Sen finns det ju många andra egenskaper som gör att Prius trots allt är en form av nisch-produkt - oavsett det faktum att du äger en.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.