Vi Bilägares forum

Vad innebär årsmodell

Vad innebär årsmodell

Hej

Kan en bil som är tillverkad i november 2007, fast som 2008 årsmodell, skilja sig från 2007 årsmodell och istället vara identisk med 2008 årsmodell?

Vänliga hälsningar
//Jag

Uppdaterat: 2015-07-24 18:35

Kommentarer

Absolut !

Uppdaterat: 2015-07-24 20:44

Bilföretagen brukar byta årsmodell till semestern, traditionellt sett.
Nu finns ju inte industrisemester i traditionell mening längre, så siste juli, första augusti brukar vara årsmodellskifte.
Då implementerar man större förändringar, faceliftar osv.
Sen har det ju luckrats upp mer och mer, så nu släpper man faceliftar lite hur som helst....
Årsmodeller används ju egentligen inte heller längre, utan tillverkningsdatum, det är bara kunderna som är årsmodellfixerade....
Söker man tex reservdelar, bör man ha chassinummer, tillverkningsdatum osv....
Idag är ju bilregistret lätttillgängligt, så regnr är det som behövs.
Men i stort sett, före eller efter första augusti....

Uppdaterat: 2015-07-24 21:11

För t ex VW så ser man modellåret i chassinumret - om man vet var man skall leta bland alla tecken. Fick en lektion om detta vid förra bilbytet eftersom jag ville veta modellåret på den nya bilen. Gissar att det är snarlikt på andra märken. Och t ex VW byter modellår runt halvårsskiftet som duccedriver nämnde.

Uppdaterat: 2015-07-24 21:59

Exemplet jag tog i första inlägget var en -08 årsmodell. Men om vi tar en äldre bil. Som min bruksis som har årsmodell 2001, men är tillverkad i slutet av 2000. Den har en färg som kom först på 2001 årsmodell. Är det normalt att en bil av 2001 årsmodell har en färg som kom först 2001 trots att bilen är tillverkad 2000?

Uppdaterat: 2015-07-24 22:17

Spirou, ok, för min del spelar det ingen roll vad bilen har för årsmodell :-) Det är en -01 som är tillverkad alldeles i slutet av år 2000, det som är intressant är att den har en färg som kom först på 2001 årsmodell trots att bilen är tillverkad 2000. Frågan är om det är normalt att en -01 som är tillverkad -00 har en färg som kom först på 2001 årsmodell? :-)

Mvh

Uppdaterat: 2015-07-24 23:05
Spirou skrev:

IchVW, jo det korta svaret är att det är helt normalt!

Tack då vet jag :-)

Uppdaterat: 2015-07-24 23:13

Min volvo tex: tillverkad 2000-08, alltså årsmodell -01 enligt det vedertagna begreppet.
Reg första gången 2000-08-31
Fordonsår 2000
Den är fas 2, som kom på -01;orna, den "stora" faceliften.....
På just den bilen är det viktigt att veta tillverkningsmånad, då mycket reservdelar skiljer, och "årsmodellskifte" hos volvo är första augusti......
Som fö kallar det ändringsdatum.......
Så helt okomplicerat är det ju inte.......
Som pi skrev, på vag är det enkelt, tredje tecknet i chassinumret!
Sen kommer ju mindre förändringar löpande, men vanligtvis inte karossdesign och färger.

Uppdaterat: 2015-07-25 08:52

Det tråkiga är att om man köper en ny bil av 2016 års modell i augusti 2015 kommer den att räknas just som 2016 vid försäljning, men som 2015 vid ett inbyte några år senare!

Uppdaterat: 2015-07-25 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så slutsatsen blir alltså att en bil som är tillverkad i år, men är av 2016 års modell kan ha en färg, facelift eller någon utrustning som är unikt för 2016 årsmodell? Dvs färg, facelift eller utrustning som inte finns på 2015 årsmodell. I sådana fall har jag förstått årsmodell-begreppet rätt :-)

Uppdaterat: 2015-07-25 13:25

inte tillverkad än, men om nån vecka...
Så du har fattat det rätt!
2016 års modell börjar tillverkas om nån vecka.

Uppdaterat: 2015-07-25 14:31

Citronblå, blir nog skitsnygg!

Uppdaterat: 2015-07-25 14:32

Gäller detta även riktigt gamla bilar, typ en Saab från 1965 som är tillverkad 1964 men ändå har -65ans nyheter så som ny, längre, front? För jag läste i klassisk motor om en Saab som var av 65 årsmodell men tillverkad 1964 men ändå var identisk med 1965 årsmodell.

Uppdaterat: 2015-07-25 15:22
IchVW skrev:

Gäller detta även riktigt gamla bilar, typ en Saab från 1965 som är tillverkad 1964 men ändå har -65ans nyheter så som ny, längre, front? För jag läste i klassisk motor om en Saab som var av 65 årsmodell men tillverkad 1964 men ändå var identisk med 1965 årsmodell.

Japp!

Uppdaterat: 2015-07-25 16:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Okej :-) Tack :-)

Uppdaterat: 2015-07-25 17:08

En annan fråga till er som begriper detta.

När jag jobbade på verkstad fick jag in en Volvo 850 -98, en bil som egentligen inte finns då den ersattes av V70 1997 på hösten.

Nu bar de sig så att jag skulle beställa grejer som inte fanns hemma hos Meca, så jag ringde Volvo som skrattade och sa att några såna finns inte, men dom kan ju ta regnumret så skulle dom titta. Sen va det tyst i luren en bra stund och massor med folk kom hörde man, sen kom det: Det ÄR ju en 98.. Sånna finns inte, eller du har ju en, men dom ska inte finnas.

Sysslar man med sån fortfarande?

Uppdaterat: 2015-07-26 13:00
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Tyskimport....
Där är det regdatum som sen anger årsmodell, en som sålts sent och blivit en 98, kan även blivit fel vid svenskregistreringen.
Min gamla goldwing 1500 står i registret som en gl1500se -93, men är fysiskt en
gl1500 aspencade -92, usa-import
Har kollat historiken på den, en ägare i usa,
Allt stämmer.....
Så man har nog tagit en som sålts här och likställt med...
Chassinumret avslöjar rätttillverkningsdatum, såklart.
Ändringen till v/s70 senare var dessutom bara namnet, faceliften kom till 97, men bilarna hette 850, hade en sån tdi, med s70 inredning, front och akter....
Under ett tag blev ju 940 s90/v90, sen ändrade man tillbaks.....
De gamla modellnamnen var bra, man visste direkt modell antal dörrar antal cyl......

Uppdaterat: 2015-07-26 15:52

Hej alla. Det ämnet som Lason1 tog upp, dvs bilar av årsmodeller som inte finns, är alltid intressant. Min första Golf var en 89a som hade en blå färg som bara fanns 1986 - 1988. Man skulle kunna tro att det är en -88 som fått årsmodell -89 av misstag, men eftersom den har 129 hästarsmotorn istället för 140 hästarsmotorn så måste det vara en -89:a. Själv tippar jag på bilen antingen är specialbeställd eller helt enkelt ett fuskbygge där man laborerat med chassinummer. Vet faktiskt inte, men det är helt klart att chansen finns att den har den färgen från början.

Uppdaterat: 2015-07-26 17:10

Att ta reda på bilens årsmodell, är lätt på en sån gammal vw.
Tredje tecknet, eventuella z borträknat i chassinumret är på en -88 J, på en -89 är det K......byte 1 augusti!
Chassinumren ändras varje år efter alfabetet, i, o,q, v,w,å,ä,ö saknas, detta system började med A 1980och bör sluta med y 1999, döenkelt....sen slutade jag jobba med dom, så nu kan jag inte längre.....
Sen kanske det är så att lacken fanns, men togs inte till sverige normalt, och som du säger har bilen beställts....
Eller det rätta svaret, som kommer här:
Din bil var en 88, med katalysator såldes 1988, den motorn hade 129hk, utan kat 139, för det var väl en gti16v?
Den som köpte bil med kat 87 och 88 fick nån miljörabatt, 89 blev det lag.....

Uppdaterat: 2015-07-26 17:50

Duccadriver, tack för ett intressant inlägg :) Ja det stämmer, det är en GTI 16v. Identifieringsnummer: ZZZ1GZKW644488

Äger inte bilen längre. Men, den är inom samma släkt. Har inga planer på att köpa tillbaka den eftersom jag redan har flera stycken Golf GTI. Både som bruksbil och entusiastbil.

Uppdaterat: 2015-07-26 18:04

-89 då alltså, men det med 129hk -88 stämmer.....men det är länge sen, så......

Uppdaterat: 2015-07-26 18:05

Duccadriver, är fler mystiska saker med den bilen som inte riktigt går att förklara :) Svårt att veta om den är ett hemmabygge med andra chassinummerskyltar eller om det är en mycket unik bil hehe

Uppdaterat: 2015-07-26 18:28

chassinumret finns på mer än skyltarna, stansat i torpedväggen bla.
Men visst, det går möjligen att byta den eller svetsa i en ny del, men frågan är om det inte syns,dessutom ska man ha rätt stansar och göra det lika snyggt som original, inte enkelt, bilprovningen kollar det, varje gång......

Uppdaterat: 2015-07-26 18:58

Duccadriver, jo det är sant i och för sig. Och i likhet med alla Golfar jag haft så fanns lappen med färgkod, modellbeteckning och chassinummer och så vidare bak i skuffen så om den är "fejk" så är det skickligt gjort. Lappen i skuffen ser likadan ut som på alla andra golfar, och är dessutom sliten som man kan förvänta sig efter väldigt många år.

Uppdaterat: 2015-07-26 19:12