Vad är en sportbil?

87 inlägg 0 nya
Vad är en sportbil?

Vad är en sportbil egentligen? Den gamla engelska varianten som har två säten och avsaknad av tak säger en del medan andra menar att den måste vara snabb också. När smart Roadster presenterades hade den taglinen "Körglädje mäts inte med klocka!".
Min egen uppfattning har varierat genom åren från att fullständigt rata cabrioletversioner med dålig vridstyvhet till att vara mer tolerant. Världens mest sålda sportbil sägs vara Mazda MX-5. Många avfärdar den pga bristande motorresurser och till råga på allt är den japansk.
Tittar jag på de bilar jag själv haft är väl det sportigaste en Opel Speedster med blygsamma 147 hk. När jag hade den fick jag höra att jag borde ha köpt en Speedster turbo för att den hade mer effekt. Att den är tyngre (och fulare) begrep inte alla. Den Nissan 200SX jag och dåvarande hustrun modifierade var betydligt snabbare rakt fram, men på bana var det nog ingen större skillnad mot Opeln.

Min åsikt är att om man måste ha massor av hästkrafter för att ha kul bakom ratten så är man ingen vidare förare. Till och med Isuzu Piazza turbo kunde ge mig ett brett leende på krokig väg.

Fast egentligen är väl det här "en dåres försvarstal" för att motivera förra veckans beslut att komplettera vagnparken med en MX-5 med den lilla 90hk-motorn. Den gör sig bra med min andra undermotoriserade sportbil, Porsche 924.

För mig är sportbil ett ganska vitt begrepp som omfattar alla "opraktiska" bilar oavsett motorstyrka, så den engelska varianten är definitivt en sportbil liksom den sentida "kopian" Miata. Vad ska man med stor motor till i en cab? Det är ändå inte bekvämt åka snabbt med cabben nere. En kusin hade både en Alfa Spider, som han själv varit uppe i 200 med och en VW beachbuggy. Körde båda och tyckte den senare var roligare. Med den var det roligt redan i låg fart på små byvägar och det lät som det gick jättefort. :-D

Sportbilar med stor motor vill jag nog ha tak på. Men då blir det mer Grand Turismo för mig... Men det finns så klart även små motorstarka sportbilar.

Grattis till en trevlig sportbil. :-)

Ja, Miata är en sportbil, kul att köra, ganska bra vägegenskaper det gör en sportbil. Liksom Toyota/Subaru GT86/BRZ det är också en trevlig kombination. En sportbil behöver inte alls ha stark/stor motor för att vara just en sportbil i mina ögon, OBS mina ögon.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Håller med. En sportbil behöver inte vara motorstark, däremot får den gärna vara lätt tycker jag. Ljudisolering väger ju en massa och förtar lite av den "sportiga" känslan. Så väck med det.

En Smart exempelvis, den är ju inte så speciellt motorstark men väldigt lätt....

Miata är annars en klassiker, den röda versionen är fortfarande en bil med fin körkänsla. En annan liten rolig sak är Peugeots gamla 205, och då som GTI. Och Porsche..... Ja de har fin känsla de flesta likaså.

Annars är jag väldigt svagt för carting, de är både sportiga och "snabba".... Men de får ju inte köras på allmän väg (som tur är)

MVH AL

Håller med Ruger - En sportbil är en bil vars huvudsyfte är att vara underhållande. Ju mer renodlad underhållningsbil desto mer sportbil.

Nja, Miata vet jag inte om jag upplevde så sportig. Nu var det en ny 2015 och de är kanske för "civilicerade".

Då tyckte jag som AL att gamla GTI var roliga, jag hade en CTI vilket är i stort sett samma bil men utan tak då.
Kanske är frånvaron av styrservo som ger en extra känsla, närheten till vägen ofiltrerad. Har samma närvaro i Mini. (classic)

Sen är väl en sportig bil sällan vettig som bruksbil, de riktar sig mot olika användning.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tänker att en sportbil är en bil som nerprioriterat de praktiska egenskaperna såsom plats för bagage/personer, komfort, ljudnivå, ekonomi, miljö etc. för att istället prioritera upp hur rolig bilen är att köra. Någon definitiv gräns blir svårt att definiera. Ibland hänger det samman med stor motor för att köra fort rakt fram, men måste inte göra det.

En sedan, kombi, halvkombi får ha hur mycket motor och väghållning som helst, det är iaf inte en sportbil, möjligtvis en sportig bil.

hultarn wrote:
Nja, Miata vet jag inte om jag upplevde så sportig. Nu var det en ny 2015 och de är kanske för "civilicerade"..

Jo, jag tänkte mera på de som fanns på 90-talet....Hur de nyare är har jag ingen aning om. Minns bara de äldre som var rejält charmiga.

hultarn wrote:

Då tyckte jag som AL att gamla GTI var roliga, jag hade en CTI vilket är i stort sett samma bil men utan tak då.
Kanske är frånvaron av styrservo som ger en extra känsla, närheten till vägen ofiltrerad. Har samma närvaro i Mini. (classic)
Sen är väl en sportig bil sällan vettig som bruksbil, de riktar sig mot olika användning.

Jo en 205 CTI väcker många minnen... Egentligen en förfärlig bil med dagens mått mätt - men precis som en bal på slottet - ändå alldeles alldeles underbar....

MVH AL

Somliga nöjer sig med en Miata, medan andra går "all-in":

http://www.hemipanter.se/

Denna kille (som för övrigt är gitallbyggare till professionen) har verkligen lagt tid, tanke och energi på sin Pantera. Vikt: 1050 kg med 9,4 liters Hemi!

Oavsett Miata eller Pantera, så är det ju huvudsaken att ägaren är nöjd med sin bil. :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har haft en sportbil! En Citroën AX GT 14 "Edition Limitée" årsmodell 1990. Vit, sollucka, aluminiumfälgar, 5-växlad låda och sportstolar. Insprutningsmotor på 1,4 liter och 80 hk. Definitivt en sportbil och den första bilen jag ägde. Inköpt 1994. :)

Morgan +4, mer sportbil kan det knappast bli!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

HAR EN DEJLIG TOYOTA CELICA 2002 1,8 TTE SPORT. FED BIL.

hultarn wrote:
Somliga nöjer sig med en Miata, medan andra går "all-in":
http://www.hemipanter.se/
Denna kille (som för övrigt är gitallbyggare till professionen) har verkligen lagt tid, tanke och energi på sin Pantera. Vikt: 1050 kg med 9,4 liters Hemi!
Oavsett Miata eller Pantera, så är det ju huvudsaken att ägaren är nöjd med sin bil. :-)

Jag åkte med Göran i den för några år sen. Det sköt på bra när han tryckte på gasen. Han hade fått kommentarer om att folk trodde en så stor motor inte ville varva. Det ville den.

MIn Miata är en svart 95:a med ljusbrunt tak.

Sportbil bör enligt min upplevelse kunna köras bokstavligen "sportigt" och vara "sportig" vilket innebär att man ska kunna sladda omkring med den utan att vara speciellt skickligt tävlingsförare, den skall vara barnsligt enkel att köra och säker och pålitlig samtidigt.

Inte för sofistikerad eftersom det då kräver högre hastigheter och mer brutal körstil, Jag skulle aldrig våga försöka sladda med en Speedster, den har enligt min måttstock alldeles för bra väggrepp för att jag ska våga överskrida den gränsen.

Prestanda är visserligen bra i sammanhanget men kan inte anses utgöra en egenskap som utmärker en sportbil då massor av bilar som verkligen inte är "sportiga" i ordets bokstavliga innebörd, har enorma prestanda.

Kaross, stil, känsla och köregenskaper.
Manta GSi, är den perfekta sportbilen för mig.

Raphael wrote:
Jag har haft en sportbil! En Citroën AX GT 14 "Edition Limitée" årsmodell 1990. Vit, sollucka, aluminiumfälgar, 5-växlad låda och sportstolar. Insprutningsmotor på 1,4 liter och 80 hk. Definitivt en sportbil och den första bilen jag ägde. Inköpt 1994. :)

Nä Raphael, den är varken en sportbil, eller ens sportig. Citroens GTI modeller AX BX kom hopplöst sist i dåtida tester, jag har även kört båda, och kan hålla med.
Xantia Aktivia är lite sportig med sin otroliga väghållning, men bilen i övrigt är inte sportig alls.

Mins när mitt ex sa "en sportbil åkte förbi utanför i typ 150 km/h" nån dag senare sa hon "där år bilen som åkte förbi"
Det var en BMW M3a, grym bil, men inte en sportbil.

N-iklas wrote:
Inte för sofistikerad eftersom det då kräver högre hastigheter och mer brutal körstil, Jag skulle aldrig våga försöka sladda med en Speedster, den har enligt min måttstock alldeles för bra väggrepp för att jag ska våga överskrida den gränsen.
Visst har ett stort antal av dem backat in i omgivande föremål efter entusiastiskt framförande, men det går att justera hjulvinklar så de blir relativt snälla. Med det sagt så lyckades jag ändå snurra i hårnålen på Gelleråsen med min. Mittmotorbilar ska väl helst köras utan sladdande bakände.

Jag tror de flesta skulle se det som att tänja begreppen väl mycket att kalla Manta GSi för sportbil även om de var nästan lika välbalanserade som Ford Capri.

För mig är definitionen enkel, t.ex. MG TC, MG A är sportbilar, men MG B är det inte!
Morgans samtliga modeller med undantag för Aero GT, det är just vad som står i modellbeteckningen, en GT!

Och det är här många lurar sig, de flesta bilar som många tror är sportbilar är egentligen GT, för vilken biltillverkare vill idag ta fram en öppen, bullrande, mediokert fjädrad bil med ofta begränsad prestanda, som en sportbil ju utmärker sig för?
Jo det finns ju just Morgan, som säljer allt de kan få fram.
Märkligt!

Och det är just britterna som satt urtypen för hur en riktig sportbil ska uppfattas, de hade också förmågan att se till att bilen blev spännande genom att driftsäkerheten ofta var lite osäker och det gav ägaren skit under naglarna och en hel del bilkunnande.

Inte ens Ferrari, Lamborgini eller Maserati gör sportbilar numera, annat var det förr.
Japanerna har ju ett par försök till sportbilar, men jag tror inte de skulle accepteras av de renläriga, de bilarna är nog lite för bra och bekväma för att bli godkända!

Men för många bilåkare räcker det ju med ett prefix i modellbeteckningen så blir det en sportvagn.
En kombi t.ex Sportcombi, Sportwagen osv.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse,
Vad är det som gör att du diskvalificerar MGB? Är den för driftsäker?
Tydligaste exemplet jag haft på missbruk av ordet Sport var Opel Frontera Sport. Trots att man fick ha en kamp för att inte snurra med den i halt väglag pga hjulbasen var det inte en sportig upplevelse.

För mig är sportbil en bil som är byggd för enbart nöjets skull. Miata, absolut, Porsche av olika slag, men självklart då inte klumparna eller Panamera som är en GT-vagn... Elise, Z3/Z4, SLK, självklart "supersportbilarna" med Ferrari, Lambo, Koenigsegg, Pagani osv.
GT-vagnar är GT-vagnar, likväl som GTI:er eller motorstarka coupéer inte heller är sportbilar i mina ögon.

Jag har en "sportbil" då den används för att frakta mig och min utrustning till diverse sporter så som cykling, paddling eller skidåkning... eller var det en sportkombi?

*Robban

Mäkinen, MG B är en GT och inte sjutton var den speciellt driftsäker, inte mer är andra standardbritter på den tiden!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.