V90 CC i lera

61 inlägg 0 nya
V90 CC i lera

Rätt kompetent måste jag ändå säga. Inte något större fel på BorgWarner Haldex 5 helt klart.
TIll slut blev det dock lite för djupt för markfrigången, och inte bara på den bilen :-p

Cirka 4 minuter in.

Imponerande, men jag vill ändå leta på killen och klubba ner honom å bilens vägnar för att han är elak mot en sådan fin bil. ;-)

"400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor"

Det behövs grip controll.

Skidoo: Eller hur. När bilen vilar på underredet så hade det hjälpt.... :-p

Håller med om att det är en stor fet skandal att bete sig så illa mot en så dyr bil.

Haldex test:

https://m.youtube.com/watch?v=c2ScHaitFSY

http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Haha.
De där är också intressanta men tycker det var kul att ha hittat en 'riktig' film, med riktigt underlag av besvärligare typ.
Dessutom såg det roligt ut - jag vill också köra sådär :-p

Har inte tittat på filmen men hur många kör så med sin bil?

Inte särskilt många, men det är ju likadant med SUV och andra av typen "off road, men mest stadsfolk som kör".
Nej, jag är inte SUV-hatare, apropå andra inlägg, men jag kan tycka att det är lite väl många SUV som rullar i förhållande till det troliga behovet. Undantaget statusbehovet.
SUV fyller sin funktion för många. Som kollegan på jobbet, över pensionsålder (han ger sig inte =) som skaffade en tiguan just för det höga insteget. Har tipsat mina 90 år gamla morföräldrar om typ XC40 eller 60 just för det höga insteget (nu ålar de sig ner i en låg mercedes...).
En kollega med masor av barn har ocså en stor luns just för att få in sju personer plus nödvändig packning. Och så vidare.
Men det finns oerhört många som mest pendlar in till stan och definitivt skulle klara sig med något lite mindre eller lägre, och att då argumentera för att "Min sommarstuga kräver SUV för att ta sig fram till" - tja, undrar hur mågna som har SÅ dålig väg som det var här? Och det gick ju redigt bra ändå trots allt.

Och så det faktum att det var kul att se ett riktigt test av haldex 5 och inte bara dessa rullar man ser överallt.

Jag håller med ditt sistnämnda, dessa rullar som är helt verklighetsfrånvända hur en bils 4wd fungerar.
Men annars, är det inte mycket tillverkarnas "fel" isf. att dom hänger på 4wd-linan på suvarna? Jag tycker jag ser mängder med XC70 och XC60 med 2wd idag. Folk gillar designen men plockar bort 4wd för att få ned förmånsvärdet vid tjänstebil. Många andra bilar med samma design finns bara med 4wd.

Du skrev att du valde 4wd pga. dragvikten. Vad särskiljer 4wd mot 2wd på V90 annat än på drivlinan? Bör väl vara samma bromsar så ur den aspekten så borde väl dragförmågan (läs bilens förmåga att överföra drvivhjulsfriktionen mot underlaget) vara högre med en "onödig" 4wd mot en 2wd och därmed klassas som säkrare att dra tyngre släp med.

Jag har faktiskt ingen aning men på exakt samma bil med samma växellåda med samma motor med samma allt så får du med AWD dra 400 kg extra.
2,2 ton på AWD och 1,8 på FWD. Då är ju dessutom AWD några tiotalet kilo tyngre än FWD.
Läste detta mer än en gång för jag förstod inte hur det kunde vara sådan stor skillnad, så efter att ha grunnat vidare i någon månad så fick det bli AWD ty 400 kg är faktiskt påtagligt mycket trots allt, åtminstone för oss.
Skulle det varit typ max 100 kg skillnad hade vi inte hoppat på det.
Så är det någon som förstår detta till fullo så förklara gärna.
Att det skulle vara säkrare att dra då det är bättre dragfrktion mot underlaget känns konstigt. Det viktigaste är ju att få stopp på ekipaget samt att hålla det riktningsstabilt. Att du kanske inte kommer upp för den där jtätebranta backen med grus med FWD har ju inget med det att göra - du lär ju inte komma upp för den där jättebranta backen med is med en AWD för den delen...

Då har du reggad trailer och BE-kort?

Tyska bilar har ju specat olika dragvikt för olika lutningar. Huruvida det har med drivhjulsfriktion ska jag låta vara osagt. Alla har väl sett den lustiga videon på youtube där den lilla framhjulsdrivna bilen med stor husvagn först kör uppför en backe, sedan stannar den och åker baklänges med rykande framhjul.

BE-kort är på väg.
Trailer har jag inget utan hyr vid behov. Båtar vid sommarstugan dras på det som rullar (ihopsvetsade specialbyggen har förekommit som exempel). Och sedan har jag även möjlighet att hjälpa stallet i närheten om de behöver dra hästar någonstans. Det är brist på både fordon och förare som får hala tyngre ibland. Ibland har det ställt till det då ingen i släkten fått dra tyngre vare sig på kort eller bil men nu har vi snart en som får göra det åtminstone (vi flyttar typ hela släkten sommartid till sommarstugan med omnejd).

Nu var ju bilen inte tänkt att komma så snabbt men då vi krockade den gamla blev allt lite mer bråttom än tänkt. Och vi har dessutom perspektivet 8-10 år minst innan nästa byte.

Okej. Jag tänkte att du tidigare skrev att du ofta kör med tyngre släp och därför valde en bil med awd för att den får dra 400kg mer. Lite märkligt resonemang eftersom du bara får dra 1120kg med B-kort. Det samma gäller väl hästtransporterna isf. som du "hjälper". Din bil är ju ganska "värdelös" som släpdragare då den i princip får dra mindre än majoriteten av bilparken på B-kort. Men du kanske fuskar lite ibland:-)

Min Mazda fick dra mer på B-kort ja, och jag drar då och då tunga släp ja, men har alltid hållit mig till lagen även omd et varit besvärligt. Man har fått gå omvägar eller låna hjälp från andra när behov av större behövts. Att dra båtar på privata vägar på hembyggda vagnar, där spelar ingen roll vad du har på kortet. Men bilen bör ju klara att hala utan att gå sönder som exempel.
Tanken var att vi skulle byta bil inom något år eller så, men det blev inom någon månad eller två från att vi börjat titta runt och förbereda oss. BE har funnits med länge men inte prioriterats så högt då vi ändå inte kunnat dra mer på den bil vi hade. Och som sagt, vi tittar framåt och försöker även tänka vad vi vill i framtiden. Men de flesta här verkar ju vara mer intresserade av att byta bil var och vartannat år...
Tio år framåt, då vill man göra hyfsat rätt val nu. Eller hur?
Och den där släpvagnen vi inte har nu, den kanske vi har om några år. Allt måste ju ses till vad man gör nu, vad man har för planer för framtiden och vad målet med bilen i detta fallet är.
Men lätt val var det inte, och framkomlighetsmässigt har vi klarat oss alldeles utmärkt med tvåhjulsdrivet. På snart 15 år så hade jag väl 'behövt' det kanske, öhm... Två-tre gånger? Hade velat ha ett par gånger utöver det. En bra tvåhjulsdriven tar sig fram alldeles utmärkt på de flesta platser man kör på, och då kör jag ändå på sämre vägar än vad en stor andel gör i detta land (geocaching tar en till vägar man inte trodde existerade ibland, och envis som an är så måste man ju prova trots att de små granplantorna mellan hjulspåren skrapar i underredet :-p )

Och om man säger såhär:
Vi planerade inte att krocka sönder bilen och få en dotter med en hel del svårigheter och egenheter. Det gör att vissa saker helt enkelt får nedprioriteras. Eller hur?
Det är för övrigt därför jag ibland har mycket tid att sitta här då jag är mycket hemma och det blir pauser av och till, ibland längre och ibland kortare. Plus att jag behöver ta pauser för att orka med.

Ja men det förklarar kanske en liten del av saken. Och som du säkert vet så gäller när du kör oreggat efterfordon (inte oreggad släpvagn) att du får dra lika mycket som bilen väger vid tillfället. Dvs. väger din bil vid dragtillfället 2372kg med alla ombord så får du ha lika mycket bakom bilen, förutsatt att kroken är specad för detta naturligtvis.

Och om kroken är specad för 1800 eller 2200 är ju en viss skillnad då, eller hur? Du får dessutom dra mer om det är ett bromsat efterfordon.

Xanthopteryx wrote:
Och om kroken är specad för 1800 eller 2200 är ju en viss skillnad då, eller hur? Du får dessutom dra mer om det är ett bromsat efterfordon.

Kan med nästan 100% säkerhet säga att det är samma dragkrok på 1800kg och 2200kg dragvikt för V90.

Det är det garanterat, men det är ju bilens spec som är max. Eller hur? Du får aldrig dra mer än vad bilen är gjord för.

Följande dragvikter gäller för Volvo V90:

1. Vanlig två hjulsdriven Volvo V90 - 1800 kg
2. Volvo V90 awd - 2200 kg
3. Volvo V90 Cross Country 2400 kg

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.