Två bilar till priset av en

88 inlägg 0 nya
Två bilar till priset av en

Efter mycket diskussion på hemmaplan, har vi bestämt oss för att köpa två bilar för priset av en. Vårt bilåkande har förändrats något mot tidigare, kommer köra runt 2000-2400mil/år. Troligtvis kommer vi kör mindre framöver men nu är det vår årskörning. Vi har redan nu två bilar men en av bilarna kommer sonen ta med sig när han flyttar hemifrån. Så vi tänker oss att en bil skall kosta ca 160000-180000kr(den blir förstabil) och den andra runt 100000-110000kr. Nu är vi SUV-åkare men det skall förändras, den skall bort. Vi ser framför oss en förstabil av typen Focus, Astra, Golf eller liknande och andrabil en klart praktiskt sak där det går att lasta in grejer till båten och annat.
Focus, Astra och Golf är nya bilar för oss, det var flera år sedan vi ägde någon sådan. Någon som har en Astra från 2015-2017 med 125 hk eller 150hk motor som kan ge lite tips på + och - med modellen. Skall man välja manuell eller automat?
Någon som har bra tips på andrabil som är praktisk?

Jag har kört den nya Astran i en vecka, dock med den minsta motorn (som inte säljs i sverige 1.4 100hk) och det var ett stort minus.
Men det var nog en av de enda plumparna i protokollet.
Astran var en riktigt trevlig bekantskap, hyffsat kul att köra (trots den trötta motorn), bra komfort och inredning som passar mig. Minimalt med knappar förutom till det nödvändigaste och ett responsivt infotainmentsystem.
Visst, det är lite plastiga material här och där men inget som inte går att leva med.
Trunken ser lite trist ut och för tankarna till budgetmärken men det är ju inte ofta man ser det och dom har gjort jobbet med ljudisolering bra.
Kör själv en Seat Leon och hade jag inte varit nöjd med min nuvarande bil så hade jag lätt kunnat tänka mig en Astra.
Anser personligen att Golf lirar i en klass ovanför när det gäller premiumkänsla (ja, notera känsla) Astra och att Skoda Octavia och
kanske Seat Leon är jämförbara med Astran.

Som andrabil så kan man ju gå ner en klass, där finns ju Seat Ibiza, Peugeot 208, Skoda Fabia, Huyndai i10 eller i20 osv, finns hur många som helst i den klassen. Där handlar det nog mer vad den ska användas till.

Ska du dra mkt med bilen så kanske det är värt att kolla vad bilen får dra, där diffar det rätt stort mellan klasser, modeller och motorstorlekar.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jag säger testa octavian med Trecylindriga motorn.
Enligt många räcker motorn till och blir över.
Den kom 16 och finns för dom pengarna.
Otroligt mycke bil för storleken eller mäst bil kanske och snål för att vara bensinare.
Åk och testa är mitt tipps innan man dömmer ut den.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Och svårt att hitta en mer praktisk andra bil än Fabian.
Men det finns många bra bilar. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Vill du ha golfklassen?. Det finns 1.0 TSI Seat Leon eller Opel Astra 1.0 T för bästa bränslesnåla och härligt körupplevelse. Prova :-)

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Som nöjd octavia 1,0 tsi ägare måste jag rekommendera denna bil och med den motorn.
Störst och ovanligt praktisk för klassen och många fördelar.
Man åker tyst, billigt och komfortabelt.
Riktigt bra eller oslagbar vinterbil med drag/värmare paketet.

GF. Jag har kört astran flera gånger innan köp och vad då kör upplevelser.
Jag skulle nog säga att det inte är någon nämnvärd skillnad i kör upplevelse mellan dessa bilar.
Båda är hyfsat trevliga.
Tycker dock att octavian förutom att den är lite större har fler praktiska fördelar som värmen och det stora dubbla lastgolvet mm.
Och vad det gäller designen tycker jag att den spottat upp sig något IOM faceliftet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
GF. Jag har kört astran flera gånger innan köp och vad då kör upplevelser.
Jag skulle nog säga att det inte är någon nämnvärd skillnad i kör upplevelse mellan dessa bilar
Båda är hyfsat trevliga.
Tycker dock att octavian förutom att den är lite större har fler praktiska fördelar som värmen och det stora dubbla lastgolvet mm.
Och vad det gäller designen tycker jag att den spottat upp sig något IOM faceliftet.

Menar att det är "Roligt att köra och kul att titta på sportig interiör som är snyggare" vilken årsmodell du har haft kört många Astra?

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Som första bil ligger Astran med 17 tum alufälgar på första på plats, framförallt för de har 3-års fri service och motorn verkar pigg. Väljer framförallt mellan mellan 125 hk eller 150 hk motorn. Ser att 150 hk motorn är lite ovanlig på marknaden. Men om man kommer från lite kvicka och alerta bilar och vill köpa lite mindre bilar, verkar 150 hk motorn klart intressant. 8,2 sek 0-100 verkar för mig som en alert motor, samtidigt som den inte drar allt för mycket soppa. Därav min fråga om någon har erfarenhet från 125 respektive 150 hk motor. Sedan många år tillbaka har vi kört automat men om man ser till utbudet i mellanbilsklassen verkar det som om manuell låda dominerar. Har kört en del bilar med DSG-låda från VW men också en del Ford med MSP-lådor, där jag föredrar MSP-lådorna från Ford. Därav min fråga om man skall välja manuell eller automat i mellanbilsklassen.
Några av er ger rekommendationer att kolla på Octavia, klart intressant. Har tittat runt och kan konstatera att det finns många Octavia med 110-115 hk motorn, beroende på årsmodell. Är inte det en för svag motor i förhållande till storlek på bil?

Som andra bil kan jag vara lite flexibel, allt från en schysst Fiat Strada till en Skoda Roomster. Framförallt skall det vara enkelt att "slänga" in virke, prylar, verktyg eller andra grejer i bilen. Någon som har erfarenhet från några mindre typ av bilar. Finns många hantverkar bilar av lite större typ, men jag söker de som är lite mindre. Alla erfarenheter är av intresse.

GF wrote:
mso 1000 wrote:GF. Jag har kört astran flera gånger innan köp och vad då kör upplevelser.
Jag skulle nog säga att det inte är någon nämnvärd skillnad i kör upplevelse mellan dessa bilar
Båda är hyfsat trevliga.
Tycker dock att octavian förutom att den är lite större har fler praktiska fördelar som värmen och det stora dubbla lastgolvet mm.
Och vad det gäller designen tycker jag att den spottat upp sig något IOM faceliftet.
.
Menar att det är "Roligt att köra och kul att titta på sportig interiör som är snyggare" vilken årsmodell du har haft kört många Astra?

.
Jag testade 2016 och det är helt klart marginella skillnader.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Optimus wrote:
Som första bil ligger Astran med 17 tum alufälgar på första på plats, framförallt för de har 3-års fri service och motorn verkar pigg. Väljer framförallt mellan mellan 125 hk eller 150 hk motorn. Ser att 150 hk motorn är lite ovanlig på marknaden. Men om man kommer från lite kvicka och alerta bilar och vill köpa lite mindre bilar, verkar 150 hk motorn klart intressant. 8,2 sek 0-100 verkar för mig som en alert motor, samtidigt som den inte drar allt för mycket soppa. Därav min fråga om någon har erfarenhet från 125 respektive 150 hk motor. Sedan många år tillbaka har vi kört automat men om man ser till utbudet i mellanbilsklassen verkar det som om manuell låda dominerar. Har kört en del bilar med DSG-låda från VW men också en del Ford med MSP-lådor, där jag föredrar MSP-lådorna från Ford. Därav min fråga om man skall välja manuell eller automat i mellanbilsklassen.
Några av er ger rekommendationer att kolla på Octavia, klart intressant. Har tittat runt och kan konstatera att det finns många Octavia med 110-115 hk motorn, beroende på årsmodell. Är inte det en för svag motor i förhållande till storlek på bil?
Som andra bil kan jag vara lite flexibel, allt från en schysst Fiat Strada till en Skoda Roomster. Framförallt skall det vara enkelt att "slänga" in virke, prylar, verktyg eller andra grejer i bilen. Någon som har erfarenhet från några mindre typ av bilar. Finns många hantverkar bilar av lite större typ, men jag söker de som är lite mindre. Alla erfarenheter är av intresse.

Octavian med 1,0 motorn på 115hk och 200nm måste provas innan man dömer den. Alla som provat är förvånad över kraften.
Sedan har bilen kvaliteter och fördelar som måste ses och kännas, åk och testa en dag och kläm och känn.
Bara det dubbla hela variabla lastgolvet som tex rymmer hela familjens regn kläder pryla och cyckelstället mm. Variabelt lastförskutningsnät.
Kan göra listan lång men åk och testa och bedöm skälv.
Jag har dsg i min bil och tror att den gör att bilen känns ännu mer kvick.
Och med tanke på milen ni ska köra får väl bilen vara snål.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Tycker personligen att sedan-modellen av Octavia är väl så snygg som kombin - och för att vara en sedan så har den ju också ovanligt stort och användbart bagageutrymme. Borde rimligen också vara lite billigare men det beror ju på om man köper lagerbil eller inte - gissar att de flesta lagerbilar är just kombimodeller.
Sen håller jag nog generellt med mso 1000 om att de körmässiga skillnaderna mellan bilar i t ex Golfklassen är relativt små. Dock kan personliga preferenser innebära större skillnader liksom hur man t ex trivs i förarstolen - och givetvis andra egenskaper man vill ha i sin bil. Men körmässigt på svenska vägar skall det nog mycket till innan man märker några avgörande skillnader.

VW är samma motor, växellåda och plattform som sitter till Seat och Skoda.
Vilken är snyggast både exteriör/interiör? Det är ensam Seat.
Vilken är roligast att köra och slippa trött att köra som sportig hastighet/varvräknare och mittkonsol? Det är ensam Seat.
Seat är från Spanien sportigt stil som gjort design med Pininfarina från Italien med god komfort även finns kombi som Leon ST.
Några tester EU mororjounalist skriver om detta körupplevelse och design vann överlägsen är Seat.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

När det gäller andrabilen så kanske det skulle funkar med en "mini" kombi. Tänker på om du ska slänga in saker.
Kolla isåfall in Ibiza ST (st=kombi), rätt ok trunk och kan nog gå att få rätt billigt.
Men ska du få in mer och ändå har en smidig sak så är nog Roomster rätt väg att gå.
Bra kompromiss, ingen pickup 2 sits men kan ändå svälja en del.
Finns väl även någon liknande variant från Ford om jag inte missminner mig.

Yaris Verso är väl också en variant, men det var ju ett par år sedan den byggdes.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Pi wrote:
Tycker personligen att sedan-modellen av Octavia är väl så snygg som kombin - och för att vara en sedan så har den ju också ovanligt stort och användbart bagageutrymme. Borde rimligen också vara lite billigare men det beror ju på om man köper lagerbil eller inte - gissar att de flesta lagerbilar är just kombimodeller.
Sen håller jag nog generellt med mso 1000 om att de körmässiga skillnaderna mellan bilar i t ex Golfklassen är relativt små. Dock kan personliga preferenser innebära större skillnader liksom hur man t ex trivs i förarstolen - och givetvis andra egenskaper man vill ha i sin bil. Men körmässigt på svenska vägar skall det nog mycket till innan man märker några avgörande skillnader.

Sedan modellen octavia.
En fördel är att du slipper kombins resonans låda och den går tystare men har samma last golvyta.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

GF wrote:
VW är samma motor, växellåda och plattform som sitter till Seat och Skoda.
Vilken är snyggast både exteriör/interiör? Det är ensam Seat.
Vilken är roligast att köra och slippa trött att köra som sportig hastighet/varvräknare och mittkonsol? Det är ensam Seat.
Seat är från Spanien sportigt stil som gjort design med Pininfarina från Italien med god komfort även finns kombi som Leon ST.
Några tester EU mororjounalist skriver om detta körupplevelse och design vann överlägsen är Seat.

Är säker på att där slutar det positiva om det är någon.
Provkör båda och analysera då kommer du att se och höra skillnad till octavians fördel, det räcker med att öppna skuffen.

skidoo1238 wrote:
GF wrote:VW är samma motor, växellåda och plattform som sitter till Seat och Skoda.
Vilken är snyggast både exteriör/interiör? Det är ensam Seat.
Vilken är roligast att köra och slippa trött att köra som sportig hastighet/varvräknare och mittkonsol? Det är ensam Seat.
Seat är från Spanien sportigt stil som gjort design med Pininfarina från Italien med god komfort även finns kombi som Leon ST.
Några tester EU mororjounalist skriver om detta körupplevelse och design vann överlägsen är Seat.
Är säker på att där slutar det positiva om det är någon.
Provkör båda och analysera då kommer du att se och höra skillnad till octavians fördel, det räcker med att öppna skuffen.

Om ljudnivå och komfort fjädring är viktigt som ska provkörning, olika journalist hemsidor och ADAC att jämföra 3 bilar som Seat Leon, Skoda Octavia och Volkswagen Golf SC än design och körupplevelse?

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

skidoo1238 wrote:

Är säker på att där slutar det positiva om det är någon.
Provkör båda och analysera då kommer du att se och höra skillnad till octavians fördel, det räcker med att öppna skuffen.

Vad är det för skillnad på skuffen?

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Leonens skuff är väsentligt mindre och med följande iakttagelser och skillnader.
En lös sladdrig tyg matta istället för dubbelt variabelt last golv.
Ett sladdrig insyns skydd lika som många andra kombi bilar, octavians är spänstigt och kan läggas kläder på.
Inget flyttbart utdragbart last galler.
Inte fyra stabila pås hängare.
Inte elektrisk öppning av bakluckan.
Skid lucka bakom armstödet som kan öppnas.
Anpassad portabel skidbägs väska som passar skidluckan.
Du kan göra denna jämförelse på många bilar, även dyrare och billigare bilar som volvo v40/ v60 osv och man ser och märker mer eller mindre skillnad.
Octavian är helt enkelt förnuftigt inredd i sin helhet vilket jag värdesätter.

Test den 03/2015. Seat Leon 1.4 TGI. Komfort 2,1 och fjädring 2,3 av max normal 2,5. Ljudnivå 67,1 dB på 130 km/h: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5234_SEAT_Leon_1_4_TGI_Start_Stop_I_TECH_Erdgasbetrieb/SEAT_Leon_1_4_TGI_Start_Stop_I_TECH_Erdgasbetrieb.pdf

Test den 11/2016. Skoda Octavia 1.4 TGI. Komfort 2,5 och fjädring 2,8 av max normal 2,5. Ljudnivå 67,2 dB på 130 km/h: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5514_Skoda_Octavia_Combi_1_4_TSI_G_TEC_Style_Erdgasbetrieb/Skoda_Octavia_Combi_1_4_TSI_G_TEC_Style_Erdgasbetrieb.pdf

Ser att Leon besegra över Octavia.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Du måste jämfört någon extrem budgetvariant av Leon ST.
Jag har en Leon XP, den billigaste och där finns.

Dubbla lastgolv, variant hård plast/träskiva.
Insynsskydd i rullgardinsformat som är lätt att stuva ner under lastgolvet.
2 påshängare
Enkel fällning av sätena från skuffens sidor.
Skidlucka är standard.
Lasthållare på sidorna inkl någon resorgrej
12v uttag bak osv osv.

Elektrisk öppning är inte standard på octavia, inte heller lastgaller.
Däremot vet jag inte hur insynsskyddet ser ut på octavia, man kan lägga saker på mitt men det kanske finns olika nivåer av sladdrighet.
Samma gäller skidbagsväska, vet inte om det finns.
Det skiljer ca 20 liter i storlek mellan Leon ST och Octavia Kombi.

Det finns tester att läsa där både Octavia vunnit och Leon ST vunnit, så mkt handlar om tycke och smak samt vilka modeller och utrustningsnivåer man jämför med.

Här jämförs Scout mot XP. Det diffar inte stort mot de vanliga modellerna utan extra plast.
http://www.autoexpress.co.uk/seat/leon/91302/seat-leon-x-perience-vs-skoda-octavia-scout

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!