Vi Bilägares forum

Trafikkaos i Göteborg

Trafikkaos i Göteborg

Körde upp till Stockholm för någon vecka sedan och kom fram lagom i tid för rusningstrafiken på en fredag. Mina vänner varnade mig för den hemska trafiken i Sthlm. Körde in till centralstationen för att släppa av en kompis och sedan ut till Nacka strand utan att hamna i start stopp trafik öht. Gick hur smidigt som helst, tog max 20-30 min from att vi entrade tätorten.

En vecka efter det körde jag från Arendal(Hisingen) till Angered och sedan till Tuve i Gbg på fredag i rusningstrafiken. Tog mig 2h. 2 jävla timmar, Stockholm är en fröjd att köra i jämfört med Gbg. Vad är det som händer? Hur länge ska det vara så här? Köerna har letat sig ut långt utanför Centrala Gbg nu för tiden. Detta håller inte, oavsett om det är trafikarbeten eller inte.

Kollektivtrafiken är inte bättre. Varenda spårvagnslinje och Buss ska korsa Centralstationen. Tar en evighet vart man än ska förutom till just Centralen. Förseningar och inställda linjer är vardagsmat, det värsta är att infon om detta aldrig når fram.

Har jag missat något? Är det 6 miljoner eller 600k invånare i den här staden?

Uppdaterat: 2018-12-13 16:28

Kommentarer

Väldigt många är i arbete just nu och då korkar känsliga trafikflaskhalsar lätt igen. Satt för några veckor sedan fast i Borås i 45 minuter då jag skulle passera just en sådan flaskhals. Det handlade om en sträcka på 200 m där alla låste varandra.

Uppdaterat: 2018-12-13 16:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

http://www.gp.se/nyheter/fortsatt-trafikkaos-i-belastade-rondellen-1.7966949?noAccess=true&aId=1.7966949

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/volvotrafiken-påverkar-villaområdet-1.9730565?noAccess=true&aId=1.9730565

http://www.gp.se/ekonomi/polis-om-kaoset-på-volvos-parkering-råder-rena-kriget-1.9659683?noAccess=true&aId=1.9659683

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7063390

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/flyttad-avfart-skapar-trafikkaos-i-rusningen/repqln!ewP6Kc8le22JPBCEJIICjg/

Uppdaterat: 2018-12-13 16:38

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/experterna-köerna-är-här-för-att-stanna-1.9799461?noAccess=true&aId=1.9799461

Uppdaterat: 2018-12-13 16:43
Apex skrev:

En vecka efter det körde jag från Arendal(Hisingen) till Angered och sedan till Tuve i Gbg på fredag i rusningstrafiken. Tog mig 2h. 2 jävla timmar, Stockholm är en fröjd att köra i jämfört med Gbg. Vad är det som händer? Hur länge ska det vara så här? Köerna har letat sig ut långt utanför Centrala Gbg nu för tiden. Detta håller inte, oavsett om det är trafikarbeten eller inte.
Kollektivtrafiken är inte bättre. Varenda spårvagnslinje och Buss ska korsa Centralstationen. Tar en evighet vart man än ska förutom till just Centralen. Förseningar och inställda linjer är vardagsmat, det värsta är att infon om detta aldrig når fram.
Har jag missat något? Är det 6 miljoner eller 600k invånare i den här staden?

Beror på vilken väg du körde från Arendal och om det hade hänt något? Är du från Göteborg? Kör du från Arendal via Lundbyleden så är det ju hopplöst nu när dom bygger och grejar vid GP-huset. Jag hade kört Norrleden istället, då har man förvisso Volvoköerna, alla som ska till Kungälv och över Angeredsbron. Men det brukar flyta på okej den vägen, körde själv där i Måndags fast åt motsatt håll och det var inte mycket trafik runt 16,30.

Från Angered till Tuve så är det nog smidigast att köra av Angeredsbron, Tagenevägen bort till Selma och sedan över berget så du kommer ned på andra sidan vid ST jörgens golfbana, och vips så är du framme i Tuve. 10-15 minuter.

Jag jobbar ofta ihop med folk som är från utsocknes som flyttat till Göteborg och dom kör helt enligt Google maps. Dom står ofta i helt vansinniga köer för dom vet inga andra vägar.

Uppdaterat: 2018-12-13 17:36

Konstigt nog är fredagar ganska lugna i Stockholm, såvida det inte händer nån olycka. Men det stämmer annars oxå, det finns många stora fina leder, och om inget sätter stopp, flyter det på, om än trögt.
Har en arbetskollega uppe från Göteborg denna vecka, och han beskrev oxå kalabaliken i trafiken där.

Uppdaterat: 2018-12-13 19:43

Ja dom som har samordningen på kommunen verkar inte prata med varandra. Fattar inte varför man ska rota på så många olika ställen samtidigt. Man grejar med överteckning (fortsättning av Götatunneln), så trafiken leds om vid centralen. Samtidigt bygger man ny Göta älv bro. Man grejar med västlänken på diverse ställen i stan, marieholmsförbindelsen med ny tunnel, och som grädde på moset ska man snart dra igång Älvsborgsbron med avstängda körfält i några år. Jag är glad att jag kommer jobba ett år iaf. på samma sida om stan som jag bor.

Uppdaterat: 2018-12-13 19:53

Jag är glad att jag inte över huvud taget behöver åka dagligen i Göteborg. Körde senast en lördagsförmiddag i september. Inga farliga köer men ett fullständigt kaos med byggen och avstängda och omledda vägar. Så jag kan förstå hur jävligt det är nu. Tidigare när jag jobbade i Sverige så var jag titt som tätt i Göteborgstrafiken. Det var nog rörigt och köer redan då innan man började sitt byggande. Stockholm är en ren fröjd att köra genom som jämförelse.
Men varför skall alla klumpa i hop sig på samma ställe så jävligt?

Uppdaterat: 2018-12-13 22:30

Trafiken har ökat alldeles för mycket för Göteborg och dess nät.
Finns för få knutpunkter och händer något innan efter dessa så stannar det upp helt.

Sedan trafikanterna är sämre på att samarbeta. Ligger för länge i en snabbare fil för att sedan knö sig och och ytterligare stopp i köerna blir det.

Kollektivtrafiken är som rena lotteriet om den kommer eller inte *ler*

Uppdaterat: 2018-12-14 07:45

Stockholm fungerar utom på måndag morgon eller om det regnar eller någon bil stannar nånstans. Det känns som att det hela tiden är på gränsen och minsta störning får det att balla ur. Fredagar verkar folk strunta i att jobba för det är lugnt både in mot stan på morgonen och ut på eftermiddagen.
När jag är i Göteborg gör det inte så mycket om det är trögt. Då hinner jag byta fil när jag inser att jag är på väg mot Backa och inte Lindholmspiren.

Uppdaterat: 2018-12-14 08:36

Var ett tag sedan jag var i Göteborg, men tack för varningen att man bör vänta några år innan man tar bilen dit :) Stockholm är mycket bilar, men trafiksystemet är ändå helt ok. Finns ju ingen hyfsat stor stad som inte har problem med köer ibland, särskilt om det har hänt någon olycka.

Uppdaterat: 2018-12-14 09:48

Även i vår stad har trafikstörningarna ökat märkbart de senaste åren. Tidigare var det nästan aldrig några problem på "pulsådern" E18 som går rakt igenom stan annat än vid vägarbeten eller enstaka olyckor men numera är det tvärtjockt mer eller mindre varje dag vid typ 15--17-tiden med köbildning även på E18 på vissa sträckor. Och påkörningsolyckorna är mycket vanligare på E18 genom stan numera vilket ger ännu mera störningar så jag undviker gärna den vägen de kritiska tiderna. Men även de alternativa vägarna har drabbats av samma bekymmer tyvärr och skulle helt klart behöva byggas om men MP som sitter i kommunstyrelsen och dessutom ansvarar för Tekniska nämnden har tydligen som mål att trafiken skall bli mindre och återgå till nivåerna 2010 inom några år.... Trots att stan växt avsevärt så man undrar vilken värld dom lever i...

Uppdaterat: 2018-12-14 10:14
K_Klabbe skrev:

Var ett tag sedan jag var i Göteborg, men tack för varningen att man bör vänta några år innan man tar bilen dit :) Stockholm är mycket bilar, men trafiksystemet är ändå helt ok. Finns ju ingen hyfsat stor stad som inte har problem med köer ibland, särskilt om det har hänt någon olycka.

Det går utmärkt att köra i Göteborg men det gäller att veta när. Lustigt nog börjar rusningstrafiken allt tidigare på em, särskilt fredagar.

Uppdaterat: 2018-12-14 10:46
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hehe ja ok, jag kanske överdrev något i att man måste avstå helt.

Antar folk försöker undvika rusningstrafiken, och det är väl bara bra att den blir mer utspridd, borde ju minska köerna en hel del.

Uppdaterat: 2018-12-14 11:50
FXX skrev:

Apex wrote:
En vecka efter det körde jag från Arendal(Hisingen) till Angered och sedan till Tuve i Gbg på fredag i rusningstrafiken. Tog mig 2h. 2 jävla timmar, Stockholm är en fröjd att köra i jämfört med Gbg. Vad är det som händer? Hur länge ska det vara så här? Köerna har letat sig ut långt utanför Centrala Gbg nu för tiden. Detta håller inte, oavsett om det är trafikarbeten eller inte.
Kollektivtrafiken är inte bättre. Varenda spårvagnslinje och Buss ska korsa Centralstationen. Tar en evighet vart man än ska förutom till just Centralen. Förseningar och inställda linjer är vardagsmat, det värsta är att infon om detta aldrig når fram.
Har jag missat något? Är det 6 miljoner eller 600k invånare i den här staden?
Beror på vilken väg du körde från Arendal och om det hade hänt något? Är du från Göteborg? Kör du från Arendal via Lundbyleden så är det ju hopplöst nu när dom bygger och grejar vid GP-huset. Jag hade kört Norrleden istället, då har man förvisso Volvoköerna, alla som ska till Kungälv och över Angeredsbron. Men det brukar flyta på okej den vägen, körde själv där i Måndags fast åt motsatt håll och det var inte mycket trafik runt 16,30.
Från Angered till Tuve så är det nog smidigast att köra av Angeredsbron, Tagenevägen bort till Selma och sedan över berget så du kommer ned på andra sidan vid ST jörgens golfbana, och vips så är du framme i Tuve. 10-15 minuter.
Jag jobbar ofta ihop med folk som är från utsocknes som flyttat till Göteborg och dom kör helt enligt Google maps. Dom står ofta i helt vansinniga köer för dom vet inga andra vägar.

Jag bor i Gbg och kan alla vägar. Det var köer precis överallt. Tog 15 min att komma upp till Angeredsbron från Angered Centrum. Många Volvoanställda åker via hem via Tuve nu, köer där med.

Sen så är det alltid mindre köer när man ska in till centrum på em. Körde in till stan igår kl 17 utan några köer alls, i motsatt riktning såg trafiken ut att stå still.

Jag jobbar på SKF. Det är nu för tiden köer utanför vår parkering på eftermiddagarna. Har aldrig varit med om det pre 2018.

Uppdaterat: 2018-12-14 12:43
K_Klabbe skrev:

Var ett tag sedan jag var i Göteborg, men tack för varningen att man bör vänta några år innan man tar bilen dit :) Stockholm är mycket bilar, men trafiksystemet är ändå helt ok. Finns ju ingen hyfsat stor stad som inte har problem med köer ibland, särskilt om det har hänt någon olycka.

Infrastrukturen i Sthlm ligger ljusår före vår i Gbg.

Uppdaterat: 2018-12-14 12:45
pinjong skrev:

K_Klabbe wrote:Var ett tag sedan jag var i Göteborg, men tack för varningen att man bör vänta några år innan man tar bilen dit :) Stockholm är mycket bilar, men trafiksystemet är ändå helt ok. Finns ju ingen hyfsat stor stad som inte har problem med köer ibland, särskilt om det har hänt någon olycka.
Det går utmärkt att köra i Göteborg men det gäller att veta när. Lustigt nog börjar rusningstrafiken allt tidigare på em, särskilt fredagar.

Det är start stopp trafik redan vid lunch på fredagar känns det som

Uppdaterat: 2018-12-14 12:47

Någonstans ska ju de senaste årens rekordförsäljning av bilar ta vägen. Vi har ju haft goda år ekonomiskt i Svea rike = fler köper bil, fler kör bil till jobbet och fler har råd att köra bil även när de inte ska till jobbet. Lägg till ökande befolkning på det. Omöjligt att bygga vägar i den takten som trafiken ökat nu, om inte annat för att ett vägprojekt är typ 10år+ från idé till verklighet, om allt går som det ska.
Har ni som bor i Gbg någon förhoppning om att alla projekt som kördes nu kommer att ge någon förbättring?

Uppdaterat: 2018-12-14 13:23

K_klabbe

Jag tror inte att det som planerad och byggs nu räcker. Långt från. Men men, man ska ju slänga massa miljarder på en tågtunnel och då blir det inte mycket över till bilisterna.

Uppdaterat: 2018-12-14 13:37

I Göteborg skall man åka kollektivt, spårvagn och buss. Är i alla fall det enda som byggs ut dom sista 10 åren. Extra bussfält är väl allt som tillkommit

Uppdaterat: 2018-12-14 13:39

Guran

Problemet är att kollektivtrafiken är usel. Går inte att lita på.

Uppdaterat: 2018-12-14 13:45
Apex skrev:

Guran
Problemet är att kollektivtrafiken är usel. Går inte att lita på.

Självklart är det så då det är samma vägar dom skall köra på och någon stabs blir det stopp även för dom i det kaos som är.
Men Västlänken lär ju lösa allt....

Uppdaterat: 2018-12-14 13:55

Jag jobbade i Kungälv 90-91 (ligger norr om Gbg) och bodde även då söder om stan. På den tiden kunde man hålla 70km/h genom Tingstadstunneln och ut på E6 förbi Liseberg när man skulle hem vid 16-tiden. Ungdomarna idag tror man ljuger när man berättar hur trafiken såg ut då:)

Jag har har sagt det många gånger förut och säger det igen, varför måste alla bo och jobba på samma ort? Kan man inte bara sätta upp en begränsning för hur många det får bo inom en viss kommun eller stadsdel? Det byggs ju tamejfan överallt. Nu ska man snart igång i Högsbo industriområde, Platzer som har köpt hela skiten. Flera hektar gamla industrilokaler och mark precis söder om Gbg där man vill bygga 20.000 bostäder eller nått. Men trafikverket har satt stopp och säger att man måste se över infrastrukturen först, det är redan idag kö ut på lederna när alla ska till Sisjön och 421 och handla.
https://www.platzer.se/vara-omraden/hogsbo/

Uppdaterat: 2018-12-14 14:28
FXX skrev:

Jag jobbade i Kungälv 90-91 (ligger norr om Gbg) och bodde även då söder om stan. På den tiden kunde man hålla 70km/h genom Tingstadstunneln och ut på E6 förbi Liseberg när man skulle hem vid 16-tiden. Ungdomarna idag tror man ljuger när man berättar hur trafiken såg ut då:)

Låter som en utopi :)

Uppdaterat: 2018-12-14 14:32

Tycker kö-situationen i Stockholm för det mesta är helt ok. Så länge man kan undvika Essingeleden vid rusningstid. Kör dagligen bil till och från jobbet och hamnar sällan i några allvarligare köer.

Uppdaterat: 2018-12-14 15:00
Apex skrev:

Låter som en utopi :)

Tror det hände något vid krisen 1992. Typ att folk flyttade till storstan eller om det var följande högkonjunktur som drev på inflyttningen. Jag minns en kompis som köpte en tvåa på Eklandagatan, för typ 400K, jag tyckte han var galen! Den dubblades i värde flera gånger på några år. En lägenhet där ligger väl på 3,5-4M idag.
Inflyttningen till våra storstäder har varit helt galen på senare år.

Uppdaterat: 2018-12-14 15:57

Urbanisering är ju ett globalt fenomen. Viss påverkan kan man ju ha politiskt, men det är nog större krafter än så som påverkar.

Uppdaterat: 2018-12-15 16:22

Kör till Göteborg via E20 varje dag.
Det är mer och mer hopplöst att ta sig fram. Jag är tyvärr av olika skäl, tvungen att köra genom innerstaden på väg hem och det är snart omöjligt.Varje enskild förändring syftar alltid till att inskränka biltrafiken i Göteborg. Mer flagrant bilhatande trafikplanerare än i de som sitter i trafiknämnden i Göteborg finns inte. Vi har ju kanske minst 10 år framför oss med ombyggnader, ändringar och faktiskt, försämringar (om vi ser det ur en bilist vy). Exemplen kan ju göras milslånga. Färre parkeringar, är kanske inte konstigt under tiden man bygger västlänk osv men attityden sätter ju tonen med att man får betala full avgift fram till 22.00, ALLA DAGAR. Även om man inte pendlar till staden men vill åka en kväll och ta en bit mat eller gå på bio så hämmas det effektivt av dessa avgifter. Man kan dra en jämförelse mot Stockholm som iaf förr, hade fri parkering hela helgerna? Vet inte om det fortfarande är så.

Göteborgarna har ju hunsats friskt av etablissemanget, främst det politiska under många år och ärligt talat fattar jag inte att inte fler säger ifrån. Se på Frankrike och deras gula västar. Tror Göteborg skulle behöva 25000 sådana som visade idioterna till makthavare vad folk tycker.Viktiga beslut tas över huvudet på vanliga medborgare som endast förväntas vara med och betala denna miljardlekstuga och dåligt underbyggda åsiktsmaskiner som bygger sina beslut på känslor mer än fakta och någon form av verklighetskopplad konsekvensanalys.

Man kan tycka vad man vill men Göteborg och alla som måste köra bil i denna stad kommer få leva med det under årtionden. Spelar ingen roll om det till slut blir ett Utopia för alla miljömuppar, ibland måste vägen dit vara rätt och i Göteborg har de kört över så många längs vägen att färdigställandets sötma av bland annat västlänken kommer bli allt annan än söt..
Det är alltid samma ramsa som mantras, åk kollektivt, åk buss, åk tåg. Passar man inte in där, tja, trist för dig. Det finns inget förhandlingsutrymme och vad värst är, ingen förståelse från beslutsfattarna. Bilismen i Göteborg ska utrotas av olika orsaker men det frågas aldrig varför den finns och varför den behövs. Innan dessa frågor tas upp, kommer inget lösas.

Uppdaterat: 2018-12-17 16:30
/Hilife
hilife skrev:

Kör till Göteborg via E20 varje dag.
Det är mer och mer hopplöst att ta sig fram. Jag är tyvärr av olika skäl, tvungen att köra genom innerstaden på väg hem och det är snart omöjligt.Varje enskild förändring syftar alltid till att inskränka biltrafiken i Göteborg. Mer flagrant bilhatande trafikplanerare än i de som sitter i trafiknämnden i Göteborg finns inte. Vi har ju kanske minst 10 år framför oss med ombyggnader, ändringar och faktiskt, försämringar (om vi ser det ur en bilist vy). Exemplen kan ju göras milslånga. Färre parkeringar, är kanske inte konstigt under tiden man bygger västlänk osv men attityden sätter ju tonen med att man får betala full avgift fram till 22.00, ALLA DAGAR. Även om man inte pendlar till staden men vill åka en kväll och ta en bit mat eller gå på bio så hämmas det effektivt av dessa avgifter. Man kan dra en jämförelse mot Stockholm som iaf förr, hade fri parkering hela helgerna? Vet inte om det fortfarande är så.
Göteborgarna har ju hunsats friskt av etablissemanget, främst det politiska under många år och ärligt talat fattar jag inte att inte fler säger ifrån. Se på Frankrike och deras gula västar. Tror Göteborg skulle behöva 25000 sådana som visade idioterna till makthavare vad folk tycker.Viktiga beslut tas över huvudet på vanliga medborgare som endast förväntas vara med och betala denna miljardlekstuga och dåligt underbyggda åsiktsmaskiner som bygger sina beslut på känslor mer än fakta och någon form av verklighetskopplad konsekvensanalys.
Man kan tycka vad man vill men Göteborg och alla som måste köra bil i denna stad kommer få leva med det under årtionden. Spelar ingen roll om det till slut blir ett Utopia för alla miljömuppar, ibland måste vägen dit vara rätt och i Göteborg har de kört över så många längs vägen att färdigställandets sötma av bland annat västlänken kommer bli allt annan än söt..
Det är alltid samma ramsa som mantras, åk kollektivt, åk buss, åk tåg. Passar man inte in där, tja, trist för dig. Det finns inget förhandlingsutrymme och vad värst är, ingen förståelse från beslutsfattarna. Bilismen i Göteborg ska utrotas av olika orsaker men det frågas aldrig varför den finns och varför den behövs. Innan dessa frågor tas upp, kommer inget lösas.

+1

Uppdaterat: 2018-12-17 16:57

Eftersom jag själv bott mitt i smeten i Göteborg men mer eller mindre tvingats flytta ut pga dålig miljö så har jag full respekt för att boende gärna ser begränsningar av trafik utifrån. Numera bor jag strax utanför och tar aldrig med bilen in till City.

Uppdaterat: 2018-12-17 17:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Samma här i Stockholm, bilarna ska bort, bort, bort.
Här har trafikborgarrådet, miljöpartisten Daniel Helden, lyckats stänga av en bit tunnel i Söderleden och göra cykelbana av den, för gångtrafikanterna och cyklisterna kunde inte samsas på Götgatan.
Tänk er när man tar en fil i er tunnel och gör cykelbana av den.
Så en kul bild på Facebook här om dagen. På en gata här i stan har man gjort gångbana, och bredvid den cykelbana, bredvid dessa 2 banor finns en bred trottoar.

Åkte här om dagen på en väg jag inte åkt på länge, det är nog vad man kan kalla en genomfarts väg/gata, tidigare 2 filer åt varje håll, och det är fortfarande 2 filer där vägen börjar, och skyltar visar att vägen går till samma mål som tidigare. Men vägen smalnar av och blir bara en fil, för att sen bli en typ gågata, där man ska åka slalom en bil i taget runt blomkrukor o konstverk, och det är "Gåfart" som gäller.

Uppdaterat: 2018-12-17 18:14
pinjong skrev:

Eftersom jag själv bott mitt i smeten i Göteborg men mer eller mindre tvingats flytta ut pga dålig miljö så har jag full respekt för att boende gärna ser begränsningar av trafik utifrån. Numera bor jag strax utanför och tar aldrig med bilen in till City.

Så man ska lösa det genom att skapa ett trafikkaos med massa bilar som står stilla och släpper ut avgaser utan att komma någonstans?

Det är inte ens ett problem att ta sig in till city. Problemet är att det är köer oavsett vart man är och vart man ska ta sig på eftermiddagen.

Uppdaterat: 2018-12-17 18:16

Problemet är ju att man väljer att göra alla dess jobb samtidigt. Åka in till city en lördag är inga problem, det gör vi ibland. Men ta sig igenom den på eftermiddagen en vardag är ju pest, speciellt om man ska från söder till norr, av nån märklig anledning.

Uppdaterat: 2018-12-17 18:38

Ska du köra I centrum får du snart inte ha en bil som avger avgaser. Inte mer än rätt.

Uppdaterat: 2018-12-17 18:50
Power to the people
Grosser skrev:

Ska du köra I centrum får du snart inte ha en bil som avger avgaser. Inte mer än rätt.

”Snart”. Gissar på att du kör elbil, bara de som kör elbil som säger sådant. Eller miljöpartister som inte har körkort. Ja tror att det ligger rätt långt fram i tiden.

Uppdaterat: 2018-12-17 19:14

Några påståenden från mig, vad tror ni ??
Vi har blivit 2 miljoner fler sen jag växte upp, min gissning är att 90% av dessa bosatt sig i storstäderna ??
1 miljon har säkert dessutom flyttat in från landet till städer ??
När jag började åka till jobbet i bil 1981 gick det 20 män på en kvinna i bil, idag är det nog närmare 50/50 = vi många fler som åker bil ??
Det byggs sällan eller aldrig några nya vägar, om nått nytt byggs, stängs den tidigare vägen, den gamla vägen blir aldrig nått alternativ när det är stopp ??
Det går att bygga bra vägar, Norra länken här verkar inte ha drabbats av infarkt än, och norra Östermalm står inte helt still som tidigare. City tunneln (eller vad den heter) i Göteborg uppfattade jag som ett lyft när den byggdes, jag jobbade en hel del där då, men den kanske inte gör nån nytta längre ??

Uppdaterat: 2018-12-17 20:08
Apex skrev:

Så man ska lösa det genom att skapa ett trafikkaos med massa bilar som står stilla och släpper ut avgaser utan att komma någonstans?
Det är inte ens ett problem att ta sig in till city. Problemet är att det är köer oavsett vart man är och vart man ska ta sig på eftermiddagen.

Nja, som jag skrev så löser jag det genom att inte ta med bilen in till city. Där är ju bara en massa köer oavsett vart man är och vart man ska ta sig. ;-)

Uppdaterat: 2018-12-17 23:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Rikard skrev:

Samma här i Stockholm, bilarna ska bort, bort, bort.
Här har trafikborgarrådet, miljöpartisten Daniel Helden, lyckats stänga av en bit tunnel i Söderleden och göra cykelbana av den, för gångtrafikanterna och cyklisterna kunde inte samsas på Götgatan.

Känns ju ändå som Helldéns åtgärder är ganska verkningslösa för folk fortsätter ju att köra bil inne i stan. Åker ibland in till stan för att hämta min fru som jobbar där och det är fullt med bilar i City. Och betydligt fler som åker bil än cyklar, cykelbanorna gapar tomma. Fullt av bilar i City som ofta körs av män som hämtar upp sina shoppande fruar. Har inte sett någon som kommer på cykel med NK-kassar i snöslasket. Så det Helldén uppnått är väl att öka utsläppen eftersom bilarna måste stå stilla mer i de köer som bildas av de avsmalnade gatorna. Biltrafiken in till City har inte minskat.

Uppdaterat: 2018-12-18 10:15
pinjong skrev:

Apex wrote: Så man ska lösa det genom att skapa ett trafikkaos med massa bilar som står stilla och släpper ut avgaser utan att komma någonstans?
Det är inte ens ett problem att ta sig in till city. Problemet är att det är köer oavsett vart man är och vart man ska ta sig på eftermiddagen.
Nja, som jag skrev så löser jag det genom att inte ta med bilen in till city. Där är ju bara en massa köer oavsett vart man är och vart man ska ta sig. ;-)

Det jag menade var att det inte enbart är köer när man ska in till city. Åka in till centrum på em brukar gå smidigt. Det är när man ska hem det är kaos, nästan oavsett vart man jobbar och oavsett vart man bor.

Uppdaterat: 2018-12-18 10:19
Apex skrev:

Det jag menade var att det inte enbart är köer när man ska in till city. Åka in till centrum på em brukar gå smidigt. Det är när man ska hem det är kaos, nästan oavsett vart man jobbar och oavsett vart man bor.

Ja OK. Inser problemen men man kan ju välja hur man ser på orsaken. För lite vägar eller för mycket bilar? På något sätt känner jag att framtiden just för privatbilar i storstäder kanske inte ser så ljus ut och det med viss rätta.

Uppdaterat: 2018-12-18 11:00
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det är en kombination av dålig infrastruktur, mycket bilar och usel kollektivtrafik. Göteborg är med europeiskt mått mätt inte en storstad. Globalt sett är det en liten stad.

Borde vara omöjligt att köra bil i städer som Hamburg, Frankfurt, München, Wien när trafiken ser ut som den gör i lilla gbg. I Hamburg och Wien vet jag att trafiken flyter på bättre, kan slå vad om att de gör det i München och Frankfurt också.

Uppdaterat: 2018-12-18 11:20
pinjong skrev:

Ja OK. Inser problemen men man kan ju välja hur man ser på orsaken. För lite vägar eller för mycket bilar? På något sätt känner jag att framtiden just för privatbilar i storstäder kanske inte ser så ljus ut och det med viss rätta.

Kanske det, men frågan är vad alternativet är? I Stockholm så är det ju inte direkt så att kollektivtrafiken fungerar lysande i rusningstid. Tågen är ganska fulla och det är inte ovanligt med förseningar. Tunnelbanan är väl ändå ok, men pendeltågen har ofta störningar. Och hur skulle det se ut om alla de som kör bil idag, plötsligt skulle ta tunnelbanan istället? Cykel känns inte som ett realistiskt alternativ för alla. Finns de som varken kan eller vill cykla, speciellt inte i snöslask och minusgrader.

Uppdaterat: 2018-12-18 12:21

Problemet är att Göteborg ligger på helt fel plats. Dit skulle du åka med båt och ev häst.
Då riv hela klabbet, kan väl sparas nån gammal spårvagnslinje och Liseberg. Den är det bara att dra upp ett vägnät med godbkapacitet och bygga staden på nytt. Uppe i Norrland finns det gott om plats så borde vara enkelt att hitta ene lämplig plats där det inte är en massa vatten i vägen för fortsatt expansion

Uppdaterat: 2018-12-18 12:45
Apex skrev:

kan slå vad om att de gör det i München och Frankfurt också.

Nja,
De senaste åren har jag hamnat i München lite då och då och "rusningstrafiken" där är inget jag uppskattar.

Göteborg har samma problem som Stockholm. Båda ställena ligger vid vatten och det gör transporterna på land besvärligare. Tyvärr (?) fungerar inte den kinesiska metoden att bara bestämma att man ska ha en ny stad nånstans och planera den från grunden och sen tala om för folk att de ska bo där. Den funkar förstås knappt där...

Uppdaterat: 2018-12-18 13:35
L. Mäkinen skrev:

Apex wrote:kan slå vad om att de gör det i München och Frankfurt också.Nja,
De senaste åren har jag hamnat i München lite då och då och "rusningstrafiken" där är inget jag uppskattar.
Göteborg har samma problem som Stockholm. Båda ställena ligger vid vatten och det gör transporterna på land besvärligare. Tyvärr (?) fungerar inte den kinesiska metoden att bara bestämma att man ska ha en ny stad nånstans och planera den från grunden och sen tala om för folk att de ska bo där. Den funkar förstås knappt där...

Det bor 1,5 miljoner människor i Münchens tätort och ca 2,6 miljoner i storstadsområdet. Det jag menar är att rusningstrafik-kaoset i GBG inte är proportionerligt med antal invånare. Det hade kunnat fungera mycket mycket bättre.

Uppdaterat: 2018-12-18 13:44

Det var ett tag sedan jag körde i Tyskland men jag vet att det framåt eftermiddagen uppstod "stau" och att det därmed kunde ta timmar att passera en stad. Man har ju provat att utvidga antalet filer t ex i Los Angeles för att eliminera trafikstockningar och hur har det gått? Minsta lilla störning så bryter trafiknätet ihop. Så mängden fordon måste minskas om det ska flyta.

Ett sätt som jag själv tycker är bra är att utlokalisera kontor och företag till städers utkanter och sedan stimulera folk att bosätta sig nära jobbet. Att tillåta hemarbete någon eller några dagar per vecka är också bra.

Uppdaterat: 2018-12-18 15:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Håller för övrigt med om att man ska sprida ut kontor och arbetsplatser bättre, även hemarbete är en bra ide.

Uppdaterat: 2018-12-18 15:44
pinjong skrev:

Ett sätt som jag själv tycker är bra är att utlokalisera kontor och företag till städers utkanter och sedan stimulera folk att bosätta sig nära jobbet. Att tillåta hemarbete någon eller några dagar per vecka är också bra.

Det håller jag faktiskt med om, i alla fall biten om hemarbete. Att stimulera folk att bo nära jobbet tror jag är dömt att misslyckas. Speciellt eftersom jobbet faktiskt kan flytta på sig och, av egen erfarenhet, vet jag att folk inte byter bostad bara för att jobbet flyttar på sig, i alla fall så länge jobbet finns inom normalt pendlingsavstånd.
Skulle man tillåta folk att jobba hemifrån ett par dagar i veckan, så skulle ju hälften av bilarna försvinna från vägarna. Tror faktiskt det bästa sättet att få folk att sluta köra bil, är genom att eliminera transportbehovet. Kan man till exempel handla mer och mer på nätet och arbeta hemifrån i större utsträckning så behöver man ju inte köra bil var och varenda dag. Tror mer på detta än att försöka tvinga folk till ett visst transportslag. Jobbar själv hemifrån ibland, men det är problematiskt att göra det regelbundet på min arbetsplats, eftersom arbetsgivaren inte kan garantera en bra arbetsmiljö om man jobbar från hemmet. Kanske ska säga att jag vill jobba hemifrån för klimatets skull, verkar ju funka i andra sammanhang :-)

Uppdaterat: 2018-12-18 15:45
Apex skrev:

pinjong wrote:Det var ett tag sedan jag körde i Tyskland men jag vet att det framåt eftermiddagen uppstod "stau" och att det därmed kunde ta timmar att passera en stad. Man har ju provat att utvidga antalet filer t ex i Los Angeles för att eliminera trafikstockningar och hur har det gått? Minsta lilla störning så bryter trafiknätet ihop. Så mängden fordon måste minskas om det ska flyta.
Ett sätt som jag själv tycker är bra är att utlokalisera kontor och företag till städers utkanter och sedan stimulera folk att bosätta sig nära jobbet. Att tillåta hemarbete någon eller några dagar per vecka är också bra.
LA? Du jämför äpplen och päron. LA är en megastad som saknar kollektivtrafik helt och hållet. Häromveckan tog det mig 2h att köra från Arendal till Tuve via Angered. En fredag skulle jag köra till Halmstad från Tagene, efter 2 h var jag i Kållered. Att det kan ta så långt tid i en stad av Gbgs storlek är ett under. Anpassningen av vägnätet i Gbg är ett kapitalt misslyckande, beroende på hur man ser på det. MP, partiet där 9 av 10 förmodligen inte ens har körkort men som ändå har bilismen som huvudfråga, är säkert nöjda.

Uppdaterat: 2018-12-18 15:47
pinjong skrev:

Det var ett tag sedan jag körde i Tyskland men jag vet att det framåt eftermiddagen uppstod "stau" och att det därmed kunde ta timmar att passera en stad. Man har ju provat att utvidga antalet filer t ex i Los Angeles för att eliminera trafikstockningar och hur har det gått? Minsta lilla störning så bryter trafiknätet ihop. Så mängden fordon måste minskas om det ska flyta.
Ett sätt som jag själv tycker är bra är att utlokalisera kontor och företag till städers utkanter och sedan stimulera folk att bosätta sig nära jobbet. Att tillåta hemarbete någon eller några dagar per vecka är också bra.

LA? Du jämför äpplen och päron. LA är en megastad som saknar kollektivtrafik helt och hållet. Häromveckan tog det mig 2h att köra från Arendal till Tuve via Angered. En fredag skulle jag köra till Halmstad från Tagene, efter 2 h var jag i Kållered. Att det kan ta så långt tid i en stad av Gbgs storlek är ett under. Anpassningen av vägnätet i Gbg är ett kapitalt misslyckande, beroende på hur man ser på det. MP, partiet där 9 av 10 förmodligen inte ens har körkort men som ändå har bilismen som huvudfråga, är säkert nöjda.

Uppdaterat: 2018-12-18 15:48

Rikard: Du har nog en poäng i det du säger. Det måste ju flyttat in galet mycket människor sen -81 i de flesta städer men även totalen på alla pendlare lär ju gått upp dramatiskt under denna tid just pga ökad folkmängd och troligen andra rörelsemönster. Det bör ju synas nånstans.

Du nämner att ni har en miljöpartist i Stockholm som bestämmer att man ska stänga körfält i tunnlar samtidigt som trafiken i övrigt går på knäna av ansträngning, det tyder ju på en defekt attityd och tveksam verklighetsuppfattning. Tror även samma parti har stort inflytande i Göteborg. Handen på hjärtat får man ändå ge dem att det är en smart strategi. Det är ju där de kan påverka som mest i en fråga som de brinner för och det hade funnit fungerande tankeprocesser i kombination med denna vilja att förändra hade det varit toppen. Nu har de istället blivit den moderna tidens diktatorer som påverkar vardagen för miljoner människor under devisen att ”jag har rätt och ni har inte fattat någonting”. Hade det funnits ett SM i att idiotförklara sina väljare hade Göteborg tagit guldplatsen i alla kategorier.

Uppdaterat: 2018-12-18 16:26
/Hilife