Trafik

122 inlägg 0 nya
Trafik

Jag är bekymrad över moralen i dagens trafikbeteende.

Tidigare var det ungdomar i bil eller på motorcykel, taxi och resande säljare som körde fortare än alla andra, idag är det fritt för alla, släpvagn, hästtransport, lastbilar osv.

Vart tog uppförandet vägen?

Pendlar dagligen 10mil och ser morgon och kväll potentiella kunder till polis och åklarmyndigheten, kameror är verkningslösa på den dagliga pendlartrafiken, kanske möjligen tar en förvirrad och stressad turist.

På 90-talet körde jag ut ritningar till byggplatser och hade stränga direktiv om uppförande i trafiken med firmabilen, idag är firmabilarna än mer synliga och mer frekventa med trafiköverträdelser.

Trafikverket har stramat upp utbildningen på alla körkortsbehörigheter men det hjälper uppenbart inte utförandet när du väl har kortet i handen.

Dystert.

Jag tror, utan att naturligtvis ha nån form av fakta på området, att utebliven polisnärvaro är en bidragande orsak. Trafikpoliserna var 1250 på 90-talet, sist jag hörde var dom 250. Detta är alltså en speciell enhet inom polisen som gör flygande besiktningar och har trafiken som sitt område. Inte aspiranterna som står med lasern eller har blåskontroller.

Dom flesta människorna är tyvärr ögontjänare, och vi är av naturen flockdjur som följer strömmen. Det driver fram ett beteende som tyvärr fortskrider om ingen regelbundet säger aja baja. Nu pratar jag om dom små sakerna, köra 10-15km/h över skylten, köra när det slår om till gult osv. Sedan finns det dom som skiter i allt, och dom ökar ju när det inte finns nån polis som plockar bort dom från vägarna. Såna som ligger på den nivån som är otänkbar för den stora massan. Vi pratar köra R-hoj utan körkort, köra 200 på 70-vägen, narkotikapåverkade, alkoholpåverkade osv. osv.

Idag verkar polisen ha fullt upp med nån form av vilda västern som pågår i många förorter. Det gör tyvärr att andra områden blir nedprioriterade, som trafiken. Bostadsinbrott är väl knappt lönt att anmäla idag..men det är en annan diskussion.

Fartkameror med snitthastighetsuträkning och bilägaren bär ansvar.

Klart o betart eller hur det nu var.

Jäklar vad det kommer att poppa upp eftermarknadsprylar för adaptiv farthållare.

Och på dessa sträckor kan hastigheten höjas med typ 10. ;)

Jäklar vilket flyt det kommer att bli i trafiken.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Sänkta hastighetsgränser till orimligt lågt satta nivåer, gör att nästintill alla kör fortare än patetiskt satta gränser.

mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, efterlevnaden av skyltad hastighet i dagens Sverige är sorligt låg. Nu pratar jag inte om några km för fort, utan ofta rejäla fortkörningar.

Finns till synes inget i vägen verkar många tycka att det är fritt fram att gasa på ordentligt och detta får som följd att jag ofta får fordon efter mig, trots att jag håller max. tillåten hastighet (enligt gps).

Tunga lastbilar är ofta både vad gäller hastighet och uppträdande trafiken, ett ledsamt kapitel.

Häromdagen blev jag omkörd i stan på en 2-filig 60-sträcka av en Audi som minst körde dubbelt så fort som tillåtet - men gissningsvis uppåt 150--160 km/t för han försvann oerhört fort. Han hade på samma sträcka (typ 100 meter) som jag kört efter omkörningen försvunnit väsentligt längre än dubbla sträckan - därav min gissning på runt 150 km/t. Men sen kom det så småningom ljussignaler och där stod han när jag kom... Till vilken nytta var denna enorma fortkörning kan man fråga sig...

saabnisse wrote:
mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!

Visst diskuteras det lagändring.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Häromdagen kom jag ifatt en idiot som låg och körde 90 på 110 väg. Varför hon ansåg att alla andra skulle tvingas köra hennes långsamma hastighet är oerhört besynnerligt. Att bli omkörd hindrar ingen. Det är alla som kör för långsamt som hindrar andra.

VolvoXC90 wrote:
Häromdagen kom jag ifatt en idiot som låg och körde 90 på 110 väg. Varför hon ansåg att alla andra skulle tvingas köra hennes långsamma hastighet är oerhört besynnerligt. Att bli omkörd hindrar ingen. Det är alla som kör för långsamt som hindrar andra.

Ursäkta att jag citerar VolvoXC90, men har du tänkt på att 110 väg är maxhastighet och INTE minhastighet? Man får alltså köra 90 km/t på en 110 km/t väg. Och det är lagligt! Det har du nog aldrig reflekterat över, gissar jag.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag ser inget problem att köra om och fort bara det känns säkert, det är ganska våghalsiga omkörningar jag ser i kurvor och på backkrön för att 7-8 kilometer senare svänga av. Ingen större vinst tidsmässigt kontra risken.

Rondeller är ju också ett kapitel i den här tragedin, det är apex-körning avsett för bana jag ser dagligen och blinkers som inte används, du kan väl blinka ut ut rondellen iaf kompis.

Högerregeln och huvudled var det ledord när jag tog körkort på 80-talet, idag kan jag dö om jag sticker ut nosen.

Den autonoma eran kommer att tidigareläggas p.g.a. alla rallykallar som kör för att dom kan.

saabnisse wrote:
mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!

Lagar kan ändras.

christer_1 wrote:

Ursäkta att jag citerar VolvoXC90, men har du tänkt på att 110 väg är maxhastighet och INTE minhastighet? Man får alltså köra 90 km/t på en 110 km/t väg. Och det är lagligt! Det har du nog aldrig reflekterat över, gissar jag.

Okej Christer, eftersom du verkar övertydlig med att du vet att så är fallet, då förutsätter jag att du vet vid vilken hastighet man utgör ett hinder också. Kan jag åka 50km/h, kanske rent av 10? Blir ju spännande om det är enfilig väg med vajer också så man defenitivt inte kan köra om. Vi har en sån väg där jag bor. Enfilig, vajer, 90-skyltat. Ibland kör bussarna tomma för att påbörja körningen på ändhållplats och är dom då ute i god tid så har dom inte alltför bråttom utan nöjer sig med 55-60 på 90-vägen. Kan vara riktigt frustrerande om man blir nödig på väg hem.

XC90, en nyfiken fråga, var hittar du en 110-väg som är enfilig? Jag förstår ju om det är en 2+1 och då får du väl tappa 20 sekunder på 1-delens tre kilometer - vad är problemet?
Jag har inget problem med att folk kör för fort, ser det varje dag. Många gör det på ett bra sätt, visar respekt, inte trycker folk i baken utan lämnar plats om fler vill köra i vänster fil.
Däremot de som bufflar sig fram till varje pris, tvärstänger en befintlig lucka om man vill in från högerfilen på motorvägen vid omkörning av en lastbil eller liknande, kommer ikapp och då skall ligga med 2 meters lucka, gärna huggande om och om igen eller ännu hellre blinka med helljusen när man ändå inte kan komma undan från sin egen omkörning.
Eller det nya väldigt vanliga fenomenet, att köra bil med släp i 120, hur fan tänkte man där?

Nä, trafiken har blivit lite för mycket lekstuga att bad attitude för min smak

*Robban

FXX wrote:
christer_1 wrote:
Ursäkta att jag citerar VolvoXC90, men har du tänkt på att 110 väg är maxhastighet och INTE minhastighet? Man får alltså köra 90 km/t på en 110 km/t väg. Och det är lagligt! Det har du nog aldrig reflekterat över, gissar jag.
Okej Christer, eftersom du verkar övertydlig med att du vet att så är fallet, då förutsätter jag att du vet vid vilken hastighet man utgör ett hinder också. Kan jag åka 50km/h, kanske rent av 10? Blir ju spännande om det är enfilig väg med vajer också så man defenitivt inte kan köra om. Vi har en sån väg där jag bor. Enfilig, vajer, 90-skyltat. Ibland kör bussarna tomma för att påbörja körningen på ändhållplats och är dom då ute i god tid så har dom inte alltför bråttom utan nöjer sig med 55-60 på 90-vägen. Kan vara riktigt frustrerande om man blir nödig på väg hem.

Köra under 40 km/h på motorvägen är garanterat ett hinder. Det är solklart.
Allt annat är en bedömningsfråga från fall till fall. Att ligga i 60 på 90 tror jag skulle vara okej i flertalet fall. Antagligen spelar aktuell trafiksituation också roll där. Självklart förutsätter vi nu att det inte föreligger kösituation för då får du faktiskt stå helt stilla på en motorväg eller annan väg utan att någon polis ger dig en bot...

EnannanRobban wrote:
XC90, en nyfiken fråga, var hittar du en 110-väg som är enfilig? Jag förstår ju om det är en 2+1 och då får du väl tappa 20 sekunder på 1-delens tre kilometer - vad är problemet?
Jag har inget problem med att folk kör för fort, ser det varje dag. Många gör det på ett bra sätt, visar respekt, inte trycker folk i baken utan lämnar plats om fler vill köra i vänster fil.
Däremot de som bufflar sig fram till varje pris, tvärstänger en befintlig lucka om man vill in från högerfilen på motorvägen vid omkörning av en lastbil eller liknande, kommer ikapp och då skall ligga med 2 meters lucka, gärna huggande om och om igen eller ännu hellre blinka med helljusen när man ändå inte kan komma undan från sin egen omkörning.
Eller det nya väldigt vanliga fenomenet, att köra bil med släp i 120, hur fan tänkte man där?
Nä, trafiken har blivit lite för mycket lekstuga att bad attitude för min smak

+10 på det inlägget.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

FXX wrote:
christer_1 wrote:
Ursäkta att jag citerar VolvoXC90, men har du tänkt på att 110 väg är maxhastighet och INTE minhastighet? Man får alltså köra 90 km/t på en 110 km/t väg. Och det är lagligt! Det har du nog aldrig reflekterat över, gissar jag.

Okej Christer, eftersom du verkar övertydlig med att du vet att så är fallet, då förutsätter jag att du vet vid vilken hastighet man utgör ett hinder också. Kan jag åka 50km/h, kanske rent av 10? Blir ju spännande om det är enfilig väg med vajer också så man defenitivt inte kan köra om. Vi har en sån väg där jag bor. Enfilig, vajer, 90-skyltat. Ibland kör bussarna tomma för att påbörja körningen på ändhållplats och är dom då ute i god tid så har dom inte alltför bråttom utan nöjer sig med 55-60 på 90-vägen. Kan vara riktigt frustrerande om man blir nödig på väg hem.

Xanthopeteryx har svarat i mitt ställe så jag har inget att tillägga där.
Själv är jag nog den som ligger 5 km/t över maxhastighet för det mesta men jag har däremot förståelse för de bilförare som inte känner sig bekväma att köra 110 km/t på en 110 väg. Då är det väl bra att dom kör i sin egen hastighet, än hetsa med i trafikrytmen som de inte behärskar och orsaka olyckor.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Xanthopteryx wrote:
saabnisse wrote:mso 1000, den typen av kameror kan inte fungera för att de är klart mot lagen.
Det är föraren som begår brott, inte bilägaren!

.
Lagar kan ändras.

Jag har kommit upp i den åldern att jag tycker det kan vara bra.

Om jag inte har fel så har Norge det systemet och jag tycker trafiken flyter bättre där dom gånger jag kört där.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Japp, Norge har det på vissa sträckor. Tycker det är fantastiskt bra!
Bötfäll bilen, räkna medelhastighet på flera sträckor och om bilen är bötfälld upp till ett visst belopp (som ej blir betalat) så beslagtas bilen. Självfallet går inbetalningskorten till ägaren av bilen.
Erbjud aktörer på en öppen marknad att konfiskera bilar, mot erhållande av avgift, likt det finns p-bolag som man anlitar mot att de får behålla avgifterna. Aktörerna får en lista på bilar som skall konfiskeras. Då kommer man undan målvakterna också.

Och ha då även fartkamerorna aktiva HELA tiden!

VolvoXC90 wrote:
Häromdagen kom jag ifatt en idiot som låg och körde 90 på 110 väg. Varför hon ansåg att alla andra skulle tvingas köra hennes långsamma hastighet är oerhört besynnerligt. Att bli omkörd hindrar ingen. Det är alla som kör för långsamt som hindrar andra.

Nja jag kan nog hålla med till 90% på xc90s resonemang.

Sommar väg och bra väg utan konstigheter.

Har man tagit körkort klarar man att hålla hastigheten.

Att ligga på 10-30 under på landsvägar och ibland bara för att okoncentrerat sitta och babbla telefon eller med medpassagerare eller bara Eco är inte rätt.

Kör man 3-4000 mil per år ser man så många onödiga köer och onödiga omkörningar på kritiska ställen bara för detta.
Och 2+1 där då 13 bilar skall om på 3km och hastigheten är uppe i 140 i kön.

Nä jag håller med xc90 o många lägen och i den glesa trafikbilden.

Jag hör till dom som ligger 5-10 + och finner mig ofta i att ligga och flyta med med adaptiva på men ibland har jag nästan 110 i snitt på 70 mils stockholmskärningar/Norrland och då på lågtrafikerade tid såklart.

Nä vissa stolpskott bör tänka till och underlätta i trafiken genom att hålla RÄTT och JÄMN hastighet om väder och väglag tillåter det.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Nä vissa stolpskott bör tänka till och underlätta i trafiken genom att hålla RÄTT och JÄMN hastighet om väder och väglag tillåter det.

Men att en långtradare kör 85 på samma sträcka är OK eller? Vad är skillnaden?
Och att kalla folk för stolpskott för att de inte kör som du är väl magstarkt Micke!

*Robban

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.