Vi Bilägares forum

Tips: The Russian Job, Bo Inge Andersson SVT1 22.55

Tips: The Russian Job, Bo Inge Andersson SVT1 22.55

Intressant dokumentär om Bo Inge Anderssons "mission impossible" som ledare för Avtovaz.
The Russian job sänds idag kl.22.55 SVT1 samt finns även på SVTPlay.

https://www.svtplay.se/video/17646010/the-russian-job

Uppdaterat: 2018-04-17 10:34

Kommentarer

Det programmet måste jag titta på. Jag har haft flera Lada-bilar. Surriga, ibland plastiga, ofta ganska slöa, sällan snygga men jösses vilka underskattade bilar. Ladabilarna kämpar på, trots sin ynklighet, och tar chauffören dit man ska. Den som vill ha premium, detaljfinish och avundsjuka blickar behöver inte besöka en Lada-handlare. Den som vill färdas billigt kan överväga en rysk bil. Å andra sidan är det väl svårt att hitta en Lada-handlare och så är det ju det här med politiska värderingar...

Uppdaterat: 2018-04-17 22:14

Det bästa med ryska bilar, var den rikhaltiga verktygsuppsättningen som då medföljde...

Uppdaterat: 2018-04-17 22:36
Världens vackra... skrev:

Det programmet måste jag titta på. Jag har haft flera Lada-bilar. Surriga, ibland plastiga, ofta ganska slöa, sällan snygga men jösses vilka underskattade bilar. Ladabilarna kämpar på, trots sin ynklighet, och tar chauffören dit man ska. Den som vill ha premium, detaljfinish och avundsjuka blickar behöver inte besöka en Lada-handlare. Den som vill färdas billigt kan överväga en rysk bil. Å andra sidan är det väl svårt att hitta en Lada-handlare och så är det ju det här med politiska värderingar...

Mja, jag är sådan att jag ser enbart till bilen och inte var Lada på långt när bra.
Rent usel på alla punkter.
Jag kommer ihåg att standard var att byta ut det elektriska mot original passande Fiat.

Uppdaterat: 2018-04-21 22:01

Då ber jag om ursäkt tvärnit för jag måste ha haft tur. Hur många Lada har du ägt som råkat ut för så många fel? De enda elfel jag kan dra mig till minnes att jag råkat ut för på ryssbilar är trasiga glödlampor, utslitna generatorkol och en dåligt åtdragen mutter på en startmotor. Jag har inte hört att någon bytt elektriska Lada-delar till Fiat-komponenter. Vem har berättat det för dig?

Uppdaterat: 2018-04-22 12:53
Världens vackra... skrev:

Då ber jag om ursäkt tvärnit för jag måste ha haft tur. Hur många Lada har du ägt som råkat ut för så många fel? De enda elfel jag kan dra mig till minnes att jag råkat ut för på ryssbilar är trasiga glödlampor, utslitna generatorkol och en dåligt åtdragen mutter på en startmotor. Jag har inte hört att någon bytt elektriska Lada-delar till Fiat-komponenter. Vem har berättat det för dig?

Min mamma säger så...skämt åt sido att jag är gammal nog till ha varit med då det hela begav sig.
Lada bilarna omlackerades dessutom i Stockholm och Helsingfors innan en leverans till ÅF.
Min far var Peugeot frälst och gick därefter över till Lada, två fel blir inte till ett rätt...
Jag var med när "folkets bil" Lada 1200 1970 -1988 introducerades och kommer också ihåg hur dem till vänster höjde den till skyarna, en skit bil rent ut sagt, originalet Fiat 124 1966 - 1974 var 100 ggr bättre.

Uppdaterat: 2018-04-22 16:13

Jag har för mig att Bo Inge Andersson av en eller annan anledning tvingades bort från Avtovaz och det är väl inte längre ett statligt bolag utan ägt av Renault-Nissan? Så här står det om Bo Inge Andersson i Wikipedia...

"AVTOVAZ

Den 5 november 2013 blev Andersson VD för Rysslands största biltillverkare AvtoVAZ. De producerar bilar under det traditionella varumärket Lada och hade vid tiden problem med vikande marknadsandelar. Målet med nya VD-jobbet blev att stärka Lada som varumärke. Under de första två åren som VD lanserade bolaget 14 nya fordon (Sex (6) under egna varumärket 'Lada' och åtta (8) som producerades åt Renault och Nissan). Under 2015 lanserade AVTOVAZ Lada Vesta och Lada XRAY. Båda lanseringarna var framgångsrika och i januari 2016, två månader efter lansering, var Vesta en av de tio mest sålda bilar i Ryssland. Lada Vesta var också den första modellen i Ladas historia att få högsta betyget i Avtoviews krocktest.

År 2015 nominerades Andersson till ”Person of the Year” of den Ryska tidningen Vedomosti för att han hade "Transformed a giant governmentally owned enterprise into a regular plant producing decent cars.”

Från 4 april 2016 var Andersson VD på Bo Group Enterprises.[8][9]

YAZAKI

Bo I. Andersson blev styrelseordförande i YAZAKI Europe den 14 juli 2017. Den 3 mars 2018 utsågs han till VD och koncernchef för Yazaki North & Central America. Detta är i samband med hans roll som VD i Yazaki Europe."

Ja, det framgår av dokumentären att Bo slutade där - en bra dokumentär som visar vilka problem man har i Ryssland - tycker jag!

Uppdaterat: 2018-04-22 22:18
Tvärnit skrev:

Min mamma säger så...skämt åt sido att jag är gammal nog till ha varit med då det hela begav sig.
Lada bilarna omlackerades dessutom i Stockholm och Helsingfors innan en leverans till ÅF.
Min far var Peugeot frälst och gick därefter över till Lada, två fel blir inte till ett rätt...
Jag var med när "folkets bil" Lada 1200 1970 -1988 introducerades och kommer också ihåg hur dem till vänster höjde den till skyarna, en skit bil rent ut sagt, originalet Fiat 124 1966 - 1974 var 100 ggr bättre.

Ja men då vet jag. Tack för informationen. Det är märkligt att jag kört tusentals mil i Lada utan större bekymmer. Jag måste ha varit ouppmärksam när jag inte märkte att bilarna inte fungerade. För resten - hur många Fiat 124 har du haft? En sån ska jag köpa om de är hundra gånger bättre än Lada.

Uppdaterat: 2018-04-23 21:29

Varför tycker du att det är märkligt att du har haft tur?
Ingen men det behövs inte, jag var med så litegrann som liten pöjk och har gamla Teknikens Värld ifrån 70-talet och Fiat 124 sålde bra i Sverige den betraktades som en körglad bil och att jag minns dem som så.
Det kan man inte påstå om VAZ 1200 för den var helt tvärtom

Uppdaterat: 2018-04-23 22:19

Nu har jag sett dokumentären. Intressant. På den fabriken vill jag inte jobba.

Uppdaterat: 2018-04-29 18:20