Vi Bilägares forum

Svårigheter för batteribilsomställning

Svårigheter för batteribilsomställning

Nu börjar även biltillverkarna att tveka lite på hur lätt och snabbt det kommer gå att ställa om till batterier:

https://www.nyteknik.se/fordon/bmw-chef-elbilar-kommer-alltid-att-vara-dyrare-6934604

https://www.nyteknik.se/fordon/vw-chefens-oro-elektrifieringen-dyrare-an-beraknat-6930606

Uppdaterat: 2018-10-10 07:24

Kommentarer

Biltillverkare har väl alltid gnällt när de inte kan göra precis som de alltid har gjort?
Det är väl självklart att det är jobbigt att knyta upp nya underleverantörer och att köpa produkter som man inte har kunnande kring.
VW har tidigare sagt att en ID ska kosta som en Golf diesel. Det tror jag när jag ser det.

Uppdaterat: 2018-10-10 08:24

Visst är det så, men jag tycker tongångarna har varit himla positiva från tillverkarna. Tills nu då, där det börjar krypa fram att det visst var lite svårare och dyrare än vad man tänkt sig. Verkar saknas en långsiktig strategi baserat på noggranna realistiska kalkyler. Påminner lite om OS-arrangemang:
"Det här fixar vi! Kommer kosta X miljarder och ta Y månader att färdigställa!"
När det närmar sig:
"Oj vilken tid det tog - dubbla Y månader och vad konstigt, det blev 4 gånger X miljarder så dyrt. Vad konstigt..."

Uppdaterat: 2018-10-10 08:36

Finns ju utrymme för bilar som inte kommer gå 100% på batteri även i framtiden, men dom kanske får anpassa kostymen.
Sen så är bilpriser alltid intressant att fundera på, är det verkligen så mkt dyrare med bil, även en el-hybrid jämfört med att köpa bil för 20-30 år sedan?
Kanske dags att bilarna börjar kosta lite så att man tar tillvara på de resurser som det krävts att utveckla och bygga en bil.

Uppdaterat: 2018-10-10 15:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mata in i KPI-kalkylatorn så ser du enkelt. Bara du har några exempel på priser som är från 80-talet. Jag är tyvärr dålig på vad bilar kostade förr.

Uppdaterat: 2018-10-10 17:09

Men ny teknik blir ju billigare ju större volymerna blir. Borde väl gälla även elbilar?
Tex. min första mobiltelefon köpte jag 1993, kostade 7000kr, och det var billigt då! Våran första vhs-video 1985, kostade 8000kr då.

Uppdaterat: 2018-10-10 17:33

Samtidigt innebär större efterfrågan på sällsynta material att priserna ökar.
En gång i tiden var torsk billig skräpmat. Nu är det nästan lyx och långt ifrån billigt.
Kobolt har blivit flera hundra procent dyrare sedan våren 2016 som exempel.

Uppdaterat: 2018-10-10 17:46

Du utgår från att allt i elbilen kretsar kring litium?
Jag är inte helt säker på att framtidens batterier innehåller litium. Min första telefon hade ett nickelbatteri, finns det ens i telefoner idag?
Idag ser vi inte filmer på vhs, knappt dvd, mestadels bluray, om vi inte streamar dvs.
Så vad jag menar med teknikutveckling är att vi kanske kommer se andra tekniker som blir billigare att tillverka. Solceller kanske blir så effektiva att dom klarar driva bilarna momentant med en panel på taket, även vid regn.

Uppdaterat: 2018-10-10 18:01

X ser bara problemen, det är inte ens mycket litium i batterierna idag.

Uppdaterat: 2018-10-10 18:58

Bilpriserna har nog följt KPI relativt väl men man får betydligt mer prylar för pengarna idag. Skulle man producera en bil som man gjorde 1978 skulle den säkert inte kosta mer än 50000 ny idag.

En Ford Taunus kostade 41000:- 1978 och det motsvarar runt 165000:- idag. Så enkla och lätta bilar som Ford Taunus finns det inte i närheten av idag.

Uppdaterat: 2018-10-10 19:04

Var nämnde jag litium? Jag talade om kobolt vilket litiumbatterier innehåller till rätt stor del.

https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2018/januari/kobolt--en-konfliktfylld-metall/

Uppdaterat: 2018-10-10 19:43

X - din ständiga problematisering av sånt du inte riktigt gillar börjar påminna om en annan skribent som var flitig här innan han till slut försvann.

Uppdaterat: 2018-10-10 20:15

Kobolt finns i Sverige och Finland.

Uppdaterat: 2018-10-10 20:18
Pi skrev:

X - din ständiga problematisering av sånt du inte riktigt gillar börjar påminna om en annan skribent som var flitig här innan han till slut försvann.

Bevare mig väl Pi. påminn mig inte, tack.

Uppdaterat: 2018-10-10 20:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Visst finns det i berggrunden men inget bryts.
Finland är det enda landet i EU som bryter kobolt.
Och många vill ha...

Pi: Det är realistiska problem det här. Stora problem, på en global skala, både vad gäller miljö såväl som tillgång. Varför bunda? Problemen finns Nu. Ser du själva inga som helst problem med batteridrift som exempel? Med dess begränsade infrastruktur för en mycket stor del av sveriges befolkning, miljöproblemen med batteriframställningen, brist på råvaror e.t.c.?
Om de smäller upp en koboltgruva som granne till dig, tackar du och tar emot eller kommer du tycka att "Bryt hos någon annan i stället"? Dagens batterier är långt ifrån trevliga för miljön och det är nära nog noll återvinning dessutom. bara det är ju katastrofalt dåligt. Är du beredd att betala kostnaden för att batteriet tas om hand på rätt sätt? En miljöavgift på säg 1.000 kr/kWh? Om det nu räcker.

Uppdaterat: 2018-10-10 20:30

Men, ett batteri i typ Tesla innehåller 9kg kobolt, knappt. Kobolt kostar 90 USD per kg. Vad blir det? 7000kr kobolt i ett Teslabatteri där bilen kostar en mille. Jag tror inte råvarupriserna är problemet.

Uppdaterat: 2018-10-10 20:37

Det finns fler material i ett batteri och det är bristvara på mer än ett, så priserna lär ju inte direkt gå nedåt som det ser ut nu.

Uppdaterat: 2018-10-10 20:42

Batterier återvinns inte eftersom de återanvänds eller repareras.
Ett högre marknadspris på olika ämnen kan göra det möjligt att bryta på platser där det inte tidigare varit lönsamt. I Sverige har brytning bromsats av personer som inte vill frigöra uran som tenderar att finnas där andra ämnen huserar. I själva verket kunde uranet ge miljövänlig energi.

Uppdaterat: 2018-10-10 22:39

Batterier går till återvinning men vad jag har läst så kan man bara återvinna ungerfär hälften av alla mineraler som krävdes för att producera batteriet.
Sen så är det inte lönsamt att återvinna batterier...ännu samt att det verkar vara en ganska energikrävande process.

Den logiska lösningen, som med de flesta drivmedel (om man kan räkna batterier dit) är att vi har rätt drivmedel på rätt plats.
Börjar saker kosta mer pengar och prissätts smart så kommer folk se över sina krav mer noggrant och leasa/hyra/köpa en bil utefter det.

Uppdaterat: 2018-10-11 10:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det gäller för biltillverkarna att skapa nya värdekedjor för att klara omställningen Här är ett exempel på second life för "uttjänta" battericeller.
https://youtu.be/8ZDllPFmXNg

Uppdaterat: 2018-10-12 06:23
Power to the people

Spontant så känns det inte som något nytt, men just hela grejjen att dom använder "gamla" batterier men även hela "grid" tänket att man lånar ström från t.ex. grannar osv vid behov är häftigt.
Det lär nog inte ta lång tid föräns detta bolaget blir uppsnappat av något större bolag.

Detta är ju verkligen smart användning av batterier.

Uppdaterat: 2018-10-17 16:15
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Även Hyundai har numera ett partnerskap kring batteriåtervinning och återanvändning.
https://www.hyundai.se/artikel/vad-hander-med-forbrukade-batterier-i-elbilar

Uppdaterat: 2018-10-17 19:04
Power to the people

Häftigt, kan vi nu få till någon form av certifiering eller engagemang från konsumenter så att man köper EV och elektronik från tillverkare som jobbar hårt på att inte köpa mineraler (konfliktmineraler) som grävts fram under slavliknande förhållanden så är det ännu bättre.

Mobiltelefontillverkare och många andra som just är beroende av mineraler har ju börjat och även om det är svårt så finns det bättre och sämre val som konsumenter kan göra. Viktigt att det kommer fram tycker jag.

Uppdaterat: 2018-10-17 20:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.