Vi Bilägares forum

Snöväder 2018-01-15 till 2018-01-18(?) - väglagsrapporter önskas

Snöväder 2018-01-15 till 2018-01-18(?) - väglagsrapporter önskas

Nu har snövädret snart kommit in i linje Karlstad - Skövde - Värnamo och det matar på fint.
Nu en liten ping till er alla i landets olika delar:

Hur ser det ut hos er?
Främst väglagets beskaffenhet, men i brist på detta så går även kringmiljön bra.
Fokus på vad just denna snö som nu tar sig ner och kombinationen med blåst kan ställa till med.

Bilder. Gärna bilder. Massor av bilder! Och väglagsrapporter.
Allt relaterat till detta väder som nu lär hålla i sig mer eller mindre i olika delar av sverige åtminstone till och med torsdag då bakslängen ser ut att falla ur sig (innan nästa väder matar på i söder).

Även efterverkningarna är av intresse. Det vill säga, hur klarar kommun och stat att röja upp och hålla efter. När är saker och ting återställda till brukligt skick.

Vissa delar av landet kommer får ett helsike och vissa mer lindrigt. Mängden snö kommer inte på alla håll att vara så stor men kombinationen med blåsten kan ställa till det ordentligt. Som exempel kan Gotlandskusten nog lätt ta sig över 15 m/s.

Uppdaterat: 2018-01-15 19:45

Kommentarer

Glömde säga:
Skriv gärna ungefär var du rapporterar ifrån. Stad/län/landskap - beroende på hur detaljerad du själv vill vara.

Första rapporten från nordväst Stockholm:

Blåser redigt otrevligt och byigt, cirka -1 grad, mörkt och relativt torrt. Man känner definitivt att något är på väg.

Uppdaterat: 2018-01-15 19:47

Rapport från Bästku.. f,låt Västkusten. Göteborg kl. 20:00.

Byiga vindar, det snöar f.n och har lagt sig ca 2-3 cm blötsnö. Förväntas övergå i regn, tyvärr. Kan troligen bli halt då det varit kallt idag.

Uppdaterat: 2018-01-15 20:02
Power to the people

Ljungby just nu, inte ett snökorn. Men f.ö. så bryr jag mig inte. Quattro.

Uppdaterat: 2018-01-15 20:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Grosser skrev:

Rapport från Bästku.. f,låt Västkusten. Göteborg kl. 20:00.
Byiga vindar, det snöar f.n och har lagt sig ca 2-3 cm blötsnö. Förväntas övergå i regn, tyvärr. Kan troligen bli halt då det varit kallt idag.

Bästkusten är ju... bäst =)
Det övergår nog i regn först framåt tisdag morgon, så njut så länge det varar =) Sedan får ni sydvästliga vindar (ovanligt va....) när fronten passerat. Troligen 7-8 i morgon.

Uppdaterat: 2018-01-15 20:07

Enda problemet jag haft idag var ett träd som lagt sig över vägen hemma. Torrt och blåsigt runt Enköping.

Uppdaterat: 2018-01-15 20:08

Förlåt, det hör inte hit, men kan inte låta bli när vi har två som inte bryr sig:

https://www.youtube.com/watch?v=YG8P0dA62Rc

Uppdaterat: 2018-01-15 20:09

Prognosen för 2 dagar sen gav hopp, snö i 3 dagar, sjunkande temperaturer till -10 på lördag här i Stockholm.
Nu verkar det som både snön och kylan uteblir, kanske var det för att jag köpte vinterdäck här om dagen.

Det blir lite blask i morgon, sen är det roliga slut.

Uppdaterat: 2018-01-15 20:11
Rikard skrev:

Prognosen för 2 dagar sen gav hopp, snö i 3 dagar, sjunkande temperaturer till -10 på lördag här i Stockholm.
Nu verkar det som både snön och kylan uteblir, kanske var det för att jag köpte vinterdäck här om dagen.
Det blir lite blask i morgon, sen är det roliga slut.

Snön lär inte utebli och troligen kring onsdag förmiddag kryper det under nollan och nedåt.
Sedan finns det goda chanser till att det håller sig på en del under nollan i åtminstone en vecka.

Uppdaterat: 2018-01-15 20:29
Xanthopteryx skrev:

Snön lär inte utebli och troligen kring onsdag förmiddag kryper det under nollan och nedåt.
Sedan finns det goda chanser till att det håller sig på en del under nollan i åtminstone en vecka.

Jag hoppas du har rätt.
Man är skapligt trött på inget väder alls, dvs 0 grader o mulet som det varit hittills detta år.

Uppdaterat: 2018-01-15 21:05
Rikard skrev:

Xanthopteryx wrote:
Snön lär inte utebli och troligen kring onsdag förmiddag kryper det under nollan och nedåt.
Sedan finns det goda chanser till att det håller sig på en del under nollan i åtminstone en vecka.
Jag hoppas du har rätt.
Man är skapligt trött på inget väder alls, dvs 0 grader o mulet som det varit hittills detta år.

Jag jobbar med väder så jag brukar ha hyfsat rätt i allafall ;-) Sedan är det ju det där att allt är pgonoser, och varje prognos har en osäkerhetsfaktor. Och så hänger det på hur mycket tid man lägger på att prognosticera detaljer i olika områden.

Uppdaterat: 2018-01-15 21:16

Jag längtar till förra årets snöskur i november, den var trevlig. En kamrat mätte upp 61 cm på gräsmattan i Bromma.

Bilden är tagen på förmiddagen vid 9 tiden i just Bromma, när jag åkte hemåt 6 timmar senare var det dubbelt så mycket snö. Det var väldigt lokalt, hemma några km fågelvägen väster ut var det 25 cm.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-15 21:44

Observationer Norra Färingsö kl 00.00.
Uppehåll molnigt.
Temp: 0,1
Tryck: 1001
Trend: Neråtgående.
Vind: Frisk byig SO
Spänning i uttag: 0V
Tevatten kokar på vedspisen.
Katten ligger i soffan o spinner.

Uppdaterat: 2018-01-16 00:18

Nederbörd skulle komma hit kl 13 enligt prognosen, och det var en skaplig gissning, för 12.51 kom det nått från himlen som fick torkarna slå ett slag över rutan.

Uppdaterat: 2018-01-16 13:03

Säter/dalarna.
På "kullen" där jag bor har det trillat ner kanske 3-4dm nysnö de senaste dagarna. Brevbäraren måste ha det tufft nu då postbilen körde fast vid varenda postlåda och snöröjningen inte riktigt hinner med.
Vägarna är dåliga då den gamla snön som blivit till isiga spår och tvättbrädor ligger kvar under den nya snön.
Motorväg (2+1) plogas med två plogbilar ganska ofta vilket är mycket bra. Tyvärr är det ju då bilisterna som är problemet. De flesta fattar varför det är en bilkö på en km+ där hastigheten ligger mellan 30-50km/h. Men så finns det spånsoppar som envisas med att köra om till ingen nytta då plogbilarna effektivt sätter stopp för deras stressade resa. :)
Bild borttagen.

Snart är det vår.

Uppdaterat: 2018-01-18 07:40
It's a very good idea to leave a sinking ship

I Eskilstuna och Västerås är det fina vädret. Några minus, någon dm snö, och ingen vind. Riktigt behagligt.
Skönt med den ljusa snön istället för mörkt och blött.

Igår hade SVT text en artikel om att det skulle bli neråt minus 20 i Västerås till helgen (enligt SVT's meteorolog), men på text-TV-väder angav de minus 8... SVT-logik antar jag.

Uppdaterat: 2018-01-18 08:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu har jag inte läst artikeln men han kan ha pratat om lokal mintemp. Texttv pratar om genomsnittstemp då det är irrelevant om det är -20 grader klockan 07 i inre västeråsdalen (ja, hittepåplats) och sedan -10 resten av dagen.
Texttv måste täcka ett stort område. Mintemp räcket rent krasst med en kvadratcm (mätproben på termoelementet man mäter med).

Uppdaterat: 2018-01-18 08:26

En vän skickade en bild från Jämtland.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-18 10:49

Visst KAN det bli 20 minusgrader i Västerås men det är väldigt ovanligt. Kollade nyss SMHI's prognos och den pekar som kallast emot 12--13 minusgrader under några nätter till helgen. Just nu ett par dm snö och uppehåll med snöandet och det uppehållet hoppas jag står sig några dagar.

Uppdaterat: 2018-01-18 12:33

Sedan 1949 har det varit -20 grader eller kallare i Västerås 33 år. Observera - detta enbart mätt på den officiella stationen! Det kan alltså ha varit kallare på andra ställen än just där.
Vissa år är det flertalet mätningar som visar på -20 eller kallare. Andra år någon enstaka.
2010, 2011, 2013 var de senaste tre åren med -20 eller kallare.
22 februari 2010 var det faktiskt -25,7 klockan 06z (alltså klockan 07 svensk tid).

Observera också att det bara är i 'nutid' man har mätt varje timme. 1950 mättes endast var tredje timme.

Minimitemperatur:
Sedan 1951 så har temperaturen varit -20 grader eller kallare under 191 dygn.
Som kallast -31,8 grader, 1979-02-16.

Så nog inträffar det rätt ofta trots allt.

Uppdaterat: 2018-01-18 12:55

Ja - mitt minne sträcker sig bara 43 år tillbaka som Västerås-bo så jag vidhåller att det är väldigt få dagar som det är såpass kallt även om det givetvis kan förekomma. 2010 och 2011 var ju ovanligt snörika vintrar här i trakterna. Ett annat år jag minns där det verkligen för ovanlighetens skull var ovanligt kallt under en lite längre period var i början av 1982. Så mitt påstående stämmer nog rätt bra med verkligheten även om man tar hänsyn till X statistik - sen 1951 har det årliga snittet varit 2,85 dagar och jag är rätt övertygad om att tidigare år i intervallet höjt det snittet...:) Tror att jag som Västeråsare antagligen har liiiite större erfarenhet av att bedöma om det är vanligt eller inte. När jag bodde i Jämtland var det hursomhelst avsevärt vanligare.
Sen är väl detta med hur många dagar det är -20 eller kallare i Västerås rätt ointressant egentligen.... Det är i vart fall ingen typisk "kall-ort"...:)

Uppdaterat: 2018-01-18 13:06

Nej jag har inte sagt att det är en typisk kallort, men det är faktiskt -20 eller kallare riktigt ofta.
Nu när jag tittade på minimitempen (och inte timobsarna) så ser jag att vi har haft låga temperaturen mer nyligen:
2017 (en dag), 2013 (en dag), 2012 (en dag), 2011 (fyra dagar), 2010 (sju dagar).
Det är med andra ord minst en dag -20 eller kallar i västerås, på just den mätstationen, vartannat år ungefär.
Att du inte upplevt det är för att du bor på en annan plats. Samtidigt har någon annan i västerås kunna ha skitkallt ännu mer ofta än vad officiella mätningar visar.
Det är det som gör det så intressant, och svårt, med väderprognoser och observationer.
Lägg därtill att folks minne inte är särskilt objektivt och man selekterar rätt friskt i vad man minns.

Uppdaterat: 2018-01-18 13:43

Jodå, jag bodde o jobbade i Västerås bl.a. 2010. Det var uppfriskande att cykla till jobbet... man ville ju inte vika ner sig för lite snö o kyla. ;-)
Nu var det bara 3 km, så det var ingen fara.

Uppdaterat: 2018-01-18 13:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Angående kyla. 2009 el 10 åkte vi bil på mälarisen före jul, och nyårsafton firades på Riddarfjärdens is tillsammans med tusentals andra Stockholmare, förra året blev det ingen is alls.

Uppdaterat: 2018-01-18 17:42

Nä X - det är inte -20 eller kallare riktigt ofta i Västerås. Såvida inte "riktigt ofta" är en dag varje säsong eller så - men min definition av "riktigt ofta" är i så fall helt annorlunda. Jag har satt mig i bilen och åkt till jobbet sen 1974 och jag kan garantera att -20 grader känner man av. Visst har det funnits några år med några dagars riktigt kyligt väder, senast 2010/2011, men generellt är inte -20 grader vintertid nåt man förknippar med Västerås utan nån enstaka minusgrad eller t o m slaskföre. Och är det -20 så är det inte många som väljer cykeln till jobbet... Märkligt att man måste bli tillrättavisad av nån som inte bor i stan när man själv har levt här sen 1974... Och jag personligen är ute rätt mycket och bor på ena sidan stan och har jobbat på andra sidan stan så lite geografisk spridning har även jag på mina egna observationer... Sen kan jag absolut hålla med om att minnet kan svika men tittar man på snittet under den mycket långa tidsperiod som du redovisade så blev det < 3 dagar/säsong med -20 (knappast "riktigt ofta") och jag skulle inte vara förvånad om de första 20-talet år i observationerna snittade med mera kyla än de senare.

Uppdaterat: 2018-01-18 20:02