Skön sågning av Mercedes och tysk s.k. premium.

54 inlägg 0 nya
Skön sågning av Mercedes och tysk s.k. premium.

Roligt och elakt kanske, men inte utan poäng heller. Delar uppfattningen att MB inte är som förr.

Älskar det där med att dom snackar om att bilarna håller så bra och sen byter var annat år, hur f-n kan man veta då (säger han).

Han kan väl börja med att lära sig uttala Mercedes rätt. Han har iofs rätt att A180 är gay, men någon AMG har han nog aldrig ägt.

Det här är ju bara en annan typ av reklam, betänk vad alla skriverier om VWs dieselfusk resulterade i!

Det finns en aning om att en A220 4-Matic kan vara på gång.
Inget är bestämt, men det skulle vara kul att åter få en stjärna på huven.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ännu en troll-tråd.

Swemba, kände du dig så träffad? Jag tycker han har en hel del poänger och att det är bra att man tar ner tyska premiummärken några pinnhåll i den fåniga statusjakten. För det är uppenbart att folk påverkas av vilken status det är på bilmärket man äger och att andra förhåller sig till det. Människan är en statusvarelse, vare sig vi vill eller inte. Detta är klart irriterande i trafiken också, då man ju får mindre respekt av vissa om man har en bil av lägre status. Märks numera extra mycket i Stockholmstrafiken. Merdedes är ju mångt och mycket statusmärket nr1.

"Merdedes är ju mångt och mycket statusmärket nr1."
Så du tycker det också Vidstige?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vidstige, jag känner mig inte ett dugg träffad. Har inte ens sett klippet. Det räcker med ditt raljerande. Jag konstaterar bara att tråden och dessa rubrik bara har ett syfte.

Hållet nog med lite att kvalité och driftsäkerheten var överlägset bäst förut.
Nu har andra kommit ikapp och förbi tyvärr därav ingen mb igen för mig.

Swemba, du kan väl besvära dig med att se klippet innan du kommenterar.

saabnisse, jag påverkas som alla andra, vad jag tycker personligen om Mercedes hjälper då inte riktigt ens för mig själv. Status handlar ju om allmän uppfattning. Storlek är också en faktor. En stor bil får alltså mer respekt i trafiken än en liten. Utseende säkert också, exempelvis är det svårt att ta en ful Hyundai Atos med sina smala hjul på riktigt allvar men i praktiken borde man göra det ännu mer då dom har sämre krocksäkerhet. Ungefär som man visar mer hänsyn till MC.

Så Vidstige baserar sitt beteende i trafiken på vad andra kör för sorts bil? Intressant tanke!

Jo du har nog rätt, jag är själv som gammal Mercedesägare lite påverkad av statusbiten, men också säker på att felprocenten är avsevärt högre nu, men det kan ju som på de flesta bilmärken bero på komplexiteten som är avsevärt högre nu.
Däremot är jag övertygad om att rostmotståndet är bättre nu än när jag hade min som luckrades upp mer och mer.

Sedan är det ju en fråga om den är prisvärd, många bilar i samma klass är ju klart konkurrenskraftiga och ofta till betydligt lägre pris.
Men så var det ju det där med stjärnan.....

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alla bolag har både styrkor som svagheter. Jag tycker man mer än väl kan belysa både dess fördelar som nackdelar. Mercedes exempelvis har fått konkurrens från andra premiumtillverkare, och tappade ett tag volym till dessa. Men nu har man satsat och kommit tillbaka igen. Hur det blir i framtiden och hur övriga premiumtillverkare utvecklas återstår att se. Konkurrens är bra.

MVH AL

https://www.youtube.com/watch?v=_CClINkWkaM

saabnisse, jo jag skulle tro att Mercedes förbättrat kvalitén rätt mycket sen dippen med Chryslertiden på 00-talet. T.ex. torde både elektronik och rostskydd vara klart bättre nu. Tror ändå inte Mercedes är som förr och då jämfört med andra bilmärken. Förr var man kung när det gäller hållbarhet. Men detta handlar ju då också om ordet premium och det skifte som skett i begreppet i bilvärden. Numera står det ju för sånt som gedigen bilen känns och hur materialen känns. Även design och utseende. Så alltså mer ytligt. Upplevd kvalitet framför verklig kvalitet. För Mercedes finns ju även ett stort frågetecken numera vad gäller dom mindre framhjulsdrivna bilar (A och B klass), är det en "riktig" Mercedes och har det kanske gjort att märkes status urholkats en del?

AL fick mig att tänka på vad jag ofta klagat över att vad man säger om en bil är beroende på bilmärket.

För vissa bilmärken drar man endast fram allt positivt man kan söka reda på med ljus och lyckta och slår knut på sig för att föröka komma på ännu något positivt och imponerande att tala om.
Det negativa däremot, inte ett ord, kompakt tystnad.

Byter man till ett annat bilmärke är det precis raka motsatsen, allt dåligt ska fram och finns det inte tillräckligt så hittar man på lite kul nedsättande slagdängor och festliga förolämpningar för att riktigt gnugga in budskapet.
Och det positiva? Ja att hävda att inget finns är mer rutin än undantag.

Om detta är ett vanligt förekommande agerande skapas en fantasi utan verklighetsförankring.
Så bygger man myter om att något är bra och något annat dåligt.

Enda sättet att vrida sådant rätt är att peka på fel och brister hos den som man allmänt påstår inte har några och positiva egenskaper hos den som majoriteten tror är skräp.

Den adaptiva farthållaren nämns i början, vem fick äran av den?
Ja inte var det den som var först med att visa en bil med det, utan det var nog istället den som knyckte iden därifrån och plockade in det i sin dyra lyxbil och sedan kunde göra anspråk på att vara ledande teknisk innovatör... med ökad prestige som följd...

Trolltråd.

En gång för alla, premium har inget att göra med driftsäkerhet när det kommer till bilar utan det är en upplevelse som folk är beredda att betala mycket pengar för...

Återigen så är inte driftsäkerhet prio ett vid ett val i premiumklassen utan det är andra faktorer som spelar in, förklara annars hur en bil med högst medioker driftsäkerhet som Range Rover ses som den ultimata premium-suven?

Har man råd att köpa en sån bil så har man råd att reparera den också, att hög underhållskostnad drabbar nästa ägare vilket också avspeglar det stora värderaset på dessa bilar spelar väl ingen roll för den förste ägaren som redan köpt en ny modell.

Skulle man resonera lika när det kommer till t.ex whisky så skulle det bara finnas Lord Calvert och inga maltsorter att köpa, för APK:n (alkohol per krona) är väl ändå det viktigaste och inte smakupplevelsen?

Jag vet att det svider hos många att inte driftkvalitet är en premiumfaktor men det är ju faktiskt vi kunder som bestämt detta faktum...

Prestigelös wrote:
Skulle man resonera lika när det kommer till t.ex whisky så skulle det bara finnas Lord Calvert och inga maltsorter att köpa, för APK:n (alkohol per krona) är väl ändå det viktigaste och inte smakupplevelsen?

Dessutom så håller ju Falukorv betydligt längre än en Oxfilé.
Samma sak med Coop's rulltårta (har jag hört). Håller i evigheter.

Skulle jag få för mig att hysta in extra pengar vid nästa bilbyte för att få en premiumbil för säg 400 tkr, så skulle jag ju inte inbilla mig att jag köper maximal hållbarhet. Snarare köper jag in mig på en lite mer förfinad upplevelse men till kostnad av dyrare driftkostnader för service mm. Och att behålla bilen längre än 10000 mil skulle förmodligen vara dumdristigt eftersom dyra(re) reparationer då skulle tillkomma. Fast detta vet väl alla som köper en Mercedes Binns. ;-)

Your clean car was delivered on the back of a diesel.

M-B är ett av de märken jag "skulle vilja tycka om". De resor jag gjort i dem och trivts har nästan undantagsvis varit i baksätet på S-klasse. Bakom ratten i en C350CDI från Hamburg till Stockholm var det bekvämt, men det är ganska sällan jag gör den typen av körning. Brorsans E270 är nog den bil jag känner till som har krånglat mest av alla fabrikat och han lär inte köpa samma fabrikat igen.

Prestigelös, det verkar dock finnas en gräns för vad köparna accepterar vad gäller driftkvalitet och hållbarhet för premium-märken. Mercedes fick ju mycket kritik på Chrysler-tiden som nästan sänkte märket. Man fick jobba mycket med att nå bättre kvalitet då och har väl inte helt ännu kommer ur den perioden, finns ju många begagnade Mercedes fortfarande där ute från 00-talet om inte annat.

Lägg till ny kommentar