Salt och skivbromsar

10 inlägg 0 nya
Salt och skivbromsar

Jag har kört rätt många mil på de mycket välsaltade E6 och E20 de senaste veckorna. Vid några tillfällen har jag noterat ett nästan totalt bromsbortfall. Detta har uppstått när jag har kört en bit över 5 mil utan att ha nuddat bromspedalen. Vid ett tillfälle vid en avfart från en motorväg blev jag riktigt bekymrad - trots att jag trampade stenhårt på bromsen tog det någon sekund innan de tog fullt ut. Under denna långa sekund noterade jag att jag fick ABS-ingrepp på något eller några hjul (med tanke på bromsverkan så var det bakhjulen som "bromsade"). Mycket obehagligt. Troligtvis är ABS-systemet inte kalibrerat för sådana extrema skillnader på bromsverkan, men det är bara en gissning.

Min bil har precis som många andra en kraftig bromsförstärkning ("bromsassistent") när man trampar ner pedalen snabbt (det gjorde jag inte) eller då man trycker till hårt (vilket jag gjorde). Så man tycker att denna rejäla servoverkan borde klämma till rejält kring skivorna och min bil har ju rätt kraftiga doningar fram... Till saken hör att detta bara uppstår när vägen är saltad rejält - problemet finns inte alls när det bara regnar och är blött.

Jag är inte emot att man saltar då det räddar liv och är en förutsättning för tung trafik. Jag tror heller inte att detta beteende med bromsbortfall är specifikt för nya Audi A4. Har man börjat blanda in något i saltet, jag kommer ihåg när man testade sockerlösning för ett antal år sedan. Trafikverkets hemsida ger ingen upplysning om så skulle vara fallet.

Någon annan som noterat samma sak?

Kanske får du någon intressant hinna på skivan som just den skivan och de klossarna inte rår på?
Jag har aldrig noterat det i dylika lägen. Däremot har jag uplevt att det kunnat vara aningens försämrad initial bromsverkan vid kraftig blöta men det märks mest när man bromsar sådär 'normalt' att den inte tar så mycket och så plötsligt känner man hur den nyper in. Aldrig märkt av vid kraftigare inbromsningar dock.

Tidigare hade ju Audi problem med detta när det var blött. Vill minnas att min A4 anbringade bromsarna omärkbart med jämna intervall när torkarna var påslagna.
socker/salt lösning för halkbekämpning tror jag stannade vid ett par försök, bl.a. en teststräcka i norra Värmland på tidigt 2000-tal. Annars är det helt vanlig bergsalt som används. Enda tillsatsen i det är antiklumpmedel.

Xanthopteryx wrote:
Kanske får du någon intressant hinna på skivan som just den skivan och de klossarna inte rår på?
Jag har aldrig noterat det i dylika lägen. Däremot har jag uplevt att det kunnat vara aningens försämrad initial bromsverkan vid kraftig blöta men det märks mest när man bromsar sådär 'normalt' att den inte tar så mycket och så plötsligt känner man hur den nyper in. Aldrig märkt av vid kraftigare inbromsningar dock.

Jo nog är det en hinna som klossarna inte rår på alltid... Och det är inte det där giftet som omger Visby Stift.

Guran wrote:
Tidigare hade ju Audi problem med detta när det var blött. Vill minnas att min A4 anbringade bromsarna omärkbart med jämna intervall när torkarna var påslagna.
socker/salt lösning för halkbekämpning tror jag stannade vid ett par försök, bl.a. en teststräcka i norra Värmland på tidigt 2000-tal. Annars är det helt vanlig bergsalt som används. Enda tillsatsen i det är antiklumpmedel.

Jag hade en A4 årsmodell 2000 och den hade mycket riktigt problem när det regnade. Sen är jag rätt övertygad om att det inte anbringas några bromsa automatiskt på min A4. I så fall skulle detta inte inträffat. Vad jag kan minnas så är det MB S-klass som fick denna finess för ett antal år sedan.

Sen körde man tester med socker i alla fall till 2011: https://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article10500320.ab

Min 2008 års A4 B8 hade finessen med bromsarna
Blev upplyst av säljaren om detta vid leveransen. Hade inga bromsproblem på 12000 mil med den bilen. Så frågan, hade du torkarna påslagna i autoläge vid det saltade fuktiga väglaget eller bara spolade rent rutan innimellan.

Fick samma på firmaforden när jag åkte hem från lappland. Det var saltat från Gävle, och när jag skulle bromsa in på avfarten vid Uppsala för att tanka, hände typ ingenting. Den har annars lite för bra bromsar så man första gångerna hänger i bältet innan man blir van.

Audi, det var Mercedes E-Klass 211 som fick de "torkande" bromsarna när den avlöste 210-serien. Bromsarna fick namnet "SBC", Sensotronic Brake Control. Dock var de bromsarna så tekniskt raffinerade att Mercedes tekniker inte lyckades få dem att fungera fullt ut, eftersom de drogs med många elektroniska fel och togs ur produktion redan efter några år. De hann aldrig implementeras på S-Klass. Det som Mercedes ansåg sig vinna med de elektroniska bromsarna var någon tiondels sekund förkortad bromssträcka, men genom optimering av de "vanliga" bromsarna kunde man åstadkomma samma effektivitet ändå.

Guran wrote:
Min 2008 års A4 B8 hade finessen med bromsarna
Blev upplyst av säljaren om detta vid leveransen. Hade inga bromsproblem på 12000 mil med den bilen. Så frågan, hade du torkarna påslagna i autoläge vid det saltade fuktiga väglaget eller bara spolade rent rutan innimellan.

Jag har i stort sett alltid torkarna i autoläge. Undantaget är när det flyger torr "smuts" i luften, då kör jag manuellt med spolning och torkning. Jag får nog kolla upp om bilen har den där finessen..... Hade en 2008 den, så borde ju en nyare även vara utrustad på samma sätt.

Hittade inte den svenska manualen på nätet, men väl en på engelska (2017):

"At higher speeds and with the windshield wipers turned on, the brake pads press against the brake rotors for a short amount of time. This action, which is not felt by the driver, happens at regular intervals and ensures a better reaction time for the brakes in wet weather. The braking effect can also be reduced if you are driving on salted roads and you do not apply the brakes for long periods of time. The layer of salt on the brake rotors and pads must be worn off first when the brakes are applied."

Så svaret blir att: ja, bilen har "automatisk borttagning av vattenfilm på bromsarna", men att detta inte hjälper i mitt exempel i #1. Det underliga är att jag inte hade detta problem på min förra A6, eller på den A4 innan den eller på min A5 innan........... Kan det vara så att man fuskat och reducerat funktionen för att spara dyrbara bränsledroppar? Jag har dock svårt att tro det, då man inte certifierar bilarna m.a.p. bränsleförbrukning när det regnar...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.