Säkerhetsfunktioner i marknadsföring då, nu och i morgon

12 inlägg 0 nya
Säkerhetsfunktioner i marknadsföring då, nu och i morgon

I reklamen för bilar (reklam även lika med produktspecifikationerna i foldrar med mera) förut kunde man läsa och höra om att bilen hade bilbälte.

Spolar vi fram lite så pratade man om ABS, ESP och krockkudde.

Hamnar vi i nutid så pratar man fortfarande om krockkuddar, men nu om Antal eller mer specifika som höft, mellan passagerare och så vidare. Likaså fokuseras mycket på AEB, filbytesvarnare, påkörningsskydd och så vidare.

Hur många skryter nu om att bilen har säkerhetsbälte och ABS och krockkudde (undantag se ovan)? Det har liksom blivit inte bara standard på bilen utan standard i folks huvud och därmed fallit i glömska eller blivit underordnad andra funktioner.

Hur ser det ut i morgon?
Vilka system kommer först att trilla bort?
Vilka system kommer hänga kvar länge?
Hur kommer retoriken att ändras? (se exemplet krockkudde)
Kommer några av dagens reklambitar att finnas kvar även under lång tid framåt?
Vad blir nästa sak att hamna under reklamens lampa?
Och så vidare.

Vad tror ni?
Vilka exempel har ni på reklam från förr och från nu? (gärna bild/film)
Tycker ni att de exempel ni sett har varit relevanta och hyfsat sanna eller har de friserat sanningen, eller missförstås de lätt, eller är de rent felaktiga?
Ser ni skillnad i hur vissa bilar framhäver/berättar om en funktion jämfört med andra?
Har ni sett något roligt/udda/märkligt/... sätt att marknadsföra säkerhet?

Spåna gärna på. Fundera, orera, diskutera. Tänk på att bilens era nu sträcker sig åtminstone tillbaka till 1874 så det går att ha ett långt perspektiv om man är intresserad av historia, vilket jag hoppas att många är.

MEN! Kom ihåg att detta ENBART har med givna säkerhetsfunktioner att göra. Att bilar fick vindruta gör ju såklart färden på många sätt säkrare, men är ändå inte en säkerhetsfunktion i den meningen (däremot laminerad ruta kan nog nästan anses som en säkerhetsfunktion). Vindrutetorkare med ultradeluxefart och specialsensor är inte heller någon riktig säkerhetsfunktion, men kanske kan den första motordrivna torkaren höra dit? - lite gränsfall i min mening, men vi behöver ju inte dra vattentäta skott emellan vissa produkter)

Jag kommer ihåg att man till exempel sade/skrev att den inre backspegeln lossnade vid islag. För att inte skada.

Om inte minnet sviker så gjorde man reklam för Rover 2000 när den kom under tidigt 60-tal med att den hade en konstruktion så att motorn tvingades neråt/bakåt vid en kollision och därmed inte rakt in i passagerarutrymmet. Frånsett detta med säkerhetsbälten som i o f s introducerades bredare vid ungefär samma tid så är det nog just denna Rover-reklam som fastnat men även Mercedes hade väl nån form av reklam för "säkerhets-karosser" eller vad dom nu kallade det.

Jag brukar småle när jag läser den lokale ford handlarens annonser när det spaltas upp 49 olika saker i texten som ingår varav 38 har varit standard på alla bilar sedan 30 år tillbaka.

En sådan här barnstol upphängd på ryggstödet i baksätet satt man i omkring 1965 i faderns saab 92 b delux.
Göteborgs resan på 125 mil och större delen grusväg tog tre dagar och man får vara glad att det inte hände någon incident när man satt upphöjd för att se ut och slippa bli åksjuk i cigarett röken.

1969 vart det krav på bälte i bilar, och även yttre backspeglar varav en till vänster var nog för bil utan dragkrok.
Min Volvo Duett -64 vart ifrån början och är fortsatt pråligt extra utrustad med Volvo original backspeglar monterat på framskärmarna och mest då för syns skull, speglarnas funktion är minimal, motorhuven skymmer högerspegeln och vänster spegel är slikt omöjlig att få i rätt vinkel och ytan som den täcker upp är vilket fall bara en korpglugg.
Tja, det vara andra tider..men att det började så smått med säkerhetstänket då på 60-talet och vad jag minns så hade vi ytterbackspeglar och bälte i våra bilar redan före att det blev lag på detta.
När jag tänker så har nog säkerheten mässats jämt o ständigt och att det fortgår till att bilen blir en själkörande enhet.

Volvo hade SIPS som dom marknadsförde tidigt 90-tal. Blev påmind då jag för någon vecka sedan såg en gammal Volvo som fortfarande hade dekalen kvar.
På 60-talet var det farligt att som barn åka i framsätet. Men att befinna sig i baksätet, gärna stående på kardantunneln var jättesäkert. Samtidigt var det fri fart och dåliga vägar.

Guran wrote:
Volvo hade SIPS som dom marknadsförde tidigt 90-tal. Blev påmind då jag för någon vecka sedan såg en gammal Volvo som fortfarande hade dekalen kvar.
På 60-talet var det farligt att som barn åka i framsätet. Men att befinna sig i baksätet, gärna stående på kardantunneln var jättesäkert. Samtidigt var det fri fart och dåliga vägar.

Tror faktiskt det står stansat på vår nye Volvo också, där nere vid dörren typ. Måste kolla i morgon.

Ja Volvo kom med SIPS (sidokollisionssystem) på 740 1991, Saab hade det på 99 1972!
GM hade på sina karosser med "split window" härdat glas i höger ruta och lamellglas i vänster.
I början av 1920 hade flera bilmärken varningsskyltar med texten "Bromsar på alla 4 hjulen", det var inte så vanligt med bromsar på framhjulen.
Detta var något som Renault tog efter på 1960-talet då de hade en dekal med "Skivbromsar på alla hjulen", men då var det ju mest reklam och ingen varning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Morgondagens säkerhetssystem kommer kanske vara "vi säljer inte info om hur du kör eller var du du kör vidare till tredje part" eller "krocksäker, vi garanterar att du aldrig kommer vara skyldig till krocken"

"400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor"

Benny, jag undrar om den typen av garanti någonsin kommer?
Ungefär som Volvos utfästelse att "ingen ska behöva dö i en Volvo"!
Men det är ju ingen garanti, bara en önskan!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra fråga, det kanske kommer fast då med en liten stjärna i kanten och en friskrivningsklausul.
Alternativt, "är det ändå vi som är skyldiga så står vi för sjukvårdskostnader/rättegångskostnader"

"400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor"

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.