Vi Bilägares forum

Rattlås

Rattlås

Läste om strul med rattlåset i Opel Ampera och det enda jag funderar över är varför har bilar fortfarande rattlås och varför går det inte att koppla bort helt?
Varför är det monterat som standard istället för tillval?
Rattlåsen var ett mekaniskt stöldskydd en gång i tiden men i moderna bilar så får det väl anses ha spelat ut sin roll.
Om en modern bil stjäls genom att lura bilen att ett godkänt startmedium används så kringgås det elektroniska rattlåset.
Det endaste scenario jag kan se där rattlåset fyller någon funktion är vid stöld via bogsering och det är ingen vanlig stöldmetod och hade kunnat utföras ändå med hjälp av en dolly eller speciell hjulvagn.
Idag är risken nog större att någon kopierar din trådlösa nyckel och stjäl din bil än att rattlåset stoppar en tjuv.
Jag skulle kunna tänka mig att det finns försäkringsbolag i vissa länder som fortfarande lever kvar på 80-talet och kräver rattlås men det säger nog mer om dinosaurier i ledningen än om stöldskydd.
SAAB var kanske före sin tid med att skippa rattlåset.

Uppdaterat: 2015-05-04 02:14

Kommentarer

Nåja - SAAB hade ju även dom ett mekaniskt lås så dom var nog lika goda kålsupare i det avseendet. Men jag vill nog ändå tro att dessa mekaniska lås gjort en hel del nytta genom åren även om det idag kanske kan betraktas som lite "gammaldags". Men om man kopierar signalen från min fjärr-nyckel så lär man inte komma längre än att ta sig in i bilen - har den ett mekaniskt rattlås så lär väl det i alla fall störa "stöldprocessen" en del. Fast de nyckellösa systemen torde väl vara enklare att manipulera i det fallet kan man misstänka.

Uppdaterat: 2015-05-04 07:06

Ja rattlås hör nog till historien när det gäller funktion. Det har ju knäckts rattlås sedan åtskilliga decennier.
Saab var ju mycket riktigt tidiga med att införa växellås istället, de enda modellerna med rattlås är 9000 och 9-3 (trots att nyckeln sitter mellan stolarna!) och ide´n var god, men konstruktionen på t.ex. 99-900 var ganska vek så det krävdes inte mycket för att knäcka det och så blev dessa bilar också bland de mest stulna på sin tid, speciellt i turboutförande.
Men växellåset var inte populärt i Paris. Där ville man helst att bilarna parkerades med växeln i friläge så bilen kunde knuffas undan för att få fler parkeringsplatser, På Saab kunde ju inte nyckeln tas ur utan att backen låg i.

Nu har ju alla nyare bilar elektroniska lås och då behövs knappast de mekaniska, men även elektroniska kan forceras även om det inte är i något större antal: http://www.larmtjanst.se/Global/Fliken%20Aktuellt%20PUBLIKT/rapport/Immorapport%20I.pdf

Uppdaterat: 2015-05-04 08:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre