Orienteringstavlor och påbudsmärken.

29 inlägg 0 nya
Orienteringstavlor och påbudsmärken.

Orienteringstavlor och påbudsmärken.
Farliga skyltar längs våra vägar läser man då och då.
Dom farligaste skyltarna tycker jag är Trafikverket egna
orienteringstavlor och till viss del påbudsmärken.
Dom är väldigt besvärande när det är mörkt ute och när det regnar.
Dom speglas även i blöt svart vägbana.
"MÅSTE DOM REFLEKTERA SÅ MAN BLÄNDAS".

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/vagskyltar-som-reflekterar-sa-att-man-blir-i

Kolla ovanstående länk så får du läsa mera för ämnet har diskuterats tidigare.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag tycker nog ett större problem är de allt fler och större reklamtavlor som växer upp längs vissa vägar.
Vissa lyser med en effekt motsvarande en forsmarkreaktor.

X - håller med dig helt. Att inte ljusstyrkan kan följa det omgivande ljuset på dessa tavlor är väldigt dåligt.

Xanthopteryx wrote:
Jag tycker nog ett större problem är de allt fler och större reklamtavlor som växer upp längs vissa vägar.
Vissa lyser med en effekt motsvarande en forsmarkreaktor.

Ja skall vi diskutera större problem, istället för ämnet, så är väl färd på södergående landsvägar med lågt stående Januarisol på blötsaltade vägar ett mycket stort problem, där varken solskydd eller solglasögon hjälper nämnvärt.
Annars håller jag med trådskaparen att orienteringstavlor, vägvisare och vita sevärdhetsskyltar på mörka landsvägar är ett otyg. De borde vara mycket mindre reflekterande om knappt alls. Det räcker väl att hel eller halvljuset lyser upp dem, men det verkar inte väghållarna tänkt på, att bilarna har belysning framåt.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har en idiotisk skylt på vägen dit jag bor, den står där en kurva börjar och skogen slutar, ett typiskt ställe där vilt springer över.
Skylten informerar om vår avfallsstation, som är stängd när det är mörkt.

christer_1 wrote:
Xanthopteryx wrote:Jag tycker nog ett större problem är de allt fler och större reklamtavlor som växer upp längs vissa vägar.
Vissa lyser med en effekt motsvarande en forsmarkreaktor.
Ja skall vi diskutera större problem, istället för ämnet, så är väl färd på södergående landsvägar med lågt stående Januarisol på blötsaltade vägar ett mycket stort problem, där varken solskydd eller solglasögon hjälper nämnvärt.
Annars håller jag med trådskaparen att orienteringstavlor, vägvisare och vita sevärdhetsskyltar på mörka landsvägar är ett otyg. De borde vara mycket mindre reflekterande om knappt alls. Det räcker väl att hel eller halvljuset lyser upp dem, men det verkar inte väghållarna tänkt på, att bilarna har belysning framåt.

Fast reklamskyltar rycker jag hör till vägskyltar då det är en del av det som Trafikverket och kommunen styr över. Solen är ett naturligt inslag.
Problemet underlättas ju inte heller av att vissa skyltar (säkert även högreflekterande påbudsmärken) är trafikverkets och vissa är kommunens.
Vet ni själva exakt var gränsen går?

Man måste ta i beaktande också, vad gäller reflektivitet, att man faktiskt skall kunna se skyltarna även om man har sämre (godkänd!) belysning, det är skitväder, skyltarna är frostiga eller smutsiga och så vidare. Att ligga på en motorväg och inte se va det står på en skylt då den reflekteras så dåligt är inte riktigt ändamålsenligt. Reflektera den för mycket av helljuset så kan man åtminstone slå av helljuset.

Är det verkligen ett problem, att behöva kisa med ögonen, de få gånger som skyltar bländar?

VolvoXC90 wrote:
Är det verkligen ett problem, att behöva kisa med ögonen, de få gånger som skyltar bländar?

Med få undantag så hävdar jag Nej, särskilt då man själv kan påverka med halvljus istället för helljus. Lysande skyltar och bländande belysning från omgivningen är det värre med.

VolvoXC90 wrote:
Är det verkligen ett problem, att behöva kisa med ögonen, de få gånger som skyltar bländar?

Inlägg ifrån en annan tråd 2016-11-02
"Senast i Måndags var det nära att gå åt helvete. Skylt för skarp kurva och helljuset bländade mig totalt. När denna bländning ifrån skylten upphörde så fick jag se 2 stycken rövar på 2 älgar 2 meter ifrån vägen. Bromsade in tvärt och tack och lov stod älgarna stilla."
Det är det här som är problemet och det verkar behöva upplevas, av dom som inte tycker att högreflekterande skyltar är ett problem.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Xanthopteryx wrote:
Jag tycker nog ett större problem är de allt fler och större reklamtavlor som växer upp längs vissa vägar.
Vissa lyser med en effekt motsvarande en forsmarkreaktor.

Håller helt med här. Trafikverket gör razzior och plockar små hemmagjorda skyltar med "loppis" och annat. De kan vara en fara för trafiken sägs det.
"– En del skyltar är väldigt distraherande och tar fokus från trafiken."
Men, sätta upp skyltar som hela tiden skiftar budskap, färg och ljusstyrka - det är tydligen inte farligt??
En del är direkt bländande, särskilt vid vått väder. Men en pytteskyld om loppis den är farlig...
Kan nån förstå den logiken?

Övriga vägskyltar med för stark reflex har vi som sagt diskuterat i en annan tråd. Det kan ju aldrig vara trafiksäkert att behöva blända av för en vägskylt, ändå rekommenderar Trafikverket det.
Kan nån förstå den logiken?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Håller fullständigt med X och hultarn om problemet med dessa kraftigt lysande reklamskyltar längs stora vägar.

Men nu är väl som tidigare sagt skyltarna anpassade för bilar med normalt E-godkänt glödgrådsljus. Det är även olika reflektionskrav på olika vägtyper, högre på motorvägar och lägre på småvägar. Det mäts med jämna mellanrum och skyltar med för dålig reflektion byts ut. Sen skall man tillse att skyltarna inte bländar, genom att vinkla dom bort från inkommande trafik. Så om skylten bländar är det oftas en kombination av felvinklad skylt och rejäla extraljus

Guran wrote:
Men nu är väl som tidigare sagt skyltarna anpassade för bilar med normalt E-godkänt glödgrådsljus. Det är även olika reflektionskrav på olika vägtyper, högre på motorvägar och lägre på småvägar. Det mäts med jämna mellanrum och skyltar med för dålig reflektion byts ut. Sen skall man tillse att skyltarna inte bländar, genom att vinkla dom bort från inkommande trafik. Så om skylten bländar är det oftas en kombination av felvinklad skylt och rejäla extraljus

Ja i dom bästa av världar så byts dom ut och vinklas. Men det tar tiiiid, så jag har inget märkt på de sista 10 åren där jag mestadels kör. Har inga extraljus på bilarna jag kör Guran. Bara Xenon i strålkastarna.
Har däremot aldrig blivit störd av en reklamskylt med invändig belysning. Men vi åker väl på olika vägar i Sverige under den mörka årstiden.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det spelar inte så stor roll om skyltarna är vinklade från vägen enligt regeln, när de är brutalt stora, brutalt reflekterande, och slår tillbaka så Trafikverket rekommenderar att man bländar av.
Det är en sak om bilarna färdas i 200 som på Autobahn, då behövs stora skyltar.
Värst är de vita 2-1-skyltarna, de bländar enormt, och särskilt illa är det tillsammans med våt väg.

Jag har inga extraljus, inte ens xenon (förutom i cabben) det är illa nog ändå.

De reklamskyltar jag tänker på är inte de med invändig belysning, utan de med enorma LED-skyltar som ständigt blinkar och ändrar mönster och färg.
De stör även omgivningen, så det sätts upp skärmar för att de inte ska lysa in i bostadshus. Redan där blev det fel...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men allvarligt! Enbart halogen och inga extraljus och du menar att du blir bländad av vita skyltar på 2+1 vägar???

Jag har xenon och 270W led extraljus. De bländar, men kisa och problemet är löst.

Jag har standard bi LED och visst stör det men som sagt kisa

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fast, är det inte systemfel när man måste kisa för att inte bli bländad? Med allt snack om nollvision och förlåtande vägar.
Om det ska vara säkra vägar, så kan det knappast vara smart att sätta upp bländande skyltar...

Betänk: - vad skulle hända om t.ex. de vita 2-1-skyltarna inte reflekterade alls?
De är ju vita och syns bra ändå.
Finns inte en chans att man missar dem.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

christer_1 wrote:
Guran wrote:Men nu är väl som tidigare sagt skyltarna anpassade för bilar med normalt E-godkänt glödgrådsljus. Det är även olika reflektionskrav på olika vägtyper, högre på motorvägar och lägre på småvägar. Det mäts med jämna mellanrum och skyltar med för dålig reflektion byts ut. Sen skall man tillse att skyltarna inte bländar, genom att vinkla dom bort från inkommande trafik. Så om skylten bländar är det oftas en kombination av felvinklad skylt och rejäla extraljus
Ja i dom bästa av världar så byts dom ut och vinklas. Men det tar tiiiid, så jag har inget märkt på de sista 10 åren där jag mestadels kör. Har inga extraljus på bilarna jag kör Guran. Bara Xenon i strålkastarna.
Har däremot aldrig blivit störd av en reklamskylt med invändig belysning. Men vi åker väl på olika vägar i Sverige under den mörka årstiden.

En skylt på E18, på upplyst vägsträcka med upplysta industriområden ikring. Den bländade mer än en långtradare med helljuset påslaget!

hultarn wrote:
Fast, är det inte systemfel när man måste kisa för att inte bli bländad? Med allt snack om nollvision och förlåtande vägar.
Om det ska vara säkra vägar, så kan det knappast vara smart att sätta upp bländande skyltar...
Betänk: - vad skulle hända om t.ex. de vita 2-1-skyltarna inte reflekterade alls?
De är ju vita och syns bra ändå.
Finns inte en chans att man missar dem.

Lite snö på omgivningarna, och dimma eller fuktdis på det, med halvljus och möte...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.