Vi Bilägares forum

Ny Skoda Octavia Diesel TDI150 eller Bensin TSI140?

Ny Skoda Octavia Diesel TDI150 eller Bensin TSI140?

Jag ska köpa ny bil och klurar på vettigaste köpet.
av TSI140 och TDI150 ?    TSI140 kostar ca 24'000kr mindre fast drar ca 0,1l/mil mer.

- Har en Passat -00  1.8T 150 HK, så vill ha minst 130 HK
- Ska ha AUTOMAT
- Jag är inte så bilintresserad, vill ha en bra prisvärd vil
- Vill ev. kunna dra husvagn
- Kör 1000-1500 mil per år.
- Bor i Borlänge/Dalarna, kör mycket smått o nån tur i veckan på 4-8 mil.
- Ska ha dieselvärmare/bensinvärmare

Va är klokast köpet? 

Tacksam för svar

/Tomas

Uppdaterat: 2014-06-29 16:42

Kommentarer

merkostnaden för bensinen är ca 2500:-/år det tar då ca 9 år att köra in merkostnaden för inköp av dieselbilen

Uppdaterat: 2014-06-29 16:53

Med den körsträckan, bensinmotorn!
Som a128 påpekade är skillnaden för liten.
Dieselbilar tenderar att vara dyrare i service och ev. reparationer, vilket får vågen att väga över.

Uppdaterat: 2014-06-29 19:18

Vill du dra husvagn mer än litegrann skulle jag välja dieseln, skulle inte tro att driftkostnader skiljer så mycket i övrigt.

Jag har kört hästtransport idag med en 170 hk Volvo V70, och t.om den som har relativt stor motor är på tok för trött om man ofta drar släp märkte jag.
Visst, en TSI är nog bättre i och med turbon, men förbrukningen kommer skjuta i höjden rejält mycket mer än för dieseln..

Sen är diesel i övrigt rätt trevligt också!

Uppdaterat: 2014-06-29 19:40
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

TSI140 motorn är toppen,även dieseln men du kör ju inget..
Skatt bensinarn max 500,prestanda sekunden bättre än din nuvarande plus 40 newtonmeter i vrid210-250, tror dessutom att det är redan vid 1500 rpm,kamrem "fitted for life",billigare och lättare mm.
Redan vid "mycket smått" går dieseln bort,då detta är rent skadligt.

Uppdaterat: 2014-06-29 23:03

Kör själv TDI 150hk och motorn är en pärla på alla vis men TSI motorn har jag hört också ska vara väldigt trevlig så det bästa och enda tips man kan ge dig är att provköra båda motorerna och se vilken som du gillar bäst.

Uppdaterat: 2014-06-29 23:48
Pär

Fick låna en ny Golf med 150 hk TDI (och 4-hjulsdrift) och måste hålla med Peugeot-Pär att den motorn är en pärla. Har själv den lilla 1,6 l dieseln men skillnaden var helt klart väldigt stor avseende effekt och allmän smidighet - inte för att den lilla rovan på nåt sätt är dålig men den större var betydligt roligare att köra.

Uppdaterat: 2014-06-30 09:41

Välj dieseln, VAG kan inte bygga bensinmotorer som håller!

Uppdaterat: 2014-06-30 12:31

Bensinmotorn är riktigt trevlig, speciellt om du får ACT (140 finns med och utan ACT som betyder att 2 cylindrar stängs av när motorn inte har hög belastning).
Dock så är det som Leifer skriver, med TDI 150 så får du DSG med våtlamell, och den, om man ska tro statistik och forum, verkar hålla mkt bättre än DSG7 som är torrlamell.
Sen är DSG6 ihop med TDI en riktigt skön bekantskap, känns som en bra matchining.
Så, men de kraven du har så hade jag kört diesel även om bensin sannnolikt blivit något billigare.

Hade dock tagit specifikationerna över förbrukning med en stoooor nypa salt. Dieselmotorn tror jag är mer ärlig i förbrukning än vad bensinsaren är.

Uppdaterat: 2014-06-30 14:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Min servicekille varnade för WAG bensinarna generellt, många bilar som gått bara 6000mil och motorerna rasat. Känns som det är mer utveckling generellt på diesel då det är dominant i Europa.

Sen skriver ENTJ1 att är "direkt skadligt med mycket smååkande med en diesel. " Så nu är jag rådvill.

Provade TDI105 DSG idag som jag tyckte hade tillräckligt med kraft. Jag är sugen på den som på pappret har 0,14 l/mil bättre förbrukning på pappret.

Fast klurigt. Hjälp !

Uppdaterat: 2014-07-01 23:21

Generellt så skall du vara varsam med att tro på väldigt låga förbrukningssiffror - de är som konstaterats många gånger mätta enligt en norm som är långtifrån överensstämmande med verkligheten. Speciellt mindre "snåldieslar" och små-bensinare med turbo måste man nog definitivt ifrågasätta. Visst drar t ex en VAG TDI 1,6/105 mindre soppa än t ex VAGs gamla 1,6 l bensinare men HUR mycket mindre är väldigt beroende på körmönstret och inte minst hur fort man kör - jag äger nämligen precis en sån "snåldiesel" och har sett att hastigheten har mycket stor betydelse för förbrukningen liksom ideliga accelerationer vilka ökar snittförbrukningen avsevärt. Det gäller m a o att köra lugnt och inte minst jämnt för att ha en möjlighet att nå låga förbrukningssiffror. Sen är det säkert rätt att välja automat till dessa "snåldieslar" för även om dom har ett relativt högt vridmoment så är det användbara varvtalsområdet litet så man får växla mycket om man vill köra optimalt ekonomiskt. Personligen lutar det nog åt en bensinare igen vid nästa bilköp och egentligen skulle jag nog föredra en snål sugmotor i st f en mindre bensinare med turbo även om den har större maximalt vridmoment - kanske t ex Mazdas variant av bensinare....

Uppdaterat: 2014-07-02 09:50

Kan bara instämma med Pi där, jag har själv en 1,2 Tsi med 105 HK och jag har kommit ner i förbrukningen som angavs i specifikationen EN gång, och då gav jag mig fan på det och släppte upp gasen så fort det kom en backe, höll mig på max 80 vägar och kopplade ur AC och ESP.
Så ta förbrukningssiffrorna med en STOR nypa salt.

Däremot så tar du upp en viktig grej, körmönster för Diesel, dvs om du kör många korta sträckor så motorn aldrig hinner bli varm så kommer du sannolikt få problem med partikelfilter.
Har läst många (främst de med snåldieslar) som har haft problem med detta, och såsom jag förstår det så rekommenderar VW inte att du köper en diesel om du bara kör sträckor under 1 mil eller i stadstrafik.

Om du däremot kommer ta dig ut på en längre sträcka någon gång i veckan så motorn blir varm och motorn hinner göra en "regen" för att bränna ur partikelfilter så är det helt ok.
Generellt så kan man väl säga att det är rätt dåligt med korta sträckor då för alla bilar (exkluderat elbilar) men diesel är lite extra känslig då dom har partikelfilter.

När det gäller din servicekille så skulle jag gissa att han inte jobbar på VAG.
Att ALLA VW's bensinsmotorer skulle vara dåliga är ren BS. Dom har haft eller har, precis som alla tillverkare, bra eller mindre bra motorserier, men oftast så är det de tidiga modellerna som drabbas av problem. Samma gäller med deras automatlådor. Vissa är bra, vissa mindre bra.
Har själv en sådan motor som bråkat, men de delar som jag fick bytt är reviderade och förhoppningsvis då håller de bättre.

Uppdaterat: 2014-07-02 10:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tummen upp för Bennys inlägg. Att alla bensinmotorer skulle vara kass är en skröna.
Jag är inne på min andra Skoda med bensinmotor och det fungerar kanon.
Min förra Skoda 1.6 MPI gick kanon och jag hade kört 13000 mil.
Nu har jag en 1.2 TSI och den går mjukt och tyst och bensinsnålt, jag är verkligen nöjd. Min Rapid har gått 900 mil nu.

Uppdaterat: 2014-07-02 10:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Min erfarenhet är att det generellt är lättare att komma nära den deklarerade förbrukningen på dom senaste dieslarna än dom senaste bensinarna. Ex. har jag det senaste året haft hemma för lite noggrannare testning 3 st Peugeot 208 1,2, 82 hk 1060 kg. 2 st. 508 SW 1,6 e-hdi 115 hk MCP aut. 1625 kg. Oavsätt körsätt el. hastighet drar dieseln minst 1 dl/mil mindre trots den betydligt högre vikten och dessutom mindre känslig för högre hastighet. Mao är dieseln inte svår att köra på deklarerad bränsleförbrukning vid någorlunda jämn körning, både blandad, landsväg och stadstrafik. Bensinaren är mer omöjlig att komma nära den deklarerade framförallt om man kommer över 80 km. Den erfarenheten gäller även andra dieslar, bensinare i andra märken av dom senaste som jag dock inte testat själv så noggrant. En 508 SW kör vi fortfarande med 10-12 mil om dagen och en 208 kör min son med ca. samma sträcka.

Uppdaterat: 2014-07-02 11:01

Dessutom har dom, om jag förstod det rätt, bytt från kamkedja, som var orsaken till ras, till kamrem på tsi, från 2014.
Att dom inte skulle bygga bra motorer är skitsnack.
Alla tillverkare misslyckas ibland, och det ger dåligt rykte, som sitter i.
De vag-bilar jag haft, har varit uppe i miltal kring 40k, och bilarna har gått att sälja.
Motorras har jag bara upplevt på en ford taunus i min ungdom.
Med den teknikutveckling som drivs idag, kommer vi också att se fler misslyckanden, det ska fram fort!
Förr fanns en motortyp i ca 20 år, hann bli både beprövad och föråldrad, nu vet vi inte vad vi har för drivmedel om 20 år.
Jakt på vikt och droppar kostar på, och driver fram nya lösningar hela tiden.

Uppdaterat: 2014-07-02 11:15

Den enda motorn jag hört har problem är deras 1.4 TSI med kamkedja. Har inte hört något negativ om de andra motorerna.

Uppdaterat: 2014-07-02 11:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

När det gäller 1,2 TSI så kan nog den kritiken stämma, tittar man på förbrukningssiffrorna jag har på min bil så finns det inte en möjlighet att hamna på dessa om man inte stänger av viktiga funktioner och förargar andra medtraffikanter. Och det är utan last.
Tror dock inte detta är något unikt för VAG utan det gäller i stort idag, så som jag skrivit tidigare, ta det med en nypa salt.
Men lite som andra skriver, tror att diesel är mer ärlig i förbrukningsiffror och även större motorer.

Men för att plocka fram något positivt ur 1.2 TSI motorn så är det att den är riktigt rolig, lite snikGTI och även om man drar på och busar lite så hamnar man på rätt acceptabla förbrukningssiffror. Kanske inte enligt spec men helt ok med tanke på hur man kör ibland.

Oljeförbrukningen är något jag inte upplevt problem med, men har hört talas om skräckexempel på 1.2TSI och 1,4TSI, det verkar dock inte drabba alla.
Just de nya 140TSI tror jag (med några få undantag) allihop har ACT (aktiv cylinder avstängning), detta bör stå i speccen, kan vara kul att läsa på lite om då det är intressant om man vill spara några droppar.
Har den inte det så bör det ändå vara så att då den motorn varit med ett tag så bör barnsjukdomar vara borta.

Och som Leifer skriver, det har aldrig skadat att byta olja lite mer frekvent än vad som anges av de flesta tillverkare idag, att tex åka in vid 2000-2500 mil skadar ju inte motorn direkt.

Uppdaterat: 2014-07-02 13:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo skulle man vilja gå på det "gamla" klassiska 1500 mils servicen, så ska det tydligen gå att göra detta och även få garanti.
Har hört talas om i forum att vissa bytt ut longlife oljan och valt att köra service var 1500 mil istället för som nu, ca 3000 mil med bibehållen garanti.

Tjejjen betalar drygt 2500 för sin Seat där hon kör 1500 mils service, jag betalar det dubbla för 3000 mil. Så man sparar ju inga pengar direkt på service var 3000 mil.

Uppdaterat: 2014-07-02 14:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Varför servar du inte var 1500:e mil då? Att köra 3000 mil med samma olja är heltokigt, det kan man göra om det sker inom en väldigt snäv tidsrymd, tre månader?

Uppdaterat: 2014-07-02 16:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Reverend Benny, Ska man frångå "longlife" och köra fasta serviceintervaller så måste bilen programmeras om för detta. Det räcker inte att bara byta oljan. Omprogrammering gör de gratis på verkstaden i samband med service om man ber om det.

Uppdaterat: 2014-07-02 17:26

Har varit i kontakt med Skoda Sverige ang. partikelfiltret:

"Exempel på rengöring av partikelfiltret på Skoda.

Dieselpartikelfiltret filtrerar sotpartiklar från avgaserna. Sotpartiklarna samlas i dieselpartikelfiltret och förbränns här med jämna mellanrum.
Om kontrollsymbolen lyser, är dieselpartikelfiltret igensatt med sot.
För att rengöra dieselpartikelfiltret skall du om trafikförhållandena tillåter, köra i minst 15 minuter eller tills kontrollsymbolen släcks med 4. med 4:ans eller 5:ans växel ilagd (automatväxellåda: Läge D/S).
Fordonshastighet minst 70 km/h.
Motorvarvtal mellan 1800-2500 1/min.
Om filtret rengjorts tillfredsställande, släcks kontrollsymbolen .
Om filtret inte har rengjorts tillfredsställande, släcks inte kontrollampan och kontrollampan börjar att blinka.

// Mvh Emma"

Som ni ser verkar det inte vara några konstigheter att rengöra filtret, samt att jag får en varning.

Diesel blir bäst för mig, tror på min av många populära servicekille, alltid prisvärd o ärlig, det var nåt med insprutningen på bensinmotorerna. Sen är han säkert bränd av sin verklighet och det han har upplevt.

Sen tror jag generellt att den mesta utveckling sker på diesel så bättre att flyta med i den floden.

Tacksam för alla svar

/Tomas

Uppdaterat: 2014-07-02 20:16

Eftersom du kör nån lite längre tur i veckan, som du skriver ska det in te vara några som helst problem med diesel.
Ekonomiskt blir det inte några större skillnader på 1000-1500 mil om året när man räknar in andrahandsvärde och allt.
Så känns det bäst med diesel så kör på det. Trivas med bilen är den viktigaste biten.

Uppdaterat: 2014-07-02 20:42

Om du vill ha en diesel och vill köra billigt samtidigt som du inte är den som alltid vill komma iväg först från trafikljusen så räcker 105hk TDI motorn långt, sen kan du även gå ännu längre och köpa nya Greenline dieseln och den går ännu billigare...

Uppdaterat: 2014-07-02 20:48
Pär

Kolla på "Bygg din bil" är väl så ny så det inte står något om den där än.

Uppdaterat: 2014-07-02 21:20
Pär

Helt rätt, det ska kännas bra, och känns diesel bra är det den man ska köpa.
Angående tätare oljebyten, det skadar ju inte!
En gammal tumregel är ju en gång per år, minst!
Korta körsträckor förorenar oljan mer, kör man 1000 mil per år, bör det bli då.
Kör man 6000 per år, går det säkert utmärkt att köra 3000 mil!

Uppdaterat: 2014-07-02 22:13

ffodil, skönt att höra :-), Pär den 110HK varianten klarar inte drag eller automat, kommer inte håg vilket, så den gick bort, Skatten är lika låg på 105HK och 150HK enligt de svar jag fått.

Så här ser min spec ut just nu, gärna tips
Ambtion TDI105 DSG
Metal grey metallic F6F6
Webasto
Pluspaket inkl Blåtand
Dragpaket
Reservhjul, domkraft, hjuln
Vinterhjul alu Nokian
Bolero - 2500kr
Motorvärmare

Uppdaterat: 2014-07-03 07:44
tomkal skrev:

ffodil, skönt att höra :-), Pär den 110HK varianten klarar inte drag eller automat, kommer inte håg vilket, så den gick bort, Skatten är lika låg på 105HK och 150HK enligt de svar jag fått.

Så här ser min spec ut just nu, gärna tips
Ambtion TDI105 DSG
Metal grey metallic F6F6
Webasto
Pluspaket inkl Blåtand
Dragpaket
Reservhjul, domkraft, hjuln
Vinterhjul alu Nokian
Bolero - 2500kr
Motorvärmare

Specen ser bra ut. smart att du tog Bolero stereon tycker själv att den är lite av ett måste... Det jag skulle även försöka snacka till mig till ett lägre pris är delskinn till stolarna, då kommer dom hålla bättre och ger en bättre helhet.

Uppdaterat: 2014-07-03 08:45
Pär

Kom på en sak som jag tycker är A och O numera på en modern bil och det är xenonljus, något som är värt slantarna och gör även bilens yttre mycket snyggare.

Uppdaterat: 2014-07-03 09:17
Pär

Kan bara hålla med Peugeot-Pär, har du råd så lägg stålar på Xenon ljus. Du kommer uppskatta det och andrahandsvärdet blir högre.
Nu när jag kollar bil så är xenon nästan ett krav, på vissa bilar gör det rätt mkt för utseendet oxo.

Uppdaterat: 2014-07-03 11:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Peugeote-Pär skrev:

tomkal wrote:ffodil, skönt att höra :-), Pär den 110HK varianten klarar inte drag eller automat, kommer inte håg vilket, så den gick bort, Skatten är lika låg på 105HK och 150HK enligt de svar jag fått.

Så här ser min spec ut just nu, gärna tips
Ambtion TDI105 DSG
Metal grey metallic F6F6
Webasto
Pluspaket inkl Blåtand
Dragpaket
Reservhjul, domkraft, hjuln
Vinterhjul alu Nokian
Bolero - 2500kr
Motorvärmare

Specen ser bra ut. smart att du tog Bolero stereon tycker själv att den är lite av ett måste... Det jag skulle även försöka snacka till mig till ett lägre pris är delskinn till stolarna, då kommer dom hålla bättre och ger en bättre helhet.

Delskinn, är de tåligare också mot kladdanade barn? Kostnad ca? nån som vet?
Blir inte "kallare" och obehagligare

Uppdaterat: 2014-07-03 11:10

Yes är lättare att hålla sätena rena med skinn eller delskinn, sen att det blir kallare på vintern och varmt på sommaren tycker jag inte stämmer, själv så har jag helskinn i min och är inget jag tänkt på varken sommar eller vinter...
delskinn kostar 6900:- och xenon 9500:- och har du råd så skulle jag ta båda annars så tycker jag xenon är snäppet viktigare och klokare att välja av dessa två...

Uppdaterat: 2014-07-03 11:53
Pär

Vad gäller skinn, delskinn, el. hel tygklädsel tycker jag är helt en smaksak. Vad jag ser på begagnade bilar är det ingen skillnad på vad gäller hur slitet det ser ut, skinn blir minst lika lätt lite skavt och fult. Personligen kan jag acceptera delskinn för utseendet som blir något exklusivare, om det inte är skavt och det är ok att sitta på. Helskinn däremot hatar jag, kallt, varmt, halt, med dålig sittkomfort. Själv tycker jag det känns skönast med hel tygklädsel och vill därför inte betala extra ens för halvskinn, men som sagt nog väldigt personligt.
Vad gäller delskinn vs tygklädsel på begagnade för andrahandsvärdet kan jag inte se någon större skillnad på vad kunderna efterfrågar men lutar väl åt halvskinn för utseendet. Ett fåtal vill absolut ha, el. inte ha, helskinn. Det viktigaste på begagnade är en hel ren klädsel.

Uppdaterat: 2014-07-03 12:36

Hade helskinn i min BMW och jag upplevde aldrig att det var kallt eller varmt eller halt, jag satt som gjuten och det var riktigt sköna stolar så jag har inget emot helskinn även om jag också gillar halvskinn.
Kanske har BMW bättre skinnklädsel i sina bilar än andra bilmärken.

Uppdaterat: 2014-07-03 12:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush, det blir ju en viss skillnad på hur skålade säten det är i olika modeller, även skillnad på skinnet, men går inte att komma ifrån att det känns halare och också känsligare för temperaturskillnader. Något man snabbt märker om man hoppar från bilar till bilar med olika klädsel, men så klart kan det då även bli en vanesak. Som sagt en smaksak.

Uppdaterat: 2014-07-03 12:53

Läderklädsel är väldigt bra när man har små barn som har lätt för att smutsa ned, så det är bara att torka bort, fast man bör ju även sköta skinnklädseln med att minst smörja in lädret 2 gånger per år, och då måste man givetvis ha dammsugit lädret innan. Har du inte småttingar eller planerar för några inom den närmaste framtiden så hade jag bara valt vanliga sportstolar, de kostar bara 2500 kr, man får även en liten flärp på bakluckan som knappt syns. Det heter sportpaket dynamic hos Skoda, sportstolar finns att välja i grått eller rött inslag. Xenon har jag på min Audi och det lyser klart mycket vitare på kvällen och ger bilen ett modernare utseende, fast det finns en nackdel och det är att parkeringsljuset bredvid i samma strålkastare inte är Xenon och har mycket kortare livslängd, och då måste man till verkstad för att byta ett litet parkeringsljus. Xenonlamporna har jag inte behövt byta någon gång ännu efter 10 år, det är ganska bra. Bolero musikanläggningen hade jag också valt till då den kan koppla ihop blåtanden i telefonen så att man kan prata utan att behöva ta bort händerna från ratten, dessutom kan man lyssna på musik via telefonen eller USB sticka som inte finns på den som är den enklaste. Sedan är ju det till slut vad man har råd till som avgör eller anser nödvändigt.

Uppdaterat: 2014-07-03 16:33
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Samma funktioner på admunsen-paketet Minimats, blåtand och usb eller SD-kort

Uppdaterat: 2014-07-03 16:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag vet inte om man har igen Xenon eller Bluetooth när man säljer bilen i pengar, men man får garantnerat sålt bilen lättare än någon som försökt spara några kronor.
Och ska man ändå köpa på avbetalning (nu vet jag inte om så är fallet) så är det verkligen värt pengarna.
Just blåtand är ruskigt bra, och det fungerar verkligen smidigt. Hade lätt valt Xenon och Blåtand framför andra tillval såsom GPS (det har du i din mobil utan att behöva mecka med uppdateringar).

Uppdaterat: 2014-07-03 16:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny Nyfiken på vad du menar med... och ska man ändå köpa på avbetalning så är det verkligen värt pengarna ?
Är det något jag missar i min läsning och misstolkar ?

Uppdaterat: 2014-07-03 19:58

Sorry, det är nog jag som skriver lite slarvigt.
Menade att om man nu ska lägga upp ett köp på avbetalning så kan man kosta på sig att lägga till just xenon och blåtand då man sprider ut kostnaden.
Ska man lösa hela bilen kontakt så brukar det kännas mer att pytsa ut tusenlapparna för tillbehör.

För att röra till saker ytterligare så kan jag tipsa om att du kanske ska snegla lite på Seat Leon, dom kör rätt bra priser på nya 2014 års modeller som står i hallarna. Den delar många komponenter med Octavia och du kanske kan göra en bra deal på någon lagerbil en handlare vill ha bort.

Uppdaterat: 2014-07-03 20:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny Ok, lät lite konstigt, men förstår lite bättre nu. Dock inte helt eftersom jag aldrig tänker så.

Uppdaterat: 2014-07-03 20:33

Jag säger som så, när man köper ny bil så ska man kryssa i den utrustning man vill ha och vet man kommer få användning för, man ska inte bli dumsnål och försöka börja spara eftersom det kommer bara sluta med att man efter typ några månader kommer börja störa sig på saker man saknar.... Kommer sluta med att man kommer byta bil snabbare än tänkt och då blir det dyrare i slutändan.

Uppdaterat: 2014-07-03 20:42
Pär

Peugeote-Pär Kan jag helt hålla med om, även om man kan misstänka nåt annat med min kommentar.

Uppdaterat: 2014-07-03 20:48

Jag säger både ja och nej till Xenon, anledning för ja är att bilen får ett modernare utseende, för att det lyser upp så mycket bättre på natten än vanliga H4 eller H7 lampor, anledningen till nej är priset, det är dyrt inköp som extrautrusning, dessutom irriterande att man inte kan byta parkeringslampor själv eftersom de sitter inbyggda i lyktsatsen & därmed endast kan bytas på verkstad och sist men inte minst har man verkligen användning av dem? Här i Stockholmsregionen vart jag bor så finns det vägbelysning i stort sett över allt, dem enda gångerna jag behövt dem är vid utlandsresor och det har varit 5 gånger hittills på 10 år. Skoda vill ha 9500 kr för Xenon vilket är ganska dyrt för mig i alla fall, så man bör kanske tänka igenom noggrant innan man bestämmer sig. Man får ju ganska mycket andra prylar för dom pengarna. Som till exempel pluspaket för 4900 kr och där ingår, farthållare, parkeringssensorbak & multifunktionsratt för radio. Infotainment radio "Bolero" 2500 kr, reservhjul riktigt 600 kr, 3-ekrad multifunktionsratt i läder för radio och telefon 1200 kr. Det blir 9200 kr för alla dessa "nödvändiga prylar" som bara Xenon kostar. Tar man sportstolar för 2500 kr så utgår jag ifrån att man får en 3-ekrad multifunktionsratt i läder för radio och telefon, så då sparar man in dessa 1200 kr och här även skönare sportstolar som ger bättre stöd för låren och har svankstöd som man kan ställa in. Då är vi uppe i 10.500 kr för extra utrustning eller endast Xenon för samma pengar. Svårt val det där, man kanske ska välja bådadera?

Uppdaterat: 2014-07-03 21:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Men tar man en Elegance utrustning på en gång så får man med xenon i utrustningspaketet och även lite annat godis med i priset, tex boleron, värme i stolarna bak, sensorer bak, 17" hjul så kanske är det värt att ta Elegance på en gång.

Uppdaterat: 2014-07-03 22:07
Pär

Jag håller med Er båda om tillbehörsval, sitter just nu och kollar på om det är värt 9500 kronor för att få LED på en Leon, och som Minimats1 säger, det är sjukt mkt snyggare.
Kör inte skoda med lite sommarerbjudande, drivers edition nu? Innehåller den några bra paket?
Kanske är läge att kolla på vad det finns i lager för 2014 då 2015 släppts och dom vill bli av med lagerbilar.

Be din säljare kolla vad som finns i lager hos generalagenten, du kanske kan göra en bra deal på något som redan finns i landet.

Uppdaterat: 2014-07-03 22:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Håller med, Seat Leon kombi är en sjukt snygg bil med många sexiga veck och kurvor...

Uppdaterat: 2014-07-03 22:44
Pär