Vi Bilägares forum

Mercedes populäraste bilmärke på sociala medier

Mercedes populäraste bilmärke på sociala medier

Lexus är en droppe i havet. 

Uppdaterat: 2014-07-03 15:29
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Kommentarer

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2014-07-03 15:29
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Börjar själv bli väldigt sugen på nya C-klassen, har aldrig tidigare tittat på en Mercedes-Benz men nu har det hänt något.

Uppdaterat: 2014-07-03 16:22
Pär

Jag måste faktiskt säga samma sak som Per, första gången på länge jag ens funderat i banorna att köpa en gubbil var när dom lanserade nya A-klassen.
Har sett ett par glida förbi och är den lika trevlig att köra som den ser ut och inte luktar kokt dillkött innuti som standard så skulle jag lätt kunna tänka mig en sådan.

Uppdaterat: 2014-07-03 16:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
leifer skrev:

Luktar den kokt dillkött?

Nejdå, det var bara en referens till att det är bara äldre som kör MB ;-)

Uppdaterat: 2014-07-03 19:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Shogun, man trycker inte gilla på en bil man inte gillar.

Uppdaterat: 2014-07-05 12:35
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Detta handlade om vilket märke som var störst i sociala medier. Jag har inte sagt att dessa ens motsvarar kundundersökningar. Det var du Shogun som sa vad det handlade om, inte jag.

Här är ett utdrag från tester som ADAC gjort av Lexus LS 600h (2013) och Mercedes S-klass 350 Diesel (2013). Den till vänster är Lexus. Ju lägre poäng desto bättre. Det här är komfortronden. De testar uppifrån och ner: Fjädringen, Stolarna, kupébuller och klimatanläggningen. Det man kan tillägga är att Mercedes har en 6-cylindrig dieselmotor medan Lexus har en bensin V8 med hybridsystem. Mercedes formligen "äger" lyxbilssegmentet.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2014-07-05 19:45
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

När den ljudtesten gjordes i ViB hade inte dagens S-klass kommit. Eftersom ADAC testat båda nu producerade bilar så hänvisade jag dit.

Uppdaterat: 2014-07-06 06:57
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun

"Artikeln är från 2013 (September och då menar jag inte VIB test utan andra länken), och då hade nya S-klass gott och väl kommit ut på marknaden (Maj-Juni) precis som det test du själv länkar till!" Jag trodde den var baserad på samma test. Den handlar om Lexus men inte jämför den bilen mot S-klassen. Var nämns S-klass i den artikeln?

"( Och jag noterar att du redigerat din kommentar nr 15 sedan igår)" Jo det stämmer. Det var för att förtydliga vad jag skrev. Det gick att tolka på olika sätt. Vet inte vad det skulle vara för fel på det. Ingen hade ju svarat på inlägget ändå och jag har inte ändrat avsikten.

Att du inte skriver "Ett stilistiskt L är alltid ett stilistiskt L". Bättre fantasi än så har inte Lexus när de gör loggan.

Uppdaterat: 2014-07-06 08:56
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun

Jag tolkar det som att de baserar slutsatsen om Lexus som tystaste bilen på Vi Bilägares undersökning som de refererat till tidigare. Den artikeln är daterad augusti 2013 medan den om Lexus är daterad september 2013. Eftersom nya S-klass W222 inte fanns då ViB gjorde testet så är artikeln inte aktuell. Enligt ADAC är S-klass tystast. Man behöver inte vara någon fanatiker för att tolka det till Mercedes fördel. Det står svart på vitt. Om det är något som inte kan ta till sig det så är det du, som argumenterar mot rena fakta. Det är bara att inse att Mercedes är bäst. Du måste snart ge upp din övertro på Lexus.

Och varför påpekade du att jag redigerat om det inte spelade dig någon roll?

Uppdaterat: 2014-07-06 14:59
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun

Det verkar som om det svider att Mercedes är tystare än Lexus. Som brut 33 säger så vore det ett misslyckade om W222 inte vore tystare som är helt ny. Han kan säga det men inte du.

"Mercedes är inte bäst Thommys. Lexus har varit det i en långrad av år i JD-Power och nu sedan man började vara med i Autoindex så är man i toppen där också..." Lexus är inte bäst för att JD-Power och Auto Index visar på att Lexus ligger i topp i deras listor, för Lexus vinner sällan några tester. Hade en bil varit bäst skulle åtminstone vinna biltester.

Du skyller på mig att jag inte accepterar marknadsundersökningar medan du själv avvisar ett test som visar att Mercedes är tystare än Lexus. Det borde dessutom finnas mer marginaler eftersom det är en diesel mot en bensin hybrid. Dieslar brukar inte vara de tystaste motorerna.

Det är värst vad du funderar mycket kring min B-klass. Det som behöver sägas om den har jag redan sagt, när det fanns en utförlig text om den på min profil. Om det var något ljud jag klagade på så var det vägljudet. Jag skrev att på betongmotorvägen på E6:an utanför Falkenberg lät den lite väl mycket. Vägljudet är nog den största nackdelen med bilen.

Uppdaterat: 2014-07-06 17:08
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Du tar inte så hårt på tester shogun? du länkar ju till tester om Lexus i nästan varenda inlägg du gör.

Uppdaterat: 2014-07-06 18:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Shogun

Kundundersökningarna mäter förväntningar hos kunden. Kommer en bil sämre i tester blir förväntningarna lägre och överaskar istället positivt. Vinner en bil tester så blir förväntningarna höga och det är rätt givet att alla inte får de dom trott sig få.

Vet inte vad du fått det ifrån att jag tror att jag kör en S-klass. Jag har inte hävdat att B-klass är bättre än andra större Mercedesbilar. Däremot har den rymd som större. En B-klass är en rymlig liten kombibil. Dessutom är kvalitén bättre än Hyundai i40. Båda bilarna var med i samma långteststall. Inte mycket man hör om B-klassen. Den bara rullar och rullar, med en dieselmotor som är len som en persika, som Mikael Schultz på Vi Bilägare skrev.

Om det är någon som klagar på B-klassens utseende så är det du. Hackenbuch fick ju till och med ta bort kommentarerna. Att nya Lexus har en ful front är jag inte ensam om att tycka.

ADAC är världen största oberoende motororganisation. Om det förekommit några oegentligheter så är det inte konstigare än på andra ställen. Men att skylla på det, för att en Mercadiesel går tystare än Lexus flaggskepp låter inte seriöst.

Sedan pratar du om att jag borde ge lika beröm åt både Lexus och Mercedes. Jag har sagt det förut, jag är ingen journalist från publik service med krav på opartiskhet. Jag ger den bilen beröm som jag anser vara bäst.

Uppdaterat: 2014-07-06 19:23
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun

Du verkar inte ha mer att komma med nu. Jag har redan svarat på dina felaktiga påståenden, flera gånger om.

1. Jag undviker inte att kommentera ViB:s ljudtest. Testet är inte aktuellt längre.

2. Jag tog bort min presentation av B-klassen för att det inte längre går att styckesindela sidan.

3. Den andra länken nämner inte nya S-klass. Artikeln är baserad på gamla uppgifter.

4. Du får tycka hur en B-klass ser som du vill. Ordvalet säger mer om dig än bilen.

5. Det var du som tog upp B-klass och inte jag i detta sammanhang.

6. Jag läser flera B-klass forum regelbundet så jag vet precis vad som står om bilen.

Uppdaterat: 2014-07-06 20:51
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Alltså Thommys och Shogun, jag tror att chansen är större att Reinfeldt blir ny partiledare för SD än att någon av er lyckas övertyga den andre att denne har fel...

Varför inte enas om att ni båda tycker olika och i samförstånd börja dyrka Volvo istället, som ju alla vet är det bästa märket.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Shogun

Det handlar om gamla S-klassen. För två somrar sedan diskuterade jag denna artikel i ViB med dig. Det är den som Elevatingsound grundar allt på. Men jag visade dig då i ett test från ADAC att S-klass var tystare än vad ViB visade på.

"Liksom flera andra liknande högbyggen från andra märken. Praktiskt men fruktansvärt fult!"

ViB har en egen B-klass. De kan titta på den om det finns någon ytrost på avgassystemet. Den har gått tre vintrar. På min finns det inte, som jag visat på. Dessutom påverkar det inte funktionen eller stör utseendet på bilen. Något annat "rostproblem" finns det inte på W246.

"Liksom flera andra liknande högbyggen från andra märken. Praktiskt men fruktansvärt fult!"

Min bil är lägre än din.

Uppdaterat: 2014-07-07 05:10
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Jag var i helgen och besökte en man som kan det mesta om Mercedes och det var några verkligt trevliga timmar.

Dock visste han inte hur många smörjnipplar som fanns 1954 på 180 efter det att centralsmörjningen från 170 ersatts. (nördkunskap!) ;-)

Men han har ett stort antal fina bilar.
http://www.matsharrysson.se/

Det är värt ett besök även för de som inte är MB-frälsta.

Uppdaterat: 2014-07-07 09:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp Shogun det gjorde jag, bl.a. om min 240D som luckrades upp som en gammal japan!

Men den var ju av den årsmodellen de flesta bilar måste svetsas plåt på efter några år.

Uppdaterat: 2014-07-07 10:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun

Det är inte W246 som har de problemen utan W245. Resten är färdigdiskuterat.

Tack för länken saabnisse!

Uppdaterat: 2014-07-07 12:20
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun

Det är konstigt att just du alltid då väljer just det av tester som Lexus vinner i. Jag lägger bara fram de tester som visar på motsatsen. Det var inte jag som lade upp testet om ljudnivån, det var du. Och du gjorde de det för att Lexus låg överst. Tror aldrig du skulle letat upp det jag visade dig. Du är väldigt mycket för att visa på länkar hit och dit som gynnar Lexus men jag har aldrig sett dig visa något motsvarande om Mercedes. Illa för dig att jag finns här som en liten motpol.

Kan du hänvisa någon stans där det finns en rostig W246 (förutom ytrost på avgassystemet)?

Uppdaterat: 2014-07-07 19:59
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

"...dina dumma påståenden, jag vet ju att de är falska!" Så du menar att denna tråds första inlägg är falskt? Eller vad är falskt? De tester jag hänvisar till? Mina egna erfarenhet eller alla andras som skriver på forum världen över?

Fornstora dagar... Undra när det var? Inga av mina tidigare Mercedes har varit så bra som dagens. Det kan hända att motorn inte rullar 80.000 mil som på den W123 300D jag körde som taxi på 80-talet. Men det bryr jag mig inte om, för så länge har jag inte min bil. Utan det finns massor av andra fördelar istället som man har mer nytta av på dagen bilar. Mercedes själva säger att i dag när "alla" bilar är bra så måste man konkurrera på annat sätt. Därför lägger man ner mer pengar på att designa karosser och interiörer och använda finare material osv än konkurrenterna.

Det här har vi pratat om förut. Om två olika tidningar kommer fram till två olika resultat så har de värderat olika egenskaper olika mycket. Sedan är det upp till mig att avgöra vilket som väger tyngst för min del.

Vitala delar för bilen funktion. Hur var det med den automatiska kylargardinen på ViB i40?

Och slutligen. Hur var det med rosten på W246 nu, har du några länkar? Eller är det något du bara dragit till med?

Uppdaterat: 2014-07-07 22:54
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Jag ifrågasätter inte journalisternas kompetens över lag och mätinstrument. Det jag sa var att de kommer till olika resultat beroende på vad som är viktigt för den profilen som tidningen har. De viktar olika och det betyder inte att journalisterna är av olika kvalité. Som jag sagt tidigare. Jag bryter alltid ner testresultaten till det som jag värdesätter. Förlorar bilarna totalt sett på ekonomi så handlar det bara om köparens ekonomi och inte om hur bra bilen är. Jag värdesätter finare utföranden av material och utformning, framför allt i inredningen. Det är där jag sitter. Vad andra anser om det yttre bryr jag mig inte lika mycket om. Personer som anser att bilen är ful saknar ofta öga för design, har svårt att ta till sig nytt eller lider av avund, det är inte mina problem. Jag är mer av den europeiska smaken av konst, inte av den amerikansk popkonstgenrern.

Det går inte att finna något om rost på W246 på tyska forum.

Uppdaterat: 2014-07-08 06:31
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Eftersom Shogun påstår att det är problem med B-klass, roade jag mig lite med att söka på artiklar om långtestbilarna Hyundai i40 och Mercedes B-klass. Båda köptes in samma år. Min egna har inte haft ett enda fel och ViB har haft gnissel i instrumentbrädan.

Om Hyundai i40 hittade jag följande rubriker:

Hyundai i40 får nya länkarmar.
Igensatt bränslefilter på Hyundai i40.
Omotiverat pipande i Hyundai.
”Oren” diesel bov i dramat?
Fuktskadade sensorer.
Hyundai i40 bärgad efter rembrott.
Falsklarm om service i Hyundai i40.
Bilden bara försvann i Hyundai i40.
Batteritorsk – efter ett år.
Rymlig familjekombi med uselt ljus.

Om Mercedes B-klass:

Mercedes B-klass äntligen gnisselfri.
Bra rostskydd på Mercedes B-klass.
En allsidig och praktisk kvalitetsbil.
B-klass ett vinnande koncept.

Det säger sig själv vilken bil som funkar bäst. Den har gnisslat i instrumentbrädan, vilket är åtgärdat. Det är allt.

Uppdaterat: 2014-07-08 18:46
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Shogun

Du hänvisar till gamla B-klass hela tiden. Jag har fortfarande inte sett någon länk till rostproblem på nya B-klass.

Vi Bilägares långtestbilar var nya båda två. Varför har inte B-klass barnsjukdomar i samma utsträckning som Hyundai? Jo för det är en kvalitetsbil! En oerhörd bra bil helt enkelt. Dessutom till ett bra pris.

Uppdaterat: 2014-07-09 07:07
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Komiskt och komiskt. Vi Bilägares test omfattar inte nya S-klass men det gör ADAC.

Bara för en bil är gräsligt ful i trynet är den inte innovativ. Sedan behöver du inte vara orolig för att folk ska ta en S-klass för en Toyota. De som inte ser skillnad på bilarna ser inte skillnad på en hund eller katt heller.

Det vi vet om barnsjukdomar är att Vi Bilägares Hyundai är dålig och deras B-klass är bra.

Uppdaterat: 2014-07-09 18:41
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Nu är jag ingen fan direkt av Merc direkt, men något jag brukar gå på (som visserligen inte alltid stämmer om man tex väger in VW CNG och DSG7) är att kolla taxibilar.
Där verkar ju den gamla B-Klassen faktiskt vara väldigt poppis, om det är CNG, bra lastkapacitet eller kvalitet låter jag vara osagt, men taxiförare brukar ju välja saker som rullar framför att ha dom på verkstaden.

Uppdaterat: 2014-07-09 18:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det stämmer Reverend Benny, B-klassen är populär bland taxibilar. Mycket därför att den finns med gasdrift och klarar de miljökrav myndigheter och t ex flygplatser sätter upp. På landsbygd är E-klassen fortfarande dominerande Mercedesen. Sedan är konkurrensen hårdare idag. B-klass blir mer ekonomisk att köra. Dagens B-klass med diesel har samma motor som E-klassen. En välbeprövad motor som ger den goda totalekonomi som åkerierna vill ha.

Uppdaterat: 2014-07-09 20:57
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Det är inte klaustrofobi du känner i en Lexus. Det är nära-döden-känsla. Det går snabbt över när du kommer ur den igen. Då känns det som om du är tillbaka i livet igen.

Uppdaterat: 2014-07-10 06:58
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Tror att asiatiska tillverkare som Kia och Hyundai kommer fortsätta växa, vem hade trott det för några år sedan när den första Atos;en (som lite komiskt jämfördes mot weltklasse) dök upp i sverige.
Ska bli intressant att se hur de nästa 10 åren kommer utveckla sig.
Nu har ju Merc börjat komma med lite hybrider och fler lär komma, tror mkt av MB's framtid hänger på hur mkt pengar man plöjt ner i utveckling på framtida tekniker såsom just hybrid eller rena elbilar.
Men det finns många som har ett försprång just nu.

Uppdaterat: 2014-07-10 07:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ja, men man ska komma ihåg att Mercedes kunder ser lite annorlunda ut världen över. Ryssland och Kina köper gärna S-klass med V12:a. USA kräver fortfarande att de stora bilarna ska ha V8. Nu kommer B-klassen som ren elbil i USA och inte med förbrännings motor alls. Det är lätt att bara fastna i Europatänket vad gäller bilar. Här är det nästan fult att köra V12 och V8. Till volymmodellerna vill kunderna oftast ha det billigaste motoralternativet och då passar inte hybriderna in lika bra som oftast kostar mer. Därför behöver inte Mercedes ligga längst fram vad gäller hybrider och elbilar. När den dagen kommer finns redan allt i huset.

Uppdaterat: 2014-07-10 08:32
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Det är nog bara du som säger att Mercedes är "akterseglade" och det betyder ju inte att ALLA tycker det.

Uppdaterat: 2014-07-10 11:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Oavsett vilken bil man kör så har man ett estetiskt sinne och detta avgör vad man gillar eller inte.

Uppdaterat: 2014-07-10 12:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tycker att B-klass är en trevlig bil och den passar nog väldigt många, Den får ju dessutom väldigt bra betyg i ViBs test.
http://www.vibilagare.se/test/langtest/sammanfattning-av-langtestbil-mercedes-bklass

Uppdaterat: 2014-07-10 12:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun

Akterseglad, jovisst. Är det därför Toyota själva backar när det gäller batterier? Det är något som Mercedes redan vet.

Du fick en tillrättavisning tidigare om att Maybach var före med designen är Toyota. Den presenterades 2002. Det tog två år, sedan hade Toyota kopierat den också.

Uppdaterat: 2014-07-10 18:09
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Fast det är inte fel att kopiera och förbättra, människan har ju gjort detta sedan urminnes tider :-)

Uppdaterat: 2014-07-10 20:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kan väl inte hålla med om att en Toyota Crown Majesta är en förbättring av designen. Snarare en ful kopia. Även namnet låter krystat. Det är som namnet Lexus. Vilket på lantin betyder något i stil med att det är vi som är/sätter normen. Lika överdrivet som när det stod My Toyota is fatastic i bakrutan på rostburkarna från Japan. Högmod är en dödssynd. Lexus kommer att dö ut.

Uppdaterat: 2014-07-10 20:40
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Om en icke märkesfanatiker öht får säga något i denna tråd så kan jag säga att jag gillar nya A-klass väldigt mycket, ville väldigt gärna ha en A180 när jag skulle köpa bil men skäms inte för att säga att jag inte hade råd med den nu så det blev en ny Honda Civic istället! Snopet eller... näe då jag varken är märkesfanatiker eller statusjägare så kan jag ödmjukt säga att den är helt ok. Det är klart, pratar man bil med t.ex en Volvo eller VAG fanatiker så har man ju köpt en skitbil, men var och en blir ju salig på sitt sätt. Eftersom jag aldrig haft en riskokare förut så är det ju bara kul att prova något nytt tycker jag. Jag har aldrig haft en MB heller men förhoppningsvis blir det en någongång . Hur man än ser det så är det ett fruktansvärt starkt varumärke !

Uppdaterat: 2014-07-10 20:56
z65

Nya A-klass är riktigt snygg, både innuti och utanpå.
Känns som MB lånat friskt från en massa ställen och fått ihop något nytt som håller och kommer atrahera lite nya köpare.

Har tyvärr inte provkört men de recensioner man läst och av de vänner som provkört så verkar de flesta vara lite besvikna.
Å andra sidan så var det när modellen kom ut, och det brukar ju hända en del efter första året vad det gäller motorer och osv.

För min del så blir det nog ingen A-klass eller A3, av precis samma anledning som z65.

Uppdaterat: 2014-07-10 21:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Detta med förväntningar. Vad förväntade man sig när man provkörde en A-klass? Att den skulle kännas som de stora Mercedesbilarna med samma höga komfort? Eller att den skulle vara en grym sportvagn och ligga tajt på vägen med häftig prestanda? Eller trodde man att man skulle få en bil som var lika praktisk som en Volvo V70? Förväntningarna på varumärket är höga, av alla.

Uppdaterat: 2014-07-11 04:28
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Din bil väger mer än dubbelt så mycket som min Jes :-)

Uppdaterat: 2014-08-30 14:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

brut, ända är det man har där bak. Enda är mer rätt att skriva

Uppdaterat: 2014-08-30 15:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2014-08-30 15:27
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!