Vi Bilägares forum

Lurade av bilverkstäder

Lurade av bilverkstäder

Jag såg ett intressant inslag som handlade om hur bilverkstäder systematiskt, med avsikt OCH berått mod säljer på bilägarna fullständigt onödiga serviceåtgärder ”bara för att”. Programinslaget lärde mig, oss, som bilägare att BARA låta utföra de servicepunkter som resp biltillverkare föreskriver i den manual som finns i instruktionsboken. Varken mer eller mindre!

Bilarnas servicebehov finns ju uppspaltat där därför att det är just dessa punkter som ska servas. Varför? Jo, det är ju biltillverkaren som vet bäst vad som ska kontrolleras, bytas och när i tiden det ska ske.

Bilverkstäderna vill å sin sida skapa osäkerhet hos bilägaren för att kunna tjäna extra pengar på serviceåtagande som i alltför många fall är totalt ”waste of money”. De kallar dessa extrainkomster för ”upsales money” dvs pengar på marginalen som ofta är lättinsålda och oerhört lönsamma. För verkstäderna. Det är därför serviceprotokollen är fulla med mängder av servicepunkter som inte fyller några andra behov än att kunna ta extra betalt för och än värre något som verkstäderna ofta inte ens utför men tar betalt för.

Programmets kontenta är att titta i bilens manual vad som ska servas och när det ska göras och jämför med serviceboken och be verkstaden bara utföra / uppfylla instruktionsbokens rekommendationer och avstå från resten och därmed spara 1000 tals kronor.

Denna tanke har slagit rot hos mig och detta ska fr.om nu accentueras vid nästa servicetillfälle hos min auktoriserade bilverkstad.

Undra hur de kommer att reagera?

Vad tror Du är rätt / fel och törs Du ställa samma krav på instruktionsbokens följsamhet snarare än det överfyllda serviceprotokollet?

Uppdaterat: 2021-05-14 19:13

Kommentarer

De där viktigaste punkterna är väl ungefär samma för olika bilmärken så man behöver knappast öppna instruktionsboken. Dessutom brukar bilen själv tala om när det är dags för något kritiskt.

Därtill konkurrerar numera verkstäder sinsemellan just på de där punkterna eftersom antalet uppdrag sjunker. Möjligen står större märkesverkstäder utanför kampen om kunder eftersom de i likhet med bankerna har ett ruskigt troget klientel.

Uppdaterat: 2021-05-14 19:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...