Kundundersökningar och Lexus

79 inlägg 0 nya
Kundundersökningar och Lexus

Mer och mer har jag börjat fundera på om det finns något vi inte vet bakom Lexus höga placeringar i kundundersökningar. Jag börjar misstänka att det finns fler krafter än vanliga kunders erfarenheter. Toyota-koncernen med Lexus har enorma resurser att lägga ner på strategier för att nå in i svåråtkomliga marknader. För att bygga upp ett varumärke från ingenstans till ett som ska konkurrera i premiumsegmentet kräver sin list. Jag finner det mycket märkligt att ett märke år efter år får höga placeringar i just kundundersökningar på en tämligen stabil nivå. Det märkliga med detta är att bilarna i sig sällan vinner motorjournalisternas tester. Konkurrenterna är bättre. Jag kan inte tro att den samlade journalistkåren inte är kompetenta till att veta hur en bra bil är för sina konsumenter. 

 

Tidigare har vi hört hur Lexus CT inte alls lever upp till det som konkurrenterna gör. Nu senast har vi Lexus IS 300h. Jag sitter här och läser testet i Vi Bilägare 8-2014 mellan den och BMW 320i och Mercedes C180. Nu talar vi volymbilar i premiumsegmentet. Bilar som körs av många människor, alltså bilar som säkert körs av många av de som är med i kundundersökningar. Lexus sticker inte alls ut som någon vinnare i något avseende, och speciellt inte på sådana områden som konsumenter av premiumbilar uppskattar. Förutom att Lexus är dyrare än konkurrenterna så drar den mer bensin än utlovat, och dessutom mer än konkurrenterna (3-serien ligger lite högre men då är den fyrhjulsdriven). Hybriden vars främsta uppgift att spara på dropparna floppar helt. Dessutom låter den inte roligt, förutom ett barnsligt V8-muller från högtalarna (en bekräftelse från Lexus själva att hybriden har ett trist ljud). Vi Bilägare pratar om ljudet från en gammal spårvagn. Fjädringskomforten imponerar inte heller medan Mercedes får beröm. Instrumenteringen är rörig och det skrivs om att knapparna verkar komma från Toyotas reservlager. Detta är verkligen inte en premiumkunds dröm. På punkt efter punkt där premium ska utmärka sig förlorar Lexus. Ändå är kunderna mer än nöjda med bilarna. 

 

Jag tror inte på ägarna. Det är något märkligt i detta. En naturlig förklaring kan vara att kunderna har komplex och måste hävda sig mot de som kör konkurrenternas bilar och därför ger bilen överord. Medan konkurrenternas kunder är mer kräsna. En annan kan vara något dunklare. Det är inte lätt för mig som lekman att knäcka den koden mot denna företagskoncern. Men jag blir mer och mer övertygad om att allt inte står rätt till. När ett förtag säljer bilar på kundundersökningars placeringar och inte på bilarnas egenskaper förstår man att det är mygel bakom kundernas nöjdhet. Jag säger inte att det är de som undersöker som manipulerar siffror. Felet ligger hos de som fyller i undersökningarna. 

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

När man genomför sådana här undersökningar så är det omöjligt att fråga alla bilägare vad de tycker om sina bilar. Det finns helt enkelt inte resurser till att låta alla komma till tals, och än mindre möjligheter att på ett perfekt sätt låta samtliga bilägare uttrycka både sitt välbehag som missnöje med sin bil. Istället väljer man slumpmässigt ut ett urval och utnyttjar detta "stickprov" för att skatta vad hela populationen (alla de som inte kom med i urvalet) tycker om sina fordon. Eftersom man inte kan fråga alla bilägare, och då frågorna i sig lämnar utrymme för egna tolkningar (svarsbias), så får vi en felmarginal, d.v.s osäkerheten av det "sanna" värdet blir mer eller mindre stor.

När media sedan tolkar ovanstående metodik så framställs det ofta som att folk tycker si och så, när det i själva verket är frågan om ett urval och en skattning om vad folk egentligen tycker (baserat på frågor som man på förhand valt). Som ni förstår är det stor skillnad på att veta och att uppskatta vad folk tycker.

Tar vi Autoindex så toppar inte Lexus den listan. Man ligger högt men man särskiljer sig inte mot en rad andra märken. Inom statistisk bearbetning brukar man kalla det för att skillnaden är signifikant, eller statistisk säkerställd.

Med så små skillnader som det är frågan om i dessa undersökningar så är det inte frågan om några signifikanta ("säkerställda") variationer mellan märkena. Istället beror skillnaderna på något annat än vad man försöker mäta upp ("kundnöjdhet"). En statistiker brukar kalla detta för slumpen, d.v.s faktorer som "stör" mätningen på ett sätt som vi inte kan hantera, kalibrera och justera. Omfattningen hos slumpen är ibland känd, men oftast okänd. Inom mätningar kallas detta för förklarad respektive oförklarad variation. Den mätning som helt saknar oförklarad variation finns inte, inom något sammanhang. Inte ens en del VAG-hatare här i trådarna kan visa upp siffror som saknar oförklarad variation....-:)

Lexus ligger onekligen ofta mycket bra till i dessa undersökningar, d.v.s det uppskattade värdet säger att märket levererar en produkt som ägarna är nöjda med. Men som jag tidigare påtalade, övriga bilmärken levererar också en produkt som ägarna är minst lika nöjda med. Någon annan slutsats kan man inte dra baserad på de underlag som finns.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Kanske som så att det är bara de nöjda som svarar. De som är missnöjda vill inte medverka.
Nä, det kan inte vara så, i sådana fall skulle ju alla bilmärken komma högt på listan.

Lås inga trådar.

Tack för info AL.

Lexus torde vara det minsta märket i denna undersökning och de ligger överst. Är det inte så att de som söker sig till ett mindre märke utgörs av mer entusiaster? Hur stor andel är entusiaster av Fordägarna t ex? Det finns ca 260 000 Ford i Sverige medan det bara finns ca 10.000 Lexus. Jag tror att det bidrar till en sned fördelning över vilka typer av människor som ger sin syn och vilken syn de ger på sin bil.

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Sen har väl Lexus en väldigt liten marknadsandel i Sverige så man frågar sig verkligen om dom borde vara representerade i sådana här undersökningar. Man får ju lätt uppfattningen att det är en stor mängd människor som svarat men om antalet utvalda står i proportion till antalet bilar så måste det ju bli väldigt få utvalda för Lexus kontra t ex Volvo. Och smörar försäljarna och verkstäderna för dessa få köpare så är det ju inte så svårt att få bra resultat. Det är nog lite svårare att generellt smöra för t ex alla Volvoägare än för alla Lexus-ägare. Apropå entusiastiska ägare så låg väl också Citroen klart före Peugeot i undersökningen och just Citroen-ägarna har ju i alla fall historiskt sett varit lite mera entusiastiska för sitt bilmärke än ägare till många andra märken.

Leif Larsson. Genom att studera bortfallet brukar man få reda på varför en del inte svarat i första respektive andra omgången. Med hjälp av stickprov i bortfallen kan man därigenom bilda sig en uppfattning om vad de som inte svarar egentligen har för åsikter och då utnyttja de svaren för att korrigera för bortfallet - som ju egentligen är det stora problemet i enkätundersökningar. De som skickar in sina svar har ju faktiskt deltagit (om än att frågorna i sig kan påverka folk att svara).

Så Autoindex borde egentligen kompletteras med telefonintervjuer och bortfallsbearbetning för att ens komma i närheten av att kunna kalla sig för vettigt underlag.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Auto Index fyller man i på nätet om man känner för det. http://www.lgi.dk/AutoIndex-SE/ShowQuestion.aspx

Det verkar inte bättre än att man kan fylla i flera gånger. De frågar inte efter regnummer.

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Nu sprack hela Lexus-bubblan!

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Jag har upprepade gånger sagt att Autoindex inte ger en sann bild av verkligheten. Observera att jag inte förnekar att både Lexus och Toyota förtjänar en mycket hög placering i en sådan lista. Problemet med detta "index" beskrivs utmärkt av AL, så jag behöver inte fylla i något om det.

Med tanke på att vem som helst även kan gå in och skriva ned andra märke också så liknar detta ingenting.

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Instämmer med övriga. Lexus är bäst!

Thommys.

Här nedan i din kommentar ifrågasatte du inte resultatet och Autoindex när Mercedes låg bra till........;o)

Thommys 2011-11-05 08:46
"Härligt att det kommer en bekräftesle på att bra konstruktioner ger resultat med tiden. Själv visste jag det redan. Mercedes och Toyota i toppen och franskt i botten är alltså ingen fördom. Mercedes och Toyota (i den ordningen) förblir mina favoritmärken."

http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2011-gammalt-ar-fint-hos-mercedes-och-toyota-33390

Så Toyota är ett favorit märke för dig, tänk om du ägt en Lexus någon gång skulle du få se på skillnader i konstruktioner märken emellan..........;o)

Att vända kappan efter vinden har fått en ny innebörd när inte resultatet passar ens agenda........

Som jag sagt tidigare det är kul att läsa alla bortförklaringar...........;o)

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Shogun wrote:
Thommys.
Här nedan i din kommentar ifrågasatte du inte resultatet och Autoindex när Mercedes låg bra till........;o)
Thommys 2011-11-05 08:46
"Härligt att det kommer en bekräftesle på att bra konstruktioner ger resultat med tiden. Själv visste jag det redan. Mercedes och Toyota i toppen och franskt i botten är alltså ingen fördom. Mercedes och Toyota (i den ordningen) förblir mina favoritmärken."
http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2011-gammalt-ar-fint-hos-me...
Så Toyota är ett favorit märke för dig, tänk om du ägt en Lexus någon gång skulle du få se på skillnader i konstruktioner märken emellan..........;o)
Att vända kappan efter vinden har fått en ny innebörd när inte resultatet passar ens agenda........
Som jag sagt tidigare det är kul att läsa alla bortförklaringar...........;o)

Då visste jag inte att Auto Index var så lätt att manipulera!

Jag har ägt ett par Toyota och min bror har haft flera. Därför vet jag vad de går för (att de även krånglar, men det tror inte du och ett par till på). Men de gör inte anspråk på att vara premiumbilar och har heller inte ett premiumpris. Därför jämför jag inte Toyota och Mercedes. Skulle jag byta ner mig så är det inte osannolikt att jag skulle kört Toyota igen men det är bara hypotetisk spekulation. VW är på tok för vanliga för att jag skulle köpa en. Subaru lite för udda. Volvo är inte billiga och för vanliga. Franska bilar är skit. Opel för gubbiga. Ford slätstrukna och identitetslösa. Tyvärr har dock Toyota blivit fulare med åren.

Att jag har min syn på franska bilar är inget som ändrats heller. Lexus där emot har jag svårt att förstå hur de kan hyllas så av ägarna. Man kan ju inte bara älska en bil för att den inte krånglar (min B-klass krånglar inte heller). Det är så många andra faktorer som också måste falla på plats för att vara en premiumbil. Tidningarnas tester och min egna uppfattning om bilen räcker för jag aldrig skulle lägga några slantar på en Lexus. Vad utmärker den sig på förutom att hålla? Jo den går tystare i lägre farter än dieselbilarna. Sedan finns det inget mer.

Du ska inte tro att jag glömt bort vad jag en gång skrivit.

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Thommys.

;o)

Ja, alla sådana här undersökningar är manipulerade när Lexus och Toyota ligger med i toppen av de flesta runt om i världen år efter år..........så är det nog. Och alla ägare till just dessa märken ljuger mer än andra...... Nä, lägg ihop 2+2 av alla undersökningar och fundera på det vad det kan beror på.

Varför köper man en Lexus förutom driftsäkerheten? Ja, fråga de som äger Lexus. Sedan får du nog läsa lite fler tester om det nu är så viktigt för dig att den bil du ska välja ska vinna. Men varför? Är det inte du som ska ha bilen och är kapabel för att avgöra om den är bra för dig? Du valde en B-klass och du är nöjd, var glad över det. Och den är bättre för dig än en Lexus, enligt dig. Men den står INTE för något metavärde som MB står för normalt enligt mig, man kunde välja vilket märke som helst i den kategorin bilar, B-klass är inte bättre än någon annan, enligt mig. Jag skulle inte vara nöjd med en sådan bla pga utseendet för det första, därför går den bort. Ska man ha en Mercedes så ska det vara en "riktig" Mercedes som ser ut som en Mercedes, tycker jag. Därför ska man inte klaga på Lexus design när man själv väljer en B-klass, tycker jag. Det är andra grejer som gör en premiumbil som du säger, B-klass är ingen premiumbil bara för att den heter Mercedes, tycker jag. Lika lite som en Lexus CT är en "riktig" Lexus,enligt mig så är den inte riktigt premium. Men försök att acceptera att Lexus ligger före Mercedes så är det bara runt om i världen vad gäller kundnöjdhet och kvalitet.
Jag accepterar att Hyundai ligger efter Toyota i dessa listor trots att jag nu kör Hyundai, jag har inga problem med det, även om jag i stort är nöjd med denna Hyundai än så länge.......det är nyttigt att variera sig mellan olika märken annars blir man nog lite blind.

Det är fortfarande kul att läsa bortförklaringarna hit och dit av fanatiker för ETT enda bilmärke.

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Shogun - inte nödvändigtvis manipulerade av Lexus men det finns 2 saker som menligt kan påverka resultatet.
1- detta är ett mycket litet märke i Sverige vilket i sig kan innebära att resultatet inte är lika representativt som för ett större märke med spridning till flera ägarkategorier.
2 - eftersom märket är litet och i den högre prisklassen så kan man genom en satsning på ett generöst mottagande i servicesammanhang antagligen plocka poäng där vilket kan vara skillnaden jämfört med ett i Sverige stort märke som t ex Volvo. Visst önskar man att alla verkstäder oavsett märke skulle hantera kunderna på ett generöst sätt men det är nog tyvärr bara en önskedröm. Kunden får säkert betala för denna generositet men med tanke på att det i grunden är dyra bilar så kan man gissa att aktuella kunder inte är så priskänsliga för servicekostnaden som t ex en Kia-kund för att ta ett exempel.
Sen är det nog ingen som tvivlar på att det är bra bilar men det borde man väl också kunna kräva med tanke på den aktuella prisklassen. Sen saknas det säkert också egenskaper som köparna uppskattar eftersom Lexus trots all "gratis-reklam" baserad på sådana här undersökningar ändå inte säljer speciellt bra här i Sverige. Men generellt får man nog ta sådana här ägarundersökningar med en stor gnutta salt eftersom det som AL redogjort för finns variabler som inte redovisas och som kan påverka resultatet inte minst med tanke på att det trots allt inte är så stora skillnader mellan t ex ett toppresultat och ett medelresultat.

Shogun

Nej jag accepterar inte att de alltid kommer högst i undersökningar bland kunder men inte när jag läser tester om Lexus. Något stämmer inte.

Sedan lever vi i olika kulturer världen över. I USA gillar de plast, bling-bling, Star-Trek och V8-muller. Jag får inte ut allt av deras tester. För mig är det självklart att läsa tester framför allt från Sverige men även från Europa. Vi har olika syn på chassisättningar, motorer, fälgar, krom, inredningar, materialval och så vidare. Att en bil är gedigen värderar de t ex inte på samma sätt som hos oss. Mercedes berömda körkultur omtalas inte heller. Den som bygger på längre mjukare fjädringssättning och styvare dämpare. Vi pratar om gener här och inte någon plastpappa som bara försöker att ställa sig in.

Att kunderna köper Lexus för att de uppskattar problemfrihet sa ju Lexus själva nyligen. Förlorar de den så förlorar de kunderna. Starkare band till sina kunder har de inte. Kunderna värdesätter inte annat högre.

B-klass är B-klass. Den ser inte ut som en sedan-Mercedes för att det inte är en sedan-Mercedes. Vill man ha mer utrymme och en mer praktisk bil till lägre kostnader så ser de ut som de gör. C-klassen är t ex inte lika rymlig på något håll. Det är en annan bil och den köper man också av andra orsaker. Den har t ex allt det där som Mercedes står för traditionellt. B-klass är en relativ ny gren inom Mercedes. Den har egentligen bara en konkurrent och det är BMW MPW 2-serie. Golf Plus och Ford C-Max är enklare bilar. Ingen av dem kan jag få med äkta valnötsrot t ex. B-klassen är premium inom sin klass. Men jag ska inte ha den i all evighet heller. Jag kommer att byta till en annan Mercedes inom snar framtid. Det handlar bara om att den ska komma ut på marknaden först. Jag var helt inne på E-klass, men eftersom den kommer med en efterträdare inom två år så hoppar jag över den. Jag tar nya C-klass sedan så länge, trotts att den är trängre. Eftersom jag drar mycket husvagn så vill jag ha en backkamera som jag ser dragkroken i, men den blev hutlöst dyr till E-klass eftersom man måste ta stora navigatorn till, vilket jag inte har nytta av, då går totalpriset för en backkamera på ca 39.000 kr. Till en C-klass 4.600 kr. Det får alltså vara någon måtta på det hela. Det jag väntar på med C-klassen är 4MATIC och den ska presenteras i juni säger ryktena.

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Thommys.

Det är ditt problem som fanatiker att du inte accepterar något annat än Mercedes.......;o) Men eftersom jag själv har varit Mercedesägare under många år parallellt med andra märken vet jag precis hur de är. Och har en överman i Lexus, enligt mig. Men för att riktigt förstå det måste man kanske äga en. Det är mycket som inte heller stämmer med Mercedes längre, tex den tidigare långsiktiga kvaliten. Tycker att BMW liksom Lexus passerat MB de senaste 10åren också med en helt annan körupplevelse.

Sedan hur vet du att de gillar plast i USA de som köper premiumbilar? Vad jag kan se så är det plast i Mercedes.

Varför måste bilarna vinna i tester? Och vad vet du vad dessa biljournalister verkligen vet om bilar? Kan de mer än dej, hur vet du det? Det hela är ju bara subjektivt vad dessa tycker( eller för att misstänkliggöra testarna i tidningarna att Mercedes betalade bäst för att vinna testerna, som Lexus/Toyota gör för att vinna undersökningarna, eller hur ska man tolka dig) men det har aldrig slagit dej att så kan vara fallet vem vet? Nej, det hela är bara bortförklaringar hela tiden. Men om det nu är så att du bara kan köra Mercedes och inte kan acceptera resultaten är bättre för flera andra så är det ju bara att fortsätta att köra en B-klass och tro att man kör top of the line........men hur känns det innerst inne ;o) Jag tror att det är detta som gnager hos dej Thommys, att inget kan vara bättre än Mercedes. Men enligt mig så kan dom det. En bil är alltid en kompromiss, även en Mercedes och Lexus.

Men kul att du är nöjd med Mercedes B-klass.

Men det är kul att läsa alla bortförklaringar och spekulationer om varför det och det.......

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Har entusiasten valt att köpa en dyr bil som sticker ut, som ex. Lexus, kan man väl inte annat än vara nöjd, säger sig väl självt tycker jag. Såna är vi människor bara, gäller allt annat också, inte bara bilar.
Däremot på mer vanliga bilar tror jag nog såna här undersökningar kan stämma lite iaf.

Shogun skriver:

"Men försök att acceptera att Lexus ligger före Mercedes så är det bara runt om i världen vad gäller kundnöjdhet och kvalitet."

Vilket åter för oss in på mätningarna, som alltså INTE visar på detta utfall. Osäkerheten i resultaten är helt enkelt för stor för att man skall kunna dra sådana slutsatser. Men Shogun får gärna visa en källa för sitt påstående där skillnaderna mellan Lexus och MB är signifikanta. Och observera, Autoindex är inte en sådan.

"Jag accepterar att Hyundai ligger efter Toyota i dessa listor"

Vilket alltså inte är fallet, av alla de skäl som jag angivit.

"alla sådana här undersökningar är manipulerade när Lexus och Toyota ligger med i toppen av de flesta runt om i världen år efter år."

Undersökningarna är inte nödvändigtvis medvetet manipulerade. Däremot påverkas de av stora osäkerheter som ger detta utfall. Jag har under årens lopp gått igenom detta mer i detalj och också länkat till litteratur och skrivelser (från b.la SCB) i ämnet. Kort och gott; SCB, eller vilken annan vettig auktoritet inom mätområdet som helst som följer vetenskaplig praxis och krav på repeterbarhet, skulle aldrig släppa iväg en sådan här "undersökning" - och än mindre dra sådana slutsatser som sedan görs. Det är framförallt detta jag vänder mig emot. Att Lexus sedan bygger förstklassiga bilar är en annan diskussion.

" lägg ihop 2+2 av alla undersökningar och fundera på det vad det kan beror på."

Det är inte möjligt att lägga ihop undersökningarna, d.v.s göra en metaanalys, då de som sagt bygger på så olika metodik och har så skral precision (när den ens redovisas - vilket är ytterst ovanligt). Varje s.k studie måste därför särbehandlas var för sig och kan inte ses som en bekräftelse av tidigare resultat.

Man kan säga så här. Om Toyota byggt bilar med samma dåliga noggrannhet och på lika lösa boliner som dessa studier så hade företaget inte varit så framgångsrikt som det är idag. Man hade definitivt inte producerat lika effektivt och inte under några som helst omständigheter varit felfria. Faktum är att Toyota inte ens existerat om man tillämpat en sådan här metodik. Så enkelt är det.

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Notera också att det finns modeller för att mäta och skatta kundnöjdhet. SCB har exempelvis en som skulle kunna användas för att härleda dessa påstådda skillnader mellan bilmärken och kundernas upplevelser.

Se här för mer information: http://www.scb.se/sv_/Vara-tjanster/Insamling-och-undersokning/SCBs-analysmodell/

Observera då dessutom följande:

"Våra beräkningar av betygsindex och effektmått redovisas med konfidens­intervall (felmarginaler) på 95-procentsnivån. Felmarginalerna täcker dels den osäkerhet som sammanhänger med att det är modellbaserade skattningar, dels den osäkerhet som kan bero på att en undersökning baseras på ett urval av kunder." (från länken ovan)

MVH AL

Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Shogun

Det är du som kallar allt för bortförklaringar. Det är fakta från mig och tester jag grundar det på.

Det är en liten skara personer som kör Lexus i Sverige. Ca 0, 23% av alla personbilar i landet. Jag kan mycket väl tänka mig att dessa inte har de kraven jag har på min bil. De kan vara hur mycket nöjda de vill. Men det ger inget förtroende när så få är grunden för en undersökning. 15.000 har deltagit totalt. 33 personer av dessa borde vara de som kör Lexus. 33 personer är det inget som helst problem att ens fingera i dessa undersökningar. Även Lexus själva kan lätt smörja så få personer, även om inte alla säkert är det. Hur andra undersökningar i världen går till vet jag inte, men det är mygel både här och där. Biljournalister kan vara köpta eller smorda också. Men det lyser igenom med tiden om man följer dem år efter år. Att det ha kompetens är självklart under alla år jag följt dem.

BMW har alltid fått beröm för körglädje, men den körglädjen är inget som tilltalar mig. Jag har kört mycket BMW eftersom min far kör märket sedan några år. Jag tycker inte att de lockar mig mer än Mercedes kan jag säga. Plottriga knappar, hårda säten, tråkig instrumentbräda, styvare fjädring mm.

Att jag ska köpa andra bilar för att ha referenser är mycket dyrt. Om jag inte är nöjd med bilen kan jag inte byta efter en månad. Jag har bilen två till tre år. Skulle jag prova några andra bara för att prova räcker inte livet till. Därför grundar jag mina bilval på tester och mina egna uppfattningar.

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.