Japanska bilar, och svag motor

150 inlägg 0 nya
Japanska bilar, och svag motor

Det måste vara fler än jag? Som börjar undra varför motorerna bara blir svagare och svagare i Japanska bilar! Jag tänker nu specifikt på Subaru, Honda och Toyota. Då det är dom som har bäst verklig kvalitet, av dom Japanska märkena (Inte nödvändigtvis av alla märken). Lexus nämner jag inte, för dom är utom räckhåll prismässigt.

Subaru: Tidigare fanns både Legacy, och Outback med starkare alternativ. Nu bara med trötta motorer.

Honda: Accord är borta, den fanns åtminstånde med 192 hk, dock sugmotor med lågt vrid. Nu Cr-v med mini motorer enbart. Ja Civic finns ju då med vass motor, men inte som kombi.

Toyota: Avensis får bara tröttare, och tröttare motoralternativ för varje generation. Auris ska vi inte tala om. Talande är att Rav-4 Hybrid är vassaste Toyotan, förutom busbilen GT-86.

Vad beror det här på? Jag är ute efter en vanlig familjebil. Jag håller hastigheten, kör inte för fort. Men med semesterlastad bil, så är det skönt om det händer något när man gasar på. Inte minst på 2+1 vägar, när man ska om flera långtradare i uppförsbacke. För att inte reta folk bakom till vansinne. Jag vill inte ha +250hk. Utan kanske bara en 1,8-2,0L bensinturbo på 180-220hk (dvs lågtrycks turbo). Det skulle räcka alldeles utmärkt. Diesel är inte ett alternativ för mig. Hybrid med rätt effekt skulle kunna vara det dock.

Gärna bara kommentarer av vuxna människor tack!

Jag trodde förstås att Suzuki hade bäst kvalitet av de japanska, men även de gör ju små maskiner. Det är allt fler marknader som ställer utsläppskrav och då funkar det inte med en treliters boxersexa. Eftersom japaner inte är speciellt bra på dieslar så får de inte ut maskiner med vridmoment.
Sen är det väl så att effekten säger väldigt lite om körbarheten utan det som känns är arean under vridmomentskurvan.

L. Mäkinen wrote:
Jag trodde förstås att Suzuki hade bäst kvalitet av de japanska, men även de gör ju små maskiner. Det är allt fler marknader som ställer utsläppskrav och då funkar det inte med en treliters boxersexa. Eftersom japaner inte är speciellt bra på dieslar så får de inte ut maskiner med vridmoment.
Sen är det väl så att effekten säger väldigt lite om körbarheten utan det som känns är arean under vridmomentskurvan.
Suzuki gör nog inga dåliga bilar. Dom gjorde väldigt bra Cross hojar på den tiden det begav sig för mig. Dom gjorde en fyrhjulsdriven sedan, som dom slutade med för ett par år sedan. Som hade varit lite intressant om den hade funnits som kombi. Kizashi hette den. Den uppfyllde mina viktkrav på krocksäkerhet också, förutom 5*. Men bortsett från dieslar, då jag inte vill ha en sådan. Så borde det inte vara så svårt att få ut en lågtrycksturbo, eller hybrid. Som inte är jätte trött. Eller?

Ja, det där är väl en av anledningarna till att jag kommer att behålla min relativt hästkraftsvaga men vridmomentstarka dieselbil så länge det bara går. Den knuffar på rejält när man behöver komma förbi långtradare eller dra något bakom. Alla annan tid snålar den på bränslet.

Democracy Dies in Darkness.

Rille: tror det främst handlar om vad generalagenten väljer att ta in. Bilarna du frågar efter finns på andra marknader.

pinjong wrote:
Ja, det där är väl en av anledningarna till att jag kommer att behålla min relativt hästkraftsvaga men vridmomentstarka dieselbil så länge det bara går. Den knuffar på rejält när man behöver komma förbi långtradare eller dra något bakom. Alla annan tid snålar den på bränslet.
Jag förstår det, verkligen. Men som jag sa, så är diesel inte ett alternativ.

Swemba wrote:
Rille: tror det främst handlar om vad generalagenten väljer att ta in. Bilarna du frågar efter finns på andra marknader.
I vissa fall kan det vara så, absolut! Men inte alltid.

Jag har också sneglat på Kizashi, men inte kommit mig för att handla.
Toyota envisas med att montera vridmomentssvaga motorer i sina hybrider så man inte får mer kraft totalt utan bara annorlunda sätt att göra det.
Auris hade nog blivit trevligare att köra med motor och låda från RAV4 hybrid, men det får kanske inte plats.

L. Mäkinen wrote:
Jag har också sneglat på Kizashi, men inte kommit mig för att handla.
Toyota envisas med att montera vridmomentssvaga motorer i sina hybrider så man inte får mer kraft totalt utan bara annorlunda sätt att göra det.
Auris hade nog blivit trevligare att köra med motor och låda från RAV4 hybrid, men det får kanske inte plats.
Nu finns ju tyvärr inte Kizashi längre. Sen tycker jag att du har helt rätt i att Toyota borde. Antingen ha större bensinmotorer till sina små hybrider. Eller större elmotorer till de samma. Man får mer vrid på båda vis. Nu skulle ju Toyota utan problem, kunna ta ut mer effekt ur både bensinmotor, och elmotor. Men då inkräktar man väl på Lexus, antar jag?

Men måste man köpa japanskt då?

Det är diesel som får världen att snurra!

Subaru har ju en XT version på sin Forester, med 240hk. Varför finns inte den, åtminstånde i ett nedtrimmat utförande?

christer_1 wrote:
Men måste man köpa japanskt då?
Håll dig till topic, eller håll dig borta!

Mazda finns ju!

Fast jag tycker nog att christers fråga faktiskt är lite berättigad när TS själv konstaterar att de flesta Japan-bilarna har en motorisering som han inte gillar.

junkers wrote:
Mazda finns ju!
Det gör dom absolut. Men dom behöver nog något år till med gott renomé, innan jag litar på kvaliteten där.

Pi wrote:
Fast jag tycker nog att christers fråga faktiskt är lite berättigad när TS själv konstaterar att de flesta Japan-bilarna har en motorisering som han inte gillar.
För min del är den inte det. Hade den varit det, hade det framgått

Rille - du beklagar att det inte finns nån tänkbar japansk bil med en vettig motorisering. Skall du då avstå bilköp eller kanske titta åt annat håll ? Man kan inte alltid gissa vad TS tycker om det inte framgår explicit vilket jag faktiskt inte riktigt tycker att det gjorde. Min slutsats blir då att du inte köper nån bil eftersom ingen av de tänkbara har en motor som du anser tillräcklig.

Relevant fråga faktiskt! Lite där jag står just nu. Funderar och undrar, men varför finns inget alternativ?

Rille_L wrote:
Relevant fråga faktiskt! Lite där jag står just nu. Funderar och undrar, men varför finns inget alternativ?

Det svaret kan nog inte nån på detta forum ge dig tyvärr utan den frågan får nog adresseras resp generalagent.

Jag delar din åsikt om japanska motorer. Hade också önskat en vassare motor. Men det är nog som Mäkinen skriver i #2: "Det är allt fler marknader som ställer utsläppskrav och då funkar det inte med en treliters boxersexa." och Swempa i #5: "tror det främst handlar om vad generalagenten väljer att ta in. Bilarna du frågar efter finns på andra marknader." Utöver det kan det även vara skatteregler på andra marknader som gynnar motorer under en viss storlek. Tyvärr lever vi i en tråkig tid med allt mer tråkiga motorer...

Subaru Outback finns visserligen med 2.5 motor på 175hk 235Nm, men du kanske tycker även den är för seg... Levorg finns (endast) med en 1.6T på 170hk 250Nm. Den senare hamnar väl i så fall närmast din önskan.

Rille_L wrote:
Håll dig till topic, eller håll dig borta!

Ja det var ju ett relevant svar på en fråga som du nästan besvarat själv. Du har ju redan besvarat din fråga, så varför fråga?

Det är diesel som får världen att snurra!

Lägg till ny kommentar