Hybrid och utsläpp

71 inlägg 0 nya
Hybrid och utsläpp

En hybridbil som drivs av något i kombination med förbränningsmotor kommer otvivelaktigt att ha ett antal kallstarter eller ljumma starter.
Detta då motorn helt enkelt kallnar när den inte används.
Nu kallnar dessutom inte bara motorn utan även katalysator(er).

Visa gärna undersökningar, faktiska mätningar, egna mätningar etc av utsläpp, temperaturer och annat intressant.

Fundera också över vilka bränslen som kan vara bäst. Alkohol, bensin, diesel, vätgas, matolja,...

Är det kanske bättre med en minimotor som puttrar på optimerat varvtal och agerar generator? Den, och dess rening kommer ju gå varm på ett annat sätt.

Det är okej med utsvävningar om vilket bränsle som är minst skadligt men det skall, obönhörligen, backas upp av hyfsat trovärdig eller mycket trovärdig forskning och mätning av aktuella mått (inte femton år gammalt till exempel). Likaså skall det finnas hyfsad verklighetsförankring i materialet. Därmed går exempelvis expressenartiklar om hjärndöda barn på grund av att de andats in luft ersatt av 100 procent orenade avgaser bort.

Välkomna!

En studie på utsläpp från diesel och bensin, främst partiklar men berör även katalysatorn.

https://www.express.co.uk/life-style/cars/832463/diesel-engine-uk-cars-emissions

En PFI-hybrid och en GDI-hybrid under kallare förhållanden (kring nollan).
Om jag skummat rätt så har PFI högre NOx och GDI högre partiklar.
Eftersom NOx tydligen är så farligt så måste vi förbjuda Toyota Prius. Dessutom släpper GDI ut massor av partiklar så bättre hade varit att köra diesel då dessa har filter sedan många år.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.cambridgeparticlemeeting.org/sites/default/files/Presentations/2017/CPM_Swanson_2017_On-road%2520particle%2520and%2520gaseous%2520emissions%2520from%2520a%2520PFI%2520and%2520GDI%2520hybrid%2520electric%2520vehicle%2520%2528in%2520the%2520winter%2529.pdf&ved=2ahUKEwjWj8qcyNTZAhUOLFAKHez7D0cQFjAAegQIBxAB&usg=AOvVaw3bOAhiflh_scz_D38E13XA

En helt färsk artikel om el(hybrid)bilars miljöpåverkan:

https://www.nyteknik.se/opinion/elbilen-gar-pa-kol-och-monopol-6900280

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Det är, som jag alltid hävdat, komplext med andra ord.
Lösningen på kort sikt kanske kan vara den hypereffektiva dieselgeneratorn (renad såklart) och mindre mängd batterier. Eldrift som stoppar max 5-10 mil räcker så gott.

Dagens snåla moderna motorer behöver rejäl belastning för att få upp motor temperaturen under vinterhalvåret och det gäller nog både bensin och diesel.
Hur fungerar reningen på en hybrid när vi under stadskörning inte ens över tid kommer upp i 50% av normal drifts temp?

Exakt sådana mätningar är jag också ute efter.
Vid utetemp 35 grader, 15, 0, -10, -30. Som exempel. Vad händer? Och när slutar hybriden vara en hybrid? Som, var det Golf GTE?, där den slutade vara hybrid när det blev kallare än -10 grader. Utetemp alltså!
Den var förvisso sjukt miljöbra när det kröp nedåt -27 då den inte ens vill starta, men utsläppen ner till dess?

Det är väl lite dessa frågeställningar som AL ifrågasätter och Toyotafolket går i taket. "Skulle min hybridbil vara miljöbov?"

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Åsiktsinlägget i Ny Teknik som Stoor länkar till innehåller lite väl mycket oinsatt rappakalja. För ovanlighetens skull verkar några av kommentarerna innehålla mer kunskap än ursprungstexten.
Något mer nyanserat i Idévärlden i SVT igår: https://www.svtplay.se/video/17164734/idevarlden/avsnitt-8?start=auto

Oavsett vilken sida man står på så läser och tror man nog på det skrivna ord som överensstämmer med ens egen världsuppfattning och på samma sätt så tar man till sig de skrivna ord som kritiserar det man själv inte gillar. Vi är människor helt enkelt och i egenskap av amatörer inom området har vi nog svårt att bedöma trovärdigheten i olika uttalanden speciellt om de kan spreta åt olika håll i samma fråga. Det går alltid att hitta artiklar som överensstämmer med vad man själv tror och tycker i en viss fråga.

Auto Motor & Sport mätte utsläpp vid kallstarter i deras vintertester. Det var stor skillnad mellan bilarna. Bland de bästa var Citroën DS5 med diesel, för den hade katalysatorn närmare motorn så den uppnådde optimal temperatur tidigare än konkurrenterna.

Så det handlar inte bara om bränsletyp utan också om konstruktion. :)

Visst finns det fabrikat eller att är på gång med cat integrerad i grenröret direkt mot motorn numera?
Att cat sitter under bilen är väl inte det bästa ut värme/kylnings hänseende.

Men man undrar ändå hur det ser ut på många moderna dieslar och kanske bensin bilar som man i stads körning nästan kan hålla handen på avgasröret första halvtimmen efter en kallstart.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Det är helt riktigt att katalysatorn tänder / renar tidigare ju närmare motorn den sitter men det sker till priset av att katalysatorns livslängd förkortas. Att ha den mitt i underredets luftström borde heller inte vara optimalt eftersom den kyls ned snabbare då med försämrad rening som följd.

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Raphael wrote:
Auto Motor & Sport mätte utsläpp vid kallstarter i deras vintertester. Det var stor skillnad mellan bilarna. Bland de bästa var Citroën DS5 med diesel, för den hade katalysatorn närmare motorn så den uppnådde optimal temperatur tidigare än konkurrenterna.
Så det handlar inte bara om bränsletyp utan också om konstruktion. :)

Vad för katalysator hade denna Diesel? SCR-katalysator eller någon annan sort, eller blandar du ihop det med bensinare?

Pi wrote:
Oavsett vilken sida man står på så läser och tror man nog på det skrivna ord som överensstämmer med ens egen världsuppfattning och på samma sätt så tar man till sig de skrivna ord som kritiserar det man själv inte gillar. Vi är människor helt enkelt och i egenskap av amatörer inom området har vi nog svårt att bedöma trovärdigheten i olika uttalanden speciellt om de kan spreta åt olika håll i samma fråga. Det går alltid att hitta artiklar som överensstämmer med vad man själv tror och tycker i en viss fråga.

Mycket bra kommentar Pi, som vi med åsikt borde ta till oss och ha liiite självkritik till också. Eller hur Määkinen, Shogun, Jag själv m.m m.m

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Pi wrote:
Oavsett vilken sida man står på så läser och tror man nog på det skrivna ord som överensstämmer med ens egen världsuppfattning och på samma sätt så tar man till sig de skrivna ord som kritiserar det man själv inte gillar. Vi är människor helt enkelt och i egenskap av amatörer inom området har vi nog svårt att bedöma trovärdigheten i olika uttalanden speciellt om de kan spreta åt olika håll i samma fråga. Det går alltid att hitta artiklar som överensstämmer med vad man själv tror och tycker i en viss fråga.

Bra skrivet! Jag känner exakt som du skriver, jag är amatör och försöker läsa och lära mig så mycket som möjligt, men eftersom det man läser spretar så hit och dit så blir jag inte nämnvärt klokare. Snarare förvirrad. Dessutom finns fortfarande bara bensin, diesel och E85 att välja på på mackarna häromkring.... Elbil funkar inte för oss av flera skäl. Så vad ska man välja? Jag fortsätter köra bensinbil, som jag alltid gjort, tills vidare... Men inför varje bilbyte funderar man ju. Speciellt i den tid vi nu lever i, när det pratas så mycket om miljön. Hybrid låter bra. Minskar bensinförbrukningen utan att man behövet ett eluttag i carporten. Men är inte det heller bra... Pest eller kolera? Tror jag köper en gammal amerikanare med V8 och skiter i allt sammans. ;-P

Jag ser hybridbilen som en slags interimslösning med förmodad kort livslängd. Hur kort beror på hur snabbt utvecklingen av ny batteriteknologi blir. Sedan ligger det väl ganska mycket i att framtidens mobilitet måste vara mycket mer energieffektiv. Alltså inga Teslor som går 0-100 på 2,5 sekunder utan snarare fordon som med hyfsad hastighet löser våra transportbehov. Vilka material de innehåller återstår att se. Ädla metaller, stål och plast blir nog svårt att använda om vi ska hushålla med våra resurser.

Att bygga vårt välstånd på prylar blir kanske också svårt men digitaliseringen erbjuder möjligheten att konsumera tjänster i högre grad. De kan vara mellanmänskliga (sjukvård, hälsa, utbildning) men även helt digitala (spel, film osv). Kanske hela det ekonomiska systemet måste omdefinieras med tanke på värdeskapande...

NASA: Asteroid 249516 Aretha, named after the singer to commemorate the #QueenOfSoul, will keep orbiting beyond Mars.

Xanthopteryx wrote:
Eftersom NOx tydligen är så farligt så måste vi förbjuda Toyota Prius. Dessutom släpper GDI ut massor av partiklar så bättre hade varit att köra diesel då dessa har filter sedan många år.

Det är ju just sådana här uttalanden som gör det omöjligt att föra en seriös dialog, jag tror nog du förstår att utsläppet från denna Prius är betydligt lägre än från en dieselbil och speciellt om du räknar in den orenade värmaren, du tror att filtret trollar bort de farliga utsläppen, så är det ju inte utan de farligaste micropartiklarna passerar förbi filtret, räknar vi sen in att de fuskat och stängt av reningen på ett flertal dieselbilar så blir utsläppen många gånger värre

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)
Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon no1 wrote:
Xanthopteryx wrote:Eftersom NOx tydligen är så farligt så måste vi förbjuda Toyota Prius. Dessutom släpper GDI ut massor av partiklar så bättre hade varit att köra diesel då dessa har filter sedan många år.
Det är ju just sådana här uttalanden som gör det omöjligt att föra en seriös dialog, jag tror nog du förstår att utsläppet från denna Prius är betydligt lägre än från en dieselbil och speciellt om du räknar in den orenade värmaren, du tror att filtret trollar bort de farliga utsläppen, så är det ju inte utan de farligaste micropartiklarna passerar förbi filtret, räknar vi sen in att de fuskat och stängt av reningen på ett flertal dieselbilar så blir utsläppen många gånger värre

Nu fanns det ett stort mått av ironi i detta jag skrev. Just för att påvisa hur komplext det är.
Du missar en vesäntlig del där: Det är partiklar från bensinbilar också, mycket partiklar många gånger, men skillnaden är att yterst få har partikelfilter. Alla nyare dieselbilar har partikelfilter.
Dessutom kan inte bara stänga av ett partikelfilter - det måste fysiskt tas bort.
Många bensinbilar har också värmare, som inte heller är renad.
Vilka reningar har de stängt av på dieselbilar?
Det man gjort är att optimera programvaran mot testkörning och inte verklig körning.
Detta förekommer garanterat även på bensinsidan.

Dom bensinbilar som släpper ut mest partiklar är, som jag förstått det, direktinsprutade. Vanligt hos många bensinare idag, men Toyotas hybrider är det inte. Därmed bör partiklarna bli färre.

Den rening som stängts av på dieslar är väl Adblue reningen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.