Vi Bilägares forum

Hur minskar vi antalet döda eller skadade i trafiken

Hur minskar vi antalet döda eller skadade i trafiken

Som förlängning på artikeln om antalet döda så tänkte jag att vi flyttar in diskussionen här istället.

Vad beror ökningen av olyckor på?
För det första, är det en nettoökning eller bruttoökning i relation till antalet körda fordonskilometer?

Vi har idag väldigt många bilar med hög säkerhet tack vare de senaste årens rekordförsäljning av nya bilar. Vi har även mer mötesfria vägkilometer än någonsin. Vi får sänkta hastigheter och fler fartkameror och ändå sker fler olyckor med dödlig utgång i antal än tidigare.

Väldigt hög andel av olyckorna är det påverkade förare inblandade i. Dessa kommer vi inte åt med fartkameror, sänkta hastigheter och min gissning är att dessa inte heller kör bil an senaste snitt med alla, av vissa, hatade hjälpsystem. Mitträcken hjälper dock till att dessa inte kör på någon mötande.

En stor andel som omkommer är inte heller bältade, ovan listade åtgärder hjälper inte heller dessa individer.

Singelolyckor sker oftast genom att något gått över styr, för hög fart i relation till sikt, vägstandard eller kanske förarens skick och då hjälper inte heller kameror eller sänkta hastighetsgränser och bara till viss del en högre säkerhet i bilen. Mitträcken däremot hjälper ju till att det blir just singelolyckor istället för i vissa fall mötesolyckor vilka har en mycket betydande fördel vid utgången av att ett fordon hamnar i knipa istället för kanske ett eller flera till blir inblandade.

Hur minskar vi antalet olyckor då?
Hastigheter är självklart viktigt utifrån verkan vid olycka, men kanske inte så jätteofta orsaken till, utom då kanske i singelolyckor. Det vi idag ser är att skillnaden på hastighet i trafiken är större, vissa ha anammat de sänkta hastigheterna medan andra skiter i det och plötsligt är fartskillnaden typ 30-40km/h mellan bilisterna mot tidigare 10-20km/h vilket ger upphov till fler situationer, mer upphinnande och fler dåliga omkörningar.

Påverkade förare då? Här behövs en stor attitydförändring i hela samhället. Spontant känns det som om det är drogerna som tagit över allt mer som berusning i samhället och det är ett jätteproblem på flera fronter. Medan alkohol skulle gå att stävja till stor grad genom alkolås så finns för närvarande inget system som fungerar mot droger. Jag vill också påstå att många av de galenkörningar man allt för ofta ser i trafiken har droger varit inblandade.

Bilbälte då? Behövs det? Nä, inte så länge inget händer… Lite som bilförsäkringen eller garantin på den nya TV:n… Fast det är väldigt viktigt när olyckan är framme, både för att hålla dig kvar i stolen på ett bra sätt och för att andra system som åtstramare och kuddar skall fungera på tänkt vis. Har en tidigare kollega som kategoriskt vägrade bälte trots ett ”-sson-namn” och snart 60 år gammal och med många mil på vägarna årligen.

Mobilfyllon då? Tror inte det är så många dödsolyckor som det är mobil inblandat, men väldigt många andra olyckor som kökrockar och liknande. Ser dagligen på mina körningar mobilfyllon som inte kan låta bli sitt missbruk utan skall jönsa med sin kära telefon bland andra trafikanter. Samtal är det många som propagerar för/emot och jag är enig om att samtalet stör, men att det är säkrare om man skall prata att använda hands-free för att då har du inga händer i vägen för ditt synfält eller båda händerna fria att använda att köra med som du alltid gör.
Blir så förb… nyfiken på de som åker runt i en nyare bil med telefonen vid örat när jag med 99,98% säkerhet VET att det finns BT-HF i bilen, varför?

Vissa trångsyntas ständiga tjat om att ”auto-systemen” gör oss mer benägna att använda telefonen köper jag inte, de förare som jag ser i trafiken med mobben i handen är duktigt blandade i allt från äldre rishögar, hantverkarbilar till nyare bilar, så jag ser ingen överrepresentation av ”auto-bilar” bland mobilfyllon så dit har vi inte ännu kommit. Men eftersom mantran är så populära idag så tjatar jag vidare på mitt eget;
Om man tror att autobroms är ett system som gör att jag kan mobilsurfa och inte behöva se framåt utan bilen bromsar själv om den behöver kommer du bara att göra det en gång och sedan aldrig mer använda mobilen vid körning…
Jag har testat på testbana och skulle det skett i vid ouppmärksamhet i trafiken så tror jag garanterat att jag behövt byta kallingar efteråt för när systemet väl behöver gå in så är det med 100% broms… till stillastående!
Den som tror att detta skall gå att använda vid körning kommer tänka om efter ett försök!!

Vad mer kan vi göra?
Uppmärksamhet!! Var med i matchen, KÖR bil och framför allt, tagga ner attityden och ha inte så jäkla bråttom. Vad gör väl 1-2 minuter mer på vägen hem?
Jag och kollegan testade från Kista till Uppsala, jag på hastighetsgränsen och han 10+ och han var 1,15 före mig i Uppsala… på typ 6 mil!

Kör fint där ute!!

Uppdaterat: 2018-11-20 15:00
*Robban

Kommentarer

Kloka tankar!
Att dagens unga bytt alkoholen mot "ofarliga naturliga preparat" som de köper på nätet försvårar möjligen en smula, men mängden alkolås är ändå få. Det jag tror behövs är attitydförändringar kring hastighetsöverträdelser. Jag är uppväxt med att det anses vara ett "offerlöst" brott och inget någon annan har med att göra. Min egen framfart har därför tidigare varit utan speciellt mycket tankar kring andras välbefinnande och med hastigheter långt över det tillåtna. Nu är det inte lika ofta jag har bråttom nånstans även om jag också kan slarva lite med farten ibland.

Att folk kör utan bilbälte begriper jag inte. För mig är det en del av att jag sätter mig bakom ratten. Till och med från brevlådan och hem åker jag bältad.
Det som fick mig att slå av på takten i trafiken var nog främst att jag insåg att det sällan är några tidsvinster att göra och jag blir inte stressad av att andra bilister kommer fram före mig. Det lönar sig inte ens att bli arg i trafiken.

Uppdaterat: 2018-11-20 15:35

Vällovlig tråd, Robban! Och som Mäkinen skriver - kloka tankar. Tyvärr tror jag den kommer att dö (tråden alltså), dels då du summerat det där som kloka människor redan kommit fram till, dels då vi gått igenom det mesta kring detta i ett antal trådar.

Men jag hoppas jag har fel! Det vore f.ö. intressant att höra vad bl.a. Ola E, Farbror Blå och A.L. har att säga i detta.

Uppdaterat: 2018-11-20 17:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Extra + på det Robban.

Uppdaterat: 2018-11-20 18:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hej alla!

Jag håller med er alla utom på punkten om hastigheten!

Årets statistik tom 2018-10 jämfört med samma tid 2017:
Mötesolyckor 60 - 38
Upphinnandeolyckor 14 - 6
Korsande kurs 20 -12
31 fler bilförare dödade och 8 fler mc-förare. En väldigt stor ökning av äldre,rutinerade trafikanter.

Enligt hastighetsindex har vi inte kört med lägre genomsnittshastighet tidigare. Lägre hastigheter ger fler möten. Ta resan mellan Kista och Uppsala . Om det varit mötande trafik så hade din kompis sluppit de möten du hade de sista 1 och en halv minut. Nu hade du lite tur att det blev sån liten skillnad i tid denna gång. Andra tillfällen kanske 5 min speciellt om det är mötande trafik.
En ökning av medelhastigheten från 80 till 90 km/tim minskar möten med 12,5 %. Och det minskar tiden i trafiken likadant med risken att somna, blir akut sjuk, titta bort från trafiken, mm.

Ungefär år 2014 kom en amerikansk undersökning SHRP2 tror jag att den hette. Man hade studerat 3000 bilister med kameror under 3 år. Jag tror mycket på den undersökningen. Det blev ett 40-tal olyckor och 100-tal incidenter under försöket. Incidenter inträffade när man tittat bort en sekund och olyckor när man tittat bort 2 sekunder. Nästan alla olyckor berodde på att man tittat bort. Vad jag förstår tog man upp denna vid Trafiksäkerhetskonferensen det året. Det är väldigt konstigt att man inte kommit någonstans - kanske trodde man att mobiltelefonförbudet skulle räcka. Vad jag läst har Spanien infört regler om uppmärksamhet. De hade den bästa utvecklingen under den tiden.

Alkohol och droger är ju ett stort problem. 85 av 252 dödsolyckor förra året. Ju mindre poliskontroller desto fler olyckor. Mitt förslag är att polisen kontrollerar detta mer igen. Minska på hastighetskontrollerna till att bara gälla körkortsindragning så får de mer tid för att kontrollera alkohol/droger och kanske man slipper varningar för hastighetskontroller.

Uppdaterat: 2018-11-20 18:07

Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.

Uppdaterat: 2018-11-20 18:47

Det är bara att acceptera att vi vanliga dödliga som sköter oss kommer alltid att ha en viss andel "casualties of war" tyvärr. Det enda vi kan göra är att köpa större, tyngre, säkrare bilar som skyddar oss bättre mot dessa andra. Man kan ju inte göra mer själv än att maximera säkerheten för sig själv och sina passagerare, och näst efter att ha på sig bältet, hålla hastigheten och ha uppsikt i trafiken är att köpa sig bättre säkerhet i form av säkrare bil.

Jag har efter 5 år med min lilla Seat klarat mig från att i princip enbart hålla mig på mötesfria 70-80-vägar och bara ha möte på 50-vägar när jag kört till o från jobbet. Nu har jag sedan några veckor 2 mil 70-80-väg, smalt som tusan och upp o ner, vänster o höger så man tror man är ute på en gocart-bana, och konstant mötestrafik. Får dagligen bromsa för att mötande anser att man ska ha mittlinjen mellan hjulen när man tar kurvorna, mycket obehagligt när man vet att den lille Seaten bara väger 1150kg. Tog därför hustruns bil förra veckan, 1640kg känns lite mera stöddigt att krocka med om olyckan skulle vara framme.
Men igår och idag hade jag Seaten igen och det känns lite läskigt om jag ska vara ärlig. Nu har jag lite bättre lyse efter lite uppdatering men jag överväger att köpa mig något med snäppet bättre säkerhet, för det är ett ögonblicks verk att krocka på den smala krokiga vägen jag åker varje dag. Så imorgon ska jag åka och kika på en ny bil.

Uppdaterat: 2018-11-20 18:59

Se där, Ola-E dök upp! Han skrev:

"Enligt hastighetsindex har vi inte kört med lägre genomsnittshastighet tidigare. Lägre hastigheter ger fler möten. Ta resan mellan Kista och Uppsala . Om det varit mötande trafik så hade din kompis sluppit de möten du hade de sista 1 och en halv minut. Nu hade du lite tur att det blev sån liten skillnad i tid denna gång. Andra tillfällen kanske 5 min speciellt om det är mötande trafik.
En ökning av medelhastigheten från 80 till 90 km/tim minskar möten med 12,5 %. Och det minskar tiden i trafiken likadant med risken att somna, blir akut sjuk, titta bort från trafiken, mm."

Filosofiskt har jag funderat över detta och då applicerat det på "köra på en älg". Kör man oändligt fort, så kommer man att köra på älgen som är korsar vägen just då. Kör man oändligt sakta, kommer man att köra på en älg i alla fall. Även om man i det senare fallet kommer att bli påsprungen.

I Ola-E:s exempel stämmer ju det, men hur blir det med konsekvensen? Öka farten ännu mer för att undvika möten?

Jag säger inte att det är fel, men Ola-E:s "teori" har luckor. Luckan är i detta fallet konsekvensen. Eller?

Uppdaterat: 2018-11-20 19:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag håller med dig Christer till 100%

Och Guran jag blir förvånad.
Jämn rätt hastighet kan bara farthållaren fixa oavsett du skall en mil eller 50 mil.
Fruktansvärt irriterande med dom som pendlar 5-10 upp och ned.
Du med många andra är antagligen en sådan eftersom du inte köper resonemanget.

Och samtidigt håller jag till viss del med Ivarsson.

Uppdaterat: 2018-11-20 19:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.

Jag skrev Guran "lite av irritationen" inte ",minskning av olyckorna". Jag upplever, som många andra också påpekat, irritationen över dessa jojjohastigheter som vissa har på t.ex 2+1 vägar. Låg hastighet vid 1 väg och normal hastighet vid 2 väg. Tror väl sjutton att du vill köra om denne vid nästa 2 väg. Det är därför jag propagerar för farthållare och varför skulle jag vilja pyssla med annat bara för att jag kör med farthållare? Låter lite som Antifeministens m.m:as mantra emot all teknik i bilar.

Uppdaterat: 2018-11-20 19:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Mycket bra trådstart av EnannnanRobban. Jag tror nog att lite av irritationen i trafiken och onödiga omkörningar skulle undvikas om man kunde få flera att använda sin farthållare. Detta problem med att inte använda sig av sin bils finesser hör också samman med att folk sitter och kör med mobilen i örat trots att bilen är utrustad med röststyrning,handsfree och bluetooth. Någon borde starta kurser för de som inte kan läsa sin bils bruksanvisning, inte är tillräckligt nyfikna eller är teknikfientliga i största allmänhet.

Uppdaterat: 2018-11-20 19:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
mso 1000 skrev:

Jag håller med dig Christer till 100%
Och Guran jag blir förvånad.
Jämn rätt hastighet kan bara farthållaren fixa oavsett du skall en mil eller 50 mil.
Fruktansvärt irriterande med dom som pendlar 5-10 upp och ned.
Du med många andra är antagligen en sådan eftersom du inte köper resonemanget.
Och samtidigt håller jag till viss del med Ivarsson.

Har inga som helst svårigheter att hålla jämn fart på bilen och reglera det med gasfoten, klarar man inte det så vete hundan om man skall vara ute i trafiken, då är ju fokus nån annan stans än på bilkörningen. Använder även farthållaren när andan faller på. Kom i dag ikapp en kö med en svajmästare i framkant, eller om den bara körde onödigt sakta så att kön bakom svajade som ett dragspel, trotts bara fem bilar. Men det gick fint att köra om och lägga sig i sin egen fart igen. Tycker faktiskt det är lite kul att få köra bilen helt själv. Körde kanske 10 mil av 21 med farthållaren.

Uppdaterat: 2018-11-20 20:05
christer_1 skrev:

Guran wrote:Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.
Jag skrev Guran "lite av irritationen" inte ",minskning av olyckorna". Jag upplever, som många andra också påpekat, irritationen över dessa jojjohastigheter som vissa har på t.ex 2+1 vägar. Låg hastighet vid 1 väg och normal hastighet vid 2 väg. Tror väl sjutton att du vill köra om denne vid nästa 2 väg. Det är därför jag propagerar för farthållare och varför skulle jag vilja pyssla med annat bara för att jag kör med farthållare? Låter lite som Antifeministens m.m:as mantra emot all teknik i bilar.

Teknik hjälper inte usla/ovana bilförare. Vad hjälper det om dom sätter farthållaren på 80 på Enfältsdelen och sedan höjer den när det känns tryggare på den bredare tvåfältsdelen. Var ett av motargumenten som dök upp när 2+1 vägar började byggas att vissa tyckte det var trångt mellan räckena.

Uppdaterat: 2018-11-20 20:08
Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote:Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.
Jag skrev Guran "lite av irritationen" inte ",minskning av olyckorna". Jag upplever, som många andra också påpekat, irritationen över dessa jojjohastigheter som vissa har på t.ex 2+1 vägar. Låg hastighet vid 1 väg och normal hastighet vid 2 väg. Tror väl sjutton att du vill köra om denne vid nästa 2 väg. Det är därför jag propagerar för farthållare och varför skulle jag vilja pyssla med annat bara för att jag kör med farthållare? Låter lite som Antifeministens m.m:as mantra emot all teknik i bilar.
Teknik hjälper inte usla/ovana bilförare. Vad hjälper det om dom sätter farthållaren på 80 på Enfältsdelen och sedan höjer den när det känns tryggare på den bredare tvåfältsdelen. Var ett av motargumenten som dök upp när 2+1 vägar började byggas att vissa tyckte det var trångt mellan räckena.

Nej tror man inte på tekniken utan gör som du tror, så är det ju inte så mycket bevänt med något. Och tror man som du att man är så bra på att använda gasfoten. Tja då vet i sjutton varför man försöker ta fram teknik som gör människan bättre. Lite Antifeministen tänk där, tycker jag.

Uppdaterat: 2018-11-20 20:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.
Jag skrev Guran "lite av irritationen" inte ",minskning av olyckorna". Jag upplever, som många andra också påpekat, irritationen över dessa jojjohastigheter som vissa har på t.ex 2+1 vägar. Låg hastighet vid 1 väg och normal hastighet vid 2 väg. Tror väl sjutton att du vill köra om denne vid nästa 2 väg. Det är därför jag propagerar för farthållare och varför skulle jag vilja pyssla med annat bara för att jag kör med farthållare? Låter lite som Antifeministens m.m:as mantra emot all teknik i bilar.
Teknik hjälper inte usla/ovana bilförare. Vad hjälper det om dom sätter farthållaren på 80 på Enfältsdelen och sedan höjer den när det känns tryggare på den bredare tvåfältsdelen. Var ett av motargumenten som dök upp när 2+1 vägar började byggas att vissa tyckte det var trångt mellan räckena.
Nej tror man inte på tekniken utan gör som du tror, så är det ju inte så mycket bevänt med något. Och tror man som du att man är så bra på att använda gasfoten. Tja då vet i sjutton varför man försöker ta fram teknik som gör människan bättre. Lite Antifeministen tänk där, tycker jag.

Har jag sagt att jag inte tror på tekniken Christer? Säger bara att jag inte tror att en farthållare, eller mer troligt aktiverande av denna, skulle hjälpa de som kör så som du beskriver. Där saknas det oftast körvana eller så är man bara dålig på att köra bil.

Uppdaterat: 2018-11-20 20:33

Det finns inte en enda mäniska i hela värden som kan hålla jämn hastighet längre än några minuter även om man är duktig.
Tar man då med dragspelseffekterna på tre bilar då är det ett faktum.

Nä lär er använda farthållare och fatta vad vad bra det är med adaptivt.

Och fatta vad det är bra med CarPlay och lyssna på podar eller ljudböcker.
Nästan så man tar en extra sväng på 10 mil för att höra färdigt.
Man blir aldrig trött och oskärpt av spännande läsning i högtalarna.

Uppdaterat: 2018-11-20 21:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Har jag sagt att jag inte tror på tekniken Christer? Säger bara att jag inte tror att en farthållare, eller mer troligt aktiverande av denna, skulle hjälpa de som kör så som du beskriver. Där saknas det oftast körvana eller så är man bara dålig på att köra bil.

Dina inlägg #8 #13 #14 tolkar jag som att du inte riktigt tror på tekniken utan snarare tvärt om. Men jag kanske missuppfattar din misstro?

Uppdaterat: 2018-11-20 21:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hur ändrar man hetsen i trafiken? Att folk blir irriterade för att de inte kan hålla exakt den hastighet de önskar måste vara olämpligt. Jag tror att det vore bra om bilförare inser att de är en del av ett system där man anpassar sig efter varandra.

Uppdaterat: 2018-11-20 21:35

Ola, i teorin håller jag med dig och om min kompis valt att köra 220 km/h så hade han alltså halverat sin tid på vägen...
Tror du verkligen att det hade varit hälften så farligt som min resa? På riktigt??

Nä, det är attityd och ansvar som gäller i trafiken för att det skall fungera och skapa färre situationer.

Uppdaterat: 2018-11-20 21:54
*Robban
EnannanRobban skrev:

Ola, i teorin håller jag med dig och om min kompis valt att köra 220 km/h så hade han alltså halverat sin tid på vägen...
Tror du verkligen att det hade varit hälften så farligt som min resa? På riktigt??
Nä, det är attityd och ansvar som gäller i trafiken för att det skall fungera och skapa färre situationer.

Ja jag menar inte med mina inlägg att man måste hålla maxhastigheten exakt, men man kan ju försöka hålla den trafikrytm som alla andra har utan att avvika för mycket åt något håll. Då blir det mindre omkörningar och stress och därmed undvika omkörningsolyckor som ofta slutar med allvarliga skador och döden i vissa fall. Ytterligheterna med droger och alkohol och total hänsynslöshet i trafiken kan bara riktiga trafikpoliser hindra.
Byggandet av 2+1 vägar och fartkameror för att minska dödsolyckorna har nog nått vägs ände.

Uppdaterat: 2018-11-20 22:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:
Har jag sagt att jag inte tror på tekniken Christer? Säger bara att jag inte tror att en farthållare, eller mer troligt aktiverande av denna, skulle hjälpa de som kör så som du beskriver. Där saknas det oftast körvana eller så är man bara dålig på att köra bil.
Dina inlägg #8 #13 #14 tolkar jag som att du inte riktigt tror på tekniken utan snarare tvärt om. Men jag kanske missuppfattar din misstro?

Jag har inte det minsta problem med att använda eller ha en tro på att ny teknik fungerar. Har haft bilar med farthållare som används sedan 1990. Har haft adaptiv farthållare, körassistenter mm. Användt dom på de bilar de funnits. Men som jag även skrivit så har jag inga problem att hålla jämn fart utan farthållare eller hålla mig i en kö med lagom avstånd utan dessa system aktiverade. Har ögon att se med så att avståndet blir lagom, har en rund tavla med en pinne på som rör sig baserat på framfarten, den fungerar ypperligt att titta på i bland då den ger en fingervisning på hur fort jag kör. Vissa bilar kanske inte har denna grej i dag eller så är dom som kör upptagna med annat. Skoda verkar inte ha det då det tydligen är omöjligt att hålla jämn fart i en Octavia mer än nån minut utan farthållare eller kanske är motorn som är så yster att lagvidrigt höga farter uppnås vid bara en lätt beröring av gaspedalen. (obs satir)

Uppdaterat: 2018-11-20 23:29

Man kan också ställa sig frågan hur vi minskar antalet döda eller skadade djur i trafiken och även minskar antalet människor som far illa i sammanhanget. På http://www.vibilagare.se/nyheter/fler-viltolyckor-nagonsin-2017 står att "2017 blev ett rekordår för viltolyckor. Aldrig tidigare har det rapporterats in så många incidenter".

Uppdaterat: 2018-11-21 04:29
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Idag hade det troligen kunnat bli en dödsolycka på E4:an vid Arlanda om Taxiföraren inte fått en bil med högsta säkerhet...
En V90 som proppat en MB V-buss rätt hårt i baken och taket på Volvon var avklippt för att få ut föraren. Det hade kunnat gå betydligt sämre om det varit i en bil som inte har lika starkt skydd...
Sedan kan jag fortfarade undra hur i H-E det kan ske en sådan tvärstopp på E4:an, här var det uppenbarligen brist på avstånd och total avsaknad av uppmärksamhet.

Uppdaterat: 2018-11-21 08:35
*Robban
christer_1 skrev:

Ja jag menar inte med mina inlägg att man måste hålla maxhastigheten exakt, men man kan ju försöka hålla den trafikrytm som alla andra har utan att avvika för mycket åt något håll.

Enklaste sättet att göra det är att folk inte kör över det tillåtna. Då minskar man spannet med olika hastigheter.

Uppdaterat: 2018-11-21 09:07

Audi och Robban:
Jag tycker att hastighetsgränserna skall höjas 10 eller 20 km/tim. Det är klart att det är större skaderisk om man har högre hastighet i krocken. Det är en vågskål som man får väga samman.
I de flesta fall blir dödsfallen ungefär desamma, men antalet personskadeolyckor minskar med den högre hastigheten.

När man analyserat singelolyckorna, så sker färre dödsolyckor för de som kört 1 -30 km/tim över hastighetsgränsen än för de som hållit hastighetsgränsen.

Ett exempel när det gäller hastighet och dödsolyckor och skadeolyckor är Nya Zeeland. Efter att ha haft 80 km/tim sedan 1974 med oljekristen så ändrade man hastighetsgränserna till 100 km/tim i mitten av 1986. Fram till år 2000 hade man en genomsnittshastighet på drygt 101 km/tim.
Sedan dess minskade hastigheten med c:a 1 km/år fram till man körde 95 km/tim utan hjälp av regler.

Som ni ser, på sid 14 och framåt, ökade dödsolyckorna lite de första året efter höjningen men sedan minskning igen. Kolla gärna vad som händer med skadeolyckorna i början av 2000-talet. För de som inte kollar länken kan jag berätta att skadeolyckorna ökade kraftigt.
USA ändrade sina hastighetsgränser ungefär samtidigt. Och där skulle man inte kunna säga när man har ändrat hastighetsgränserna utifrån diagrammen, när miltalen är medräknade.

När det gäller dödsolyckor med älg så är de väldig få. I fjol var det ingen bilist som dödades. Annars är ungefär 4 normalt. Och de händer nästan alltid i mörker. (18 av 21 2007-2010).
Vilket väl betyder att de händer när man upptäcker dem för sent, dvs man anpassar inte hastigheten efter mörkret.

https://www.transport.govt.nz/assets/Import/Documents/MOT-Motor20vehicle20crashes202008-Full20version.pdf

Uppdaterat: 2018-11-21 10:36

Ola, jag kan hålla med om att vi på landsvägen på många ställen skulle kunna gå tillbaka till våra tidigare 90-vägar där många blivit 80-vägar.
Vi skulle ur transportsynpunkt kunna öka många motorvägssträckor till 120, men där är det miljöorsaker till att man inte gör det idag, inte olyckor.
Det är fortfarande så att väldigt många dödsolyckor sker med påverkade förare och förare utan bälte, det är fakta och dessa är väldigt svårt att komma åt utan väldigt hård och tydlig punktbevakning av trafiken av polisen, vilket jag gärna skulle se.

Uppdaterat: 2018-11-21 11:17
*Robban

Ökningen vi pratar om är ju ändå så pass liten att den är svår att dra några slutsatser ifrån. Det är ju inget nytt att det kan öka från år till år, särskilt inte när de absoluta siffrorna är så låga. En allvarlig olycka på en viss sida av nyår kan ju göra mycket för statistiken. T.ex. år 2006 445 döda, år 2007 471 döda. Det är ju den långsiktiga trenden som är det viktiga, enskilda år säger ju inte så mycket om den.

Attityder i samhället går nog att jobba mer med. Håller med tidigare i tråden att mentaliteten "min hastighet är min ensak" som många har måste bort. Det är inget nytt problem, lika vanligt hos äldre som yngre enligt min erfarenhet.

Något som ju har ökat kraftigt på senare år är ju viltolyckor. Kraftigt ökade stammar av vildsvin och älg samtidigt som vi kör allt mer bil, så är det ju inte så konstigt. Det är väl bara ett 10-tal som stryker med varje år i dessa olyckor, och då främst i krock med älg. Vildsvin/rådjur etc. ger nog oftast bara skador på bilen om man inte har riktig otur. Men för att reducera viltolyckor så finns väl några vägar framåt, vissa bättre än andra. Minska älgstammen genom ökad jakt. Fler sträckor med viltstängsel. Kanske fler broar/tunnlar för vilt på utsatta ställen. Sen har ju Volvo i sina nyaste bilar autobroms för "stora djur", någon som vet hur bra det fungerar?

Uppdaterat: 2018-11-21 12:41

Jag håller med dig Robban. Man ser ju hur alkoholrelaterade olyckor ökat kraftigt sedan Polisen minskat antal kontroller från 2.500000 till 1.000000. Betydelsen att använda bälte är ju också otroligt stor.

Ungefär var femte bilist kör minst 10 km/tim under hastighetsgränsen. De flesta av dem följer med i hastighetsändringar, så jag tror att vi skulle få en bättre trafikrytm om vi höjde. Det blir fler som accepterar farten. Det skulle också bli bättre om hastighetsmätarna måste visa rätt hastighet och om hastighetskamerorna inte skulle ge böter förrän vid kanske 16 km/tim. Då skulle de som inte vet hastighetsgränsen inte heller skapa köer.

Uppdaterat: 2018-11-21 12:48
L. Mäkinen skrev:

christer_1 wrote:Ja jag menar inte med mina inlägg att man måste hålla maxhastigheten exakt, men man kan ju försöka hålla den trafikrytm som alla andra har utan att avvika för mycket åt något håll. Enklaste sättet att göra det är att folk inte kör över det tillåtna. Då minskar man spannet med olika hastigheter.

Nja det vet jag inte om jag håller med om. Det är en hel del som kör 40 där det är 50, 60 där det är 70. 70 där det är 80, 80 där det är 100 och 110 där det är 120( då på motorväg) däribland jag.
Spannet mellan maxhastighet och verklig hastighet verkar inte minska precis.
Det mest störande för oss på landsbygden som pendlar till staden är dessa arbetsfordon som grävmaskiner m.m som måste åka när trafiken är som tätast mellan 07.00-08.00 och 16.00-17.00, då orsaker de kilometerlånga köer när de susar fram i 30 km/t.

Uppdaterat: 2018-11-21 13:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ola, eftersom hastighetsmätarna diffar med 2-3km/h typ mellan varandra så är det inte ett problem.
Problemet ökar dock när vissa skall använda GPS som hastighetsmätare medan andra använder mätaren, då blir det plötsligt 5-8 km/h i skillnad.
MEN... Jag har adaptiv farthållare som också visar den upphunna bilens fart så kan jag säga att det tar en bra stund att komma ikapp en bil som kör 3-4 km/h långsammare än min fart, den skillnaden är väldigt liten.
Att sedan köra om med lika liten skillnad är till och med helt galet, även på motorväg!

Uppdaterat: 2018-11-21 14:25
*Robban

Till skillnad från att köra 100 på 90-väg så är det tillåtet att köra i 80 där. När jag kör på E18 mot Stockholm på morgnarna i så nära 110 km/h jag kan så är det vissa man passerar och andra som kör om mig. Stryker man den andel som passerar mig så blir spannet mellan långsammaste och snabbaste mindre.

Att arbetsfordon kör i rusningstrafik störde mig tidigare, men för några år sen insåg jag att det inte blir bättre av att jag blir irriterad så jag "gillar läget".

Uppdaterat: 2018-11-21 14:29

Har faktiskt lite svårt att förstå att folk blir så stressade bakom ratten. Riskerar de att bli uppsagda om de kommer 10 minuter för sent till jobbet? Kanske en god idé att åka lite tidigare isåfall. Själv har jag flextid och kan komma och gå ganska fritt, så jag är mycket sällan stressad i trafiken. Och även om jag har bråttom, så är det ju inte mycket man kan göra åt saken om man hamnar i kö. Att hålla på och kryssa mellan filerna, i hopp om att vinna någon millisekund, gör ju bara allt sämre för alla. Hamnar jag i kö på väg till, eller från, jobbet, så lutar jag mig tillbaka och njuter av musiken i stereon.

Uppdaterat: 2018-11-21 16:51
Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote:
Har jag sagt att jag inte tror på tekniken Christer? Säger bara att jag inte tror att en farthållare, eller mer troligt aktiverande av denna, skulle hjälpa de som kör så som du beskriver. Där saknas det oftast körvana eller så är man bara dålig på att köra bil.
Dina inlägg #8 #13 #14 tolkar jag som att du inte riktigt tror på tekniken utan snarare tvärt om. Men jag kanske missuppfattar din misstro?
Jag har inte det minsta problem med att använda eller ha en tro på att ny teknik fungerar. Har haft bilar med farthållare som används sedan 1990. Har haft adaptiv farthållare, körassistenter mm. Användt dom på de bilar de funnits. Men som jag även skrivit så har jag inga problem att hålla jämn fart utan farthållare eller hålla mig i en kö med lagom avstånd utan dessa system aktiverade. Har ögon att se med så att avståndet blir lagom, har en rund tavla med en pinne på som rör sig baserat på framfarten, den fungerar ypperligt att titta på i bland då den ger en fingervisning på hur fort jag kör. Vissa bilar kanske inte har denna grej i dag eller så är dom som kör upptagna med annat. Skoda verkar inte ha det då det tydligen är omöjligt att hålla jämn fart i en Octavia mer än nån minut utan farthållare eller kanske är motorn som är så yster att lagvidrigt höga farter uppnås vid bara en lätt beröring av gaspedalen. (obs satir)

Du tror inte på farthållare. Du tycker att du är lika bra som tekniken med farthållare att hålla hastighet och avstånd, vilket jag inte alls tror att du är lika bra som. Du har en övertro på dig själv, för i det långa loppet så slår tekniken dig på fingrarna, hela tiden.
Frågan är då vad är ditt recept på att få ned dödligheten i trafiken som är trådens ämne?

Uppdaterat: 2018-11-21 18:17
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:
Har jag sagt att jag inte tror på tekniken Christer? Säger bara att jag inte tror att en farthållare, eller mer troligt aktiverande av denna, skulle hjälpa de som kör så som du beskriver. Där saknas det oftast körvana eller så är man bara dålig på att köra bil.
Dina inlägg #8 #13 #14 tolkar jag som att du inte riktigt tror på tekniken utan snarare tvärt om. Men jag kanske missuppfattar din misstro?
Jag har inte det minsta problem med att använda eller ha en tro på att ny teknik fungerar. Har haft bilar med farthållare som används sedan 1990. Har haft adaptiv farthållare, körassistenter mm. Användt dom på de bilar de funnits. Men som jag även skrivit så har jag inga problem att hålla jämn fart utan farthållare eller hålla mig i en kö med lagom avstånd utan dessa system aktiverade. Har ögon att se med så att avståndet blir lagom, har en rund tavla med en pinne på som rör sig baserat på framfarten, den fungerar ypperligt att titta på i bland då den ger en fingervisning på hur fort jag kör. Vissa bilar kanske inte har denna grej i dag eller så är dom som kör upptagna med annat. Skoda verkar inte ha det då det tydligen är omöjligt att hålla jämn fart i en Octavia mer än nån minut utan farthållare eller kanske är motorn som är så yster att lagvidrigt höga farter uppnås vid bara en lätt beröring av gaspedalen. (obs satir)
Du tror inte på farthållare. Du tycker att du är lika bra som tekniken med farthållare att hålla hastighet och avstånd, vilket jag inte alls tror att du är lika bra som. Du har en övertro på dig själv, för i det långa loppet så slår tekniken dig på fingrarna, hela tiden.
Frågan är då vad är ditt recept på att få ned dödligheten i trafiken som är trådens ämne?

Trådens ämne är minska antal dödade i trafiken. Där tror jag inte ett skvatt på att användande av en farthållare skulle påverka. Det är en bekvämlighetsanordning. Däremot så har antisladdsystem haft en stor påverkan på antalet dödade i trafiken, likaså tror jag autobroms är ett bra säkerhets system.
Adaptiv farthållare kan hjälpa dig att hålla avstånd och flyta med intrafiken, en bekvämlighetsfunktion.
Men det är filhållningsassistent, autobroms och antisladdsystemen som har nån egentlig påverkan på trafiksäkerheten. Det tror jag Christer.
Sen så har klimatet/kulturen på våra vägar blivit allt annat än trevlig, många skall fram oavsett om det är vägarbeten eller långa köer. På mitten av 80-talet jobbade jag ute intrafikmiljön, då räckte det med ett par saftblandare på taket för at trafikanter skulle respektera det och sänka farten. Nu kör folk, speciellt många yrkeschaufförer, rätt genom alla former av avspärrningar och skiter fullständigt i att det är oskyddade människor i trafiken.
Så mycket av det vi ser i dag är attityder till andra trafikanters väl och ve, varför reta upp sig på någon som pendlar i fart. Är väl bara att vänta på sin tur och köra om vederbörande när säkert tillfälle ges. Sen kan man köra fort, men på ett säkert och övertänkt vis.

Uppdaterat: 2018-11-21 20:45
Guran skrev:

Du tror inte på farthållare. Du tycker att du är lika bra som tekniken med farthållare att hålla hastighet och avstånd, vilket jag inte alls tror att du är lika bra som. Du har en övertro på dig själv, för i det långa loppet så slår tekniken dig på fingrarna, hela tiden.
Frågan är då vad är ditt recept på att få ned dödligheten i trafiken som är trådens ämne?
Trådens ämne är minska antal dödade i trafiken. Där tror jag inte ett skvatt på att användande av en farthållare skulle påverka. Det är en bekvämlighetsanordning. Däremot så har antisladdsystem haft en stor påverkan på antalet dödade i trafiken, likaså tror jag autobroms är ett bra säkerhets system.Adaptiv farthållare kan hjälpa dig att hålla avstånd och flyta med intrafiken, en bekvämlighetsfunktion.
Men det är filhållningsassistent, autobroms och antisladdsystemen som har nån egentlig påverkan på trafiksäkerheten. Det tror jag Christer.
Sen så har klimatet/kulturen på våra vägar blivit allt annat än trevlig, många skall fram oavsett om det är vägarbeten eller långa köer. På mitten av 80-talet jobbade jag ute intrafikmiljön, då räckte det med ett par saftblandare på taket för at trafikanter skulle respektera det och sänka farten. Nu kör folk, speciellt många yrkeschaufförer, rätt genom alla former av avspärrningar och skiter fullständigt i att det är oskyddade människor i trafiken.
Så mycket av det vi ser i dag är attityder till andra trafikanters väl och ve, varför reta upp sig på någon som pendlar i fart. Är väl bara att vänta på sin tur och köra om vederbörande när säkert tillfälle ges. Sen kan man köra fort, men på ett säkert och övertänkt vis.

Och lösningen på dessa olater som du beskriver är enligt dig?

Uppdaterat: 2018-11-21 21:15
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:
Du tror inte på farthållare. Du tycker att du är lika bra som tekniken med farthållare att hålla hastighet och avstånd, vilket jag inte alls tror att du är lika bra som. Du har en övertro på dig själv, för i det långa loppet så slår tekniken dig på fingrarna, hela tiden.
Frågan är då vad är ditt recept på att få ned dödligheten i trafiken som är trådens ämne?
Trådens ämne är minska antal dödade i trafiken. Där tror jag inte ett skvatt på att användande av en farthållare skulle påverka. Det är en bekvämlighetsanordning. Däremot så har antisladdsystem haft en stor påverkan på antalet dödade i trafiken, likaså tror jag autobroms är ett bra säkerhets system.Adaptiv farthållare kan hjälpa dig att hålla avstånd och flyta med intrafiken, en bekvämlighetsfunktion.
Men det är filhållningsassistent, autobroms och antisladdsystemen som har nån egentlig påverkan på trafiksäkerheten. Det tror jag Christer.
Sen så har klimatet/kulturen på våra vägar blivit allt annat än trevlig, många skall fram oavsett om det är vägarbeten eller långa köer. På mitten av 80-talet jobbade jag ute intrafikmiljön, då räckte det med ett par saftblandare på taket för at trafikanter skulle respektera det och sänka farten. Nu kör folk, speciellt många yrkeschaufförer, rätt genom alla former av avspärrningar och skiter fullständigt i att det är oskyddade människor i trafiken.
Så mycket av det vi ser i dag är attityder till andra trafikanters väl och ve, varför reta upp sig på någon som pendlar i fart. Är väl bara att vänta på sin tur och köra om vederbörande när säkert tillfälle ges. Sen kan man köra fort, men på ett säkert och övertänkt vis.
Och lösningen på dessa olater som du beskriver är enligt dig?

Finns väl ingen patentlösning på detta, man får i alla fall inte lära sig detta trafikbeteende i körskolorna. Men fler poliser i trafiken har en klart lugnande inverkan på trafiken. Kameror är i alla fall inte en lösning på det hela. Men trafiken verkar hänga med samhällets förändring där tid verkar vara den dyraste handelsvaran då bara mer och mer skall pressas in i kalendern.

Uppdaterat: 2018-11-21 21:41

Respektlösheten och "jag-skall-fram" är två delar som har stor orsak till att trafiken flyter dåligt och att det sker olyckor.
På E4:an norr om Stockholm som jag rör mig på ganska mycket så är det inte alls ovanligt med kökrockar och väldigt ofta är det minst en taxi och/eller minst en hantverkarbil inblandade och nästan alla olyckor sker i vänsterfil.

Igår var det också nära att en GLC dånade in en nästan stillastående kö i vänsterfilen... Blir sådär om man istället för att köra bil, pillar på mobilen... Han fick i alla fall motionera bromsarna och framfjädringen.

Köerna vid Upplands-Väsby är till största delen orsakade av Taxi! De dagarna när det är lång kö i Väsby-avfartsfilen norrgående så flyter trafiken på E4:an mycket bättre. Taxi som kör i avfartsfilen ända fram till heldraget och sedan tränger sig in skapar växande köer. Alternativt så väljer de att åka upp via rondellen och sedan ner igen på påfarten vilket gör att de sedan skall tränga sig in i filen igen, gärna längre fram än att påfarten är lång.
Det skulle vara intressant att se hur trafiken där flyter om det skulle bli Taxi-strejk...

Den olyckan som var i går var det minst två Taxi inblandade och av utseendet att döma på den V90 som var längst bak i det hela så kan vi säga att Autobroms inte räckte till för att inte göra V90:n så smälld att de behövde klippa taket på den... Då har det gått riktigt långt i ouppmärksam körning!

Uppdaterat: 2018-11-22 09:37
*Robban

Robban.

Det tragiska och det faktum som många negligerar eller spottar på här i forumet är att hadde han kört med adaptiva farthållaren då hadde denna olycka aldrig hänt.

En bra implementerad adaptiv farthållare med bra filbytningssystem då händer inte dessa olyckor.

Uppdaterat: 2018-11-22 13:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, en Taxichaufför i Stockholmstrafiken som kör med farthållare?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.... ja jäflar... du är roligt du!!!

Uppdaterat: 2018-11-22 14:55
*Robban
EnannanRobban skrev:

Respektlösheten och "jag-skall-fram" är två delar som har stor orsak till att trafiken flyter dåligt och att det sker olyckor.
På E4:an norr om Stockholm som jag rör mig på ganska mycket så är det inte alls ovanligt med kökrockar och väldigt ofta är det minst en taxi och/eller minst en hantverkarbil inblandade och nästan alla olyckor sker i vänsterfil.
Igår var det också nära att en GLC dånade in en nästan stillastående kö i vänsterfilen... Blir sådär om man istället för att köra bil, pillar på mobilen... Han fick i alla fall motionera bromsarna och framfjädringen.
Köerna vid Upplands-Väsby är till största delen orsakade av Taxi! De dagarna när det är lång kö i Väsby-avfartsfilen norrgående så flyter trafiken på E4:an mycket bättre. Taxi som kör i avfartsfilen ända fram till heldraget och sedan tränger sig in skapar växande köer. Alternativt så väljer de att åka upp via rondellen och sedan ner igen på påfarten vilket gör att de sedan skall tränga sig in i filen igen, gärna längre fram än att påfarten är lång.
Det skulle vara intressant att se hur trafiken där flyter om det skulle bli Taxi-strejk...
Den olyckan som var i går var det minst två Taxi inblandade och av utseendet att döma på den V90 som var längst bak i det hela så kan vi säga att Autobroms inte räckte till för att inte göra V90:n så smälld att de behövde klippa taket på den... Då har det gått riktigt långt i ouppmärksam körning!

Eller så testade den där GLC ägaren autobromsfunktionen IRL.
Tydligen var den bättre än Volvos, undrar hur en Volvo V90 klarar av att köra in i röven på någon, borde vara omöjligt om man skall tro på reklamen.

Uppdaterat: 2018-11-22 17:45

Guran, inget är omöjligt med en Taxiförare bakom ratten...

Uppdaterat: 2018-11-23 11:16
*Robban
Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:
Har jag sagt att jag inte tror på tekniken Christer? Säger bara att jag inte tror att en farthållare, eller mer troligt aktiverande av denna, skulle hjälpa de som kör så som du beskriver. Där saknas det oftast körvana eller så är man bara dålig på att köra bil.
Dina inlägg #8 #13 #14 tolkar jag som att du inte riktigt tror på tekniken utan snarare tvärt om. Men jag kanske missuppfattar din misstro?
Jag har inte det minsta problem med att använda eller ha en tro på att ny teknik fungerar. Har haft bilar med farthållare som används sedan 1990. Har haft adaptiv farthållare, körassistenter mm. Användt dom på de bilar de funnits. Men som jag även skrivit så har jag inga problem att hålla jämn fart utan farthållare eller hålla mig i en kö med lagom avstånd utan dessa system aktiverade. Har ögon att se med så att avståndet blir lagom, har en rund tavla med en pinne på som rör sig baserat på framfarten, den fungerar ypperligt att titta på i bland då den ger en fingervisning på hur fort jag kör. Vissa bilar kanske inte har denna grej i dag eller så är dom som kör upptagna med annat. Skoda verkar inte ha det då det tydligen är omöjligt att hålla jämn fart i en Octavia mer än nån minut utan farthållare eller kanske är motorn som är så yster att lagvidrigt höga farter uppnås vid bara en lätt beröring av gaspedalen. (obs satir)
Du tror inte på farthållare. Du tycker att du är lika bra som tekniken med farthållare att hålla hastighet och avstånd, vilket jag inte alls tror att du är lika bra som. Du har en övertro på dig själv, för i det långa loppet så slår tekniken dig på fingrarna, hela tiden.
Frågan är då vad är ditt recept på att få ned dödligheten i trafiken som är trådens ämne?
,
Trådens ämne är minska antal dödade i trafiken. Där tror jag inte ett skvatt på att användande av en farthållare skulle påverka. Det är en bekvämlighetsanordning. Däremot så har antisladdsystem haft en stor påverkan på antalet dödade i trafiken, likaså tror jag autobroms är ett bra säkerhets system.
Adaptiv farthållare kan hjälpa dig att hålla avstånd och flyta med intrafiken, en bekvämlighetsfunktion.
Men det är filhållningsassistent, autobroms och antisladdsystemen som har nån egentlig påverkan på trafiksäkerheten. Det tror jag Christer.
Sen så har klimatet/kulturen på våra vägar blivit allt annat än trevlig, många skall fram oavsett om det är vägarbeten eller långa köer. På mitten av 80-talet jobbade jag ute intrafikmiljön, då räckte det med ett par saftblandare på taket för at trafikanter skulle respektera det och sänka farten. Nu kör folk, speciellt många yrkeschaufförer, rätt genom alla former av avspärrningar och skiter fullständigt i att det är oskyddade människor i trafiken.
Så mycket av det vi ser i dag är attityder till andra trafikanters väl och ve, varför reta upp sig på någon som pendlar i fart. Är väl bara att vänta på sin tur och köra om vederbörande när säkert tillfälle ges. Sen kan man köra fort, men på ett säkert och övertänkt vis.

Guran säger adaptiv farthållare bara för bekvämlighet???
Hur tänker du då!!!.

Om alla använde den adaptiva farthållaren skulle påkörningsolyckorna minska med 95%
Trafiken skulle flyta på 95% bättre och lugnare.
Det finns helt enkelt inget negativt med den.

Folk måste fatta att lära sig använda den och inte sitta insnöad i den dumma tron att jag kan minsann KÖRA bil.

Uppdaterat: 2018-11-23 20:39
skidoo1238 skrev:

Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:
Guran säger adaptiv farthållare bara för bekvämlighet???
Hur tänker du då!!!.
Om alla använde den adaptiva farthållaren skulle påkörningsolyckorna minska med 95%
Trafiken skulle flyta på 95% bättre och lugnare.
Det finns helt enkelt inget negativt med den.
Folk måste fatta att lära sig använda den och inte sitta insnöad i den dumma tron att jag kan minsann KÖRA bil.

Ja du Skidoo/MSO vet att du använder din farthållare hela tiden, dricker kaffe och äter banan. Bekvämt är det när man ligger i köer och kan ägna sig åt andra saker än att vara allert och se vad trafiken har för sig.
Har aldrig sagt att det skulle vara nått negativt med det, bara bekvämt. Men prövade i går att se om jag kunde hålla jämn fart och lagomt avstånd utan detta tillbehör, det gick som vanligt ypperligt. Fungerade även med vanlig farthållare, bara att i god tid peta uppe eller ner hastigheten, men enklare med pedalen. Problemet är ju att många är så kassa på att köra bil så dom bara ser framför sin egen motorhuv. Ser man långt fram i kön, tre fyra bilar minst, så kör man än mjukare än vad en adaptiv farthållare kan göra.
Men det är ju jag det som är världsbäst på att köra bil :)
Så kan ju vara benägen att hålla med dig om att somliga borde använda sin adaptiva farthållare, om dom nu har en sådan, för att få ett bättre flyt.

Uppdaterat: 2018-11-23 22:03