Hur är det med Taxi och mljöbilar nu för tiden ??

51 inlägg 0 nya
Hur är det med Taxi och mljöbilar nu för tiden ??

För några år sen var bla Prius en mycket vanlig, kanske den vanligaste taxibilen här i Stockholm, troligtvis mest beroende på Arlandas regler om miljöbilar.

Idag är det nått helt annat, det är en salig blandning av bilar, och en hel del farkoster som inte alls verkar vara miljöbilar.

Åkte tex nyss bakom en V90 t5 körandes för Taxi Stockholm. Jag kan inte Volvos flora av motorer, men är den en miljöbil ??

T5 är väl en bensinmotor och rena hälsokuren enligt vissa dieselhatare som Shogun, Leo_1 (Uno) m.m m.m

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Den T5:an är med 99% säkerhet en gasbil

*Robban

En del taxiföretag byter ut sin gasdrivna (CNG) bilar mot i stort sett bensindrivna Toyota Prius. I mina ögon är det fel utveckling.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

I Stockholmsområdet finns numera mest miljöbilar av olika varianter av olika skäl.
Arlanda tex. Arlanda flygplats är stenhårda.
De bilar de klassat som miljöbilar har en egen gräddfil till kunder som väller ut ur byggnaden.
Står i egen fil, först! Bra!

"Miljödieslarna" åker ur den kön efter nyår! Bra!!

Mycket bra! Dieselbilarna skulle dock inte få köra på vägarna alls.

Håller delvis med John2008 om cngtaxibilar men det är lite skumt med "cnsgas", kan vara lite av varje..

I glesbygden är de bra Leif L..

leo_1 wrote:
I glesbygden är de bra Leif L..

Där är jag inte övertygad. Hur som helst är det inte bra att den ökände kallar oss Uno i varenda tråd...

leo_1 wrote:
I Stockholmsområdet finns numera mest miljöbilar av olika varianter av olika skäl.
Arlanda tex. Arlanda flygplats är stenhårda.
De bilar de klassat som miljöbilar har en egen gräddfil till kunder som väller ut ur byggnaden.
Står i egen fil, först! Bra!
"Miljödieslarna" åker ur den kön efter nyår! Bra!!

Källa tack.

leo_1 wrote:
Håller delvis med John2008 om cngtaxibilar men det är lite skumt med "cnsgas", kan vara lite av varje..

CNG står för Compressed Natural Gas och består av metangas som beroende av källa, kallas naturgas (fossilt ursprung) eller biogas, som är förnyelsebart. Biogasandelen i fordonsgasen i Sverige är över 70 procent.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

EnannanRobban wrote:
Den T5:an är med 99% säkerhet en gasbil

Aha, så långt tänkte inte jag =(

Olika län har olika krav, om man kör för dom vill säga. Skåne har kravet på gasfordon medan Halland har kravet på en viss miljöklassning oavsett bränsle. Sen finns det en del egenartade krav såsom: inre färgsättning ska harmoniera med yttre färgsättning. Man undrar ibland.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Det stämmer att taxi i Stockholmsområdet är ganska hårt styrda i sina bilval av de miljöregler som gäller på Arlanda. Det är dock inte så enkelt att en bil antingen är "miljöbil" eller inte, utan det finns någon form av poängsystem som gör att det är en glidande skala och där olika biltyper har fått sin status förändrad med tiden.
Rena elbilar - främst Tesla även om Taxi Stockholm har några Renault Zoe - har högsta klassning och kan vad jag förstår i princip köra direkt till taxikön vid terminalerna utan att vänta på remoten, medan t.ex gasbilar gynnas framför diesel och bensin. Etanol var hett för 8-10 år sen men jag har svårt att tänka mig att någon taxi kör etanolare idag. Finns väl för övrigt inga i passande modell att köpa heller...

Jag såg en mer än 20 år gammal taxibil i trafik Stockholm nyligen (Volvo 850). Det är väl ett slags miljötaxi det också när man verkligen sliter ut bilen innan den kasseras.

Det var garanterat en privatåkare du såg; de stora bolagen som Taxi Stockholm, Kurir och Sverigetaxi ställer krav på max ålder och (gissar jag) körsträcka på bilarna.
Vet dock att jag själv för 15-18 år sen eller nåt såg en Volvo 164 som taxi utanför Centralen, och en kompis spottade en gammal Alfa GTV. Det fanns även någon som körde med en Rolls Royce Silver Shadow, och jag läste för ett par år sen om två bröder som på kul renoverat och taxireggat en Citroën DS som användes för specialkörningar och ibland i vanlig trafik.

Volvon jag stod på Djurgården och väntade på körning. Det var definitivt ingen renoverad nostalgibil, tvärtom en ärrad kämpe som såg ut att ha gått till månen och tillbaka. Den hade något firmamärke typ" Lågpristaxi" på sidan.

Visade dom inte nåt reportage på TV för några månader sen om en gammal dam som fortfarande körde taxi i sin gamla Mercedes - vill jag minnas.

Taxi Stockholm TSAB har bara ett fåtal modeller som är godkända, Toyota Prius finns inte med bland dom länge. TSAB ska vara premium och då duger inte Prius då speciellt med konkurrensen från Uber Black så det är Merca E-klass, Volvo V/S90 för kunderna har krav på komfort osv. Passat har nu gjort comeback hos TSAB också efter det tidigare fiaskot. Hos TSAB får bilarna max vara 4 år gamla men de flesta byter efter 3år. Man har även köpt in ett 30-tal Renault Zoe men vad jag förstått tar de bara 3 passagerar och är tänkta bara för korta körningar inne i stan.

Friåkare och Uber Pop kör Toyota Prius.

Bland friåkarna finns många udda fåglar, bl.a. en Subaru WRX som rullade på stans gator kring millenieskiftet. Har åkt o den omtalade Rolls Roycen men det är nog minst 15år sen och jag har även sett den taxireggade DS:en.

Pi wrote:
Visade dom inte nåt reportage på TV för några månader sen om en gammal dam som fortfarande körde taxi i sin gamla Mercedes - vill jag minnas.
Ja, Bettans taxi heter dokumentären. Klart sevärd.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

John2008 wrote:
Pi wrote:Visade dom inte nåt reportage på TV för några månader sen om en gammal dam som fortfarande körde taxi i sin gamla Mercedes - vill jag minnas. Ja, Bettans taxi heter dokumentären. Klart sevärd.

Ja en totalt sönderrostad Merca W210... minns någon scen i slutet när hon tttar på att köpa en Prius istället. :-)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.