Vi Bilägares forum

Holden Commodore 2018

Holden Commodore 2018

Holden har släppt bilder på nya Commodore 2018. Misstänkt lik Opel Insignia men påstås bli specialgjord för australiska förhållanden.

Uppdaterat: 2016-10-27 09:29

Kommentarer

Holden commodore har väl alltid baserats på stora opeln.
Rekord, omega,insignia.....
I europa försvann namnet ju med rekord, då hette den med sexa commodore 67-86
Så det är väl givet att det är en variant på nya insignia, som den här tidningen provkört i samma maskering......

Uppdaterat: 2016-10-27 10:44

Det var så tidigare men de senaste (sista) varianterna var helt australiska konstruktioner. Holden Commodore har alltid varit bakhjulsdrivna med V6 eller V8 motorer. En mindre framhjulsdriven bil med 4 cyl. motor kommer att få det mycket svårt på marknaden här. Konkurrenter som Ford Mondeo, Hyundai Sonata och Mazda 6 säljer mycket dåligt. Jag har svårt att tro att det kommer gå bättre för Holden.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-27 13:06

Men om det nu är en bagdemärkt Opel Insignia som byggs efter australiska förhållanden så kanske det betyder att den blir bakhjulsdriven?

Uppdaterat: 2016-10-27 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den där "Commodoren" ser ut som en stor moderniserad Vectra sedan, fast betydligt mindre snygg än sin behändigare förebild.
Utseende är tydligen inget som har betydelse i Australien för supermodellen på bilden är ju knappast snygg och ser mest japansk ut bakifrån.

Nya Insignia är mer sportig i sin utstrålning, denna bilden förmedlar en betydligt mer sportig känsla med ett uttalat spänstigt "grepp" om vägen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-27 16:18

För att inte tala om dessa linjer...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-27 16:24

Ursäkta N-iklas, men din nästan maniska hyllning av Opel i var och varannan tråd ger mig en olustig känsla. Jag kan högakta dig för dina kunskaper om Opel, men jag ska ärligt talat erkänna att ingen Opel gett mig någon "vill ha" känsla.
Varför skulle inte en Commodore kunna vara snyggare än en Insignia, det är ju bara maskerade bilder som visats!

Uppdaterat: 2016-10-27 20:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har all förståelse för det, jag är mycket bra på psykologi, det är en av mina specialiteter där jag forskat en hel del men jag föredrar att hålla den delen hemlig och blunda för människors egenheter.
Jag vet varför denna olustkänsla uppstår men det behåller jag för mig själv.

Som alla vet har de allra flesta inte funnit någon "vill ha" känsla hos Opel, men jag vet också att det finns tydliga orsaker till detta och den orsaken ligger hos den enskilda personen och inte hos bilen, för att ta reda på vad orsaken är hos var och en måste man ha ett ingående samtal om många saker, en psykoanalys kan man kalla det.

Först därefter går det att säga något om huruvida motviljan mot eller ointresset för Opel är motiverat och riktigt eller om det bygger på att man inte har tillräcklig kunskap och insikt, att det helt enkelt är mycket man inte vet, jag stöter hela tiden på lika många fall i båda kategorierna, 50 % ser ut att faktiskt inte veta vad de går miste om.

Att vara övertygad om något, är faktiskt ingen garanti att man har rätt alls, jag har omvänt personer som haft oerhört negativ bild av Opel, det är en enkel uppgift om personen i fråga bara vill lyssna, vilket väldigt många inte vill.
Människor är rädda om sina illusioner och vill inte att någon ska ta kål på dem.

Varför Commodore inte kan vara snyggare än en Insignia är för att den inte kan det...

Det där är en filosofiskt retorisk fråga enligt principen att ifrågasätta för ifrågasättningsprincipens skull.
Det handlar om filosofi och psykologi och saker som inte ska tas upp här.

Tyvärr finns det människor som tycker om det som inte är snyggt, och självklart om man är en sådan så älskar man utseendet på denna C och avskyr distinkta och karaktärsfulla linjer med skärpa och kraft som denna Insignia har vilket jag kan se eftersom jag ägnat ämnet med design 30 års studier.
Och eftersom jag sett den utan maskering så vet jag nog vad jag talar om, MEN hejsan, inte inbillar jag mig att alla ska gilla det för det, ånej man har ju varit med förr...

Jodå det finns många som inte har känsla för ett snyggt utseende, det får man bara försöka glömma bort och tycka synd om dem i hemlighet.

Uppdaterat: 2016-10-28 01:25

Så för att summera...
Innerst inne älskar alla Opel, de som inte redan gör det vet bara inte om det än, eller vill helt enkelt inte erkänna det för sig själva, men lite psykoanalys råder snart bot på det lilla problemet... :-)

Detta resonemang torde ju anammas av många här på forumet om bara Opel byts ut mot valfritt tyskt eller japanskt bilmärke ;-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Skillnaden är att Holden får en 9-växlad automat och 3.6 liters V6 från LaCrosse.

Insignia får en 8-växlad som standard på 2.0 turbon med ca 250 hk, med en ny fyrhjulsdrift som är av samma typ som i Ford Focus RS, ryckten säger att det är samma typ utvecklad med GKN och denna kan ge möjlighet till begränsad bakhjulssladd vilket då skall ge en bakhjulsdriven känsla med 60 % av drivningen bak i normalläge med tanke på önskemålen i Australien, Opel säger ingenting om en toppmotor ännu.

Uppdaterat: 2016-10-28 08:53

Ja så fick vi då förklaringen till N-iklas missionsuppdrag för Opel.
Det är alltså en mycket väl konstruerad bil med vackra linjer och anledningen till att vi vanliga enkla bilköpare inte märkt det är för att vi är psykiskt störda!
Man måste ju ändå beundra Opel för att de kunnat maskera sin förträfflighet så effektivt att de bara säljer en bråkdel av vad de efterblivna tillverkarna av andra märken gör.
Jag har ju varit så korkad att jag trott att det gällt att ta fram bilar som attraherar oss vanliga underutvecklade bilköpare.

Uppdaterat: 2016-10-28 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Krävs mer än psykoanalys för att få mig att uppskatta opel...
Men att få mig att inte gilla opel krävdes bara en Omega......

Uppdaterat: 2016-10-28 10:02

Tror att saabnisse sammanfattade detta rätt bra i inlägg #13.

Uppdaterat: 2016-10-28 10:17

Ho, här skrattar man så man får magknip, fantastiskt lustigt.
Jag älskar sådana kommentarer, men så har jag också ett lustigt sinne för humor.

Tja, det ligger något i det, men om man bortser från skämt så är det så att det där bara gäller lite löst uppskattat hälften, den andar halvan har önskemål, prioriteringar och krav där Opel helt enkelt inte är något mer framträdande alternativ.
Opel tillverkar inte längre bilar som passar alla, de är mer speciella och det gör att det i vissa fall helt enkelt inte finns en personkemi som fungerar.

PI:s prioritering av den adaptiva farthållaren som endast toppmodellen på Astra har är ett exempel och problem med vägbuller på svensk asfalt ett annat, en enda sak kan räcka om den upplevs enormt viktig.

Men så finns det många fall där någon går och är övertygad om något bara pga. en enda bil för 20-30 år sedan, där är det ofta illa ställt med en korrekt motivering till sin inställning.

En av anledningarna till att jag gillade Opel från början var att man hade en egen åsikt om hur en bil ska se ut, och gjorde "sitt" bättre än någon annan, man lät sig inte hunsas av senast trenden, konkurrenternas påhitt eller dumma kunders okunniga åsikter, att tänka själv har alltid varit det jag beundrar mest.

Tyvärr har man nu lagt om denna linjen och bygger nu bilar utifrån vilken kritik man fått, vilket går alldeles för långt. På Insignia har man efter kritik på för hög förarposition sänkt den så mycket att man sitter på golvet och för att få det att fungera har man placerat backspegeln nästan mitt på rutan så den skymmer sikten om man vill sitta lite högre och med den låga positionen så hamnar armen på mittkonsolen hela tiden, jag är väldigt tveksam till om den kombinationen kommer att uppskattas av alla, mig passar den då inte.

Dum lösning för att man lyssnat på kritik.

Uppdaterat: 2016-10-28 11:57

Fast "alla" verkar ju numera vilja sitta rätt högt med tanke på SUV:arnas popularitet så att hänvisa en sittpositionssänkning till kritik mot alltför hög (?) sittposition känns lite konstrat. F ö är lider både förra och senaste versionen av Astra av alltför låg sittposition tycker jag personligen så även av den orsaken ramlar den bort från listan över tänkbara bilar.

Uppdaterat: 2016-10-28 17:52
Pi skrev:

Fast "alla" verkar ju numera vilja sitta rätt högt med tanke på SUV:arnas popularitet så att hänvisa en sittpositionssänkning till kritik mot alltför hög (?) sittposition känns lite konstrat. F ö är lider både förra och senaste versionen av Astra av alltför låg sittposition tycker jag personligen så även av den orsaken ramlar den bort från listan över tänkbara bilar.

Ursäkta ett litet påhopp där Pi! Finns det någon bil som det inte står VW i fronten på, som du kan tänka dig att köpa och som finns på listan"tänkbara bilar"?

Uppdaterat: 2016-10-28 18:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer - nu talade jag inte om bilmärken utan om sittposition. Men för att ändå svara på frågan som saknar relevans i sammanhanget så äger vi f n en VW, en Kia och en Mazda. Tror inte att de 2 sistnämnda är tillverkade av VAG. Och närmast före "mina" Golfar (2 st) så hade vi Ford och Toyota. Och före Kia'n var det Opel - 2 gånger i rad t o m.

Uppdaterat: 2016-10-28 18:32

Tack för svar Pi.

Uppdaterat: 2016-10-28 19:16
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Den nya Insignia Commodoren kommer att få det mycket svårt på den australiska marknaden. De som få privatpersoner som fortfarande köper stora sedaner samt polis och taxi vill ha/behöver dessa bilar. Mellanstora bilar typ Ford Mondeo, Mazda 6 och Hyundai Sonata säljer mycket dåligt. Chrysler vädrar morgonluft med 300C och Hyundai slår på stora trumman med sin Genesis. Tyskarna i den storleksklassen och Volvo S90 är för dyra för de flesta.

Uppdaterat: 2016-10-31 05:10