Golf 1.0 TSI

72 inlägg 0 nya
Golf 1.0 TSI

Eftersom jag befinner mig en bit hemifrån kör jag hyrbil för närvarande. Slumpen gjorde att jag fick en Golf 1.0 TSI fast jag hade kryssat i Golf vid bokningen. Det har nog aldrig hänt mig tidigare.

Redan när jag startade hörde jag "plöddret" som bara en trea kan skapa. Första milen tyckte jag att det funkade ganska bra trots liten motor, men ska man öka farten när hastigheten är tresiffrig får man veva med växelspaken. Efter knappt 30 mil landsväg med farthållaren på 90 och 110 enligt hastighetsmätaren visar färddatorn 5,3 l/100 km.

Bilen verkar känslig för ojämn vägbana och håller inte spåret riktigt utan kräver små korrigeringar mest hela tiden.

Med det sagt kan jag konstatera att VW återigen skapat en vinnare.

Har ju också en Golf men känner absolut inte igen miǵ i det du skriver om små korrigeringar på ratten mest hela tiden.

Jag funderar på om det beror på att det är en hyrbil. Hjulvinklarna kanske är justerade med en trottoarkant. På nylagd asfalt är den stabil. Det sitter Michelin Energy Saver på den.

Har likadana däck på min men som sagt inget "vingel" så det är möjligt att hjulvinklarna "justerats" oavsiktigt av nån som hyrt den tidigare. Om din är en vanlig Golf så har ju min SV något längre hjulbas men det borde ju inte innebära nån drastisk förbättring.

Eftersom jag har dsg 7 på min så kan jag nog säga att motorn kommer till din bästa rätt.
Vid tresifrigt så ökar den hyfsat snabbt och obemärkt.
Man ser bara varvräknaren stiga och växel indikatorn gå från 7 till 6 eller5 eller 4 .
Det är nog rätt med dsg på motorn men då är det 13-14 upp i pris.

Vad är det för hjul dimension 15,16,17?
Och har du koll på hur mycket den varvar vid 100km/h.
Kul att jämföra med min 1,0a

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag tror att det är 15" på bilen. Det är en ultrasnik som inte ens har automatisk klimatanläggning utan vred för att styra om luften och en knapp för AC.

Den varvar ungefär 2400 vid 110 på mätaren. Som alla turbobilar hade den passat bättre med automatlåda.

Ja då ligger den mycket högre än den 1.4 TSI med DSG som vi har som poolbil. Jag skall testa på lunchen var den ligger i 110 km/h.

Och vinglighet har jag inte märkt någon heller. Skall kolla däcken på bilen här också.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

L. Mäkinen wrote:

Bilen verkar känslig för ojämn vägbana och håller inte spåret riktigt utan kräver små korrigeringar mest hela tiden.
Med det sagt kan jag konstatera att VW återigen skapat en vinnare.

1.0 TSI har ju halvstel bakaxel :-)

Skulle tro att det är 16" hjul - det är nog standard på Golf även i sitt enklaste utförande. Har för mig att min SV (1,2t) ligger runt 2000 rpm vid 100 km/t vilket då borde motsvara ca: 2200 rpm vid 110 km/t på mätaren. Och halvstel bakaxel har nog de allra flesta Golf 7:or.

Skodaägare, bra påminnelse om att dom mindre motorvalen på Golf saknar multilink.
Men Golf är ju Golf, bäst i allt oavsett.
Måste vara inbillning att bilen inte känns 100.
Tycker det är snålt av VW att inte ha multilink i alla Golf, kan man ju lika gärna köpa Skoda. ;)

Har du provkört Golf än, Vidstige?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vidstige wrote:
Skodaägare, bra påminnelse om att dom mindre motorvalen på Golf saknar multilink.
Men Golf är ju Golf, bäst i allt oavsett.
Måste vara inbillning att bilen inte känns 100.
Tycker det är snålt av VW att inte ha multilink i alla Golf, kan man ju lika gärna köpa Skoda. ;)

Vidde. Du är rolig du.
Varför byta en billig bra fungerande konstruktion utan brister för en vanlig Svensson.
Tala också då om för alla beg bils köpare om dom betydligt större riskerna med utslitna däck glappa bussningar och dom oljud som blir och dom stora extra kostnader som blir på en multilänk axel om 10-20000 mil.
Gummi handlarna skrattar ända hem till sängen av dina uttalanden.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Vidstige wrote:
Skodaägare, bra påminnelse om att dom mindre motorvalen på Golf saknar multilink.
Men Golf är ju Golf, bäst i allt oavsett.
Måste vara inbillning att bilen inte känns 100.
Tycker det är snålt av VW att inte ha multilink i alla Golf, kan man ju lika gärna köpa Skoda. ;)

Tänkte bara återknyta till vår tidigare diskussion om att man inte känner skillnader mellan multilink och halvstel axel. Men det framgår ju förstås inte riktigt från LMs inlägg om det var fram eller bakvagnen som var instabil.

mso 1000 wrote:
Vidstige wrote:Skodaägare, bra påminnelse om att dom mindre motorvalen på Golf saknar multilink.
Men Golf är ju Golf, bäst i allt oavsett.
Måste vara inbillning att bilen inte känns 100.
Tycker det är snålt av VW att inte ha multilink i alla Golf, kan man ju lika gärna köpa Skoda. ;)
Vidde. Du är rolig du.
Varför byta en billig bra fungerande konstruktion utan brister för en vanlig Svensson.
Tala också då om för alla beg bils köpare om dom betydligt större riskerna med utslitna däck glappa bussningar och dom oljud som blir och dom stora extra kostnader som blir på en multilänk axel om 10-20000 mil.
Gummi handlarna skrattar ända hem till sängen av dina uttalanden.

Grejen är ju att förra generationerna av Octavia och Golf hade multilink på alla motoralternativ. Så här har det skett en försämring. Sen är det inga stora extra kostnader på multilänkbakaxel efter 10000 mil. Visst måste man till slut byta bussningar/länkarmar i bakvagnen, men knappast redan efter 10000 mil. Och även en halvstel axel har bussningar som till slut blir utslitna och måste bytas.

Multilänk. Risken ökar med antalet leder och bussningar att det blir något slammer och byte av bussningar i förtid.
Men det onödiga snedslitna bakdäcks bytet kommer tidigare än du anar.
Några tiondelar glapp eller mjuka bussningar i främre multilinks staget ger oavkortat ett tidigare däcksbyte.
Prata med din däcks handlare får du svart på vitt.
Men det hör till en annan tråd.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Så du menar att alla bilar med multilänk axlar måste byta däck i förtid? Det låter lite otroligt i mina öron. Då borde väl alla V70 och Passat ägare i det här landet klaga högljutt över snedslitna bakdäck? De mest sålda bilarna i Sverige har trots allt multilänkbakaxel.

Skodaägare wrote:
Så du menar att alla bilar med multilänk axlar måste byta däck i förtid? Det låter lite otroligt i mina öron. Då borde väl alla V70 och Passat ägare i det här landet klaga högljutt över snedslitna bakdäck? De mest sålda bilarna i Sverige har trots allt multilänkbakaxel.

Nej inte alls men risken blir större för ett tidigare däcks byte med gammal slekig bakvagn.
Alla aspekter stämmer för ämnet men det är marginella skillnader för gemeneman. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag kollade på däcken och det står faktiskt 16 tum. De ser ut som skottkärrehjul. Jag kan inte avgöra om det är fram eller bakände som spårar. Man känner inget i ratten utan plötsligt är man inte på samma läge i filen.

Jag har provat att dra på ut på motorvägen och byta växel vid 6k ungefär.
Det är inte lika trevligt som motsvarande manöver med e-Golf, Golf GTE eller ens en SEAT Leon Cupra R.

Inte alls olik en Dacia Logan fast med ljudisolering.

Jag hade också förra generationens Golf och måste ärligt säga att jag inte upplevde dess bakvagn som överlägsen på nåt sätt. Men den som absolut tror att man kan känna avgörande skillnader får väl köpa en bil med multilänk-bakaxel - valet är fritt. Ville bara påpeka att mina erfarenheter av den enklare bakaxeln är helt OK.

Helst ska man väl ha luftfjädring.
Verkar vara det senaste "måste" på bilar.
I alla fall om man köper t.ex. Volvo XC60.
Är väl som att sväva på moln kan man tro. ;)

Jag tror att den som hade bilen före mig tankade några mil från flygplatsen. Jag nollade färddatorn när jag började resan och den visade 5,3 när jag hade fyllt tanken, men mängden soppa indikerar 6,1. Så fel borde den inte kunna visa. Egentligen är 58 mil för lite för att uttala sig om förbrukningen, men nu ska jag hem.

Jag blev inte sugen på en sån bil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.