GM säljer Opel till PSA?

531 inlägg 0 nya
GM säljer Opel till PSA?

Vad tror ni om denna affär om den blir av?

http://www.di.se/bil/tyska-klassikermarket-kan-bli-franskt/

Om jag förstår rätt så var texten från TT, lyder så här;

Tyska Opel, ägt av amerikanska General Motors, kan vara på väg att hamna i franska händer.

GM för långtgående samtal med PSA, som äger Peugeot och Citroën, om att slå samman Opel och PSA, enligt källor till nyhetsbyrån Reuters.

Tillsammans skulle de få en marknadsandel på 16,3 procent i Europa, jämfört med ettan Volkswagens 24,1 procent, baserat på 2016 års försäljningssiffror.

En talesperson för PSA bekräftar att företagen för samtal om ett djupare samarbete utan att vilja kommentera närmare. GM och PSA samarbetar redan i dag kring produktion av suvar och minilastbilar.

En affär kan komma att offentliggöras inom de närmast dagarna, uppger källorna.

Peugeot-aktien stiger med över tre procent på Parisbörsen. PSA har gjort en remarkabel vändning de senaste åren. Från att ha varit konkursmässigt runt 2013 nådde koncernen en rekordlönsamhet i fjol.

Opel har också varit nere på botten, men inte lyckats vända upp lika starkt som sin tilltänkta partner. GM nådde inte målet om ett nollresultat för sin europeiska verksamhet i fjol, trots en kraftig vändning upp för hela bilindustrin.

Det tyska bilfacket togs på sängen av beskedet. Tyska fack vid storindustrier brukar ha långgående inflytande vid företagsaffärer.

Förstår inte riktigt vad Opel/GM ser hos PSA mer än den påsen med pengar dom sannolikt viftar med. Eller vad PSA ser hos Opel.
Två bra märken men känns som båda behöver en boost i form av ny hybrid-teknik för att ligga i framkant.
Hade varit bättre om Apple köpte Opel ;-)

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, man kan väl anta då också att dom hybrider och elbilar som kommer som GM och sen som Opel, försvinner i och med ett sånt köp. Då hamnar ju PSA på ruta ett där och Opel blir ett svagare märke. Förvisso är väl sån där badge engineering aldrig helt lyckad men i alla fall.

Ja säg inte det Vidstige, titta på Vauxhall, som var på väg ner i avloppet där de flesta övriga riktigt engelska märken hamnade, men med 75% badgers engineering med Opel har den ju riktigt bra försäljning.
I England!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men jag har också lite funderingar på den här affären, jag fattar inte riktigt hur den skulle gynna GM.
Jo det är klart, man slipper Opel ( och Vauxhall) förstås, men det vore ju bättre för Opel, man slipper ju GM!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, vauxhall är väl inte badge engineering i vad man normalt menar? Opel och Vauxhall är ju samma märke i praktiken, samma bilar, samma modeller. Allt exakt samma utom märket. Alla vet om detta och ingen gör skillnad på det.

Vidstige, inte märket!
Alla märken, Vauxhall betraktas som en brittisk bil, en Opel skulle inte gå lika bra att sälja i UK!
Tänk om GM gjort likadant i Sverige, försett alla Opel med ett Saabmärke?
He-he hade nog inte funkat.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, gillar idén! Tror faktiskt det skulle kunna funka. Tänk dig Saab 9-5 istället för Opel Insignia eller Saab 9-3 istället för Opel Astra, jag gillar det! :D

Är det rakt av samma bilar och alla vet om det så är det ju ok. Ser inte nåt problem med att Opel kallas Vauxhall i England och jag tror dom flesta insatta köpare vet om att det är Opel, man lurar ingen, det är ärligt och på ett trevligt sätt. En namn och en logga som passar landet bättre.

Nej Vidstige, det skulle aldrig funkat med Saabmärke på en Opel, det skulle aldrig accepteras, varken av Saab eller Opelfolket.
Det är skillnad när det gäller Opel - Vauxhall, där är skillnaden markant!
Ratten sitter på olika sidor.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På debattsidorna i England är den dominerande åsikten att Opel skulle sälja mycket bättre i England än Vauxhall.

Varför är folk av den åsikten? Det är ju samma bil med en annan logga i fronten, eventuellt andra garantier och ratten på andra sidan.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jag tror USAs nye president pressar GM att dumpa Opel, "America first". Det finns inte så många alternativ kvar bland köpare. Tror GM uppvaktade PSA inte tvärtom. GM försökte ju bli av med Opel för flera år sedan. Tror de kan tänka sig dumpa Opel bara för att bli av med det.
Men, inte säkert det blir av trots GMs försök. Räkna med att de tyska facken är emot och de har mycket makt.

Frågan är vad GM har för planer för Europa. Återintroducera Checrolet?

Att sätta Saablogga på andra bilar har väl provats fler gånger än det har lyckats? Jag tänker på 600, 9-2X och 9-7X..

GM lyckas inte i Europa och det är väl för att vi inte har samma attityd till bilar som genomsnittsamerikanen, dvs att det är förbrukningsvaror.
Hur fransoser och tyskar ska enas vet jag inte. För mig känns det som att olika infallsvinklar på bilars egenheter förekommer.

Reverend Benny wrote:
Varför är folk av den åsikten? Det är ju samma bil med en annan logga i fronten, eventuellt andra garantier och ratten på andra sidan.

Därför att den image Vauxhall har i England specifikt, i Skottland är det helt annat... är att det är något som ett saneringsföretag borde ta hand om, det jämförs oftast med "avföring på burk" från kanske 25 % av de som är mest negativa och lägre ner i anseende kan man knappast sjunka.

Med en sådan attityd på marknaden är det ett mysterium hur man kan sälja så enormt många bilar varje år.

En förklaring skulle kunna vara en liten klick fanatiska hatare som har som verksamhet att skriva kommentarer och därmed skapar ett intryck som inte överensstämmer med verkligheten?

saabnisse wrote:
Nej Vidstige, det skulle aldrig funkat med Saabmärke på en Opel, det skulle aldrig accepteras, varken av Saab eller Opelfolket.
Det är skillnad när det gäller Opel - Vauxhall, där är skillnaden markant!
Ratten sitter på olika sidor.

Håller med dig.
Tidigare Saab och Opel Astra modellår 2015 eller äldre samma form ratten.

Nya ändring ratten Astra modellår från 2016 till nu. Just är redan slut för Saab är inte samarbeta med Opel!

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

N-iklas wrote:
Reverend Benny wrote:Varför är folk av den åsikten? Det är ju samma bil med en annan logga i fronten, eventuellt andra garantier och ratten på andra sidan.
Därför att den image Vauxhall har i England specifikt, i Skottland är det helt annat... är att det är något som ett saneringsföretag borde ta hand om, det jämförs oftast med "avföring på burk" från kanske 25 % av de som är mest negativa och lägre ner i anseende kan man knappast sjunka.
Med en sådan attityd på marknaden är det ett mysterium hur man kan sälja så enormt många bilar varje år.
En förklaring skulle kunna vara en liten klick fanatiska hatare som har som verksamhet att skriva kommentarer och därmed skapar ett intryck som inte överensstämmer med verkligheten?

Jo, det handlar nog om det sistnämnda. Min erfarenhet efter att ha bott i landet är att dom är väl medvetna att Vauxhall heter Opel utanför ön men att dom ändå gillar Vauxhall.
Förra modellen Astra är en rätt vanlig syn på gatorna och GTC varianten av den är populär.
Även om den sällan vinner tester så ligger den ofta hyfsat högt upp på topp 5 varje gång där Ford Focus ofta toppar och även Seat Leon ibland är med.
Även den mindre Corsan är populär.

Men....tror som sagt en majoritet är medvetna om att det är Vauxhall är Opel och att Opel är Vauxhall, så kanske inte hade gjort så mkt att ta bort namnet Vauxhall trots allt och sparat några kronor. Högerstyrda Opel tillverkas ju dom med.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Ja GF, på dina bilder ser man tydligt hur mycket trevligare inredning Saab hade!
Och samarbetet med Opel var inget önskemål från Saabs sida utan något som ägaren GM bestämde!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Ja GF, på dina bilder ser man tydligt hur mycket trevligare inredning Saab hade!
Och samarbetet med Opel var inget önskemål från Saabs sida utan något som ägaren GM bestämde!

Ja, det stämmer efter över 7 år sen för GM lägger ner Saab.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Astra kan inte jämföras med 9-5 som är en annan bil, det måste ju vara Insignia.
Sabb hade ingen motsvarighet till Astra.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!