Vi Bilägares forum

GM säljer Opel till PSA?

GM säljer Opel till PSA?

Vad tror ni om denna affär om den blir av?

http://www.di.se/bil/tyska-klassikermarket-kan-bli-franskt/

Uppdaterat: 2017-02-14 15:46

Kommentarer

Om jag förstår rätt så var texten från TT, lyder så här;

Tyska Opel, ägt av amerikanska General Motors, kan vara på väg att hamna i franska händer.

GM för långtgående samtal med PSA, som äger Peugeot och Citroën, om att slå samman Opel och PSA, enligt källor till nyhetsbyrån Reuters.

Tillsammans skulle de få en marknadsandel på 16,3 procent i Europa, jämfört med ettan Volkswagens 24,1 procent, baserat på 2016 års försäljningssiffror.

En talesperson för PSA bekräftar att företagen för samtal om ett djupare samarbete utan att vilja kommentera närmare. GM och PSA samarbetar redan i dag kring produktion av suvar och minilastbilar.

En affär kan komma att offentliggöras inom de närmast dagarna, uppger källorna.

Peugeot-aktien stiger med över tre procent på Parisbörsen. PSA har gjort en remarkabel vändning de senaste åren. Från att ha varit konkursmässigt runt 2013 nådde koncernen en rekordlönsamhet i fjol.

Opel har också varit nere på botten, men inte lyckats vända upp lika starkt som sin tilltänkta partner. GM nådde inte målet om ett nollresultat för sin europeiska verksamhet i fjol, trots en kraftig vändning upp för hela bilindustrin.

Det tyska bilfacket togs på sängen av beskedet. Tyska fack vid storindustrier brukar ha långgående inflytande vid företagsaffärer.

Uppdaterat: 2017-02-14 15:47

Förstår inte riktigt vad Opel/GM ser hos PSA mer än den påsen med pengar dom sannolikt viftar med. Eller vad PSA ser hos Opel.
Två bra märken men känns som båda behöver en boost i form av ny hybrid-teknik för att ligga i framkant.
Hade varit bättre om Apple köpte Opel ;-)

Uppdaterat: 2017-02-14 16:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, man kan väl anta då också att dom hybrider och elbilar som kommer som GM och sen som Opel, försvinner i och med ett sånt köp. Då hamnar ju PSA på ruta ett där och Opel blir ett svagare märke. Förvisso är väl sån där badge engineering aldrig helt lyckad men i alla fall.

Uppdaterat: 2017-02-14 16:12

Ja säg inte det Vidstige, titta på Vauxhall, som var på väg ner i avloppet där de flesta övriga riktigt engelska märken hamnade, men med 75% badgers engineering med Opel har den ju riktigt bra försäljning.
I England!

Uppdaterat: 2017-02-14 19:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men jag har också lite funderingar på den här affären, jag fattar inte riktigt hur den skulle gynna GM.
Jo det är klart, man slipper Opel ( och Vauxhall) förstås, men det vore ju bättre för Opel, man slipper ju GM!

Uppdaterat: 2017-02-14 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, vauxhall är väl inte badge engineering i vad man normalt menar? Opel och Vauxhall är ju samma märke i praktiken, samma bilar, samma modeller. Allt exakt samma utom märket. Alla vet om detta och ingen gör skillnad på det.

Uppdaterat: 2017-02-14 18:06

Vidstige, inte märket!
Alla märken, Vauxhall betraktas som en brittisk bil, en Opel skulle inte gå lika bra att sälja i UK!
Tänk om GM gjort likadant i Sverige, försett alla Opel med ett Saabmärke?
He-he hade nog inte funkat.

Uppdaterat: 2017-02-14 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, gillar idén! Tror faktiskt det skulle kunna funka. Tänk dig Saab 9-5 istället för Opel Insignia eller Saab 9-3 istället för Opel Astra, jag gillar det! :D

Är det rakt av samma bilar och alla vet om det så är det ju ok. Ser inte nåt problem med att Opel kallas Vauxhall i England och jag tror dom flesta insatta köpare vet om att det är Opel, man lurar ingen, det är ärligt och på ett trevligt sätt. En namn och en logga som passar landet bättre.

Uppdaterat: 2017-02-14 19:46

Nej Vidstige, det skulle aldrig funkat med Saabmärke på en Opel, det skulle aldrig accepteras, varken av Saab eller Opelfolket.
Det är skillnad när det gäller Opel - Vauxhall, där är skillnaden markant!
Ratten sitter på olika sidor.

Uppdaterat: 2017-02-14 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På debattsidorna i England är den dominerande åsikten att Opel skulle sälja mycket bättre i England än Vauxhall.

Uppdaterat: 2017-02-14 20:56

Varför är folk av den åsikten? Det är ju samma bil med en annan logga i fronten, eventuellt andra garantier och ratten på andra sidan.

Uppdaterat: 2017-02-14 21:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tror USAs nye president pressar GM att dumpa Opel, "America first". Det finns inte så många alternativ kvar bland köpare. Tror GM uppvaktade PSA inte tvärtom. GM försökte ju bli av med Opel för flera år sedan. Tror de kan tänka sig dumpa Opel bara för att bli av med det.
Men, inte säkert det blir av trots GMs försök. Räkna med att de tyska facken är emot och de har mycket makt.

Frågan är vad GM har för planer för Europa. Återintroducera Checrolet?

Uppdaterat: 2017-02-14 21:09

Att sätta Saablogga på andra bilar har väl provats fler gånger än det har lyckats? Jag tänker på 600, 9-2X och 9-7X..

GM lyckas inte i Europa och det är väl för att vi inte har samma attityd till bilar som genomsnittsamerikanen, dvs att det är förbrukningsvaror.
Hur fransoser och tyskar ska enas vet jag inte. För mig känns det som att olika infallsvinklar på bilars egenheter förekommer.

Uppdaterat: 2017-02-14 21:27
Reverend Benny skrev:

Varför är folk av den åsikten? Det är ju samma bil med en annan logga i fronten, eventuellt andra garantier och ratten på andra sidan.

Därför att den image Vauxhall har i England specifikt, i Skottland är det helt annat... är att det är något som ett saneringsföretag borde ta hand om, det jämförs oftast med "avföring på burk" från kanske 25 % av de som är mest negativa och lägre ner i anseende kan man knappast sjunka.

Med en sådan attityd på marknaden är det ett mysterium hur man kan sälja så enormt många bilar varje år.

En förklaring skulle kunna vara en liten klick fanatiska hatare som har som verksamhet att skriva kommentarer och därmed skapar ett intryck som inte överensstämmer med verkligheten?

Uppdaterat: 2017-02-14 21:47
saabnisse skrev:

Nej Vidstige, det skulle aldrig funkat med Saabmärke på en Opel, det skulle aldrig accepteras, varken av Saab eller Opelfolket.
Det är skillnad när det gäller Opel - Vauxhall, där är skillnaden markant!
Ratten sitter på olika sidor.

Håller med dig.
Tidigare Saab och Opel Astra modellår 2015 eller äldre samma form ratten.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Nya ändring ratten Astra modellår från 2016 till nu. Just är redan slut för Saab är inte samarbeta med Opel!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-02-14 21:48
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
N-iklas skrev:

Reverend Benny wrote:Varför är folk av den åsikten? Det är ju samma bil med en annan logga i fronten, eventuellt andra garantier och ratten på andra sidan.
Därför att den image Vauxhall har i England specifikt, i Skottland är det helt annat... är att det är något som ett saneringsföretag borde ta hand om, det jämförs oftast med "avföring på burk" från kanske 25 % av de som är mest negativa och lägre ner i anseende kan man knappast sjunka.
Med en sådan attityd på marknaden är det ett mysterium hur man kan sälja så enormt många bilar varje år.
En förklaring skulle kunna vara en liten klick fanatiska hatare som har som verksamhet att skriva kommentarer och därmed skapar ett intryck som inte överensstämmer med verkligheten?

Jo, det handlar nog om det sistnämnda. Min erfarenhet efter att ha bott i landet är att dom är väl medvetna att Vauxhall heter Opel utanför ön men att dom ändå gillar Vauxhall.
Förra modellen Astra är en rätt vanlig syn på gatorna och GTC varianten av den är populär.
Även om den sällan vinner tester så ligger den ofta hyfsat högt upp på topp 5 varje gång där Ford Focus ofta toppar och även Seat Leon ibland är med.
Även den mindre Corsan är populär.

Men....tror som sagt en majoritet är medvetna om att det är Vauxhall är Opel och att Opel är Vauxhall, så kanske inte hade gjort så mkt att ta bort namnet Vauxhall trots allt och sparat några kronor. Högerstyrda Opel tillverkas ju dom med.

Uppdaterat: 2017-02-14 22:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ja GF, på dina bilder ser man tydligt hur mycket trevligare inredning Saab hade!
Och samarbetet med Opel var inget önskemål från Saabs sida utan något som ägaren GM bestämde!

Uppdaterat: 2017-02-14 22:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ja GF, på dina bilder ser man tydligt hur mycket trevligare inredning Saab hade!
Och samarbetet med Opel var inget önskemål från Saabs sida utan något som ägaren GM bestämde!

Ja, det stämmer efter över 7 år sen för GM lägger ner Saab.

Uppdaterat: 2017-02-14 22:17
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Astra kan inte jämföras med 9-5 som är en annan bil, det måste ju vara Insignia.
Sabb hade ingen motsvarighet till Astra.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-02-14 23:45

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-02-14 23:51

Lite OT kanske men måste säga att Opels interiör i nya Astran och kommande Insignia är ett STORT kliv framåt jämfört med ovan.

Uppdaterat: 2017-02-15 00:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-02-15 00:25

Niklas vad tror dom om dessa tankegångar jag skrev på huvudsidan om stordriftsfördelar?

"Gissar att PSA vill åt stordriftsfördelar. Ska man konkurrera i segmentet under Premium gäller det att ha stora volymer. Då kan man t.ex. på allvar börja konkurrera med VAG och märkena Seat/Skoda/VW. Jag tror nog VAG blir nervösa av denna affär. Så det kan vara helt rätt tänkt. Kanske kan PSA med detta då bryta VAGs dominans i norra Europa, jag ser det som en positiv möjlighet och nåt som skulle gynna oss bilägare, dvs mer verklig konkurrens."

Uppdaterat: 2017-02-15 10:40

Vidstige - om man inte attraherats av Opel, Peugeot eller Citroen innan - varför skulle man plötsligt göra det för att PSA äger alla dessa märken ? Förstår nog inte riktigt din tanke där... Volymer har väl dessa redan nu för att kunna vara konkurrenskraftiga och jag gissar att du inte tänkt dig att dom skulle minska antalet märken eller modeller... Och dessutom har dom redan ett samarbete. Jag står frågande var vinsten ligger i ett uppköp av Opel...

Uppdaterat: 2017-02-15 10:46

Pi, vinsten är väl att man kan göra som t.ex. VAG, har flera märken med ungefär samma innehåll. Man sprider kostnaderna för motoruveckling och liknande till fler bilar. Volym är A och O om man ska överleva under premium, detta har väl varit en sanning senaste 30 åren i väst och har väl inte förändrats. PSA måste öka sina volymer och köp av Opel kan vara ett sätt. Opel har väl dessutom bra driftkvalitet idag så kanske kan det även vara nåt slags utbyte där, exempelvis går för motorer med bara driftsäker kamkedja.

Uppdaterat: 2017-02-15 11:12

Fast när VAG övertog Skoda och Seat så var väl inte dessa märken speciellt högt utvecklade - och speciellt inte Skoda. Så jag tycker nog att förutsättningarna är helt annorlunda i fallet PSA/Opel. Sen kan man fråga sig hur väl fransk och tysk företagskultur kommer att fungera tillsammans när de före ett ev övertagande producerat ungefär likvärdiga bilar tekniskt - vilket absolut inte var fallet om vi tar VAGs uppköp av Skoda som ett exempel.

Uppdaterat: 2017-02-15 11:19

Vad Vidstige skriver är naturligtvis hur man ser på det från PSA håll, man tror att man ska kunna göra som VW, och kanske det skulle kunna fungera om man slår igen två eller tre av Opels fabriker, alltså en tillverkningsfabrik och alla som tillverkar motorer och växellådor och lägger ner all övrig egen verksamhet hos Opel och gör det som blir kvar till enbart 2-3 sammansättningsfabriker för förklädda Peugeot.

Då skulle man möjligen kunna spara så mycket pengar på att inte behöva investera en krona i driften av Opel samtidigt som man kan sälja sina egna bilar i ett antal hundratusen exemplar fler, att man kan göra en betydlig ekonomisk vinst - vilket utan tvivel är vad man hoppas på.

För fler än några hundra tusen blir det inte, Opel sålde 2016 1.1 miljoner bilar, med detta scenario skulle den siffran sjunka till max 400-600 000.

Så något hot mot VW blir det naturligtvis aldrig tal om, istället kommer denna affär även om det blir inget av den att kraftigt öka VW försäljning på bekostnad av minskad försäljning för Opel, ett ras med minst 100 000 kunder som nu pga. dessa nyheter inte kommer att köpa Opel är det minsta man kan räkna med - det har man redan uppnått, frågan är nu hur mycket mer försäljningen kommer att raseras?

Detta är det enda sättet som skulle innebära någon dramatisk vinst för PSA.

Det är helt uteslutet att man från fransk sida har någon önskan att använda sig av Opelteknik i sina bilar eller att låta Opel fortsätta utveckla och tillverka egen teknik och egna bilar självständigt som nu.

Bara tanken är skrattretande, tror man det så känner man inte till den franska mentaliteten.
Det är ett herre och slavförhållande med total underkastelse PSA drömmer om - absolut ingenting annat.

Uppdaterat: 2017-02-15 11:50

Dubblett-inlägg...

Uppdaterat: 2017-02-15 12:11

För en gångs skull håller jag med N-iklas...:)

Uppdaterat: 2017-02-15 12:13

Niklas, undrar lite över din syn på fransmän...

Vi tänker nog rätt olika här och om inte annat är facket starkt hos Opel så nog kommer man försöka använda alla fördelar Opel kan ge även om det skulle svida i det franska högmodet. Dessutom är PSA inte premium och det måste man rimligen veta om och Opel är rätt lika vad PSA gör i bilväg. Nåt slags premium light kanske man kan kalla det idag.

Vad gäller högmod kanske tyskarna ska fundera lite också på sin egen självbild...

Uppdaterat: 2017-02-15 12:14

Håkan Matson har lite tankar också, vi tänker rätt lika tydligen.

http://www.di.se/bil/hakan-matson-sa-slar-gms-planer-mot-bilindustrin/

Uppdaterat: 2017-02-15 12:18

Fast nu diskuterar vi väl inte ett långsiktig förändring av den tyska kulturen utan kortsiktigt vad ett uppköp av Opel skulle kunna innebära - och vad PSA skulle kunna se för fördelar. Jag vidhåller att jag har svårt att se nån direkt fördel för PSA. Ett uppköp innebär ju inte per automatik att man behåller resp märkes marknadsandel/försäljningsvolym utan i detta fall är snarare risken uppenbar att summan blir klart mindre än vad resp märke har idag. Bara mina tankar men vi skulle väl spekulera lite i detta för ingen har ju ett facit...

Uppdaterat: 2017-02-15 12:22

Pi, jo håller med om att det finns stora risker och att det är svårt för två stora företag att gå samman, är ju olika kulturer, olika språk etc. Även svårt att få igenom sånt här juridiskt.

Men, gör man det rätt tror jag på det, Opel går dåligt och har gjort det länge. Volymerna är för små. Nånting måste göras. Enda alterantivet jag ser för Opel är annars konkurs. GMs tålamod är uppenbarligen slut nu. PSA är samtidigt lite för litet för att kunna utmana VAG och andra stora på allvar, dom behöver växa i volym.

En bra fransk-tysk-mix i PSA-Opel skulle kunna bli en fullträff också i vilka bilar man då kommer producera, bästa av två bilkulturer. Man kan mycket väl tänka sig att man behållver alla nuvarande bilmärken men sysslar mer med badge engineering. Förvisso är jag ju ingen vän av det men tydligen verkar det fungera för VAG, så varför inte?

Finns en sak till som gör mig positiv och kan göra också att affären går igenom. EU befinner sig i kris nu och mer än nånsin behövs sammarbete mellan dom stora länderna. Om Frankrike och Tyskland närmar sig varandra med en sån här stor affär så kan det betyda mycket bra saker för EU framöver. Det vore också bra för EU att det blir lite mindre dominans från tysk bilindustri, med det här kan ju den franska bilindustrin växa.

Uppdaterat: 2017-02-15 12:45

Man bör utgå från vad man vet och det vi vet är att i de två nya Opelbilarna Crossland och Grandland är det enbart fransk teknik under ytan, inte ens tekniken till instrumenten är Opels utan fransk med påklistrad opelfärg.

Om det fanns en vilja från fransk sida till ett likvärdigt samarbete skulle det funnits blandad teknik, lika mycket Opel som PSA i bilarna, alltså en del Opelteknik i Peugeot 3008 tex... att det nu är helt ensidigt PSA teknik till 99% talar ett mycket tydligt språk som ingen kan undgå att se.

Vem det var som vann på förhandlingarna när de nya modellerna skulle tas fram och vem som fick sin vilja igenom och vad som är målsättningen för PSA.

Det är fakta, allt annat spekulationer.

För övrigt minnes i Volvo Renault affären?
Den sprack därför att Renault mer eller mindre skulle ta över Volvo och det hade Gyllenhammar gått med på, så därför fick han gå.

Inte en tanke på franska eftergifter där inte...

Vive la France... och Napoleon ligger aldrig långt under ytan för detta stolta folk..

Uppdaterat: 2017-02-15 13:11

Niklas, kan ju säga samma sak om tyskarna. Amerikanska GM, amerikanare och amerikanska bilföretag är ju också duktiga på att ta över helt.

Opel går med förlust, alternativet är nedläggning om GM vill göra sig av med märket och ingen vill köpa.
Vem ska man skylla på då? Dumma elaka köpare eller dumma marknaden som inte förstår att Opel är bäst?
Hjälper liksom inte.

Gör man en bra överenskommelse så kan det innebära en hel del frihet för Opel, behöver inte vara sämre än GM.

Som Håkan Matson är inne på, man kan elbilsteknik i Russelheim, det lär ju då innebära att man kommer expandera det, få mer pengar. Så klart det kan ses som win-win för PSA och Opel.

Uppdaterat: 2017-02-15 14:31

Om nu PSA har tanken att bli likt VAG genom att köpa in Opel så kan man ju fundera över vilken roll Opel ska spela i deras palett? Ska Opel bli budgetmärket då eller? Har ju svårt att se att man tänker placera Opel ovanför dom egna märkena i hierarkin. Eller köper man bara in Opel, plockar russinen ur kakan och lägger ner märket, för att bli av med en konkurrent? Kan det löna sig? Vill till att det är värdefulla "russin" man kommer över då...

Efter att ha läst Vidstiges inlägg, elbilstekniken kan nog vara "russinen" man vill komma över...

Uppdaterat: 2017-02-15 14:43

Om GM avser fortsätta med Chevrolets elbilssatsning så får man nog fundera lite över vad som kommer att ingå i Opels "döds-bo"... Gissar att elbilstekniken som GM har utvecklat kommer att stanna inom GM...

Uppdaterat: 2017-02-15 15:02

Vidstige - som jag redan nämnt ett par gånger så var inte skillnaden mellan VW+ Audi och Skoda + Seat marginell när VAG köpte de märkena - och det är en riktigt stor skillnad. Och min personliga åsikt är som jag också nämnt tidigare att summan av nuvarande försäljning för PSA och Opel inte kommer att bibehållas om PSA övertar Opel utan den kommer med stor sannolikhet att sjunka avsevärt - och var finns då volymvinsten ? Nä - jag har fortfarande svårt att se de affärsmässiga fördelarna med denna eventuella affär.

Uppdaterat: 2017-02-15 15:13

RJ, det som talar för ett mer jämlikt förhållande är att det som PSA saknar, bortsett från elbilstekniken, är volym. Det senare är nog det mest akuta. Du måste ha stora volymer när du t.ex. utvecklar en ny motor, annars går det inte i det segmentet. Sen om Peugeot blir lyxigare än Opel, ungefär som att VW är lite lyxigare än Skoda, spelar det nån roll? Skillnaden mellan Seat, Skoda och VW är ganska marginell, samma motorer, samma växellådor, samma bottenplattor.

För PSA blir det alltså A och O att se till att volymerna hålls uppe, därför finns det ingen anledning för dom att behandla Opel illa och t.ex. bara roffa åt sig teknik.

Uppdaterat: 2017-02-15 15:15

Pi, PSA kan väl göra samma sak på sikt, se till att bilarna delar all teknik mellan märkena. Ta det bästa och mest prisvärda grejorna från dom olika märkena. Om affären innebär sänkta volymer har man ju missat huvudpoängen. Stora volymer behövs för att utveckla nya generatioer motorer, ny reningsteknik. Så att man kan slå ut det på många bilar. Som jag ser det är dessutom PSA och Opel rätt lika idag i profil och egenskaper. Dom slåss i samma prissegment redan och förhållandevis lika i kvalitet. Mer lika där än Skoda, Seat var när VW köpte dom.

Uppdaterat: 2017-02-15 15:18

Ja - vi kan ju bara spekulera men i huvudsak tror jag att Opel/Vauxhall i så fall blir den stora förloraren. Och att PSA går miste om försäljningsvolyms-synergier...

Uppdaterat: 2017-02-15 16:46

Pi, ok, kan bli så, svårt att veta. Jag är spontant mer positiv och ser detta som en bra möjlighet för både PSA och Opel. Gillar tanken också på större samarbete mellan Frankrike och Tyskland. Sen måste nog ändå ett företag vara större annars skulle det kunna bli situationer där man inte kommer överens. Inte säker på att det vore bättre ur den aspekten om Opel köpte PSA.

Uppdaterat: 2017-02-15 17:05

Fast rimligen borde båda dessa företag kunna existera på egna meriter med rätt och därmed attraktiva produkter. Alla framgångsföretag bygger trots allt inte på att de måste vara bland de största på marknaden volymmässigt.

Uppdaterat: 2017-02-15 17:14

Det som är lite synd är att Opel's momentum nu kanske kommer av sig lite då kunder väntar med att köpa en Opel innan GM gett besked om en eventuell affär.
Hoppas det inte blir någon långdragen historia, det tjänar ingen på.

Undrar vad som händer med Holden, ingår dom i denna affären tro?

Uppdaterat: 2017-02-15 17:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Undrar vad som händer med Holden, ingår dom i denna affären tro?

Det lär dom inte göra. Opel / Vauxhall är det som nämnts.

Buick kan också få det hårt:

"GM was stung by recent criticism that its big-budget Superbowl advert for Buick showed not US-built products, but rebadged Opels.

Oddly, Buick could be one of the big losers here. One of GM’s oldest brands, it has been hugely successful in China, largely by selling badge-engineered Opels. If the connection between Russelsheim, Detroit and Beijing is lost, then Buick could find its critical Chinese customer base eroding.
It’s likely that in the short term either GM will keep sufficient Opel shareholding to keep the Buick taps open, or that PSA will earn a windfall in building cars on contract for GM."

Uppdaterat: 2017-02-15 17:58

Spelar ingen roll, övertag av PSA innebär nedläggning så det har alls ingen betydelse vad man gör eller inte gör.

Enda lösningen är att ta itu med problemet varför man säljer så dåligt.
Det har man konsekvent vägrat att göra - resultatet är självklart.

Så länge man vägrar att föra en kommunikation med marknaden och ge svar på alla frågor som gör att man inte köper Opel så är det betydelselöst vad man gör.

Jag röstar på nedläggning i så fall, det är ett betydligt bättre alternativ än att bli våldtagen av PSA.
Öde värre än döden osv...

Uppdaterat: 2017-02-15 18:47

N-iklas om jag inte minns helt fel så har du påstått att det bara är i Sverige som Opel säljer dåligt.
Men det stämmer kanske inte.
Eller?

Uppdaterat: 2017-02-15 19:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vidstige skrev:

RJ, det som talar för ett mer jämlikt förhållande är att det som PSA saknar, bortsett från elbilstekniken, är volym. Det senare är nog det mest akuta. Du måste ha stora volymer när du t.ex. utvecklar en ny motor, annars går det inte i det segmentet. Sen om Peugeot blir lyxigare än Opel, ungefär som att VW är lite lyxigare än Skoda, spelar det nån roll? Skillnaden mellan Seat, Skoda och VW är ganska marginell, samma motorer, samma växellådor, samma bottenplattor.
För PSA blir det alltså A och O att se till att volymerna hålls uppe, därför finns det ingen anledning för dom att behandla Opel illa och t.ex. bara roffa åt sig teknik.

Ja, ett mer jämlikt förhållande är förmodligen mer troligt, men undrar ändå vilken roll Opel ska vara hos PSA. Ska det kanske vara det sportiga alternativet? Eller helt enkelt få behålla den roll man har idag, bara vinna fördelarna av att dela många gemensamma komponenter i framtiden och med samma ägare hamnar ju ändå pengarna i samma kassa, oavsett vilket märke man väljer...

Tydligen har dessa tankar pågått några år. Hittade detta vid en googling, från 2012-10-15: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20121015/opel-gar-samman-med-peugeot-och-citroen

Uppdaterat: 2017-02-15 19:32
N-iklas skrev:

Spelar ingen roll, övertag av PSA innebär nedläggning så det har alls ingen betydelse vad man gör eller inte gör.
Enda lösningen är att ta itu med problemet varför man säljer så dåligt.
Det har man konsekvent vägrat att göra - resultatet är självklart.
Så länge man vägrar att föra en kommunikation med marknaden och ge svar på alla frågor som gör att man inte köper Opel så är det betydelselöst vad man gör.
Jag röstar på nedläggning i så fall, det är ett betydligt bättre alternativ än att bli våldtagen av PSA.
Öde värre än döden osv...

Häpp! Ett inlägg från N-iklas som jag kan instämma i. Det var länge sedan.

Uppdaterat: 2017-02-15 19:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tror att vad Opel skulle behöva är någon som kan göra som Geely gjort med Volvo, givit dem luft under vingarna (läs kapital för utveckling) som gjort att de klättrat starkt i volymer och med nya egenutvecklade attraktiva produkter, inte pimpade Fordar....
Jag tror inte heller att PSA är rätt plats att placera Opel i, det finns ingen naturlig koppling mellan Peugeot, Citroen och Opel som jag ser det.
Liknelsen mellan när VW tog över Skoda haltar en stor del, Skoda var ganska nerkört och saknade produkter så det man gjorde var att pimpa upp märket genom att låta fabriken i Tjeckien plocka grejer på lagret för äldre modeller och snickra ihop några egna modeller, sedan har de fått chansen att växa till ett eget och ett ganska starkt märke med hårfint liknande teknik och design som VW.
Opel har idag en portfölj med fina bilar och nya på G så de behöver egentligen inget från PSA. Att Opel-dekalera en Peugeot är dömt att misslyckas, det pysslar ju inte ens VW med, bortsett från UP! och hans kusiner från Tjeckien och Spanien...

Uppdaterat: 2017-02-15 20:13
*Robban