Genomsnittlig körsträcka

33 inlägg 0 nya
Genomsnittlig körsträcka

I kommentarerna till en artikel nämndes att snittbilen körs 1200 mil per år eller om det var snittet per bilist. Jag tycker det låter extremt lågt, men räknar man per bil så ingår en massa hobbybilar. Min Porsche gick 70 mil från 2014 till i år. Chevan har gått 200 mil senaste året. Jag kompenserar med 4000 mil per år i KIAn.

Hur mycket kör ni?

Jag tycker jag kör lite men det rinner iväg och ofta körs det inte utanför stan på en vecka eller tre.
Rätt många fjäll och stockholmsresor per år så runt 3000 mil och med en bensin bil!!
Hoj 500mil

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Dryga 2.000 per år, cirka på ett ungefär.

Man måste komma ihåg att antalet bilar ökat massor. Många har ju dubbla bilar också där en kanske bara åker till och från tågstationen 5 km bort, eller som står mest still hemma.

https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/korstrackorna-okade-under-2015-4531/

Blir nog ca 3500 mil.
ca 2500 med diesel Mazdan och 1000 med bensin Astran.
Tidigare 4000 mil. Men nu blir det Astra 6mil (enkel tur) till station och tåg till Oslo på jobbpendling och för lite kortare turer.

Ca 1000 mil, mest till torpet 9 mil t/r. Resten blir för frugans shopping i stan, jag går eller cyklar helst...

900 mil V8 och 1700 mil laddhybrid.

1000 privat, nästan bara nöjesåka.
3000-4000 i tjänsten.
50-100 mil med moppen.

Tecknade företagsleasing på 1500 mil/år, det är något jag kommer få omvärdera efter att ha passerat 1000 mil på 5 månader.
Ca 2000 mil/år är inte osannolikt.

Power to the people

3500-4000 mil per år blir det för mig, en bil som får ta allt detta.

*Robban

En fråga som jag ofta funderat på. Ni som kör mycket, betalar arbetsgivaren det eller hur löser ni det? Jag kör max 500-750/år med min bil, men jag får 18,5/mil skattefritt av min arbetsgivare. Bilen används bara till 99,99% till o från jobbet. Men jag läser ofta om folk som pendlar 10-20 mil tur och retur till jobbet varje dag och som köper sprillans nya bilar. Med tanke på att en ny bil ligger (höftat mellan pekfingret och stortån) på 30-40kr/mil så pratar vi i värsta fallen 16-17000kr/mån för att ta sig till och från jobbet.
Visst, vi har alla olika lön, och vissa drar av i deklarationen men jag är ändå nyfiken på hur ekvationen går ihop?

FXX, jag betalar för mitt bränsle ToF kontoret men har i övrigt förmånsbil. Många dagar åker jag dock inte till kontoret utan ut till kund

*Robban

EnannanRobban wrote:
FXX, jag betalar för mitt bränsle ToF kontoret men har i övrigt förmånsbil. Många dagar åker jag dock inte till kontoret utan ut till kund

Okej. Jag tänkte mera på folk som jobbar på fast arbetsplats 5-10 mil från hemmet och pendlar i privatbil.

Har du en arbetsgivare som enbart betalar 18:50 för en privat bil i tjänsten tillhör du nog de som får sämst betalt.
De arbeten jag haft som krävt privat bil har betalat de där 18:50 skattefritt men därutöver ytterligare 15-25:- som då beskattas.

Sedan lurar sig många på att en bil kostar 40:- per mil, det beror till stor del hur bra andrahandsvärde bilen har.

En bil har fasta och rörliga kostnader, de fasta kostnaderne ökar marginellt om du kör ytterligare 1000 mil per år, så om du ändå har en bil så är det endast de rörliga kostnaderna som man bör räkna med vid tjänsteanvändning alternativt utökad privat körning.

Till de rörliga kostnaderna hör:
Service
Däck
Spolarvätska
Bensin/diesel/el
Rörlig värdeminskning

Delvis rörliga kostnader är
Försäkring som ändrar sig stegvis, men låg extrakostnad för fler mil

Fasta kostnader:
Värdeminskning
Skatt
Kapitalkostnad (sjunker faktiskt lite egentligen pga den rörliga värdeminskningsdelen)

Jag skulle säga att extramil kostar mellan 17-25:- per mil för de allra flesta.

junkers wrote:
Har du en arbetsgivare som enbart betalar 18:50 för en privat bil i tjänsten tillhör du nog de som får sämst betalt.
De arbeten jag haft som krävt privat bil har betalat de där 18:50 skattefritt men därutöver ytterligare 15-25:- som då beskattas.
Sedan lurar sig många på att en bil kostar 40:- per mil, det beror till stor del hur bra andrahandsvärde bilen har.
En bil har fasta och rörliga kostnader, de fasta kostnaderne ökar marginellt om du kör ytterligare 1000 mil per år, så om du ändå har en bil så är det endast de rörliga kostnaderna som man bör räkna med vid tjänsteanvändning alternativt utökad privat körning.
Till de rörliga kostnaderna hör:
Service
Däck
Spolarvätska
Bensin/diesel/el
Rörlig värdeminskning
Delvis rörliga kostnader är
Försäkring som ändrar sig stegvis, men låg extrakostnad för fler mil
Fasta kostnader:
Värdeminskning
Skatt
Kapitalkostnad (sjunker faktiskt lite egentligen pga den rörliga värdeminskningsdelen)
Jag skulle säga att extramil kostar mellan 17-25:- per mil för de allra flesta.

Jag skrev ett långt svar men det försvann:(
Jag har 18,50kr/mil skattefritt mellan hemmet och jobbet för egen bil, är nog bara vi inom bygg som har det så idag tror jag.

Jag fick fram en siffra på 8,700kr/mån när jag gjorde en snäll beräkning med 300.000-kronors ny bil och 4000 mil per år. Jag tycker det låter sjukt mycket pengar för bilen, eller?

Nä det låter snarare lågt.

Ta en privatleasingbil som jämförelse en 300000:- klassen kostar runt 3500:- per månad för 1500 mil sedan finns det en del som tar 8:- per mil därutöver.
Det betyder 20000:- extra per år.
Driftkostnaden i övrigt består av bränsle, däck, försäkring mm ca 17:- per mil för en snål bil, så sisådär 70000:- för det.
42000 + 20000 + 70000 = 132000:- eller 11000:- per månad.

Fast värdeminskning är ju knappast att betrakta som en fast kostnad eftersom den även är mil-beroende. Sen ligger väl milkostnaderna för populära, större bilar som V90 och XC60 snarare över 40 kr/mil om man skall tro de kalkyler man ser i biltidningar.

Den faktiska milkostnaden (med värdeminskning) vet man endast när bilen till slut är såld. Min Mazda 6 hade under 10 kronor per mil i värdeminskning när försäkringsbolaget köpte in den sedan. Efter självrisken var dragen.
Sedan tillkommer såklart driften då - cirka 2.000 mil per år (en service per år med andra ord). Kapitealkostnad är svår att räkna på om man inte tar lån eftersom det hänger på hur kapitalet annars skulle ha förvaltats, eller hur det skulle ha använts. Man kanske inte köper stora nya lyxiga TV-apparater, reser på utlandssemester, har senaste ljudanläggningen hemma, guldpläterar badrumskranar och duschkranar e.t.c.
Vilken kapitalkostnad har en ny dyr TV (när den gamla likväl fungerar), per timme TV-tid exempelvis?

Att få milersättning när man åker till jobbet, utan att behöva bilen i tjänsten, är ju sjukt lyxigt! :-o
Jag får nöja mig med att jag, i och med övergång till diesel och mer bränslesnål, sparar över 5.000 kronor per år i bränslekostnad mot tidigare bil. Inräknat bränslevärmare i denna och lägger man till elbesparingen på elvärmaren i den förra, 720 kronor per år bara hemmavid plus installation av elvärmare för 6.000 spänn, så blir besparingen större.

Xanthopteryx wrote:

Att få milersättning när man åker till jobbet, utan att behöva bilen i tjänsten, är ju sjukt lyxigt! :-o
.

Det kan ses som lite lyxigt men har mer att göra med att vi inte har fast arbetsplats. Man kan ju inte direkt köpa ett boende nära arbetsplatsen om man bara ska vara där 3-6 månader. Eller ja, det kan man ju iofs. :)

Appropå värdeminskning så stämde det på kronan vad jag hade räknat på innan vi bytte in Hondan. Kapitalkostnaden i en ekvation kan man ju räkna på nån medelränta på vad bolagen erbjuder. Att som Lennart "aktiestinsen" räkna på åratal av utebliven aktieavkastning är ett annat sätt, om än lite uppåt väggarna:)

Ahh, men då förstår jag. Då behöver du den i tjänsten så att säga. Lite som när vi arbetar från annan ort. Då får vi milersättning, även om det är närmre än till huvudplatsen.

Ja eller nej, jag vet inte. Det är nog bara så helt enkelt att arbetsplatsen är flexibel så jag kan ju inte anpassa mig helt efter jobbet som man kan om man jobbar på typ Volvo, SKF osv., då vet man vart man ska arbeta...ett tag framöver. Behöver vi åka och hämta något så har vi oftast en servicebil på arbetsplatsen.
Om jag mot förmodan kör något med egen bil under arbetstid, vilket var många år sedan, så är det 18,50/mil skattefritt och typ 11/mil som ska skattas.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.