Galet höga bränslepriser - vad göra?

274 inlägg 0 nya
Galet höga bränslepriser - vad göra?

Det känns som man får guld i tanken numera och priserna för bränsle ser ut att fortsätta stiga.

Efter senaste tankningen som jag trodde skulle uppgå i 1000-lappen jämnt men som stannade på knappt 930 kr, har jag börjat praktisera ecodriving light. Redan tidigare körde jag lugnt men nu testar jag att växla upp tidigare (manuell låda) och försöka planera så att jag har bilen på rull vid olika former av stopp.

Min motor är deklarerad att genomsnittligt dra 0,43 l/mil (NEDC) men min förbrukning enligt färddator har alltid varit 0,56. Kanske kan jag sänka åtminstone nedåt eller under 0,5. Har även start/stoppfunktionen igång för första gången på flera år.

Hur gör ni?

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

15,45 för bensinen.
Full tank 622:- sist.
Ett bra tipps håll hastigheten.
Jag kör 90% med farthållaren för att utan den triggar jag upp mig i 10-20++ i onödan.
Använder den i stan också då det är en raksträcka.
Snett under 0,5 utanför stan och strax över 0,5 i stan.
Svårt att göra så mycket åt det skall man köra kostar det. Suck.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Håll avstånd och slappna av. Jag försökte snåla för nåt decennium sedan och insåg att 90 istället för 110 märktes i plånboken.
Köra mindre är bättre ändå, men kanske svårt att göra.

Sälja bilen, oavsett så är bränslekostnaden ganska så låg i förhållande till totala bilägandet.
Men annars verkar en laddhybrid eller elbil vara en god idé om man bara är ute efter att minska bränslekostnaden.

Bensinen är fortfarande billigare än för några år sedan.

Guran wrote:
Sälja bilen, oavsett så är bränslekostnaden ganska så låg i förhållande till totala bilägandet.
Men annars verkar en laddhybrid eller elbil vara en god idé om man bara är ute efter att minska bränslekostnaden.

Visst. När den nuvarande bilen ska bytas om några år så kommer elektrifierade bilar möjligen att ingå i intresseunderlaget.

Även om bränslekostnaden är låg på totalen så svider det att se pumpmätaren (snart) gå upp över tusenlappen. Att sälja bilen känns inte aktuellt. Jag har råd med den men är bara lite snå...sparsam.

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

L. Mäkinen wrote:
Håll avstånd och slappna av. Jag försökte snåla för nåt decennium sedan och insåg att 90 istället för 110 märktes i plånboken.
Köra mindre är bättre ändå, men kanske svårt att göra.

Japp, jag håller också 90 och slappnar av. Så jag får göra lite extra när det gäller körtekniken. Provade idag och det funkar ganska bra även om motorn låter lite annorlunda. En vanesak.

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

Men om man nu vi extremt sparsamt körsätt kan spara 5cl/mil så är det 80 öre/mil
Normalbilistens 1500 mil/år så är det 100kr/månad, en helt försumbar besparning för att ligga å masa i max 80, oavsett om vägen tillåter 120.
Jag tankar och kör som vanligt och konstaterar att min bil i dag, med en massa attiraljer, fyrhjulsdrift och automatlåda drar 3dl mindre än de bilar jag hade för 15 år sedan.
Då kostade bensinen knappt en tia. Så va 9kr/mil var bränslekostnaden. Nuvarande kostar ca 9,5 kr/mil
Reallöneökningen har på 15 år varit ca 35% så drivmedelskostnaden en betydligt lägre del av reallönen i dag än för 15 år sedan.

Fast jag tänker att vi står inför ganska kraftiga ökningar av bränslepriserna kommande fem-tio år. Detta är bara början.

Var hittar vi din smärtgräns Guran? 20 kr. 25 kr. 50 kr/liter? Om jag genom att köra klokare kan spara 10-20% så skulle det kännas som en investering inför framtiden.

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

Tänker köpa en laddhybrid eller elbil nästa gång. Å den där kraftiga ökningen har det pratats om i lika många år minst. Men den inträffar inte. Kommer priset att öka är det bara på grund av skatter av olika slag. I takt med att den globala oljeförbrukningen går ner kommer inte råoljepriset rasa i höjden utan enkom respektive lands beskattning av drivmedel eller fordon kommer avgöra detta
Bonus Malus är första steget, och jag tror vi kommer se en rekordökning av elbilsförsäljningen fram i sommar. Bara att se på Norge hur bilparken förändrats med det system dom har med slopad registreringsavgifter på elbilar och hybrider

pinjong wrote:
Fast jag tänker att vi står inför ganska kraftiga ökningar av bränslepriserna kommande fem-tio år. Detta är bara början.
Var hittar vi din smärtgräns Guran? 20 kr. 25 kr. 50 kr/liter? Om jag genom att köra klokare kan spara 10-20% så skulle det kännas som en investering inför framtiden.

Du har väl en ny bil, eller hur? Som kostar typ 45:-/mil? Om nu bilens bränslekostnad ökar från 10 till 11 kronor per mil, hur tänker du då? 45 eller 46 kronor per mil? Jag förstår faktiskt inte diskussionen - såvida man inte skaffar sig en bil som kostar betydligt mindre per mil totalt (således en begagnad).

Istället ska du "skatta" (sic) dig glad över att inte bo i Danmark, Finland, Nederländerna..... (Norge är ännu dyrare, men där är löneläget rätt mycket högre).

Audi A5 SB wrote:
pinjong wrote:Fast jag tänker att vi står inför ganska kraftiga ökningar av bränslepriserna kommande fem-tio år. Detta är bara början.
Var hittar vi din smärtgräns Guran? 20 kr. 25 kr. 50 kr/liter? Om jag genom att köra klokare kan spara 10-20% så skulle det kännas som en investering inför framtiden.
Du har väl en ny bil, eller hur? Som kostar typ 45:-/mil? Om nu bilens bränslekostnad ökar från 10 till 11 kronor per mil, hur tänker du då? 45 eller 46 kronor per mil? Jag förstår faktiskt inte diskussionen - såvida man inte skaffar sig en bil som kostar betydligt mindre per mil totalt (således en begagnad).
Istället ska du "skatta" (sic) dig glad över att inte bo i Danmark, Finland, Nederländerna..... (Norge är ännu dyrare, men där är löneläget rätt mycket högre).

I början av veckan så är det nån krona dyrare i Norge
Söndag och måndag fm. Kan det vara ett par tre kronor billigare än Sverige. I söndags var noteringen knappt 13kr/l för diesel och 14 flr bensin.
Men helt enig i att drivmedlet är den lilla delen av ägandekostnaden på en nyare bil

Guran wrote:
Audi A5 SB wrote:pinjong wrote:Fast jag tänker att vi står inför ganska kraftiga ökningar av bränslepriserna kommande fem-tio år. Detta är bara början.
Var hittar vi din smärtgräns Guran? 20 kr. 25 kr. 50 kr/liter? Om jag genom att köra klokare kan spara 10-20% så skulle det kännas som en investering inför framtiden.
Du har väl en ny bil, eller hur? Som kostar typ 45:-/mil? Om nu bilens bränslekostnad ökar från 10 till 11 kronor per mil, hur tänker du då? 45 eller 46 kronor per mil? Jag förstår faktiskt inte diskussionen - såvida man inte skaffar sig en bil som kostar betydligt mindre per mil totalt (således en begagnad).
Istället ska du "skatta" (sic) dig glad över att inte bo i Danmark, Finland, Nederländerna..... (Norge är ännu dyrare, men där är löneläget rätt mycket högre).

I början av veckan så är det nån krona dyrare i Norge
Söndag och måndag fm. Kan det vara ett par tre kronor billigare än Sverige. I söndags var noteringen knappt 13kr/l för diesel och 14 flr bensin.
Men helt enig i att drivmedlet är den lilla delen av ägandekostnaden på en nyare bil

Nu var det inte bränslekostnaden jag tänkte på avseende våra grannländer. Det var ägandekostnaden. Ber om ursäkt.

Min förra bil låg på 0,85 liter/mil, min nuvarande på 0,65 liter/mil och nästa bil jag köper är målet 0,45 liter/mil eller mindre. Det blir snabbt pengar med lägre förbrukning. Kör ca 2200 mil per år.

Audi A5 SB wrote:
Du har väl en ny bil, eller hur?

Nej.

Guran wrote:

Tänker köpa en laddhybrid eller elbil nästa gång. Å den där kraftiga ökningen har det pratats om i lika många år minst. Men den inträffar inte. Kommer priset att öka är det bara på grund av skatter av olika slag. I takt med att den globala oljeförbrukningen går ner kommer inte råoljepriset rasa i höjden utan enkom respektive lands beskattning av drivmedel eller fordon kommer avgöra detta. Bonus Malus är första steget, och jag tror vi kommer se en rekordökning av elbilsförsäljningen fram i sommar. Bara att se på Norge hur bilparken förändrats med det system dom har med slopad registreringsavgifter på elbilar och hybrider

Bonus- men framförallt Malus är förmodligen bara en av många "tråkigheter" som kommer att drabba fossila människor ja. Någonstans in i framtiden kommer en brytpunkt där postfossila fordon är billigare att äga och driva än dagens. Myndigheterna gör sitt för att stimulera men det räcker inte för att tippa brädan än på några år tror jag.

Att försöka köra "skrotet" så billigt som möjligt ett tag till kan vara klokt under förutsättning att vi får se teknikgenombrott i solid state-batterier eller vad-vet-jag (ville inte skriva bränsleceller).

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

Även om bränsle är en liten del av totala kostnaden för att köra bil så är det den delen som är lättast att påverka själv. På de bilar jag haft har det gått att kapa nån deciliter eller två på att köra sansat. Motsvarande besparing kan man göra på att serva själv.

Om man kokar ner kostnaden till bara bränslepriset - så blir det ju om inte komiskt - ber om ursäkt där - men lite lätt löjligt. Bränslepriset är per se lågt, mycket lågt. För ca 10 kronor kan du transportera 1 till 5 personer 10 km. Prova det med valfri kollektivtrafik.

Hela diskussionen är ju.....

Jag har stor respekt för de som har det svårt att få det gå ihop när det gäller det ekonomiska. Och jag är för övrigt inte en fan av Miljöpartiet heller.

"Men nån jävla ordning får det väl ändå vara..." som Hermansson sa.

Guran wrote:
Men om man nu vi extremt sparsamt körsätt kan spara 5cl/mil så är det 80 öre/mil
Normalbilistens 1500 mil/år så är det 100kr/månad, en helt försumbar besparning för att ligga å masa i max 80, oavsett om vägen tillåter 120.
Jag tankar och kör som vanligt och konstaterar att min bil i dag, med en massa attiraljer, fyrhjulsdrift och automatlåda drar 3dl mindre än de bilar jag hade för 15 år sedan.
Då kostade bensinen knappt en tia. Så va 9kr/mil var bränslekostnaden. Nuvarande kostar ca 9,5 kr/mil
Reallöneökningen har på 15 år varit ca 35% så drivmedelskostnaden en betydligt lägre del av reallönen i dag än för 15 år sedan.

Dina 100 kronor blir 1.200 kronor per år. 1.200 kronor räcker för oss, två vuxna och ett barn, till mat i ett par veckor. Eller nästan en månads bränsle för mig. Det är inga småsummor liksom. Och det behöver inte vara tvunget att ligga och masa i 80 för det. Bättre framförhållning gör mycket (vet ni alla med elbilar som har regenerering!), lite sänkt hastighet, lugnare tempo e.t.c. Kör du 100 i stället för 120 på en tre mil lång sträcka (som råkar vara min motorvägsdel till jobbet) så tar det tre minuter längre tid. Tre minuter! Det är fasiken inom felmarginalen för tiden det tar att åka dit. Men garanterat sänker majoriteten av bilarna sin förbrukning.

Audi A5 SB wrote:
Guran wrote:Audi A5 SB wrote:pinjong wrote:Fast jag tänker att vi står inför ganska kraftiga ökningar av bränslepriserna kommande fem-tio år. Detta är bara början.
Var hittar vi din smärtgräns Guran? 20 kr. 25 kr. 50 kr/liter? Om jag genom att köra klokare kan spara 10-20% så skulle det kännas som en investering inför framtiden.
Du har väl en ny bil, eller hur? Som kostar typ 45:-/mil? Om nu bilens bränslekostnad ökar från 10 till 11 kronor per mil, hur tänker du då? 45 eller 46 kronor per mil? Jag förstår faktiskt inte diskussionen - såvida man inte skaffar sig en bil som kostar betydligt mindre per mil totalt (således en begagnad).
Istället ska du "skatta" (sic) dig glad över att inte bo i Danmark, Finland, Nederländerna..... (Norge är ännu dyrare, men där är löneläget rätt mycket högre).
I början av veckan så är det nån krona dyrare i Norge
Söndag och måndag fm. Kan det vara ett par tre kronor billigare än Sverige. I söndags var noteringen knappt 13kr/l för diesel och 14 flr bensin.
Men helt enig i att drivmedlet är den lilla delen av ägandekostnaden på en nyare bil
Nu var det inte bränslekostnaden jag tänkte på avseende våra grannländer. Det var ägandekostnaden. Ber om ursäkt.

Där är vi helt eniga, skatt, försäkring EU-kontroll, bomavgifter, vikt, utsläpps och effektbaserade registreringsavgifter mm.
Inte för inte att milersättningen är drygt 40kr/mil skattefritt i Norge

Xanthopteryx wrote:
Guran wrote:Men om man nu vi extremt sparsamt körsätt kan spara 5cl/mil så är det 80 öre/mil
Normalbilistens 1500 mil/år så är det 100kr/månad, en helt försumbar besparning för att ligga å masa i max 80, oavsett om vägen tillåter 120.
Jag tankar och kör som vanligt och konstaterar att min bil i dag, med en massa attiraljer, fyrhjulsdrift och automatlåda drar 3dl mindre än de bilar jag hade för 15 år sedan.
Då kostade bensinen knappt en tia. Så va 9kr/mil var bränslekostnaden. Nuvarande kostar ca 9,5 kr/mil
Reallöneökningen har på 15 år varit ca 35% så drivmedelskostnaden en betydligt lägre del av reallönen i dag än för 15 år sedan.
Dina 100 kronor blir 1.200 kronor per år. 1.200 kronor räcker för oss, två vuxna och ett barn, till mat i ett par veckor. Eller nästan en månads bränsle för mig. Det är inga småsummor liksom. Och det behöver inte vara tvunget att ligga och masa i 80 för det. Bättre framförhållning gör mycket (vet ni alla med elbilar som har regenerering!), lite sänkt hastighet, lugnare tempo e.t.c. Kör du 100 i stället för 120 på en tre mil lång sträcka (som råkar vara min motorvägsdel till jobbet) så tar det tre minuter längre tid. Tre minuter! Det är fasiken inom felmarginalen för tiden det tar att åka dit. Men garanterat sänker majoriteten av bilarna sin förbrukning.

Då äter ni inte mycket och är max en fjärdedel av vad din D4 kostar per månad

Vi äter mycket, och stor andel ekologiskt. Men vi lagar nästan all mat från grunden, köper gärna kort datum och slänger lite. Ekologiska ägg för straxt över kronan stycken, ekomjölk för en femma litern, ekologisk fryst kycklingen (mycken kött i förhållande till ben) för en femtiolapp kilot, hönan för en tjuga kilot, och så vidare. Mat har aldrig varit så billigt som i dag, på gott och och ont.

Det är irrelevant vad bilen i sig kostar. Kan man spara så varför slösa? Tankar du bästa tänkbara miljöbränsle varje gång? Om inte så, varför inte? Gör du någon form av avdrag i deklarationen? Det är ju småsummor så varför i så fall...
Skänker du ett par tusen till välgörenhet varje år? Skulle du vilja att din bil drog några dl mer per mil mot nu?
...
1.200 kronor räcket till nästan 7 kilo! cachewnötter till dottern (hon är tokig i detta). Varför skall jag då slänga bort detta om det nu med enkla medel går att spara den summan. Då är man ju rent dum i huvudet...
Jag kan ju spara tills hon skall kanske ta körkort också. Det blir över 20.000 kronor till hennes 18-årsdag.
Du verkar ha 20 lakan över, det är ju småpengar... Kan du sätta in de på hennes framtidskonto? Vore välkommet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.