Erfarenheter av bilprovning

32 inlägg 0 nya
Erfarenheter av bilprovning

Efter diskussioner om huruvida slitna bromsbelägg ska rendera i återbesök eller inte tänkte jag att det kunde vara kul att höra om olika situationer som uppstått när man fått sitt fordon kontrollerat.

Mitt personliga rekord i poäng enligt det gamla systemet blev 29 varav 13 tvåor på rost. Det var en Volvo 142 som jag köpt av en kompis för fyrahundra kronor. Han hade haft den parkerad hos sina föräldrar på gräsmattan så det fanns naturliga anledningar till rosten. Den gick hem från stationen och sen sålde jag den för 700 kr till en kompis som behövde motor och nåt mer.

Grinigaste besiktningsmannen jag råkat på var nog han som inte gav mig 30 sekunder att justera spärren till kulhandsken på släpet utan sa att jag fick boka ombesiktning. Den smidigheten gör att jag inte tänker besöka Opus igen. Att de även gav ombesiktning på svärmors 245:a pga avbruten antenn gör väl också sitt till.

Smidigaste personen var när vi fick tillbaka kompisens Mustang i registret. Han hade gjort ursprungskontroll tidigare, men när de skulle göra själva besiktningen startade inte bilen. De hjälpte oss att knuffa ut bilen och kommenterade att "Jag har ju kört den tidigare så det är lugnt". Väl ute ur hallen räckte det med lite förgasarmeck så gick den igen.

Fick en tid på dagen på den tiden man fick ringa runt och fråga efter tid.
Kom dit, men man hittade inte min bokning "du får en tid i lastbilshallen"
Fick åka in samtidigt med en HD shoper som skulle registeringsbesiktas, gaffeln var 2 meter lång.
Alla besiktningsmän samlades som flugor runt hojen, även han dom skulle besikta min bil, en Mazda 929 som varit avställd några år.
Jag stod bredvid min bil o väntade, efter ca 10 min vände sig min besiktningsman mot mig "jäklar, jag glömde dig" han gick förbi pulten, drog ett streck över pappret och gav det till mig "det gick ju bra det här"
Blankt papper utan att han ens varit i närheten av bilen, det fanns inte ens mätarställning på det.

Men jag var glad, fick bilen gratis, och sålde den dagen efter för 16.000:-

Med nya digitala tidsbokningen besiktades jag dotterns bil.
3 minuter sen kliver jag in och berättar att jag är sen.
Nix beställ en ny tid!!
Det menar du inte.
Jo så är det och hur gör du när flyget har gått.

Jag fick bita ihop rejält kan jag säga.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Har besökt Carspect i Linköping två-tre gånger nu, både med privat- och jobbil. Väldigt trevliga och korrekta måste jag säga.

Har i stort sett bara nyttjat vår gamla statliga koloss och har inget att klaga på under i alla fall de senaste 30 åren eller nåt sånt. Blivit trevligt bemött i de allra flesta fallen och numera vill dom ju gärna att man skall ta en kopp kaffe också...:) Jodå - har besiktat några fordon hos de nya alternativen också men inte upplevt nån avgörande, positiv skillnad. Den största skillnaden är antagligen att eftersom leverantörerna blivit flera för oss som bor på större orter så är det lättare att få en tid snabbt vilket antagligen påverkat oss att inte planera in besiktningen lika noga som tidigare. Skall bli intressant att se hur det blir under första halvan av maj månad detta år eftersom många bilar måste in avsevärt tidigare än ursprungligt - i mitt fall med Golfen 8 månader tidigare.

Samma här, har även jag kört statens variant med undantag för en gång då bågen skulle besiktigas.

Tycker Rikards historia är bedrövlig, man betalar alltså för att få sin bil kollad så att den är trafikduglig, dels för egen del och för andra trafikanter och får ett jon som bara släpper igenom utan att gjort ett enda handtag.
Direkt avsked på ett sådant ansvarslöst generalpucko.
Plus att köparen tror sig köpa en bil som klarar en inspektion hos bilbesiktningen.

"400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor"

Reverend Benny wrote:
Samma här, har även jag kört statens variant med undantag för en gång då bågen skulle besiktigas.
Tycker Rikards historia är bedrövlig, man betalar alltså för att få sin bil kollad så att den är trafikduglig, dels för egen del och för andra trafikanter och får ett jon som bara släpper igenom utan att gjort ett enda handtag.
Direkt avsked på ett sådant ansvarslöst generalpucko.
Plus att köparen tror sig köpa en bil som klarar en inspektion hos bilbesiktningen.

Du har helt rätt Benny, men det var inte så farligt som det låter, bilen var 6 år gammal och hade bara gått 3000 mil, och den såg ut och gick som ny efter jag putsat upp den.

Utanför ämnet om bilen. Jag har en halvfarbror som är lite lat, han tog körkort och farmor köpte bilen till honom, den var då 3 år. Den kördes en sommar, men när vinterdäcken skulle på tog latheten överhanden och bilen blev stående i 3 år på parkeringen. När bostadsbolaget hotade med bortforsling till skroten, fick jag bilen.

Samma kamrat som hade Mustangen jag nämnde tidigare fick en Volvo 164 utan motor av en kompis och det enda han hade att montera dit var en B18. Inne på Bilprovningen undrade de om det inte skulle vara registreringsbesiktning, men det ville han inte så de accepterade det. Det är nog inte så ofta folk kommer med två cylindrar för lite under huven.

Att 164:an saknade motor berodde på att en annan likadan hade passerat ljudvallen. Vid ett toppfartstest gick det fortare och fortare för att plötsligt smälla till och bli alldeles tyst...

Hjälpte en kompis att montera dragkrok, vi drog alla skruvar med angivet moment.
Väl på besiktningen tog bilprovaren fram ett dragskaft och tog i så han drog av en M10a, utan att säga nått gick han till pulten "vad ska du göra frågade polaren" Skruven gick av, så jag måste skriva på det"
Polaren tryckte själv ner lyften, öppnade porten och åkte där ifrån.
Vid besiktning på en annan station undrade man varför det stod "avbruten registreringsbesikning" i datorn.
Polaren berättade och alla skruvar kollades med momentnyckel.

Det är mest gamla bilar jag tycker gamla statliga bil besiktningen gick hårt på och letade efter extra fel. När man var där med en nyare tittade dom knappt alls utan det blev klart på 5 minuter.

Fast jag tycker dom på Opus är småaktiga. Sista gången dom fick mitt förtroende var för 4 år sedan och när han inte hittade några fel började han hitta på fel som att vänster blinkers bak blinkade för vitt. Jag slog då på båda varning blinkers och dom blinkade lika orange men han stod på sig bilen fick underkänt men behövde inte ombesiktigas. Har aldrig rört den lampan och ingen har anmärkt något på den. Gillar inte heller Opus skakmoment där hela bilen skakar vänster höger för sådant existerar inte i verkligheten utan dom ägnar sig åt att förstöra bilen. Något sådant har inte Dekra i alla fall.

Nej Opus Bilprovning har gjort sitt vad gäller mitt förtroende. Vid ett tillfälle skrev en tjej som besiktigade bilen att den gått 16.800 mil när den i själva verket gått 6800 mil. Som tur var märkte jag det när jag åkte därifrån och vände direkt och då ringde hon någonstans och jag fick en ny besiktningslapp med rätt miltal. Tänk om man inte märkt det och det gått ett år och säg att bilen då gått 7800 mil och året innan 16.800 mil. Ja alla kan göra fel.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Har aldrig ens varit nära på att ha några problem med besiktningen. Jag har koll på mina bilar och är medveten om de eventuella problem de har. Tycker det är oerhört vanligt med saltade historier och gnäll, från de som inte får igenom sina trafikfarliga bilar. Hade besiktningen gjort hälften av vad alla påstår att de har gjort, så skulle väldigt många ha förlorat sina jobb där.

SAIK FOR LIFE!

Numera har jag sällan diskussioner vid besiktningen, annat var det förr när en del av gubbarna ansåg sig vara i nivå med gud...
Jag var inne med en (helrenoverad) Mini 1275 GT, och den har större spårvidd än vanliga Mini på grund av bredare fälgar och annorlunda nav. Då den har samma kaross för det förstås med sig att däcken inte täcks helt.
Den gamle sure gubben ville skriva på det, och tvinga mig att sätta på skärmbreddare, men det vägrade jag förstås. Inget borrande i en nylackerad kaross!

Bilen var helt igenom original, och jag sa till honom att mäta spårvidden och slå upp modellen i katalogen innan han satte tvåa, det var trögt motstånd... Men, jag lyckades avstyra det.
Då ville han plötsligt sätta två på sidorutorna, de var nya och tonade, och märkningen på de i dörrarna kunde inte ses, de hamnade ju under gummilisten.
"Du har kanske satt i vanligt fönsterglas här! Det kanske går sönder när man stänger dörren!"
Jag frågade om han verkligen trodde någon var så dum, rutan skulle ju spricka direkt. Självklart var den härdad, dessutom hade den ju samma ton och struktur som bakre sidorutan, och den har märkning...

Efter ytterligare en del tandagnisslan tvärvände han och sa glatt:
"-Väldigt fin bil det här!" och skrev ut ett blankt papper.

Jag fattade ingenting..

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Anders.J. wrote:
Har aldrig ens varit nära på att ha några problem med besiktningen. Jag har koll på mina bilar och är medveten om de eventuella problem de har. Tycker det är oerhört vanligt med saltade historier och gnäll, från de som inte får igenom sina trafikfarliga bilar. Hade besiktningen gjort hälften av vad alla påstår att de har gjort, så skulle väldigt många ha förlorat sina jobb där.

Har inte heller haft speciellt många problem förutom dom jag skrivit och det är inga påhitt för sånt ägnar sig små barn med att hitta på saker. Under egentligen vem Roffe är? Du råkar inte känna honom Anders J?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Råkade ut för en otrevlig bilprovare en gång.
Hade bytt främre belägg på en 99-a, på vänster sida, men hann inte färdigt för en annan bil kom mellan.
Ok, höger sida femton mil och en vecka senare och direkt till BP.
Bromsen ok, men nedslag på höger parkeringsbroms.
"Den får du komma tillbaka med!"
"Varför sade jag, färdbromsen är ju godkänd och när jag åkt fem mil är naturligtvis pausen inslitna och parkeringsbromsen lika bra på båda hjulen!"
"Spelar ingen roll, du ska hit igen!"
Jag sade några ej så väl valda ord och bad honom att resa till en annan plats!
Veckan därefter var jag tillbaka med en välsvetsad Alfetta där åtskilliga kvadratmeter plåt fått ersätta det som korroderat.
En helt annan besiktningskille som kollade allt väldigt noga.
När han hade den upphissad, startade han motorn och sade "Det var vad jag trodde, titta!"
Röret var av i anslutningen framför främre ljuddämparen.
"Du kan väl se till att det blir svetsat när så mycket plåt har kommit dit!"
Blankt papper!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Besiktade en Ford Granada med blankt papper i Vällingby, kom till Brommaplansrondellen (några km) när höger framhjul vek sig, hjullagret gav upp helt.
Jag borde hört lagret, men växellådan överröstade alla andra ljud.

Jag kom till statliga SBP med en Pontiac jag hade i min ungdom.
Jag var inte särskilt orolig, jag visste att allt var i ordning.

Märkligt nog visade bromsprovaren runt 30 % fel på frambromsarna! Märkligt, det borde ju kännas i ratten.
När han sedan testade bakbromsarna, var det lika mycket fel?!
Och då parkeringsbromsen: runt 30% fel?!
Kan inte vara bilen.

Jag påpekade det orimliga i detta, och han provkörde noggrant, bromsade från olika hastigheter, släppte ratten. Inte en ryckning.
- Jag sa ju att det inte är nåt fel på bilen, det måste vara provaren som skojar.

Han muttrade och skrev 3 ettor. Jodå, ojämn bromsverkan gånger 3....
En USA-bil fick nämligen aldrig blankt papper...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kul tråd! Jag slår inte Mäkinens rekord på 29 poäng, men jag har i alla fall samlat ihop till 6 tvåor och 4 ettor = 16 poäng. Sen tror jag att man får en hel radda bonuspoäng om man som jag fått besiktningsmannen att spy;-) Det ni!

Hade han Audi-allergi?

När jag besiktade min AMC Javelin med första motorn jag hade i den menade teknikern att jag inte fick ha öppen vevhusventilation. Jag hade en slang från varje ventilkåpa till en PET-flaska. Då kom han med idén att koppla en slang från höger till vänster kåpa och därmed sluta systemet. Sagt och gjort och rent papper, men så högt tryck i motorn att oljetryckskontakten började läcka.

I min ungdom hjälpte jag en jobbarkompis att laga en Opel Kapitän. Det var på den tiden protokollen skrevs för hand. När framsidan var fylld med anmärkningar fortsatte besiktningsmannen på baksidan av pappret. Det tog en stund att få ordning på bilen. För den som blir orolig kan jag avslöja att Opeln inte längre existerar. En annan gång besiktigade jag en gammal amerikanare och besiktningsmannen konstaterade att varenda led i framvagnen var ruskigt glapp. Bilen godkändes. Vid nästa besiktning hade inget rörts i framvagnen men bilen fick beröm för sin tajta framvagn.

L. Mäkinen wrote:
Hade han Audi-allergi?.

Ja det ligger nära till hands - ;-) Men det var en VW 1600 TL - en dödsmaskin. Att jag överlevde eländet är en gåta.

Ja förr var det ett evigt mätande av spårvidd, det verkade nästan viktigare än allt annat.
Alla bilprovare var inte insatta på inpressningsmått.
Man fick förklara att fäljen inte bara var bred utåt, utan lika mycket inåt, och då hade inte spårvidden ändrats.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.