Vi Bilägares forum

Dubbelmoral

Dubbelmoral

Hur kan det komma sig att när det i denna miljömedvetens tid dyker upp en spännande sportbil med tveksamma miljö/praktiska egenskaper så hyllas de till skyarna (oftast)? Detta av exempelvis samma journalister som just gärna påtalar det här med miljö och alternativa bränslen/eldrift.

Uppdaterat: 2015-08-01 07:51
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kommentarer

Tycker inte det handlar om moral för över huvud taget. Olika typer av bilar ska tillgodose olika typer av behov.
En bruksbil/vardagsbil ska tillgodose de praktiska behoven och därför värderas den typen av egenskaper högt.
En Sportbil ska tillgodose människans behov av underhållning och njutning och därför värderas den typen av egenskaper högt.

Ungefär som att jämföra en nyårssupé med en tisdagsmiddag för hela familjen. Nyårssupén behöver inte vara näringsriktig och nyttigt till en skälig kostnad.

Uppdaterat: 2015-08-01 11:27

Dom kanske utvärderar en bil utefter vad den ska tillföra...?..
Ett vardagligt transportmedel ska ju helst vara praktiskt, säkert och så lite miljöpåfrestande som möjligt....
En sportvagn som körs då och då, behöver kanske inte rymma 33 läskbackar, den påfrestar troligen miljön mindre än vardagsbilen, och säkerhet för sin egen del kan man välja nivå på, efter hur ängslig man är......

Uppdaterat: 2015-08-01 14:34

@duccedriver, ganska precis vad jag skrev, tycker du inte?

Uppdaterat: 2015-08-01 15:29
Antifeministen skrev:

Mmmm.. säg det till den fotgängare som blir påkörd av en sportbil, vars "fotgängarskydd" vare sig är adekvat eller testat..

Fotgängarskydd? Är inte det sånt där elektroniskt trams som man klarat sig utan i hundra år och därför onödigt?

Uppdaterat: 2015-08-01 15:39

@swemba, tyckte det var för enkelt att bara copy/paste.....
Men eftersom jag tyckte likadant, blev det ju ganska lika!

Uppdaterat: 2015-08-01 17:14

Om man har ett system på bilen som undviker eventuella fotgängarkrockar så måste det va bättre än att bli påkörd alls....eller? ;-) Anti?

Uppdaterat: 2015-08-01 19:28

Hur noga läste du anti, med säkerhet för egen del, menade jag såklart just det, alltså de som färdas i fordonet.
Nämnde inte något fotgängarskydd osv...
Jag får inte benen avklippta, eftersom jag bara går på grön gubbe.....
Sen vet jag inte om det är sämre att bli kortad av en sportbil än att hamna under en volvo, same same but different.......
Dessutom tycker jag mer om att läsa om en häftig sportbil, som får femma för motoreffekt, burnoutkapacitet, rolighet och snygg inredning, än en extremt ful laddhybrid med madrasserad front och femma i ncap......
Men för det mesta äter jag ändå tisdagsmiddag......(sorry swemba, snodde den)
En journalist måste väl ibland kunna värdera känsla lika högt som förnuft, precis som jag själv gör ibland.....
Det kallar jag inte dubbelmoral, möjligen obeslutsamhet....

Uppdaterat: 2015-08-01 21:36

Sen kan man ju undra hur bra rostskydd sportbilar har...

Uppdaterat: 2015-08-01 21:44
JohanE_1 skrev:

Hur kan det komma sig att när det i denna miljömedvetens tid dyker upp en spännande sportbil med tveksamma miljö/praktiska egenskaper så hyllas de till skyarna (oftast)? Detta av exempelvis samma journalister som just gärna påtalar det här med miljö och alternativa bränslen/eldrift.

Johan, jag kan hålla med dig, men det som bekrymrar mig mer är alla dessa SUV:ar och alla varianter som fullständigt vräks ut på vägarna! Då kan man verkligen tala om tveksamma egenskaper vad gäller miljö och det praktiska. Alla dessa högbyggen med förhöjd markfrigång, extra breda däck, inte helt sällan 4 WD, och "svullna" kaross ger onekligen en förhöjd bränsleförbrukning. Som grädde på moset brukar de heller inte gå att köra på alternativa drivmedel. De bilarna i trafiken utgör en förhöjd säkerhetsrisk i sig själva, men även för oss som har lägre och lättare bilar. Det är en biltyp som i stort sett inte är bäst på något och som likt axelvaddarna på 80-talet mest verkar vara till för syns skull.

Uppdaterat: 2015-08-02 06:56
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Antifeministen skrev:

Vad vi talar om här är alltså den fysiska utformningen av bilens front. Vilket jag nu skrivit några gånger.

Kan du ge ett exempel på en bil som har ett sådant "fotgängarskydd"?

Uppdaterat: 2015-08-02 09:08

Ja du Anti - om du talar om säkerhet i trafiken så kan du nog lägga ner ditt fälttåg mot elektronik i bilarna för det är nog bara att acceptera att t ex ABS, antisladd, autobroms m m är system som räddat och kommer att rädda många liv - oavsett vad du säger. Sen har vi ju elektrisk servostyrning som ett annat exempel som underlättar i vardagen - och fjärrstyrda lås, AC/ACC, elhissar, radio/CD m m m m. Och som vi redan sagt till dig många gånger - om du har råd att köpa en ny bil så är väl Dacia det enda märke som kommer i närheten av dina krav alltså förhållandevis få säkerhetssystem (framgår av Ncap-testerna som man inte rosar) men tydligen ett hyfsat rostskydd vilket ju tycks vara det du främst kräver. Men det kanske beror på att du aldrig köper nyare bilar utan bara gamla och väl begagnade - vad vet jag...

Uppdaterat: 2015-08-02 10:45
Antifeministen skrev:

Det kvarstår således att besvara: Varför pratar inte motorjournalister om ncap tester när det gäller sportbilar?.

Därför att det är en ointressant egenskap för den sportbilsintresserade läsaren. Precis som att 0-200 acceleration, max sidokrafter, downforce, bromsarnas mattningsratio eller om diffusorn är justerbar är ointressant att nämna i ett test av Toyota Prius.

Det är dock inte samma sak som att sportbilstillverkare skiter i säkerheten för gångtrafikanter, att sportbilar får dåliga resultat i Ncap eller att Toyota Prius bromsar inte mattas ...

Uppdaterat: 2015-08-02 11:03

Vad är det för barnsliga påståenden? Är människor bara boskap som inte förstår något alls själva och är okapabla att fatta egna beslut?
Är det journalisternas ansvar att fostra oss och lära oss vad som är rätt och fel?
Den kommunistiska vänster-synen på människor och samhället rimmar riktigt illa med din forumsignatur.

Uppdaterat: 2015-08-02 11:37

Får nog tänka om vad gäller min inställning till fotgängarskydd..... jag kan ju köra som jag vill, min bil har ju så kallat fotgängarskydd vilket innebär att om jag kör på en fotgängare så klarar fotgängaren sig... då behöver jag ju inte tänka på nåt... eller hur tänker du egentligen anti?

Du säger att elektroniska system fallerar och därför är det farligt att förlita sig på dem...men man kan ju säga detsamma om *snälla* fronter på bilar.
*Jag kan köra som jag vill, bilen är ju snäll mot fotgängare*

Uppdaterat: 2015-08-02 15:01

Det borde vara förbjudet att köra på fotgängare, så hade det inte varit nåt problem.......

Uppdaterat: 2015-08-02 16:39

Visst ska man inte glömma sportbilar när det gäller miljö och säkerhet, men jag tycker man får ställa det i proportion till hur många som säljs och hur mycket de körs. Transportarbetet med sportbilar lär vara försvinnande litet i förhållande till andra "vanliga" bilar. Tittar man på olyckor med sportbilar på nätet, så förstår man att inget Euro NCAP i världen skulle hjälpa eftersom de ofta krockar i långt högre hastigheter än andra bilar.

Uppdaterat: 2015-08-02 22:58
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Måste journalister alltid vara pk?
Fan vad tråkigt att bara läsa råd och rönartiklar......
Eftersom dom skriver för betalande läsare, får dom kanske skriva något för alla, lambo-ägare är en köpstark grupp.......
Andra som vill läsa om säkerhetssystem och miljövänlighet, har ju inte råd att köpa tidningar, då dom jobbar i sitt anletes fotsvett för att betala reparationerna på sin havererade elektronik i bilen, och läser bara nätutgåvan......

Uppdaterat: 2015-08-02 23:50

Du ska inte göra som jag gör utan som jag säger!
Var o en väljer om han/hon vill vara ett får eller leva efter sitt eget huvud, hur som helst så har jag kommit till insikt att världen är stor och att de rika o bemedlade de rullar sig i allt fy som finns.

Uppdaterat: 2015-08-03 14:12

Precis leifer.
Man kan ju ena dagen läsa en krönika (så kallas det väl nuförtiden) där det spottas på den lite mer aktiva föraren av någon biltyp med gissningsvis nån häst mer än medelsvenssons. Andra dagen har samma journalist varit ute och rastat en rolig sportbil på någon kurvig väg, troligtvis inte på rätt sida hastighetsgränsen. Ja, ofta körs de på bana eller utomlands men inte alltid. I alla fall inte enligt fotona.

Uppdaterat: 2015-08-03 20:44
It's a very good idea to leave a sinking ship

Det är kanske så, att journalisterna blir överväldigade av att känna sig som fint folk en stund....
Det är väl klart dom vänder sig till dom som kan tänka sig köpa såna bilar.....
Och, varför försöka "utbilda" dom som inte bryr sig, den som dreglar över en Ferrari, är ju inte övertygad om att miljö är viktigast.

Uppdaterat: 2015-08-03 21:40

Har återigen raderat kommentarer som innehöll personpåhopp. Diskutera ämnet – inte varandra.

Uppdaterat: 2015-08-04 07:51
Webbredaktör, Vi Bilägare

Alla bilar har såvitt jag vet samma krav på fotgängarsäkerhet. En sportbil går det dessutom lättare att undvika påkörning med än en SUV. Aktiv säkerhet är inte att förakta.

Uppdaterat: 2015-08-04 09:40

Klart man ställer samma krav på stora lyxiga bilar, man får betala vad det kostar!
Ingen miljörabatt, hög skatt, dyrt i bränsle.....
Bromskraftåtervinning är vad jag vet inget krav på nån bil, och varken du eller journalister sätter miljökrav, ni kan bara tro och tycka...
Och när man bedömer en bil, kan man tycka om den eller inte, och det ska såklart synas i texten....
Om man läser samma tidning hela tiden, lär man sig förstå journalistens preferenser, och kan utläsa vad man själv tycker om det han gillar och ogillar....
Det sämsta är journalister som konsekvent skriver ner lyxbilar som inte miljövänliga och borde förbjudas, då har han en annan agenda än att testa bilar....
Dessutom blir det grymt tråkig läsning, om man bara beskriver objektiva egenskaper....
I första hand är en biltidning just det, man bedömer bilar som bilar, en ferrari för vad den är, och en supermiljöbil för vad den är..
En vardaglig hybridbil kan aldrig bli rolig, och kan inte bedömas med samma måttstock som en lyx/sportvagn med en helt annan målgrupp......
Ungefär som musikrecensioner, för att en journalist som inte gillar ac/dc skriver ner en skiva, betyder det inte att jag tycker den är sämre än den förra....

Uppdaterat: 2015-08-04 12:21
leifer skrev:

duccedriver, jag talade om att vara konsekvent oavsett bil. Antingen eller.

Vad är det för dumheter? Hur ska man kunna vara konsekvent i recensionerna när det är olika produkter?
Ska en Mazda MX-5 skrivas ner för att den inte rymmer speciellt många läskbackar? Eller en V70 skrivas ner för att den inte ger "rufs i håret".
Produkter bedöms utifrån de egenskaper som är ämnade för målgruppen. Testar man en sportbil så testar man den utifrån dess egenskaper som sportbil - är det en bra sportbil? Inte hur många läskbackar den rymmer.
Det finns ingen konsekvens och ska inte göra det heller!

Uppdaterat: 2015-08-04 16:55

Leifer det ställs krav på biltillverkarna angående utsläpp i och med att EU införde utsläppskrav på personbilar för länge sedan det vill säga miljöklasser. EU:s införande av utsläppskrav på personbilar har lett till alla biltillverkare har fått downsize:a sina motorer och detta gäller även sportbilstillverkarna. I många BMW M och Mercedes AMG modeller så sitter det numera fyr-och sexcylindriga turbobensinare istället för v10 sumotorer på grund av EU:s utsläppskrav på personbilar. Även Ferrari har en bil med turbo V8 numera i sitt modellprogram. Så att säga att det inte ställs krav på biltillverkarna kan man inte säga.

Uppdaterat: 2015-08-04 17:56

Många missuppfattar vad jag menar. Jag pratar inte recensioner av bilar/biltyper. Jag menar till exempel det att det pratas illa i spalter/kolumner/krönikor what ever om de som inte helt kör på lagens sida och senare kan samma person ge en utförlig beskrivning av hur underbart trevligt det var att köra en viss bil i inte heller så lagliga hastigheter. Motorn inger ett begär att gasa m.m.
Dubbelmoral

Uppdaterat: 2015-08-04 21:19
It's a very good idea to leave a sinking ship

Å andra sidan har jag aldrig läst om någon som smiskat en 318 på slingriga, roliga vägar trots BMW:s körglädje.

Uppdaterat: 2015-08-04 22:34
It's a very good idea to leave a sinking ship

Man måste nog offra sig för konsten.....
Hur hade det känts att läsa om hur bra porsche gt3 är i snålkörning.......
Å andra sidan skrivs det ju inte att man testar högfartsegenskaperna på e4.....
Man gör det kanske där man får gasa?
Kan ju hålla med om att många journalister är såna som knäpper folk på näsan med pekpinnar, men kanske inte lever som man lär, som folk är mest alltså...?

Uppdaterat: 2015-08-04 23:20