Vi Bilägares forum

Dubbelmassesvänghjul - var hör det hemma?

Dubbelmassesvänghjul - var hör det hemma?

Hej allihop.

Ny som user här och sitter med ett litet bekymmer.
Jag köpte en BMW 320, som nu efter 9-10 månader börjat vibrera kring dragläge, ibland kraftigt. Jag googlade lite och kom fram till vad det förmodligen berodde på men för säkerhets skull så lämnade jag även in bilen för felsökning. Verkstaden säger: "enkel felsökning, det är dubbelmassesvänghjulet som är dåligt".

Inga problem, tänker jag. Jag köpte ju bilen med "begagnadförsäkring" från Autoconcept. De har ju inte varit speciellt sugna på att betala för något tidigare men det här borde ju vara glasklart då "garantin" täcker, citat: "Mekaniskt haveri av koppling..." och "Växellåda - alla mekaniska komponenter", samt "alla invändiga mekaniska komponenter i motorblock".
Men gissa vad! Svaret VAR glasklart, fast glasklart NEJ.

Så jag tänkte höra med er på detta forum om någon kan hjälpa mig med att definiera exakt var man skulle säga att dubbelmassesvänghjulet hör hemma?
Jag säger: det tillhör kopplingen! Å andra sidan så sitter det precis vid blocket...så...?
Jag kommer överklaga deras beslut, såklart, men det är lite marigt för mig som tämligen novis på bilar att motivera exakt varför jag ska få reparationen betald.

Tack på förhand

//Hans

Uppdaterat: 2015-05-24 17:51

Kommentarer

Det är oftast så med garantier. De är bra ända tills man behöver utnyttja dem, då är det genast något som gör att garantin inte gäller. I alla fall för de bilfirmor som inte vill ha tillbaka deras kunder.

Uppdaterat: 2015-05-24 18:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Som alla andra svänghjul, i änden på vevaxeln!
Hör till motorn, klart som korvspad att det ska gälla!
Dubbelmassa är bara en annan konstruktion.
Sitter utanpå motorblocket, i kopplingskåpan.

Uppdaterat: 2015-05-24 18:14
duccedriver skrev:

Som alla andra svänghjul, i änden på vevaxeln!
Hör till motorn, klart som korvspad att det ska gälla!
Dubbelmassa är bara en annan konstruktion.

Tack för tydligt svar! :)
Frågan de ändå kan slingra sig på är väl: är det en "invändig mekanisk komponent?". De kanske tycker att de centimetrar som svänghjulet sticker ut (när växellåda och koppling monterats bort) räcker för att klassa det som att det är "utanför blocket" och därmed inte ingår?

Uppdaterat: 2015-05-24 18:17
Hackenbush skrev:

Det är oftast så med garantier. De är bra ända tills man behöver utnyttja dem, då är det genast något som gör att garantin inte gäller. I alla fall för de bilfirmor som inte vill ha tillbaka deras kunder.

Instämmer. Jag får ta på mig att jag var naiv när jag köpte bilen. Men man har sina döda vinklar i livet, trots att man tycker att man börjar bli gammal och vis :)

Uppdaterat: 2015-05-24 18:20

Ja man kan ju hårddra allt......
Men, motorn funkar inte så bra utan, inte heller växellådan eller kopplingen, svänghjulet länkar ju ihop de tre, så att säga.
Få dom att motivera avslaget, posta gärna här, skulle vara intressant att läsa deras motivation.....

Uppdaterat: 2015-05-24 18:21

Yes, jag ska nog be verkstaden att skicka in för reglering igen imorgon. Återkommer med motivering...med väldigt högt blodtryck, förmodligen... :)

Uppdaterat: 2015-05-24 19:17

Finns en massa forum om BMWs dubbelmassehjul,köp ett traditionellt när du byter.
E de en ede?
Borde inte vara problem med ett garantiåtagande,men de kan väl skylla på korrosion så gäller inte försäkringen..

Uppdaterat: 2015-05-25 22:54

Lite lustigt är det ändå. Just svänghjulet hamnar inte i någon av kategorierna. Det är inte en del av själva kopplingen även om det ligger närmast till hands. Till växellådan hör det definitivt inte och det är lika lite en komponent i motorblocket.
Känns nästan som att det vetat att dubbelmassesvänghjul är opålitliga.

Uppdaterat: 2015-05-26 17:02
Roy J

Dubbelmassasvänghjul borde räknas in i garantin, är en nog så viktig del för funktionen då både motorn och kopplingen är beroende av det för att fungera.
Det är ytterligare ett, av motorjournalister framkallat, onödigt ont. Förr satt det stålfjödrar i lamellen, men det var väl inte mjukt nog...

Uppdaterat: 2015-05-26 19:27
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?