Vi Bilägares forum

Dubbdäck

Dubbdäck

Man slutar aldrig att förvånas över den okunskap som finns om dessa däck ! I insändaren om dags att "stoppa dubb vansinnet" skrivet av Björn Sandberg
som vill provocera vi bilister eller förmodligen aldrig varit utan för sin dörr vintertid.
Som dom flesta vet så har den tunga transporten flyttas från järnvägen till våra vägar via lastbilar som har ett tonnage på ca 60 ton, dessutom har tjockleken på nya asfalts beläggningar minskats på grund av kostnadsskäl.
Om vi blickar tillbaka i tiden så hade vi en tung trafik som var mycket mindre intensiv plus lägre lastvikt (40-50ton) vilket bidrar till mindre slitage på
våra vägar.
Jag bor i en landsdel där ca95% av bilarna är utrustade med dubbdäck och slitaget på våra vägar här består av tryckskador från den tunga trafiken som visar sig som djupa fåror i vägbanan där det är varning för vattenplaning vid regn. Intervaller på ca 10 år för väg reparationer är normala här så några tre miljarder är nog pengar som behövs för att reparera Björns vägar. Om alla bilister skulle köra med dubbfritt skulle sandning och saltning av vägnätet öka åtskilligt för att eliminera dom ökade halkolyckorna på grund av den polerade is och snö som bildas.
När dom testade årets upplaga av friktionsdäck körde dom med en dubbrivare för att perforera isen för att få värden som kunde presenteras i testresultatet. "En tankeställare för våra dubb hatare"

ULF OLOFSSON

Uppdaterat: 2014-11-27 12:17

Kommentarer

Ulf, har du sett den här tråden
"Dubbdäck en fara för hälsan eller en räddare ifrån halkolyckan." ?

Uppdaterat: 2014-11-27 12:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Däcktester gör man på olika sätt. Teknikens Värld kör sina bromstester av vinterdäck på blankis och inte någon uppruggning av isen (ja även de dubbfria däcken körs på blankis). Vi Bilägare testar dock på uppruggad is. Alla dubbdäck river upp asfalt och partiklar från asfalt när de körs på asfalt, det går inte att komma ifrån. De ska ju bita i underlaget och är underlaget is så fungerar det, men är underlaget asfalt så är det mindre bra. Att tung trafik gör så att vägarna sjunker och sliter på vägarna ja det är också ett problem. Vilka däck man kör på handlar mycket om var man bor. Vintern ser inte likadan ut över hela Sverige. Många har satt på dubbdäck redan i oktober eller i början av november. Och större delen av Sverige är inklätt i regn, grått och rusk. Det är fortfarande inte riktig vinter även om det har börjat bli kallare om nätterna den här veckan. Vi får se hur vintern utvecklar sig, men går vi efter tidigare år så har vinter med snö och is dröjt till efter jul och nyår för syd- och mellansverige iaf. Och då tycker jag att om det bara är snö och is 2 till max 3 månader om året så känns det som slöseri att köra dubbat under 6 månader per år...

Uppdaterat: 2014-11-27 12:42

Ja jag har sett den och några till, och jag är medveten om att dubbdäck inte är relevant för hela Sverige. Men med sådana hatinlägg som jag refererar till
är det svårt att förstå. Att det finns olika klimat i vårt land som kräver olika utrustning är väl???alla medvetna om.
Det finns många orsaker till cancer som är läsvärda!!!!!!!!!!!!" Dubbdäck förbjuds medan vedeldningen byggs ut. Trots att det nu kommer nya mätningar på Hornsgatan i Stockholm, som visar att nästan hälften av alla cancerframkallande partiklar kommer från vedeldning"( AFTONBLADET.)
/Ulf

Uppdaterat: 2014-11-27 12:57

Ulf - hur kan det komma sig att spårbildningen till stor del har ungefär samma spårvidd som min lilla personbil om nu lastbilarna är de stora bovarna ?
Sen känns väl tonen i dina egna inlägg i denna tråd inte helt befriade från "hat" heller...

Uppdaterat: 2014-11-27 14:10

Du har helt fel Shogun, Saab är fortfarande de bästa bilarna ;-)

Uppdaterat: 2014-11-27 16:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
B15 skrev:

Trots att det nu kommer nya mätningar på Hornsgatan i Stockholm, som visar att nästan hälften av alla cancerframkallande partiklar kommer från vedeldning"( AFTONBLADET.)
/Ulf

Du menar Friktionsdäckshataren och Besserwissern Robert Collings felaktiga artikel? Den bemöts här av kunnigt folk: http://www.mynewsdesk.com/se/su/news/felaktiga-uppgifter-om-maetningar-av-luften-i-stockholm-97634

Du är också medveten om att alla test du och dubbdäcksförespråkarna hänvisar till handlar om tester av splitter nya dubbdäck? I verkligheten kör man inte på splitternya dubbdäck.
Teknikens Värld har som enda tidning (vad jag vet) testat begagnade dubbdäck mot dito friktionsdäck. Däck som rullat ca 1000 mil.
Ett test som bättre speglar verkligheten och med ett helt annat resultat.

Uppdaterat: 2014-12-02 11:00

Swemba - test med begagnade vinterdäck gjorde också ViB - tror det var 2011. Om inte minnet sviker helt så var det nog det testet som fick mig att "våga" ta steget från dubbdäck till friktionsdäck efter drygt 40 säsonger med dubbdäck.

Uppdaterat: 2014-12-02 12:01