Vi Bilägares forum

Diffspärr på framhjulsdriven bil

Diffspärr på framhjulsdriven bil

ESP+ASR+ABS+EDS(Antisladd,Antispinn,ekektronisk diffrentialspärr) Så står tår det som standardutrustning för Skoda Fabia.
Jag tycker att det skulle vara underbart att ha en äkta diffspärr på en enkel personbil när halkan och snömodden närmar sig.
Men hur är det, är det en väl fungerande spärr?
Är den unik för Skoda eller har alla bilar som har antisladd och antispinn också diffspärr fast det inte skrivs ut?
Om den är väl fungerande, varför lyfts inte funktionen fram utan finns i det finstilta så att knappt försäljarna är medvetna om den?

Uppdaterat: 2014-08-01 15:22

Kommentarer

Antispinn fungerar väl i praktiken som en diffspärr. Kan inte se att det skulle vara en fördel med äkta diffspärr, som i praktiken ändå knappast skulle kunna användas.

Uppdaterat: 2014-08-01 15:36

Skilj på diffspärr och diffbroms.
Diffspärr brukar man fixa till på folkracebilar. Precis som gocart måste de alltså köras på sladd genom böjarna eftersom ingen varvskillnad alls tillåts mellan drivhjulen.
En diffbroms tillåter en viss skillnad men bromsar sedan. Och det är det antispinnsystemen försöker efterlikna.

Saab var väldigt tidigt ute med ett system som bromsade det slirande hjulet så att kraften kunde gå över till det andra. Om bägge hjulen släppte så minskades gaspådraget. Vid högre hastigheter var funktionen urkopplad.
Så här fungerar de allihop idag.

Uppdaterat: 2014-08-01 17:00
Roy J

ESP är Antisladd, ASR är Antispinn, ABS är låsningsfria bromsar, EDS är elektroniskt bromsbalans, det finns således ingen diffbroms på denna bilmodell varken elektronisk eller mekanisk. Diffbroms behövs i första hand när man vill köra snabbt genom kurvor så att inte bilen ska vara understyrd. (gå rakt fram). Vill man ha en riktigt mekanisk diffbroms måste man välja VW Golf GTI 7 eller Seat Leon Cupra (nya modellen). XDS finns dock till många bilar så som förra Golf GTI och det är en elektronisk diffbroms. Såg att till nya VW Passat kunde man välja XDS som extra utrustning för 2400 kr.

Sedan beror det på hur man tycker om att köra, personligen skulle jag nog valt XDS som extra utrustning, speciellt när man vill visa någon pojkspoling som nyligen tagit sitt körkort och tror att han kör bättre än Formel-1 förarna. Han kan behöva en uppvisning om hur det går till när man kör på gränsen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2014-08-01 17:04
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det finns så mycket förkortningar. Några har blivit standard, men andra är märkesspecifika.
Har för mig att Mercedes har en egen benämning på sitt ABS. Antispinn brukar oftast anges med ATC (Autmatic Tracking Control) fast Rover använde samma bokstäver till klimatanläggningen (tror det stod för Automatic Temperature Control) där ju det är vanligare med ACC (Automatic Climate Control).
Den där bromsbalansen - alltså en funktion som är tänkt att fördela bromskraften jämnt mellan hjulen efter behov - brukar kallas EBD (Electronic Brake force Distribution).

Uppdaterat: 2014-08-01 17:17
Roy J

Ordvalet Skoda har är: "Elektronisk diffrentialspärr"
Så vad jag undrar är om detta är något mer än antisladd och antispinn och ev. nytta av den för framkomlighet vid vinterkörning.

Uppdaterat: 2014-08-01 17:22

Jag skrev fel, EDS är elektronisk diffspärr med fungerar bara upp till 40 km/h hade nämligen det redan på min Audi A3 1.8T-98, det jag förväxlade med heter EBF hos VAG och det är elektronisk bromskraft fördelning över alla 4 hjulen, även detta hade min Audi A3 1.8T, det var nyheter på den tiden på 90-talet.

Leifer:
På vilket sätt skulle en mekanisk diffbroms dra mer bensin än en elektronisk? Mig veterligen fungerar den bara när ett av framhjulen vill spinna och fördelar då mer kraft till det andra hjulet, elektroniskt fungerar på samma sätt fast via ABS-bromsarna. Vet att Opel Corsa OPC Nürburgring Edition har mekanisk diffbroms.

Uppdaterat: 2014-08-01 17:57
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Men vad tror ni!
Tillför det något när det gäller framkomlighet i snö, slask och is?

Uppdaterat: 2014-08-01 18:16

Det tillför självklart fast upp till 40 km/h. Det kanske räcker för det brukar ju oftast var i dem lägre farterna som man kan fastna.

Uppdaterat: 2014-08-01 18:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leifer:
Jag trodde att bilar med Haldex fyrhjulsdrift endast var framhjulsdrivna och bakhjulen endast kopplas in om något av framhjulen börjar slira eller har jag fel? Däremot Audis Torsendiff är ju konstant fyrhjulsdriven 40/60 numera, tidigare var det 50/50 men från 2006 tyckte de att 40/60 var bättre. Fast Volvo & VW med 4WD är väl egentligen framhjulsdrivna mest & blir fyrhjulsdrivna endast vid behov.

Uppdaterat: 2014-08-01 19:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack!
Nu tror jag att jag förstått.
Men det är ändå svårt att förstå varför det inte finns på de flesta bilar eftersom grunden redan finns där.

Uppdaterat: 2014-08-01 20:22

Om Skodas anti-slir är samma som jag har på min Golf -12 så är det det effektivaste antislir-system som jag hittills haft på nån bil så att det gör nytta snöiga och isiga dagar är helt klart. Golfen "tappar inte heller andan" (motoreffekten stryps alltså INTE drastiskt på min Golf) på det sätt som en del andra antislir-system gör när det är halt och man skall igång - väldigt obehagligt när man t ex skall köra in i en rondell och stått still och väntat... Så helt klart finns det skillnader i hur olika snarlika system fungerar i praktiken.

Uppdaterat: 2014-08-01 20:45

Körning på min oplogade grusväg en morgon i snöstorm, utförs alltid med högsta möjliga fart och avstängd antispinn, annars tar det stopp i nån driva när hjulen börjar spinna och motorn slaknar!
Antispinn är bra i halka, för att minska risken för sladd, men gör inte att man tar sig fram mycket bättre!
Då vill jag själv sköta gasen, i det läget tar jag ju en kalkylerad risk att gasa för mycket......
Bästa bilen i såna lägen var en ford explorer, inkopplingsbar fyrhjulsdrift, diffspärr fram och bak, och lågväxel.
Krävdes mycket av kung bore för att stoppa den.......

Uppdaterat: 2014-08-01 23:28

Jag vill ha en Fiat Panda 4x4.

Uppdaterat: 2014-08-02 00:05
Havsfidran skrev:

Jag vill ha en Fiat Panda 4x4.

...bara att köpa en sån då...:)

Uppdaterat: 2014-08-02 00:17

Tack, leifer! Det här redde du ut riktigt bra!

Det kan tilläggas att äldre mekaniska slirkopplingar (då ofta Torsendiff) i synnerhet när de används i 4WD kan ge väldigt oberäkneliga köregenskaper på grund av trögheten i systemet. De nya elektroniskt styrda systemen har inte alls den nackdelen.

Uppdaterat: 2014-08-02 15:08
Roy J

Jo leifer, det har du ju rätt i, i princip alltså!
I praktiken haltar det betänkligt, har du sett en igensnöad skånsk väg!
Handlar ju inte om att backa med bakhjulsdrift, handlar om kilometerlånga snösjok, antingen gasar man utav helsike och tar sig igenom, eller så fegar man och fastnar!
Den körtekniken funkar ju på vår enskilda väg, utan djupa diken och nån som har parkerat i drivorna.
Ute på riktiga vägen är det nåt annat, där är det bra med hjälpsystem.
Utslitna sommardäck har jag naturligtvis inte, heller inte hakka 8.
Något överdimensionerade vinterdäck, typ en eller två dimensioner högre, större omkrets ger bättre framkomlighet och lite mer markfrigång.
Backa med bakhjulsdrift?.......
En bakhjulsdriven bil är lätt bak, när du backar förskjuts vikten än mer framåt, det var bara teori..........
Har bott på landet i 25 år, och fastnat 2 gånger, så jag klarar mig utan 4wd, men att det är överskattat håller jag inte med om, om man inte bor och kör i stan alltså.....
Bästa framhjulsdrivna vinterbilen jag haft är en cheva transsport, lång hjulbas gör den sävlig,och en tung v6 med automatlåda över framhjulen, så greppar det bra.
2 ton att jobba framåt med......
Hade den vintern 2009-10, då var det igensnöat flera dagar i veckan i 3 månader,satt inte fast en gång!

Uppdaterat: 2014-08-02 15:50

En kompis far hade en Audi 200 Quattro - 85:a och vi ungdomar på den tiden trodde att man kunde köra hur snabbt som helst eftersom det var quattro fast endast med sommardäck på vintern, givetvis körde kompisen ner i ett dike efter lite övermod om bilens väg egenskaper, han glömde bort att bromssträckan är densamma oavsett om du har quattro eller inte. På den tiden kunde man låsa antingen bara framhjulen eller alla fyra hjul genom ett reglage i mitt konsolen. Då valde vi att låsa alla fyra däcken så att det blev en diffspärr på samtliga hjul och kunde backa upp fast det var över 30 cm snö med endast sommardäck och det var ganska imponerande. Bilen i övrigt var också mycket imponerande och hade 180 hk samt läderklädsel & färddator dessutom var ny priset 280.000 kr då 1985, minns att mina föräldrar köpte sitt grändhus 1978 för 420.000 kr. Ska väl även tilläggas att kompisens far var en restaurang ägare som gick väldigt bra och hade råd att köpa en så dyr och exklusiv bil på den tiden.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2014-08-02 16:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Duccedriver. Vi bor i Småland ute på landet och har bara haft råd med gamla Volvo bilar. Att vi fortfarande har bakhjulsdrivna Volvos är för att de Kan vi laga själva. Men vi har många gånger fasat för vad som händer innan plogbilen kommer om vi möter en bil och vi måste stanna. Vi vet att vi kommer Aldrig att komma iväg mer utan hjälp. Men det har nog bara hänt 2-3 gånger under 24 år. Vi har visserligen en gammal Viktor. Men den är ingenting man kör ut på väg med. Behöver göras en del på den.

Uppdaterat: 2014-08-02 18:06

Jag hade inga synpunkter på bakhjulsdrivna gamla bilar, det var leifer som "snöade" in på teorier om hur man kör en sån på vintern!
Man tar sig fram med det mesta om man måste, alla har sina knep, och bor man på landet lär man sig..........

Uppdaterat: 2014-08-02 18:29

Jag kom att tänka på de som för länge sedan färdades i T-Ford och deras backtagningsproblem. Genom att bilen enbart hade stänksmörjning av motorn fick det främre ramlagret ingen smörjning vid färd uppför branta backar. Henry löste det elegant genom att placera bensintanken under förarsätet och därifrån rann bränslet med självtryck till förgasaren. Var backen för brant fick motorn inget bränsle och stannade.
Fiffiga T-Fordschaufförer fann dock snabbt en lösning, vände bilen och backade upp!
Men då fick inte bakre ramlagret någon smörjning!

Uppdaterat: 2014-08-02 19:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Testade denna "elektroniska diffspärr" på min Octavia en vår. Blidsnö på en grusväg, sommardäck (ärligt sagt mycket slitna). Stannade i en uppförsbacke, slog av ESP:n och försökte köra vidare. Det gick... så där, slirade mest i sidled. Slog på ESP:n och nu kunde jag sakta traggla mig utan större besvär uppför backen. Så nog har man lite nytta av ESP vid vissa tillfällen i alla fall.

Uppdaterat: 2014-08-02 22:10

Sorry leifer, läste fel om bakhjulsbackningen, du har så klart rätt!
Oavsett vilket, kan jag inte backa till jobb, Och vända kan man inte mitt på en grusväg över en åker, det är full fart framåt som gäller!
Sen, märk väl, menade jag att antispinn är värdelöst som redskap i snödrivor, där är diffbroms jävligt bra, och 4wd ännu bättre, oavsett system!
En hal backe är ju nåt annat, där stänger jag inte av antispinn, möjligen backar och tar sats........
100 kilo i skuffen hjälper ju, har provat det med, går faktiskt bra med bakhjulsdrivna bilar också på vintern.
I firmabilen är ju målet att ha minst 10 ton i "skuffen" i halka, då känns det tryggt........
Sen har jag aldrig nämnt småland, där snöar det oftast uppifrån.....
Alla har sin tro, jag gillar teknik, kör tekniskt avancerade fordon varje dag, och nyttjar de system som bjuds, men i vissa lägen vill jag bestämma själv!

Uppdaterat: 2014-08-02 23:33