Det går bra för världens mest sålda bilmärke

144 inlägg 0 nya
Det går bra för världens mest sålda bilmärke

Nästan en fördubbling av vad man förväntat sig

https://www.svd.se/urstark-rapport-fran-toyota-som-hojer-prognosen-igen

Ja det ligger ju helt i linje med vad vi har förväntat oss.

Japan har gjort mycket för att få igång sin export och nu ser det ut som man fått fart på maskineriet igen. Hur länge återstår att se men även 2019 ser det ut som att man får överskott i bytesbalansen (även om det blev svagare än förväntat under Q4 2017). Och det gynnar givetvis de japanska biltillverkarna. För Toyota är det förstås också extra viktigt då det uppskruvade kostnadsläget medfört att man tvingats tumma på sin världskända produktionskvalitet och produktivitet.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Gapskratt! Hörs ändå till Tokyo......så var det med den faktan och vetenskapen vi läst i många inlägg tidigare här om Toyota gång efter annan, egen ihopsnickrade sanningar som jag alltid sagt ;o)

Kul läsning Simon No1 ;o) Flera klassiker på G......

Kan man återigen läsa att man är med i topp som vanligt i kvalitetsundersökning som vanligt i kommande undersökningar. Och Lexus i topp år efter år. Eller vad tror Simon No 1?

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Att vara störst och bäst hör inte ihop.
Mcdonalds skulle alltså vara världens bästa hamburgare.

Fånigt det här egentligen, det är väl bra att det finns många konkurrenter som driver utvecklingen sedan väljer man det som passar en själv bäst.

För övrigt är väl Toyota numera trea efter Renault/Nissan/Mitsubishi och VW.

Det är rätt sjukt att det mesta handlar om antalet sålda enheter. Men det är ju inte unikt för bilindustrin tyvärr.
Finns väl ingen universallösning men man kanske borde ha unika mätetal per bransch som tas fram och kallas något speciellt.
Bilindustrin skulle kunna ha EDMK resultat per tillverkare "Enheter i Drift som möter dagens Miljökrav och Krocksäkerhet" Ju högre desto bättre.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

A.L nu exporterar ju inte Toyota alla bilar då de har så många fabriker utanför japan, men intressant hur bra det går för dom, har nästan för mej att du skrev motsatsen för ett tag sen ;)

Junkers, du blandar ihop koncern och bilmärke :)

Om man bemödar sig med att öppna resultaträkningen som finns på http://www.toyota-global.com/investors/financial_result/ så kan man se att huvuddelen av förändringarna förklaras av en svagare yen och ökad inhemsk efterfrågan.

Det är också helt i linje med förväntningarna, då Japan under mer än tio års tid försökt att skriva ner värdet på sin valuta för att gynna sin export samt lagt mer än ett stimulanspaket för att få igång den inhemska konsumtionen. Med högre export tar även den inhemska efterfrågan fart (landet har haft nolltillväxt under flertalet år vilket också diskuterats flitigt i den ekonomiska pressen). Det gynnar de företag som har en hög exponering i Japan.

Om det sedan är vettigt att försöka dopa sig ur en mångårig kris - som bottnar i mer djupgående strukturella bekymmer - är jag inte rätt person att svara på. Men om överskotten (som bytts mot underskott) i bytesbalansen håller i sig kommer det att medföra ytterligare starka rapporter från Toyota (samt annan exportberoende industri i landet).

https://www.di.se/nyheter/ovantat-stort-overskott-i-japans-bytesbalans/

http://www.toyota-global.com/pages/contents/investors/financial_result/2018/pdf/q3/summary.pdf

MVH AL

[Redigerad//Deeds]

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Här kan man se precis det som alla väntar sig:

"Japanska biljätten Toyota redovisar ett kraftigt vinstlyft för bolagets tredje kvartal, oktober–december. En svagare yen som lyfter exporten och en stark hemmamarknad bidrar, vilket också får ledningen att skruva upp utsikterna för helåret 2017/2018."

https://www.sydsvenskan.se/2018-02-06/toyotas-vinst-rusar

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Simon no1 wrote:
A.L nu exporterar ju inte Toyota alla bilar då de har så många fabriker utanför japan, men intressant hur bra det går för dom, har nästan för mej att du skrev motsatsen för ett tag sen ;)
Junkers, du blandar ihop koncern och bilmärke :)

Jag skrev i min egen tråd att den japans ekonomi går kräftgång -vilket den har gjort under en herrans massa år - och att detta får följdverkningar på producenterna i landet. Det gäller både Toyota som Honda (eller övrig industri).

Det är därför som Japan har nollränta (och till och med minusdito), rekordhög skuldandel (om än som Sverige inte till utlandet) och gör allt för att skriva ner värdet på sin valuta (få överskott i sin bytesbalans). När man får ner värdet på valutan gynnar man sin export. Samtidigt försöker man elda på den inhemska efterfrågan.

Nu tycks alltså delar av alla dessa stimulanser givit en viss effekt. Exporten stärks, och den inhemska köplusten har ökat.

Hur det ser ut på investeringssidan har jag däremot inte kollat. Det var för inte så länge sedan ingen munter läsning, men det är möjligt att det förändras nu i takt med att eknomin återhämtar sig.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Simon no1 wrote:
A.L nu exporterar ju inte Toyota alla bilar då de har så många fabriker utanför japan, men intressant hur bra det går för dom, har nästan för mej att du skrev motsatsen för ett tag sen ;)
Junkers, du blandar ihop koncern och bilmärke :)

Jo föll på att Shogun började yra om Lexus... men du har rätt.

dygtigt og toyota er som enkeltstående bilmærke verdens største..

Det är inte för ingenting att just Toyota är det som andvänds mest av allt i både Australia Usa och Africa då dom klarar av år efter år i öken ,sand ,extreem värme och mycket annat.Det beror på slitstärkheten att börja med och jag tror att det är nog ganska lika med kvalitet?Gruvkompanier och staten föredrar och har andvänd Toyota i årtionden.Inget annat bilmärke ville ha klarat detta med all sin "elektroniskt" smörja.Så enkelt är det med fakta,Toyotahatare har inget ben att stå på i den frågan.Simpelt håll Er till vad Ni vet och har sett och provat själva och kom ihåg att ett litet land som är nöjda och klarar sig med dacia och all asiatisk borde inte uttala sig om värdsmarknad.Dags for Er att ut å resa lite kansje?

Man är inte hatare för att man har dåliga erfarenheter av märket och gillar andra märken bättre!
Det är snarare många Toyotaägare som är märkesfanatiker och det leder till ändlösa diskussioner.

Simon no1 wrote:
A.L nu exporterar ju inte Toyota alla bilar då de har så många fabriker utanför japan, men intressant hur bra det går för dom, har nästan för mej att du skrev motsatsen för ett tag sen ;)
Junkers, du blandar ihop koncern och bilmärke :)

Exakt!

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Birger wrote:
Det är inte för ingenting att just Toyota är det som andvänds mest av allt i både Australia Usa och Africa då dom klarar av år efter år i öken ,sand ,extreem värme och mycket annat.Det beror på slitstärkheten att börja med och jag tror att det är nog ganska lika med kvalitet?Gruvkompanier och staten föredrar och har andvänd Toyota i årtionden.Inget annat bilmärke ville ha klarat detta med all sin "elektroniskt" smörja.Så enkelt är det med fakta,Toyotahatare har inget ben att stå på i den frågan.Simpelt håll Er till vad Ni vet och har sett och provat själva och kom ihåg att ett litet land som är nöjda och klarar sig med dacia och all asiatisk borde inte uttala sig om värdsmarknad.Dags for Er att ut å resa lite kansje?

För personer som har en personlig koppling till ett bilmärke kan man säkert definiera kritik som hat. För oss övriga är dock Toyota en av många producenter och en ännu mindre del av den totala tillverkningsindustrin. De analysverktyg som finns är alltså allmängiltiga - oavsett det är Toyota, Samsung eller Stora Enso som faller under luppen.

Att Toyota har haft mycket problem under de senaste tio åren är heller ingen revolutionerande nyhet. Massåterkallelser, bötesbelopp för att man farit med vilseledande uppgifter i brottsutredningar, en ledning som gör offentlig avbön och utraderade (och sänkta) vinster har kännetecknat företaget. Dessutom har man dragit på sig högre kostnader för fel. Allt detta är fakta och det gäller oavsett man råkar ha en känslomässig koppling till varumärket eller inte.

Bakgrunden till att man sedan fått alla dessa problem är sedan givetvis mångdimensionellt. Det är inte bara den svaga ekonomska utvecklingen i Japan som ligger bakom det, utan är också kopplat till hårdare konkurrens och dålig modellstrategi.

Att blunda för verkligheten har inte gjort Toyota till ett av världens största företag. Det har heller inte hjälpt företaget att bygga upp bilvärldens starkaste varumärke. Tvärtom bygger hela Toyotas process på att hålla ögonen öppna och att också se skogen även när träden är i vägen.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Ja, det är inte lätt när allt man skrivit tidigare visar sig vara fel. Att vända kappan efter vinden hjälper inte. Det må vara om Toyota som märke. Och om Auris och V90s förbrukning eller annat. Vem har tolkningsföreträde?

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Viss skillnad i att ha åsikter om produkter man faktiskt ägt under en längre tid!

För den som verkligen är intresserad av Toyotas räkenskaper och exempelvis valutaeffekter och deras inhemska marknad har jag bifogat en länk till deras rapportflora ovan.

Den som sedan vill ta reda på orsakerna till att Toyota får bättre betalt för sina bilar, eller att de kan sälja i högre volymer på hemmamarknaden kan läsa i affärspressen.

https://www.di.se/analys/viktor-munkhammar-pilarna-pekar-uppat-i-krympande-japan/

http://www.oecd.org/japan/japan-economic-forecast-summary.htm

https://www.japantimes.co.jp/opinion/2017/12/12/editorials/two-decades-japans-financial-crisis/

https://www.wsj.com/articles/japans-export-growth-slows-1418776021

MVH AL

[Redigerad//Deeds]

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Den enda vettiga bilen Toyota säljer i Sverige idag är C-HR resten är stenåldersprodukter.
I USA finns ett helt annat och bättre utbud.

junkers wrote:
Den enda vettiga bilen Toyota säljer i Sverige idag är C-HR...

Kan så vara om ingen behöver åka i baksätet för det är verkligen inte kul att sitta i p g a den ytterst begränsade sikten i sidled/utåt. Klaustrofobisk känsla helt enkelt.

junkers wrote:
Den enda vettiga bilen Toyota säljer i Sverige idag är C-HR resten är stenåldersprodukter.
I USA finns ett helt annat och bättre utbud.

Har du tolkningsföreträde för alla andra att det är så? Ändå säljer man bra i Sverige. Det verkar inte gå ihop det resonemanget heller. Egen tolkade sanningar igen som framförs som fakta/vetenskap är vanligt här. Men du är inte ensam om det. Men i USA finns ett annat utbud det är sant. Men mycket kommer hända de närmsta åren. Jag spår att försäljningen kommer öka än mer. En inte för kärv gissning och jag har inte tolkningsföreträde före någon annan....

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.