Dags för vinterhjul

79 inlägg 0 nya
Dags för vinterhjul

Igår fick jag för mig att montera vinterhjul på ett par av bilarna. Jag försökte engagera några av snyltgästerna i hushållet.


Rigmor fick höger sida i uppgift.

Harry och Barbro gav sig på vänster

Alice letade efter domkraftsfäste på Chevan.

Det blev ett evigt kacklande om däcken med bäst mönster skulle vara bak eller fram.
Till slut kom de överens om att jag var överkucku (sa de driftkucku, kanske...) och så fick jag göra allt själv.
Konstaterade att däcken till Kian hade samma dimension sommar och vinter, 215/55-17, men att fälgarna var olika Sommar 7" breda med ET50 och vinter 7,5" med ET52,5. Vet inte om det är däcken eller dimensionerna som gjorde att styrningen kändes konstig efteråt.

Hehehe...vad rart, dem små liven vill hjälpa till! Herrn i huset gör och de små liven ser över att det hela blir rätt utfört!
Det beror på hur konstigt som styrningen känns, bredden på fälg bor i mitt tycke ej kännas i styrningen på en modernare bil däremot så misstänker jag av egen erfarenhet att ET måttet kan spela in större mot vad som är den allmänna uppfattningen.

Jag kände skillnad i styrningen mellan sommar och vinterdäck på min förra Skoda. Med sommardäcken blev den mer känslig för ojämnheter i vägbanan. Vet inte om det berodde på olika ET mått eller på att det var olika däcksbredd. På min nuvarande X3:a har jag exakt samma dimensioner på sommar- och vinterhjulen och nu känner jag ingen skillnad i styrningen.

Funderar på att skaffa andra däck/fäljar till BMWn, vet inte om 255/40 är riktigt nyktert att ha som vinterdäck.

Räknar jag rätt att jag tappat ungefär 12 mm spårvidd? Styrningen känns inte lika livlig som innan vilket verkar rimligt om min beräkning stämmer.

6.25 mm bredare fälg åt vardera håll och 2.5 mm högre ET. Det gör en ökad spårvidd med ca 3.75 mm per sida och blir totalt en ökad spårvidd med 7.5 mm.

Sannolikt är det de betydligt mjukare däcken, som ger upphov till förändrad känsla i ratten.

AudiS4, räknar du inte galet nu?
På sommardäcken sitter fälgcentrum 50 mm från anliggning och i det andra 52,5 mm, dvs totalt 5 mm mindre spårvidd (inte 12 som jag skrev). Bredden ger ju bara utfyllnad och påverkar inte spårvidden.

Jag tror som AudiS4 att det främst är dom mjukare däcken som ger förändrad styrkänsla. Jag upplever att vinterdäck alltid gör bilen mera lättstyrd och får sämre vägkänsla. Har du sen kanske en okänslig elektrisk styrservo så kan den förstärka den känslan.

Nej det gör jag inte. Det är du som inte har koll på vad ET är och hur fälgbredd påverkar.

Dina ET 52.5, sitter längre in i hjulhuset än dina ET 50. 12.5 mm bredare fälg ger precis de mått som jag skrev.

Givetvis får du en bredare spårvidd med bredare fälgar, särskilt när du har nästan samma ET.

Olika bredder, ger helt olika utfyllnad och ET är en väldigt vital del av det.

AudiS4,
Oavsett bredden på fälgen så ändras inte spårvidden. Den är definierad som avståndet mellan mitten på hjulen. Att fälgen tar större plats är irrelevant.

L. Mäkinen wrote:
AudiS4,
Oavsett bredden på fälgen så ändras inte spårvidden. Den är definierad som avståndet mellan mitten på hjulen. Att fälgen tar större plats är irrelevant.

Men eftersom bredare fälgar till en given bil oftare har ett högre ET (så att hjulen inte ska slå i plåten) så flyttas okså "mitten på hjulen" inåt.

Swemba,
Ja, det är ju de 2,5 mm mindre jag får per sida. Sen flyttar sig inte mittlinjen även om man gör fälgen en meter bred.
(Om man inte tar hänsyn till att den slår i fjädringen, hjulhuset osv...)

Varför raderar moderatorer inlägg, utan att meddela?

Du har fel Mäkinen, men vägrar lyssna på den som vet. Läs på hur ET fungerar, iom att du inte vill acceptera mitt svar, som är fakta.

Fortsätt med det du, men om du nu inte vill ha svar på din fråga, så varför ställer du den isf?

AudiS4,
Jag ville ha svar på frågan, läste in mig på ämnet, konstaterade att jag hade räknat fel och räknade sen om det. Under tiden hade du gett ett felaktigt svar här i tråden. I denna tråd har väl inget raderats? Inläggen är numrerade.

ET=måttet mellan fälgens anliggningsyta och centrum på fälgen. Flyttar man centrum 2,5 mm inåt minskar man spårvidden.

Ja mitt sista inlägg har raderats.

Nej nej nej. Hur svårt ska det vara att förstå?

Du förstår inte att en bredare fälg ger dig en ökad spårvidd? Hur kan du ha läst på om ET och inte förstå att en breddning med 12.5 mm och ett ökat ET med bara 2.5 mm, ger en ökad spårvidd, är högst besynnerligt. Jag har beskrivit varför och gett dig siffrorna som bevisar det hela.

Du väljer att ignorera det och fortsätta gissa istället. Förhoppningsvis kommer det in någon annan här i tråden, som du litar på, så du kan acceptera att mina siffror är korrekta.

Är det inte lättare att hänvisa till någon typ av fakta än att bara skriva att du har fel och jag har rätt?

Audi skrev: "Du väljer att ignorera det och fortsätta gissa istället."
medans Mäkinen skrev i inlägget innan:
"Jag ville ha svar på frågan, läste in mig på ämnet, konstaterade att jag hade räknat fel och räknade sen om det"

Jag får inte det till att gissa..

Ett tips.. Tagga ner tonen i inläggen lite så kommer inte inlägg att mystiskt försvinna.... Provokationer raderas rakt av.

Detta med ET är ett evigt dilemma. Bilens satta ET mått styr spårvidden och spårvidden får ändras inom 15 mm vilket ger + - 7.5 mm per sida.
Spårvidden räknas ifrån hjulets mittlinje så att hjulets bredd äger ingen betydelse i detta fallet.

Jag förstår inte heller hur fälgbredden kan påverka spårvidden. Om vi tar en bil med 1500 mm spårvidd och 7.5 tum breda fälgar med ET 40. Sätter man på 9,5 tum breda fälgar med ET40 så kommer väl spårvidden fortfarande vara 1500 mm. Dock så kommer 9,5 tums fälgar sticka ut en tum mer på vardera sidan. Vill man att 9,5 tummarna ska sitta lika långt in som 7,5 tummarna måste man då ändra ET på de förstnämnda till 65,4, vilket i sin tur leder till att spårvidden minskar till 1449 mm.

Ja det här är som att spotta i motvind

AudiS4,
Inse att du har fel så känns det lättare.
Hur mycket hjulen sticker ut utanför skärmarna har inte med saken att göra när man breddar lika långt från mitten in under bilen. Spårvidden ändras inte av det utan enbart av ET-ändringen.

Skulle man bredda fälgen mer utåt så minskar man samtidigt ET-måttet. Hur breda däckavtrycken på marken än är så är det mitten som räknas.

Ju lägre ET-värde desto större spårvidd. Och så länge inte ET-värdet är 0 så påverkar fälgbredden spårvidden.
Hur kan det vara svårt att förstå?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!